Kindvriendelijk?

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Norma

Gaan met onze dochters van 3 en 5 jaar naar la norma mede omdat je er vanaf 3 op les mag. Is er iemand die meer info heeft omtrent ski les voor kinderen hier? Gaan ook voor de 1ste x met kerst op wintersport maar moet volgens ons toch goed te doen zijn dan. En dan de reis; gewoon door Frankrijk rijden en langs de tolpoortjes of ik hoorde iemand die via Duitsland en Zwitserland naar la norma gaat. Wij zijn blij met alle extra info.

LA NORMA😍☃️

Check de aflevering van RTL snowmagazine maar even van afgelopen zondag. Die stond in teken van dit gebied.
Ik ben er overigens niet geweest.

@Piefke, waar in Nederland woon je precies? Want voor de meeste mensen is het gewoon het snelste om via antwerpen/brussel/luxemburg/nancy/lyon te rijden. Tot aan de voet van de berg in La Norma (Modane) kun je namelijk volledig over de snelweg rijden.

Het volledig vermijden van de tolpoorten via Duitsland en Zwitserland is voor dit dorp mogelijk, maar dan moet je erop willen rekenen dat je vrij snel en makkelijk zwitserland in- en uitkan. Je moet dan via Annecy / bern rijden. Volgens de routeplanner (vanuit amsterdam) duurt dit wel een uur langer dan gewoon de péage nemen. Hier is natuurlijk eventuele wachttijd bij de Zwitserse grens niet meegenomen.

Aangezien ik zelf geen kinderen, kan ik je helaas niet heel veel meer vertellen over de kindvriendelijkheid…

If you snooze, you loose!

Hier ook geen kinderen (en ook niet helemaal kindvriendelijk om eerlijk te zijn) maar wel afgelopen Maart een dag in La Norma geweest. Volgens mij wordt er beneden gelest voor de echte beginners en iets hoger op de berg door de gevorderden. Zag er wel uit of dat ok was.
Reis: je bent een kleine €60,- aan tol kwijt (enkele reis), Zwitserland is voordeliger dus. Reis via Frankrijk gaat verder wel prima, al moet je op sommige stukken wel even goed timen en goed de flitspalen in de gaten houden, dat laatste geldt nog meer voor Zwitserland.

Alle Bedankt voor de info.
Mijn vrouw heeft nog ff gekeken naar de tol in Frankrijk en kwam aan verschillende prijzen 40-80 en 120 euro enkele reis. En via Zwitserland heb je een vignet nodig dat ongeveer 35 euro kost. Gaan we dus nog ff bekijken welke kant het wordt en of het ene beter rij dan het andere. Volgens het filmpje wat ik heb bekeken van RTL moet het goed zijn voor kinderen.

LA NORMA😍☃️

La Norma is zeker kindvriendelijk. Het dorp is autovrij en ligt om de piste en skiliften gebouwd, met kleine kinderen wel handig omdat je zo niet ver hoeft te lopen. Veel kinderskilessen, ook voor de allerkleinsten. Na sluiting van de liften kunnen de kinderen op verschillende plekken lekker sleeën en dit is dan ook verlicht. Er komen voor Franse begrippen veel Nederlandse families met kinderen. Wat de reis betreft: met kleine kinderen kun je overwegen te overnachten in Frankrijk, dat maakt de reis mogelijk wat gemakkelijker om 's ochtends voor de drukte al op weg te kunnen zijn. Wij reden altijd over Luxemburg, Frankrijk en dat beviel goed. Het is alleen maar goede snelweg en vanuit de snelweg ben je er zo. Veel plezier!

Ben al verscheidéne malen in la norma geweest. Zeer kindvriendelijk. Echt een aanrader. Rij zelf altijd door Frankrijk vanwege de goede wegen. In dit gebied zal het je aan niets ontbreken, kom er altijd graag terug. Zie verder het verhaal van Jules, sluit ik me helemaal bij aan.

Wij reden toen we naar Aussois of Valmeineir reden (beiden vlakbij) altijd over Duitsland en Zwitserland (via Geneve naar Annecy dan). Komt het meest voordelig uit (zeker als je dat jaar nog eens in Zwitserland moet zijn). Deze route was voor ons trouwens ook de snelste (vanuit provincie Antwerpen).

Geen ervaring met la norma wel met skiles in Frankrijk vanaf 3 jaar. Onze kinderen hebben altijd bij ESF gelest. Jongste was net 3 en begonnen bij de piou piou club. Is lang genoeg voor een 3 jarige. Na de les viel hij als een blok in slaap! Voordeel van ESF is dat ze in alle plaatsen dezelfde lessen hebben. Je kan als je naar een ander gebied gaat gewoon het volgende klasje boeken. Het is wel handig om via internet alvast de lessen te boeken. We hebben ooit eens in een plaatsje gezeten waar de piou piou club al helemaal vol was wij hadden gelukkig via internet al geboekt. Voordeel is ook dat je op de dag van aankomst niet meer achter je lessen aanhoeft. Skihuur boek ik ook altijd via internet. Even via de site van de plaats kijken welke aanbieders er zijn en voor je zelf de goedkoopste uitzoeken. Vaak kan je al de dag van te voren je skies ophalen. Tip snowell heeft als je voor volwassenen boekt de kinderen gratis. De reis naar Frankrijk altijd via de tolweg door Frankrijk gedaan. Wij overnachten altijd in de buurt van Lyon dan kom je 's middags aan en heb je tijd zat om alles te regelen.

Op marktplaats naar sneeuwkettingen aan het zoeken kom ik vignetten van Zwitserland tegen die gebruikt zijn, nu had ik bij de Anwb na gevraagd wat deze koste en of je er met meerdere personen/auto’s gebruik van kunt maken maar dit was niet mogelijk omdat je hem verplicht tegen de voorruit moet plakken en het vignet zou verkleuren als je hem er überhaupt heel af krijgt. Mensen die hier ervaring mee hebben?

LA NORMA😍☃️

Weet iemand wat de verschillende letters betekenen op de vignetten?
Zie een B een C en een E erop afgebeeld staan.

LA NORMA😍☃️

@Piefke, ik zou nooit beginnen aan tweedehandse/gebruikte vignetten (overigens knap als die persoon het vignet heelhuids heeft weten los te peuteren zonder schade aan het vignet), los van het feit dat het verboden is, staat er een fikse boete tegenover als je tegen de lamp loopt…

Er bestaan verschillende typen, in iedergeval voor ‘normale’ voertuigen zoals personenauto’s en motoren etc. en een ander type voor voertuigen zwaarder dan 3500 kg en ook trailers / caravans hebben ook een apart vignet. Dus die letters zouden weleens kunnen matchen met de rijbewijscategorieën B (personenwagen), C (vrachtwagen) en E (aanhanger)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Er zijn een hoop mensen die hun vignet op marktplaats zetten. Meestal koop ik deze ook op marktplaats als er een aanbieder in de buurt zit. De meeste vignetten die ik kocht zaten bij de mensen in een houdertje achter het raam. Deze werden dus niet op het raam geplakt. Dat is hun verantwoording !! Ik heb er ook een gekocht van mensen waarvan de reis niet doorging.

May the ski force be with you !!

In de familie gebruiken wij vaak met meerdere gezinnen 1 en dezelfde vignet. als je er een beetje vaseline opsmeert blijft hij gewoon aan de vooruit plakken onder alle omstandigheden, en je kan hem er zo weer vanaf halen ;)

Born to Ride

Koop dat vignet dan toch gewoon. Er een tweedehands zoeken kost je veel tijd in vergelijking met wat je bespaart en inderdaad als ze het merken heb je een boete (in Zwitserland nooit weinig).

@Mathijs!, ik snap ook niet hoe wij NL’s aan dat gierige imago komen hoor :D

@Mathijs!, ik snap ook niet hoe wij NL’s aan dat gierige imago komen hoor :D

Userd op 27 nov 2014 12:55

Ja, zo’n gevalletjes onderstrepen het wel ;) Wij Belgen kunnen er ook wat van: kortingsbonnenkampioenen van Europa, enkel drinken bestellen, zodat we toch maar op een terras onze lunch kunnen eten,… :)

Wel alleen een watertje, mag ik hopen? Die broodjes van het ontbijt doen het prima als lunch op het terras namelijk! :D

Wel alleen een watertje, mag ik hopen? Die broodjes van het ontbijt doen het prima als lunch op het terras namelijk! :D

Userd op 27 nov 2014 19:58

Neenee :) Nog net bier & broodjes die we tenminste nog zelf gekocht hebben ergens ;)

Weet iemand waar je Nederlandse ski/piste/dorp info over la norma kan aanvragen?¿?
Dacht dat ik het gevonden had maar krijg nu Franse info thuis!¡!
Dat is niet zo handig Aangezien mijn Frans iets minder is ;)

LA NORMA😍☃️

Hoe ga je dat daar doen dan? En welke info zoek je precies, staat hier niet voldoende:
http://www.la-norma.com/nl

@Userd,
Als ik daar ben kom ik er wel aan uit hoor en had deze site ook al gevonden maar heb altijd graag bijv. Een pistekaart met Nederlandse info erbij wat toch net wat makkelijker leest dan Frans. Dus hoop op deze manier dat iemand weet waar ik dit kan aanvragen?¿? Het kan natuurlijk ook dat het er in het Nederlands niet is…

LA NORMA😍☃️

Dat zou zomaar kunnen idd, kan me van Val Cenis eigenlijk niet herinneren dat er iets in het nl beschikbaar was.

Op de routeplanner van de Anwb ff la norma ingetikt en die geeft aan door België-Luxemburg-Frankrijk en dan zonder tol te kunnen rijden.
Iemand hier bekent met deze route/weg?¿?
En is het zo dat je bij de grens met Zwitserland altijd controle hebt?¿?
BVD

LA NORMA😍☃️

Frankrijk is tol tenzij je niet over snelwegen gaat, dan moet je de tijd hebben en geen slecht weer. Voor de zomer een leuke optie, in de winter zou ik er niet aan beginnen.
Zwitserland heeft niet altijd actieve controle bij de grens, wel vaak en ze kijken eigenlijk altijd wel. Geen grensovergang als NL-D dus.

Heb nog even de pistekaart van La Norma bekeken, tekst is Frans en Engels.

Op de routeplanner van de Anwb ff la norma ingetikt en die geeft aan door België-Luxemburg-Frankrijk en dan zonder tol te kunnen rijden.
Iemand hier bekent met deze route/weg?¿?
En is het zo dat je bij de grens met Zwitserland altijd controle hebt?¿?
BVD

Piefke op 1 dec 2014 07:26

Raar, als je over Frankrijk over de autostrade rijdt zal je toch altijd tol moeten betalen. Zwitserland kan je controleren aan de grens, maar zelf als onschuldig gezin nog nooit tegengehouden, maar het kan wel natuurlijk :)

@Userd en @Mathijs!
Ik zal het bij de Anwb zelf wel is navragen of je dan echt zonder tol kunt rijden en toch over snelwegen rijdt. Mocht deze berekende route dus zijn zoals Userd zegt dan gaan we voor de Duits-Zwitserse route ivm laagste tol/vignet kosten.
Wordt vervolgd. @Userd, dus geen Nederlandse kaart Over la norma ;(

LA NORMA😍☃️

Hoef je niet aan de anwb te vragen, de route over snelwegen is ong €55,- tol betalen. De B-wegen zijn tolvrij.

Wij zijn een aantal jaren geleden met onze dochter (toen 10) In La Norma geweest. Voor ons de eerst keer Frankrijk en wat een superkindvriendelijk dorp. Inderdaad volledig auto vrij en er word voor de kids van alles georganiseerd. 'Wij hadden een appartement aan de oefenpiste en stapte zo vanaf et balkon de piste op. Ideaal.
Wij wonen in het oosten van het land en rijden via Duitsland/ Zwitserland… Tot aan Modane is het autoweg waarvoor je wel tol betaald van een tolvrije peage heb ik nog nooit gehoord. In Zwitserland een vignet kopen is goedkoper. Het nadeel van van een peage vind ik altijd dat je net als een vis een fuik inrijd. Wij hebben zelf daar zeer vervelende ervaringen mee. Al zullen sommige dat hebben met Zwitserland. Hou daar wel je snelheid in de gaten want ze zijn streng. Bij de Zwitserse grens word zowiezo gecontrolleerd. Zowel vanaf Duistland en voor dat je Frankrijk inrijd. Een vignet hoort idd opgeplakt te zijn maar bij ons hebben ze hem ook wel eens achter het klemmetje gedrukt. Bovendien als je nu een vignet koopt kan je er mee tot 31 januari mee naar Zwitserland . Dus ook voor de volgende kerst… Voor € 35,- zou ik er gewoon 1 kopen. Kan je geen ellende voor hebben .
Prettige vakantie.

Even aanvulling op bovenstaande… Je kan met het vignet wat je nu koopt tot en met 31 januari 2016 door Zwitserland. Kijk ook eens op Zoover voor ervaringen van mensen die ook in La Norma zijn geweest…

@Sigrid1965, Bedankt voor je reactie.
We hebben gekozen om via Duitsland/Zwitserland te rijden en inmiddels een vignet gekocht voor Zwitserland.
Nu nog een pak sneeuw en dan gaan we het gewoon ontzettend naar ons zin hebben in La Norma;)
Zal idd is kijken op zoover en kom zo misschien nog leuke dingen te weten.
Gr. Piefke

LA NORMA😍☃️

Plaats een reactie