Grand Massif vandaag (29 januari)

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Voor het zoveelste jaar ben ik weer in het Grand Massif deze week. Ondanks de grote dump van begin/half januari liggen lang niet alle pistes er even goed bij. Heb behoorlijk wat steentjes geraakt vandaag ook op pistes hogerop in Flaine. Ijsplaten waren erg hard, normaal geen moeite mee maar nu soms wat lastig.
Morgen komt er weer regen en sneeuw. Gezien de föhn is de 0 graden grens op 1600 meter. Dus veel in Flaine skiën ?
Wel duidelijk dat ze weer wat sneeuw kunnen gebruiken deze week. Hopelijk wordt het deze week beter anders gaat het niet best worden in de aankomende vakantie.
De nieuwe lift van les Carroz naar Tete de Saix is wel een verbetering.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Hi, ik vertrek as weekend naar Samoens 1600, heb er zin in! Maar is de sneeuw wat minder door de temp of door de wind? Is het overdag ook al warm? Veel plezier nog!

Het aantal stenen op de pistes was schrikbarend hoog. Het was begin vorige week ook al het geval, gisteren waren er ook nog veel stenen op de “hogere pistes”. Ik ben blij dat ik vorige week geweest ben. Ik weet niet of het aan de pisteurs ligt, want naast de pistes lag wel voldoende sneeuw. Het was echter wel uitzonderlijk druk voor januari.

Hmmmm, nou ik hoop maar dat er wat gaat vallen eind deze week. Bedankt!

Kan het alleen maar bevestigen. Niet dramatisch, maar hier en daar toch Ijsplekken, stukken waar gras, steentjes, modder al door het sneeuwdek komt,… Ik heb alleen in de afdaling naar Les Carroz wat last gehad (Portet), maar voor beginners waren sommige blauwe (verbindings)pistes behoorlijk pittig door die omstandigheden. Ik had niet de indruk dat het lag weg te smelten ofzo, eerder een beetje weinig sneeuw om mee te beginnen, en die verbindingspistes waren afgelopen week behoorlijk druk, als je dan nog een ijsplaat hier of wat stenen daar moet gaan vermijden, ligt de rest er meteen ook slechter bij.

M’n vriend vond het ook jammer dat er bepaalde delen & pistes niet open waren, vooral de iets moeilijkere rode of zwarte (Lindars vooral). Je raakte wel overal, maar erg uitdagend was het niet altijd voor hem.

Gelukkig wordt dit mijn laatste week met huurski’s, heb een abbonnement om de hele week te wisselen, niet dat ik expres over steentjes ski maar toch. Als ik Roel zijn weerbericht bekijk dan heb ik nog wel hoop dat er dit weekend wat bijvalt. Maar als ik jullie goed begrijp ligt er gewoon niet zo’n didke lag op de pistes of is het eind van de middag ook al weer wat papperiger?
En misschien een kleine verandering van onderwerp; hebben jullie nog leuke tips? Ik heb op de site een aantal afdalingen bekeken maar misschien hebben jullie nog meer ideeen? Thnx!

Echt papperig vond ik het niet, eerder erg verspoord en in de uitgesleten stukken ijzig, maar temperaturen liggen iets hoger nu dan midden vorige week denk ik.

Ik weet niet wat je niveau is, ikzelf zit rond de 6 en heb het graag rustig op de piste. Ik vond Faust erg fijn, net goed wat uitdaging voor mij, maar nog wel te doen, best lang en lag er nog goed bij. Marmottes (de rode in Samoens) vond ik een fijner alternatief om weer beneden te komen dan de Dahu, veel vlakke stukken, erg druk etc. Dan kan je ook afslagje naar Verosse nemen, blauw, maar op sommige stukken toch erg donkerblauw, maar ook rustiger dan Dahu.

M’n vriend heeft de Casacades gedaan en een paar erg mooie plaatjes geschoten, vooral begin en eind best wel de moeite (stond als ijzig aangeduid op de laatste 2km, maar dat viel nog best mee vond hij.), daartussen wel wat vlakke stukken.

Marvel wordt hier op de site als landschappelijk mooi geroemd, is ook wel zo, maar ik had hem snel gezien en lag op sommige stukken ook erg weinig sneeuw. Favoriet uitje van klasjes ook leek het, dus soms behoorlijk druk met slangetjes.

Serpentine op zich wel fijn, maar vlakke stukken hier en daar en een paar bottlenecks, lag er op het einde van de dag ook niet zo goed meer bij. Ik had tegen het einde van de middag vooral last op de verbindingspistes naar de grote liften, Dolomie enzo.

Vandaag wel wat sneeuw gevallen maar op de weg terug naar beneden werd het regen. Morgen schijnt dat nog door te gaan dus hoop op wat extra sneeuw op de pistes. Vrees gezien de temperatuur dat het niet best is.
Cascade was wel open vandaag, Combe des Gers niet.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Van de cascades was de eerste 10 km wel redelijk te doen. De stenen waren nog wel te ontwijken. Maar het laatste stuk, een soort pad met haarspeldbochtjes, leek wel een grindpad. Maar extreem ijzig heb ik het nergens gehad in het gehele gebied.
Tips: Neem de Aupe de Veran lift, die is meestal erg rustig en de afdalingen zijn nog niet kapot geskied. De afdalingen Zorta en Combe naar de Kedeuze lift waren ook nog wel goed te doen. Als je de dolomie en de tourmaline in de ochtend doet zijn deze wel lekker om te cruisen. Ook de Sairon afdaling naar Morillon was een goede carvepiste.
Verder vond ik de Onyx en de Corbalanche erg cool, moet je wel van houden.

Bedankt voor de tips! En laatste vraagje: nog een leuk idee voor een lunchplek, of voor apresski in Samoens 1600?

Wij waren er vorige week.
We hebben vooral genoten op de pistes van les Carroz. Faust was mooi, cascades een leuke trip, wel veel prikken in het eerste stuk. Het deelgebiedje Sixt is leuk maar erg veel stenen, dus geen aanrader als er niet meer sneeuw valt.
Wij lunchten op een van de vele zonnige picnic bankjes. Ze staan op de kaart aangegeven.
We vonden het er druk voor de tijd van het jaar. Vooral veel Engelsen.

In Samoens 1600 ski ik weinig en eet ik ook nooit dus dat weet ik niet. In Les Carroz is Les Molliets, klein restaurant (binnen) redelijk groot terras, goed eten en hele goede taarten. In Morillon 1600 heb je l’Igloo, gezellig, aardig personeel niet duur en goede streekgerechten en fondues. In Flaine weet ik niet hoe het het heet maar helemaal bovenin links op de berg een tent die goede maaltijd soep heeft en hele fijne clafoutis framboises (taart). Na de combe des Gers (bij het meer) is er een heel klein tentje met echt goed eten. Moeilijk bereikbaar, vaak vol dus reserveren is een must. Ook min of meer bereikbaar via de cascade afdaling. Bellen voor een lift achter de sneeuwscooter.

Verder vandaag een combi van regen en veel natte sneeuw. Toch her en der nog wel wat kunnen poeder skiën. Ondanks het grote risico op sharks onder de sneeuw. Beneden regent het hard door, als dat boven sneeuw is dan gaat dat wel de redding voor volgende week zijn (en voor mij morgen een leuke dag).

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Bedankt voor de tips allemaal, ik heb al een paar leuke pistes in de planning! Enne, hoe was het weer vandaag? Wordt het in de dalen ook al wat beter?

Wij logeerden in een gehuchtje vna Samoens, op 5 minuutjes rijden voor skihuur en restaurantjes etc, maar de meeste dagen de Vercland-lift gepakt, op 200m van het hotel. In Samoens dorpje beneden ligt het centrum nog wel een stukje van de cabinelift, een dikke kilometer ofzo, dus echt apres-ski of lunch ga je niet meteen daar doen. L’igloo was erg fijn, en als het weer een beetje meevalt zijn er inderdaad leuke picknickplekjes.

In Samoens vonden wij 's avonds Mezzanine wel een aanrader, daar terecht gekomen nadat we op 2 andere plaatsen weggestuurd werden wegens geen reservatie, maar nog een geluk bij een ongeluk.

De natte sneeuw van gisteren heeft op de pistes niets opgeleverd. Men heeft best wat pistes gesloten wegens slechte laag. Er wordt echter verse sneeuw verwacht vanaf vrijdag.

Buiten de pistes en in de Combe de Gers was er hier en daar wel lekkere verse sneeuw te vinden. Maar dat was van korte duur gezien ik niet de enige off piste fan was vandaag ?

Restaurant in Flaine wat een aanrader is, is Le Blanchot. Grote porties en niet (heel) duur.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Even een update, vandaag (vrijdag) hebben we kunnen genieten van een dag met goed weer en een paar centimeter verse sneeuw vanaf 1300 meter. De onderlaag is nog steeds hard en best wat pistes zijn gesloten. Ik verwacht dat deze gespaard worden voor de komende vakantie weken. Dus die gaan dit weekend vast open. Straks wordt er ook lager in het dal sneeuw verwacht. Kortom het is allemaal net op tijd voor de vakantie.
Voor iedereen die gaat, veel plezier!

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Dank je ionus! Of roos! Dat geeft een goed gevoel. Fijne terugreis!

Plaats een reactie