Tignes Val Claret of Val d'Isere?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Tignes - Val d'Isère

Dag allemaal,

Ondanks dat het buiten 20+ graden is, ben ik al aan het kijken naar een appartement voor een trip van 4/5 februari tm 11/12 februari via HomeAway. Het plan is om een week met 6 vrienden naar Espace Killy te gaan. We zijn alle 6 vrij gevorderde skiërs/snowboarders, maar mogelijk sluiten er nog 1 of 2 beginners aan bij onze groep.

Als boeker moet ik de afweging gaan maken tussen Tignes Val Claret en Val d’Isere (andere dorpen vallen af door hun ligging). Wat we zoeken is:

  • Een klein beetje après ski, maar niet teveel. We gaan vooral om het skiën/boarden.
  • Zo dicht mogelijk bij de lift
  • Enigszins betaalbaar verblijf, maar ik hoop een korting los te krijgen bij de eigenaren, omdat we nu al boeken.

Val Claret is wat goedkoper dan Val d’Isere wat mee kan spelen bij ons studenten, maar dat hoop ik gelijk te trekken door nu al te boeken. Iemand anders nog tips/redenen waarom hij/zij juist wel naar Tignes Val Claret zou gaan en niet naar Val d’Isere of andersom? Het budget voor de gehele trip ligt rond de 500/600 euro pp.

Bedankt! :)

Ik heb het vermoeden dat er qua apres-ski in Val Claret net iets meer te beleven is (als in: biertje doen na het skiën of na het eten). In Val d’Isère kan je waarschijnlijk beter eten, maar niet op een krap budget.

Qua ligging is Val Claret denk ik centraler, vooral ook zijn de pistes terug naar het dorp veel eenvoudiger - aan het einde van de dag als je een beetje moe bent ook niet gek.

Claret was ons goed bevallen. Rondom kun je alle kanten op qua pistes (makkelijk&moeilijk). Beetje après ski maar het is wel Frans. Echt feesten doe je laat op de avond. Dat skip ik dus kan ik alleen over zeggen dat het uitgaanspubliek erg jolig klonk toen ze huiswaarts keerden.

Afdalingen naar val d’isere is rood of zwart, voor beginners wat minder ideaal. Anderzijds heb je wel makkelijke pistes vlakbij en kun je ook met de lift naar beneden. Après kan ik weinig over zeggen.

Zelf zou ik nu Le lac ook in overweging nemen. Ligt echt vlakbij claret, ook direct aan de lift en tot diep in de nacht gaan er nog bussen tussen die dorpen.

Voor gevorderden maakt het qua skiën niet zoveel uit, je bent vanuit beide dorpen snel op andere plekken (tignes - val d’isere is 2 liften). Ik heb in allebei de dorpen weleens verbleven, en het is allebei goed bevallen. Je bent sowieso snel van de ene kant van het gebied naar de andere kant in Espace Killy.

Rond tignes val claret liggen inderdaad wel wat makkelijkere pistes. Afdalen naar Val d’isere is lastiger.

Val d’isere is duurder, meer gericht op echt rijken. Ze hebben er bijvoorbeeld een polo wedstrijd (met paarden op sneeuw). Veel dure/sjieke restaurants. Tignes is gebouwd-om-te-skiën. Je gaat in Tignes ook makkelijker een appartement aan (dichtbij) de piste vinden. Val d’isere is uitgestrekter, met een groot gedeelte dat niet aan de piste ligt.

Volgens mij is de enige overeenkomst tussen die twee dat ze beiden in hetzelfde skigebied liggen. Verder is het een wereld van verschil. Val d’isere (behalve La Daille) is veel meer upmarket. Het ziet er vele malen sfeervoller uit, ligt net onder de boomgrens en heeft een heel lange skitraditie. Tignes is purpose-build. Dat heeft absoluut voordelen: bijna alles is ski-in-ski-out. Het ligt net boven de boomgrens en heeft de uitstraling van … tsja, het is geen Superdevoluy, maar echt mooi is het ook niet. Dus wil je het “echte” wintersportgevoel: Val d’Isere - maar dan moet je prijzen op de koop toenemen. Wil je vooral veel skiën tegen een scherp budget: Tignes.

Ik heb in februari 2014 voor €409,-- p.p. in Residence Le Lac gezeten (GROOT 35m2 appartement met 2 personen) via Sunweb. Zaten recht tegenover het zwembad van Le Lac en de Carrefour Montagne (kon je naartoe skiën en weg oversteken was je thuis) ideaal! Ik moet eerlijk bekennen dat het niet mijn favoriete skigebied was. Mijn wintersportmaat is dezelfde mening toebedeeld en zijn beiden al jaren fan van onze toplocatie (Belle Plagne resi Cassiopée, Val Tho Les Olympiades)

Met mijn vriendin een toptijd gehad in Residences Alpages du Corbier maar goed wij vonden de locatie qua ligging in Tignes echt TOP. Dus mijn tip en bijdrage in deze is om Residence le Lac eens te bekijken. (beetje oudbollig maar enorm ruim) naar Franse maatstaven.

Eigenlijk is alles al gezegd. Keuze maakt voor het gebied niet uit. Val d’asere is sfeervoller qua dorp maar duurder. Er liggen daar echter ook wat barretjes, dus ook voor het stappen/apresski zal het redelijk gelijk liggen. Al vond ik de apres ski in Tignes (zowel Val Claret als Le Lac) niets voorstellen, Stappen begint er pas rond 22u. Dat kun je er wel goed. Overigens ligt er wel tussen de 2 dorpen in een Folie Douce, wat leuk is voor apres ski.
Tignes is ook best prijzig (net als val thorens) alleen val d’asere inderdaad net wat duurder. Dus het is maar net welke optie qua appartement je vind. Ik zou daar vooral naar kijken!

Work less || Board more

Wellicht is La Daille de beste optie voor jullie dan. Qua prijs vergelijkbaar met Tignes, in de avond kan je makkelijk nog even naar het dorp van Val d’Isere voor het eten en de beste apres-ski vlakbij in de vorm van de Folie Douce die aan het begin van de dalafdaling. Ook is La Daille het meest centraal gelegen beginpunt in het gebied en zijn alle appartementen op loopafstand van de skiliften. Heb er drie jaar geleden ook gezeten en dat is prima bevallen.

Zelf ook in val claret gezeten en zoals eerder al gezegd is, is het apres ski op z’n Frans. Wel kan je vanuit La Folie Douce terug naar Val Claret met de laatste lift. Maar daarna heb je weinig apres ski. Je hebt er wel wat wat café-tjes en een discotheek, maar dat komt allemaal laat op gang.

Wintersport.. daar kan je me 's nachts voor wakker maken!

IK zou kiezen voor Val d’Isere maar dat komt omdat ik dat de mooiste wintersport plaatsnaam ever vind.

www.wausclothing.com THE BRAND FOR BOARDERS

Dankjewel allemaal! Aan de hand van de reacties heb ik beide dorpen gelijk staan. Ik denk dat het ski in-ski out gedeelte nu toch het zwaarste mee gaat tellen, aangezien we hoogstens een biertje na het skiën doen en niet van plan zijn te gaan stappen tot in de kleine uurtjes. Eten nemen we ook grotendeels zelf mee.

Door die eis vallen heel veel appartementen in Val d’Isere al af, omdat je voor de meeste appartementen daar al een eindje moet lopen…

Oh en als iemand nog een betaalbare aanrader heeft in Tignes Val Claret of Val d’Isere, voel je vrij om hem met me te delen! ;)

http://wintersport.sunweb.nl/vakantie_frankrijk/streek_lespa…

Jammer dat veel op indeling is…de appartementen liggen veelal verspreid over de wijk Val Claret dan weet je natuurlijk nooit exact waar je komt te zitten.
Ikzelf heb in Maeva Le Lac gezeten maar daar willen jullie kennelijk niet zitten.
https://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g196714-d1152145-Rev…

Wellicht een leuk alternatief, het is slechts een idee…machtig mooi skigebied en leuke après-ski op een steenworp…Residence Belhambra Cassiopée in Belle Plagne. Zit super centraal en nabij winkels/uitgaan en ski-in ski-out. De auto parkeren doe je in de ‘bovenste’ (Haut) garage en dan kom je in het complex uit op de 5de etage. Ideaal en weinig gesleep. Op de 5de etage, vragen naar een zuidkamer en je hebt magistraal uitzicht.
In geval van een grotere groep zou ik persoonlijk 2 naastgelegen kamers boeken of 1 grote. De appartementen in Tignes lijken veelal allemaal op indeling ter plaatse, ik houd daar persoonlijk niet van.

Sterkte met jullie keuze!

Plaats een reactie