Grote modernisering Le Grand Massif.

Dit onderwerp gaat over de bestemming Le Grand Massif

Na het bericht van @Thomas over de nieuwe Saix Express in het topic over Flaine ben ik verder gaan zoeken over de ontwikkelingen in het grand massif, en na enig zoekwerk kwam ik er achter dat ze daar de komende jaren zeer veel gaan veranderen en vernieuwen.

Hieronder een lijst van verbeteringen die ik tegenkwam op zigzagski.com
“Some 25 million euros worth of investment in improved piste and lift infrastructure is planned to significantly reduce lift queues during busy periods, offering the solution to what is currently a critical problem for Samoëns.
The Babuches button lift will depart from slightly higher up, making for a gentler embarkation and allowing skiers from the beginner zone to access it more easily.
La Char button lift and blue piste will be removed entirely to make space for Club Med’s 930-bed apartment complex, which will extend all the way from the GME to the road below La Char. The resort is designed with an organically contoured, grassed rooftop designed to render the development less visible from the plateau.
Below Lou Caboëns restaurant, a privatised ESF children’s garden and ESF adult’s beginner area will be created for exclusive use by Club Med guests.
The TGD gondola will be removed to make space for a new multi-function building, which is to be constructed straddling the road (beside where the tunnel currently is and extending onto what was previously car parking space). This building is currently planned to house seasonnaire accommodation, an ESF sales office, a picnic hall, ski lockers, public toilets and a lift pass office.
The Demoiselles lift (currently a 2-seat chair) is to be replaced with a 6-man chair.
The Grand Crêt chairlift (which brings skiers from Vercland to Samoëns 1600) is to be removed.
The Plateau button lift (near l’Aero) is to be updated, with the line straightened and a new embarkation zone to be created above where it currently exists, designed to facilitate easy access from the beginner zone.
Snow canons are being installed down the Grand Crêt piste in Vercland (the goal being to encourage skiers to descend via Vercland rather than via the GME, in order to help ease end-of-day queues during peak periods).
La Lanche chairlift is to be removed.
Several pistes are set to be constructed in the Combe de Coulouvrier (between Samoëns and Morillon), along with a chairlift carrying skiers back to the Tête des Saix. This new lift will be accessible from the Samoëns beginner plateau, the goal being to offer a new means for skiers to access the Tête des Saix (and thus reducing pressure on the Chariande Express).
Major earthworks will take place on the Tête de Saix to flatten the mountaintop and create a new plateau, facilitating smoother transition between Samoëns, Morillon, Les Carroz and Flaine resorts.”

Grote plannen dus vooral rond Samoens, waar dus een hoop nieuwe pistes en liften bij gaan komen, en waar bestaande liften verbeterd gaan worden. Ook gaan ze dus het grote knooppunt de Tete de Saix grondig aanpakken en vergroten om alles aan te kunnen, aangezien daar nieuwe en grotere liften op uit gaan komen.

Verder word ook de productie van kunstsneeuw flink opgeschroefd komende jaren, ondanks dat het gebied al erg sneeuwzeker is.

in de Combe de Coulouvrie gaan 2 liften komen voor een directe verbinding tussen Samoens en Morillon plus een 3e lift vanuit het laagste punt (1200moh) van de Combe richting de Tete de Saix (2120moh). Ook zal er dus al vanaf dit jaar de Saix express zijn van les Mollets in les carroz naar de top van de tete de saix.

En ander plan is om binnen een aantal jaar een mechanische verbinding te maken tussen Flaine en Sixt, zodat je dus niet meer eerst met de bus naar Samoens hoeft, maar rechtstreeks vanuit sixt weer met de lift naar boven kan. Een andere verbinding die ze willen maken is een rechtstreekse tussen Les Carroz en Flaine over de Pointe de Arbaron.

Als laatste willen ze vanuit Flaine minimaal 1 extra lift maken naar de top van de Grandes Platieres.

En als laatste willen ze een tandradbaan maken tussen Magland en Les Carroz om eenvoudiger mensen vanuit het dal het gebied in te krijgen. Deze baan zal een capaciteit krijgen van 2000 mensen per uur.

Zoals je dus kan lezen is de nieuwe eigenaar Mr Tournier erg ambitieus, en zal hij gaan proberen om dit alles voor 2020 te realiseren!

Als dit allemaal waarheid word gaan we een absoluut top-skigebied krijgen dat nog eens makkelijk te bereiken is ook!

*bericht bewerkt door Matthias123 op 07 sep 2016 11:01

Born to Ride

Mooi overzicht! Het zijn inderdaad allemaal zeer gerichte en interessante nieuwigheden. Vanuit Sixt direct met een kabinelift naar de Tete de Saix zou erg fijn zijn.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Bedankt voor het overzicht @Matthias123! Ziet er allemaal zeer goed uit. Leuk dat ze ook Samoëns aanpakken, dat kommetje wat ze daar hebben kunnen ze meer uithalen dan wat ze nu doen! Het is een fantastisch gebied, het heeft mij vorig positief verrast.

Hopelijk kunnen ze ook eens even kijken naar de Grand Vans lift, die Flaine verbind met de rest. Deze staat snel stil, ook vanwege technische mankementen wanneer ik daar was.
@Thomas
Een kabinelift van Sixt naar Tete de Saix zou de charme van Sixt denk ik niet ten goede komen. Daarnaast zal de afweging of het economisch winstgevend is met zich meespelen. Tevens denk ik dat een cabinelift een hele opgave zal worden als ik het zo zie of de kaart(en).

@DylanLiewerink Om de Grand Vans te omzeilen willen ze dus een rechtstreekse verbinding tussen Les Carroz en Flaine maken over de Pointe de Arbaron. Deze helling zal door de geringere hoogte en de bossen minder windgevoelig zijn. De verwachting is dat ook dit beide kanten op een TDS8 gaat worden.

Born to Ride

##Matthias123

Waar ligt de pointe de arbaron?

@Matthias123 ah duidelijk verhaal! Deze is inderdaad zeer windgevoelig en zeker geen pretje als je erin zit met harde wind en/of stilstand…
@flap20 De Pointe de Arbaron is als het ware de pas waar je over heen rijdt als je Flaine in wilt.

Zou er dan een lift komen tot de top van Pointe de Arbaron en dan een afdeling naar de liften in Les Molliets? En vice versa dan uiteraard.

Zeer benieuwd hoe dit gebied zich gaat ontwikkelen. Het is nog relatief onbekend bij de meeste wintersporters terwijl het gebied veel afwisseling en variatie heeft.

lijkt me ook een mooie verbetering

alleen de verbinding naar flaine zal niet zo makkelijk worden via daar denk ik…

Maar ben in ieder geval al heel erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.
Het is nog een vrij rustig gebied, nog niet echt ontdekt door Belgen of Nederlanders. De engelsen hebben wel al vrij goed de weg naar hier gevonden…

@flap20 en @DylanLiewerink De Pointe de Arbaron is niet waarover je Flaine binnen rijdt. De weg gaat langs de “Vernant” Als je op de pistekaart kijkt van Flaine zie je De Pointe de Arbaron precies onder “Flaine” staan. Ze hoeven als ze via deze top verbinden niet meer de weg over te steken omdat de Mollets en de nieuwe Saix express al aan de andere kant van de weg starten en die de weg oversteken.

Born to Ride

als ze via De Pointe de Arbaron gaan komen ze aan de kant van Flaine uit aan de golf en aan Les Hameau… en daar moeten ze sowieso de weg toch weer over
De verbinding van Les Hameau naar flaine zelf is nu een smal pad dat achter alle hotels doorloopt en de Gerats lift…
Zie zo niet direct een oplossing hiervoor

@flap20 ik heb even een plaatje gemaakt van hoe ik verwacht dat de liften dan gaan lopen. De top van de Pointe de Arbaron ligt namelijk net ten westen van de golfbaan, en van daaruit kunnen ze onderlangs Hameau een piste naar Flaine aanleggen.

null

Born to Ride

@Matthias123 Je hebt helemaal gelijk, ik keek op de piste kaart, daar is het beeld wat vertekend. Had zelf niet helemaal meer op het netvlies staan hoe het de weg precies loopt. Duidelijk kaartje weer, ziet er goed uit. Zou er ook een afdeling komen richting Mollets? Is dat uberhaupt een optie?

@DylanLiewerink wat ik uit alle info op internet op kon maken, voor zover mijn Frans toereikend is, willen ze het inderdaad met pistes verbinden, en ook hebben ze dan gelijk een goede ski-ontsluiting vanaf Hameau.

Born to Ride

Dit jaar is er al gestart met de bouw van de Club Med bij Samoens 1600. Dat betekent dat er veel liften dit jaar al zijn verdwenen:

  1. (de la) Char
  2. Grand Cret
  3. TGD
  4. Demoiselles
  5. Du Plateau

Dat scheelt een enorme liften wirwar bij Samoens 1600, alhoewel ik wel hoop dat hierdoor liften niet overbelast raken.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@flap20 ik heb even een plaatje gemaakt van hoe ik verwacht dat de liften dan gaan lopen. De top van de Pointe de Arbaron ligt namelijk net ten westen van de golfbaan, en van daaruit kunnen ze onderlangs Hameau een piste naar Flaine aanleggen.

null

Matthias123 op 8 sep 2016 08:59

De golfplaats wordt verwijderd. Dit in verband met de nieuwe toegang vanuit Magland. Ook alle faciliteiten en parking bij Verclant gaat verdwijnen. Dit wordt allemaal natuurgebied.
De nieuwe lift wordt 8(!) km lang, en gaat via Les Carroz, Les Molliets naar Flaine. Gigantisch project, maar financiering is rond.

Ik heb trouwens nog even wat gelezen, maar het is best absurd wat er nu gebeurt. De Club Med is met spoed dit jaar gebouwd (onder druk), maar er is nog geen positief advies rondom verdere uitbreiding van liften vanuit het dal tussen Samoens 1600 en Morillon. De Club Med die nu wordt gebouwd, is de grootste bouwput deze zomer in de Alpen. Er worden hierdoor in Samoens 1600, 1100 bedden bijgeplaatst, zonder dat de infrastructuur verder is aangepast. Tevens wordt het hele beginnersgebied prive gebied van Club Med. Dat betekent dat je als beginner in Samoens pas je eerste stukje kunt leren skien bovenop de Tete de Saix (2120 meter). Hier zijn de locals dan ook nogal pissig over (naast de te lage grondprijs die Club Med heeft betaald), waar ook een actiegroep tegen is opgericht: http://samoens1600amenagement.fr/
Dat betekent dus dat de Chariande Express compleet overbelast gaat worden. Want een ieder die in Samoens verblijft (o.a. ik) moet dus eerst met de Grand Massif Express omhoog, om in Samoens 1600 te belanden, waarna alles uit het dorp zich mengt met alles uit Samoens 1600, bij de Chariande Express. Zonder deze lift kun je niet in de rest van het gebied raken. Gelukkig zitten wij buiten een Franse schoolvakantie, maar het is eigenlijk te gek voor woorden. Dat vinden de Fransen overigens ook.

Edit: had het niet helemaal goed gelezen. Het moet pas in december 2017 open gaan, ondanks dat de bouw al erg ver is. Club Med heeft beloofd dat er geen zooi rondom de bouw aanwezig zal zijn en dat met opening van de liften alles is opgeruimd.

*bericht bewerkt door Thomas op 08 sep 2016 12:39

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Edit.

*bericht bewerkt door Thomas op 08 sep 2016 12:40

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas,

Wat een gedoe! Dit vind ik dat weer zeer jammer om te horen…
Overigens goed om het e.e.a. uit te breiden maar dit gaat natuurlijk te ver.

Laten we dan hopen dat de infrastructuur rondom Samoëns 1600 snel wordt verbeterd en dat de privatisering van de pistes rondom Club Med niet nadelig gaan uitpakken voor Samoëns.

Wat ik begreep is dat ze dus in de zomer van 2017 de aansluiting tussen Samoens en Morillon willen maken, in dat geval zou dat dus op tijd zijn voor de opening van Club med. Maar dat neemt niet weg dat het in het hele gebied flink drukker zal worden komende jaren, dus ik ben wel bang voor overbelasting op bepaalde pistes.

Born to Ride

Voor diegene die wat meer uitleg willen lezen ;-)
http://www.grand-massif.net/accueil_fichiers/utnvolet2.pdf…

enkel foto’s van hoe de Club Med site er zou moeten gaan uitzien
http://www.projetclubmed-samoensmorillon.fr

*bericht bewerkt door flap20 op 24 sep 2016 12:53

Jammer dat Club Med nogal wat ruimte opeist. Ik heb altijd met veel plezier gebruik gemaakt van de liften/pistes die er lagen. Gelukkig komen er andere verbeteringen bij. De doorsteek van Les Molliets naar Flaine lijkt me fijn, dan hoef je niet perse met de Vernant lift die nu nog de enige verbinding met Flaine is. Het scheelt ook vast drukte op de flessenhals-piste Dolomie, alhoewel ik de drukte daar altijd wel vermakelijk vind.

Sowieso voeren ze regelmatig verbeteringen uit in het Grand-Massif. De eerste keer dat ik in Flaine was, kon je lift Gerats met bijbehorende twee blauwe pistes alleen via de Tourmaline bereiken. Beetje jammer als je aan het eind van de dag nog wat korte makkelijke pistes wilt pakken. Voorheen was Gerats dan ook vrijwel verlaten. Ik vroeg me altijd af: waarom maken ze niet een simpel sleepliftje op of langs een van de pistes naar Flaine? Sinds een paar jaar hebben ze dat ook gedaan. Super!

Mooie webcam om de vorderingen van Saix Express te volgen. Zo te zien staan alle palen al plus het eindstation:
(iets naar rechts scrollen, beneden in de vallei, door de bomen op het steile stuk, naar de top in de verte)

http://m.webcam-hd.com/lescarroz/arrivee-telecabine…

*bericht bewerkt door Thomas op 10 okt 2016 12:59

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Hier nog wat mooie foto’s van de facebook van Les Carroz:

null

null

null

*bericht bewerkt door Thomas op 12 okt 2016 09:35

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ziet er super uit!
Ben zeer benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien en hoe het uitpakt.

Nou, ze zijn alweer een stukje verder.

null

null

null

null

null

null

null

En het nieuwe trace van de Corblanche lift:

null

*bericht bewerkt door Thomas op 24 okt 2016 10:07

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Zo jullie zijn aardig op de hoogte en begaan met de toekomst van le Grand Massif!

Die ingetekende lift bij les Molliets klopt niet. De Funiflaine moet gaan starten in Magland en dan via les Carroz (les Lays; wat een verrrassing want daar heeft de burgemeester ‘aandelen’ en ik ken die burgemeester ;-), dan door naar top van de Kedeuze en dan door naar top van Arbaron (top boven Hameau en inderdaad vlak naast de col van Flaine (Pierre Carree)
Het idee is gebaseerd op de oude telecabine die in de 60-ies aangelegd is voor de (prefab) bouw van Flaine, maar helaas niet geschikt bleek om ook skiërs in te vervoeren, haha. Het idee van deze telecabine is het autoverkeer ontlasten en een snellere verbinding te maken voor vallei-bewoners (lees Genevoiven) om te gaan skiën in le Grand Massif. Ik zie zelf voordelen voor mijn werk als bikegids, omdat het een tot nu toe onbereikbaar deel van het gebied toegankelijk gaat maken, met een hoogteverschil van 1500m! Het nadeel van dit project is dat het 2 tussenstations krijgt op de klim naar Flaine en hiermee dus veel meer tijd kost als direct van Magland naar Flaine te gaan. Zoveel wellicht, dat men de auto hiervoor niet wil laten staan en alsnog naar boven (en lokals naar beneden) gaan rijden. Maar ja, wat wil je met de burgemeester van Carroz als drijvende kracht achter dit project…

Sixt is idd bezig met het plan voor een telecabine vanaf de voet van de Cascades naar lac de Gers en dan door richting te top van de Cascades. Hiermee gaat de fameuze Combe de Gers op de schop; jammer voor freeriders en de rijke fauna hier. Sixt zou daarmee een waardige entree worden tot les Grand Massif, maar dreigt wel haar authentieke alooks deels te gaan verliezen. De deal om dit rond te krijgen is dat Sixt 1200 toeristische bedden (= ongeveer 1 x Club Med) moet creeëren, waarop Compagnie des Alpes zal investeren in de lift(en).

Er is ook nos sprake van het weghalen van de Vercland lift en een nieuwe lift te bouwen die Samoëns/vercland moet gaan verbinden. Hopelijk voor onze medelanders van de Reposette (fijne bar-restaurant!) gaat die nieuwe lift inderdaad Vercland gewoon weer aandoen…

Eergister had ik een eerste groep snowshoe-ers op pad en vonden we helaas alleen nog voldoende sneeuw op 1600. Het is op dit moment nog een bouwput, maar de belofte is gedaan dat dit zo veel mogelijk aan kant wordt gemaakt zodra het skiseizon start. We missen dus nu al een beginnerspiste en de hele aanblik is idd wat bizar deze winter.

On verra qu’est-ce que ca va donner…?!

@Arno5

Bedankt voor de uitvoerige en interessante informatie. We gaan het zien dit jaar.

Overigens is de nieuwe pistekaart ook beschikbaar: http://www.grand-massif.com/docs/GRANDMASSIF%20PlanPistes%20…

Verder zijn de TSF6 des Demoiselles en TSD6 Tete de Saix klaar!

TSF6 des Demoiselle:

null

null

null

TSD6 Tete de Saix (wat een lift!):

null

null

null

null

null

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Gelukkig hebben ze de Lanche lift niet weggehaald. Ik begon me al zorgen te maken hoe van Morillon naar Flaine te geraken. Ze hebben wel L’Airon en Gentianes weggehaald, maar die laatste was toch al geen fijne lift (en met een klein stukje doorskiën pak je nu de nieuwe Tete Des Saix).

@Martin7182 ik had gehoopt dat ze de lanche eindelijk eens zouden vervangen. Maar waarschijnlijk komt daar binnen een paar jaar een nieuwe lift voor die een stuk lager in dat dal vertrekt en waar je zowel vanuit samoens als uit morillon naartoe kan skiën.

Born to Ride

O ja, nu je erover begint. Lanche is die lift met dat vrolijke alarm als je teveel slingert, wat onvermijdelijk gebeurt bij het instappen. Langzame en lange lift ook. Maar ik vind de pistes erheen zo leuk! Zowel rood, zwart als blauw (met hobbel-tunneltje).

Ja die lift ja… Kheb er nog wel eens net voor het einde boven doe bergkam 20min in stil gehangen bij -10 en 8bft. De stuifsneeuw overal… Het is eigenlijk ook de enige lift daar waar serieuze wachttijden kunnen zijn…

Born to Ride

Wij zijn van plan om deze Krokus voor een 1e keer naar dit gebied te gaan. Waarschijnlijk overnachting in Morillon. Is die nieuwe lift dan al in gebruik?

@Arno, lees ik nu vercland lift weg? Hopelijk na maart 2017 he? enne ik lees ook sneeuwkanonnen op die piste, kijk daarvan hopen we natuurlijk wel dat het dit seizoen al zover is, kunnen we op ski’s naar ons huuske. Al met al …hoop niet dat we in een bouwput terecht komen, maar sneeuw is voorlopig de eerste zorg. Fijne jaarwisseling…

Plaats een reactie