Off-piste in La Grave vanuit Les 2 Alpes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les 2 Alpes

Dit jaar ga ik voor het eerst naar les 2 alpes en ik heb natuurlijk gehoord van de geweldige opties die La Grave biedt voor off-piste snowboard/skieen.

Zelf ben ik een zeer gevorderd snowboarder (in de richting van expert? op de piste, niet in het park) al zeg ik het zelf. Daarnaast heb ik wel ervaring met off-piste rijden op stukken naast pistes in andere gebieden, aangezien dat hetgene is wat ik het liefste doe. Toch zou ik graag La Grave willen mee maken. Maar na wat research gedaan te hebben lijkt het mij een gids inhuren de beste optie, aangezien er verschillende mensen zonder gids met een helikopter moesten worden opgehaald (zowel dood als levend).

Daarom de vraag; kan je in Les 2 Alpes een gids huren die je mee kan nemen naar La Grave en zo ja waar moet ik dan zijn?

Thijs

ps. Ik heb het andere bericht op het forum gelezen waar Martijn Schell wordt aangeraden en andere gidsen, maar deze opereren volgens mij niet vanuit Les 2 Alpes.

Ik zou dit ook wel willen weten, ik ben vanaf 5 januari in les2 alpes dus als iemand een gids zou willen delen?!?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

ben 8 jaar geleden ook in L2A geweest via studentenorganisatie. We hebben toen 2x de doorsteek naar La grave gemaakt. Echt de moeite!!. 3 skiers en 3 boarders allemaal redelijk niveau, matige offpiste ervaring (voor 1 boarder was het haar eerste board-vakantie, natuurtalentje.)
Wij hebben dit telkens zonder gids gedaan. wel even het document tekenen dat je begrijpt dat je off-piste zit en zelf verantwoordelijk bent…

Het is echt een off-piste paradijs en je kan daar zot doen, maar als je het rustig aan doet met een groepje lukt dat zonder gids ook.

veel hangt ook af van de sneeuwconditie.

desalniettemin zal een gids je de betere spots kunnen wijzen, je techniek verbeteren en algemeen een veiliger gevoel bezorgen.

Begrijp me niet verkeerd: ik raad een gids zeker aan! en klimmateriaal en de standaard lawine uitrusting.
Maar het kan - voorzichtig - wel.
zelfs gidsen verdwijnen in dat gebied.

kijk ook even hier: http://www.skierslodge.com/legend/#
je kan daar de legendarische routes bekijken

We hebben toen 2x de doorsteek naar La grave gemaakt. Echt de moeite!!. 3 skiers en 3 boarders allemaal redelijk niveau, matige offpiste ervaring (voor 1 boarder was het haar eerste board-vakantie, natuurtalentje.) Wij hebben dit telkens zonder gids gedaan. wel even het document tekenen dat je begrijpt dat je off-piste zit en zelf verantwoordelijk bent…

Gast887 op 29 okt. 2012 12:53

Je bent daar in een hoogberggebied met gevaren die veel verder strekken dan en veel meer ervaring vragen dan alleen ski- of boardtechniek. Als je daar zonder alpine-uitrusting en zonder alpine-ervaring in gaat zonder gids ben je totaal onwetend, levensmoe, of gewoon heel dom. Ik ga maar van het eerste uit.

Je eerste en laatste punt zijn anders prima te combineren ( onwetend en dom). ;)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Je moet niet overdrijven… het is niet voor niets dat je de doorsteek kan maken van L2A naar La Grave. Als het echt alleen voor alpiniste zou zijn zou die doorsteek niet zo eenvoudig aangeboden worden. Er zijn ook relatief "gemakkelijke" routes naar het dal. Gebruik je gezond verstand. Blijf weg bij kliffen, gletsjerspleten, nauwe gangen, … ga niet alleen op pad, check de weer condities.
Ondanks dat het off-piste is staan er wel regelmatig gevaarsborden en duidelijke borden dat je een bepaald gebied niet zonder gids moet wagen.
De sleepwagen die je van L2A naar Lagrave trekt zal ook niet rijden als de weercondities niet goed zijn.
naar mijn mening kan je mits voldoende ervaring gerust lagrave naar beneden komen. Hang gewoon niet de waaghals uit. Zoek maar eens onder welke omstandigheden de meeste doden vallen op die berg. Dat zijn allemaal semi alpinisten die de gevaarlijkste routes doen (vaak met gids).
zoals hier:

. Maar dat is niet de eenvoudigste route (lijkt helemaal niet op onze afdalingen).
Als je denkt er niet klaar voor te zijn blijf er dan weg.
als ik dan echt moet kiezen, doe dan maar levensmoe.

Zonder uitgebreide ervaring en uitrusting is het gewoon vragen om problemen. Dat is geen discussiepunt, dat is gewoon waarheid. Dat het nu goed is gegaan wil niet zeggen dat je slim bezig was.

Hadden jullie een kaart of kenden jullie de weg? Voor hetzelfde geld ben je lekker aan het skiën en staar je ineens over een rotswand 150 meter steil naar beneden. Of je ziet die rostwand niet en je flikkert naar beneden?

Ook andere sporen volgen is gevaarlijk, wie weet zijn dat wel veel betere skiërs die wél een hoogalpiene uitrusting bij hadden om die rappel van 30 meter te kunnen maken. Sta je weer boven een rotswand naar beneden te staren.

Misschien sta je wel stil op een punt net onder de gletsjer waar seracs in je nek vallen, lijkt me ook niet handig.

Zo zijn er voorbeelden te over om aan te geven dat je absoluut niet slim bezig bent.

Dat die doorsteek er is wil niet zeggen dat je hem ook maar zomaar moet nemen. Jij bent op de berg verantwoordelijk voor jezelf, er is niemand die je tegen zal houden. Neem die verantwoordelijkheid dan ook, de prijs die je ervoor betaalt het niet te doen is immers redelijk groot.

Dom!

Je tekent een formulier en daarmee maak je je eigen normale wintersportverzekering waardeloos. Dan heb je een verzekering nodig voor risicosporten. Een heliredding kan zo 4000 euro kosten. Ook maak je dit soort tochten niet zonder lawine kennis en pieper schep en sonde.

Verder zeg je weg te moeten blijven van gletsjerspleten. Ten eerste geeft dat aan dat het hoogalpine gebied is en ten twwede gaat het om de spleten die je niet ziet. Vervolgens iemand meenemen die pas gestart is met boarden. Ernstig onverantwoord gedrag. Los nog van het feit dat als het misgaat jou dit zwaar wordt aangerekend als je voor de rechtbank staat.

Mh die heb ik wel gehad, maar SPAM heb je misschien ook nog tips voor mij en de topicstarter aangezien wij het wel gewoon goed en veilig willen doen?

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Ik ken la Grave ondertussen behoorlijk goed. Mijn mening in dit hele verhaal is:

  • Ga nooit off-piste in La Grave zonder uitgebreide ervaring en kennis. het terrein lijkt makkelijk maar het is hooggebergte en daarmee kan een makkelijke afdaling snel in een drama veranderen. Ook leiden veel eenvoudige sporen naar levensgevaarlijke hellingen. Vorig jaar vloog de bergredding bijna dagelijks naar verschilende couloirs omdat daar weer mensen vast zaten die allemaal dachten ‘dit doen we wel even’. Erger dan dat zijn de doden die in la Grave geborgen worden. De ‘normaal afdalingen’ zijn inderdaad prima te doen, goed een rode piste skiën is qua techniek voldoende, maar als het opeens mistig wordt of als je iets verdwaalt kun je zomaar in extreem terrein zitten.

Maar nogmaals dit is niet wat de topic startte vroeg. In les Deux Alpes is een gidsenbureau die afdalingen naar La Grave doet. http://www.guides2alpes.com Dus dit is het directe antwoord op je vraag.
De gidsen in La Grave kennen het terrein natuurlijk het beste: http://www.guidelagrave.com/V2/

Als je er hiermee niet uitkomt post dan eventueel weer een berichtje hier of een PM naar mij.

Click. Click. Peace

Mh die heb ik wel gehad, maar SPAM heb je misschien ook nog tips voor mij en de topicstarter aangezien wij het wel gewoon goed en veilig willen doen?

bartus op 29 okt. 2012 21:42

Naast het advies van Rogier zou ik vooral aandacht willen vragen voor kennis van lawines en lawine materiaal. Een 2 daagse cursus bij het Snow Safety Center kost 135 euro en geeft zo enorm veel informatie dat je een heel stuk beter voorbereid bent op dergelijke tochten. Je leert op basis van 9 keuzes te bepalen of de afdaling voldoende safe is. Let op het blijft een risico sport waarbij restrisico altijd aanwezig is, je maatjes je redding zijn en een voldoende verzekering noodzakelijk is.

Maar als je er eenmaal aan begint, je cursussen volgt materiaal aanschaft is het een enorm gave ervaring om beheerst in de vrije natuur afdalingen te kunnen maken. 'S avonds met de kaart en het lawine bericht je route samen met je maatjes uitstippelen voor de volgende dag is echt gaaf. Vergeet niet foto’s te maken!

Voor iedereen die denkt dat de kosten te hoog zijn: een Lawine I training van het SSC, pieper, schep en sonde, een goede kaart en een biertje bij de voorbereiding kost minder dan een nieuw setje ski’s. En je kunt 10 jaar vooruit (ok af en toe een nieuw biertje kopen is noodzakelijk).

Ga vervolgens eens met een goede gids op pad en/of boek een praktijk training in de Alpen bij het SSC en er gaat een " veilige" wereld voor je open.

Klinkt gek maar op een poederstress dag de keuze maken dat een helling niet safe is en anderen stuiteren er wel vanaf betekend dat jij weet dat het zelfreinigende vermogen van de bergen niet voor jou geldt. 100 doden per jaar in de alpen, zorg dat je geniet en er niet 1 van wordt.

Jordan Manley skiede offpiste in La Grave door de straatjes:

Lijkt mij een stuk veiliger. En je kunt in ieder geval La Grave dan afstrepen op je ‘bucket list’.

@ Paul E, dan vergeet je de zeer gevaarlijke daklawines… ;-)

Click. Click. Peace

@SPAM ik heb mn cursus ssc binnenkort in zwolle

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@SPAM ik heb mn cursus ssc binnenkort in zwolle

bartus op 30 okt. 2012 10:09

Ik zie je daar, tenminste als ik mijn betalingsreferentie terug kan vinden maar dat zal wel goed komen :p

to ski or not to ski, thats no question

Ik wil niets minimaliseren, maar er lopen 2 skiroutes (les vallons?) van de top tot in in het dorp LG qua moeilijkheid tussen rood en zwart, gemarkeerd, ver weg van alle gletsjerspleeten en afgronden. Als je van die routes wil afwijken staan er waarschuwingsborden.
Zolang het zicht en de sneeuw goed zijn is dit niet onverantwoord. Voor de rest is dit ook een gebied onder patrol. dwz dat er zowel boven als beneden gewezen wordt op de gevaren van die dag, die houden je ook tegen als je alleen de mist wil induiken.

Dit is hier een discussie die ik niet kan winnen, dat maakt me ook niet uit, ik geef maar mee dat de skiroute (zie kaart, L2A) onder ideale omstandigheden (weer, sneeuw, ervaring, common sense, juiste gear) zonder gids kan zonder dat je hoeft te sterven. Om de rest van het gebied te verkennen heb je wel een gids en klimmateriaal nodig.

Ik rij trouwens ook elke dag met de wagen … al eens gezien hoeveel mensen daarin sterven? ook dom.

ps sorry Thijs van je topic te vervuilen.

@ gast 887, hier moet ik je toch echt weerspreken. Deze routes zijn NIET gemarkeerd. Je kunt vanuit deze routes zeer makkelijk in steile couloirs en hellingen komen, en deze zijn echt niet ver weg van alle gevaren. Als je onder bijvoorbeeld de Chancel route te ver doorskiet (waar vaak sporen liggen) dan sta je boven bevroren watervallen van honderden meters. Ook om bijvoorbeeld bij het middenstation te komen ski je boven steile hellingen (val gevaar) en onder lawinegevaarlijke hellingen. In de Vallons de meije route heb je serieus kans om geraakt te worden door brokken ijs die uit de gletsjer onder La Meije vallen. En zo kan ik nog wel even doorgaan met het noemen van gevaren.

Verder is dit juist een gebied zonder patrol. Er staan patrouilers klaar om je uitleg te geven bij de lift, maar zij hebben in tegenstelling tot piste dienst geen enkele verantwoording voor als jij jezelf ‘te pletter skiet’. Ze houden ook echt niet zomaar iemand tegen.

Nogmaals je hoeft niet per se een gids te hebben als je in la Grave skiet, maar je hebt wel veel off-piste ervaring, kennis, een kaart en materiaal nodig om hier goed te kunnen skiën. Dat het vaker goed gaat dan mis met onervaren mensen mogen we als een geluk beschouwen.

Elk jaar verongelukken er heel veel mensen in La Grave, in een interview die ik met de patrouilleurs gedaan heb zeiden zij heel duidelijk dat het merendeel van de verdwaalde skiërs en de skiërs die in de gletsjerspleten vielen of in steil terrein in de problemen kwamen uit Les 2 Alpes kwamen.

Click. Click. Peace

… het is niet voor niets dat je de doorsteek kan maken van L2A naar La Grave. Als het echt alleen voor alpiniste zou zijn zou die doorsteek niet zo eenvoudig aangeboden worden.

Gast887 op 29 okt. 2012 15:26

Elk jaar verongelukken er heel veel mensen in La Grave, in een interview die ik met de patrouilleurs gedaan heb zeiden zij heel duidelijk dat het merendeel van de verdwaalde skiërs en de skiërs die in de gletsjerspleten vielen of in steil terrein in de problemen kwamen uit Les 2 Alpes kwamen.

Rogier op 30 okt. 2012 13:13

Eigenlijk is de misvatting van Gast887 heel begrijpelijk. Alpinisten beseffen dat ze op eigen risico opereren. Is het niet verwijtbaar, op zijn minst hoogst onverstandig, dat er zo’n laagdrempelige transit vanuit een toeristisch skigebied. Het plaatsen van borden die op het risico wijzen (en ondertekenen van formulier?) heeft dan een beperkte werking, we zijn immers gewend aan tal van waarschuwingen en kunnen moeilijk onderscheid maken wanneer het menens is.

Hier de interviews met de patrouilleurs.

Deel 1: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/860/Interview_patr…
Deel 2: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/866/Interview_patr…

Offtopic: weet iemand of er andere praktijkweken bestaan zoals die van het SCC: veel rijden, maar de focus ligt op het opleiden van de skiërs in lawinekunde, routekeuze etc.? Als er daarnaast ook opgeleid wordt in (off-piste) skitechniek is dat mooi meegenomen, maar het gaat me echt om lawinekunde. De weken van het SCC komen me dit jaar waarschijnlijk niet uit plus dat ik graag een langere week zou maken omdat de kosten en reisduur per skidag anders erg hoog worden.

to ski or not to ski, thats no question

… het is niet voor niets dat je de doorsteek kan maken van L2A naar La Grave. Als het echt alleen voor alpiniste zou zijn zou die doorsteek niet zo eenvoudig aangeboden worden.

Gast887 op 29 okt. 2012 15:26

Elk jaar verongelukken er heel veel mensen in La Grave, in een interview die ik met de patrouilleurs gedaan heb zeiden zij heel duidelijk dat het merendeel van de verdwaalde skiërs en de skiërs die in de gletsjerspleten vielen of in steil terrein in de problemen kwamen uit Les 2 Alpes kwamen.

Rogier op 30 okt. 2012 13:13

Eigenlijk is de misvatting van Gast887 heel begrijpelijk. Alpinisten beseffen dat ze op eigen risico opereren. Is het niet verwijtbaar, op zijn minst hoogst onverstandig, dat er zo’n laagdrempelige transit vanuit een toeristisch skigebied. Het plaatsen van borden die op het risico wijzen (en ondertekenen van formulier?) heeft dan een beperkte werking, we zijn immers gewend aan tal van waarschuwingen en kunnen moeilijk onderscheid maken wanneer het menens is.

Gast403 op 30 okt. 2012 13:49

Je hebt een punt, maar:
Hoe ver moeten de waarschuwingen/bescherming dan gaan? Het probleem is dat er een inflatie ontstaat op het moment dat je hier steeds verder in gaat. Dit geef je zelf ook al aan in je post, we krijgen zoveel waarschuwingen/bescherming dat we er niet meer op reageren. Ik zal niet beweren dat we er mee moeten ophouden of dat ik weet welke mate optimaal is, maar klakkeloos meer waarschuwen of beschermen is niet het antwoord. Mensen moeten zelf weer meer en beter gaan nadenken en afwegen, hoe lastig dit ook te bereiken is.

Bekijk de opening van Blizzard of Aahs eens, een skifilm van Amerikanen die speciaal naar Chamonix kwamen omdat ze daar, op eigen verantwoordelijkheid, hun gang konden gaan. In de VS werd off piste skiën steeds minder aantrekkelijk vanwege alle beperkende regels. Dat is lijkt mij niet de kant die we op moeten in Europa.

Ps. Wel aardig off-topic inmiddels maar volgens mij heeft Rogier de vraag beantwoord.

to ski or not to ski, thats no question

Hier de interviews met de patrouilleurs.
Deel 1: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/860/Interview_patr…
Deel 2: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/866/Interview_patr…
Offtopic: weet iemand of er andere praktijkweken bestaan zoals die van het SCC: veel rijden, maar de focus ligt op het opleiden van de skiërs in lawinekunde, routekeuze etc.? Als er daarnaast ook opgeleid wordt in (off-piste) skitechniek is dat mooi meegenomen, maar het gaat me echt om lawinekunde. De weken van het SCC komen me dit jaar waarschijnlijk niet uit plus dat ik graag een langere week zou maken omdat de kosten en reisduur per skidag anders erg hoog worden.

Simon op 30 okt. 2012 13:56

http://www.powderplay.nl/component/content/article/10-bedrij…

Of boek met vrienden een week met een van de gidsen die door SSC worden ingehuurd. Vrijwel allemaal zijn ze in staat een week te verzorgen waar freeriden en safety gecombineerd worden. Niet zo als met SSC maar komt aardig in de buurt. Denk aan Sander Kan, Martijn Schell, Wolfgang Hackel etc.

Thx.

Ik had de tweede optie ook al bedacht, maar ik ga dit jaar niet met mensen die dezelfde interesse en niveau hebben. Ik had al bedacht om een paar weken voor vertrek eens op het forum te polsen of er meer interesse is om ter plekke een dag een gids hiervoor te huren of een Nederlandse gids te reserveren.

to ski or not to ski, thats no question

Hey,

begin februari vertrek ik met nog een aantal vrienden naar Les Deux Alpes, na alle comments hier kan ik denk ik wel tot de conclusie komen dat La Grave een brug te ver is. Nu staan er nog 3 andere buitenpistes op de pistekaart (https://www.wintersport.nl/skigebieden/deuxalpes/kaarten…) aangeduid, zou iemand mij wat informatie kunnen geven over deze pistes? (doenbaarheid/gevaar/weg vinden/…)
De meeste ervaring die ik heb met buitenpistes zijn pistes die al honderd keer gebruikt zijn (onder skiliften etc. ) maar meestal zoek ik ook wel naar ‘echte’ buitenpistes die enigszins veilig zijn, hoewel dat niet elk jaar lukt.

Max

Ik neem aan dat je oa Clot de Challenge bedoeld? Die offpiste route heb ik twee jaar geleden gedaan. Toen had het al behoorlijk lang niet gesneeuwd, dus was het vooral over bevroren sneeuw en ijsplaten boarden.
Volgens mij is het een hele gave piste als er poeder ligt. Maar het is wel echt offpiste dus denk er niet te lichtzinnig over.

Hier de interviews met de patrouilleurs.
Deel 1: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/860/Interview_patr…
Deel 2: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/866/Interview_patr…
Offtopic: weet iemand of er andere praktijkweken bestaan zoals die van het SCC: veel rijden, maar de focus ligt op het opleiden van de skiërs in lawinekunde, routekeuze etc.? Als er daarnaast ook opgeleid wordt in (off-piste) skitechniek is dat mooi meegenomen, maar het gaat me echt om lawinekunde. De weken van het SCC komen me dit jaar waarschijnlijk niet uit plus dat ik graag een langere week zou maken omdat de kosten en reisduur per skidag anders erg hoog worden.

Simon op 30 okt. 2012 13:56

simon, bij bvb mofosnowboarding.nl kun je freeride reizen boeken, waarbij veel poeder gereden wordt, maar ook lawinesafety en kunde gedoceerd wordt.

hier wordt de theorie ook direct in praktijk gebracht.

wellicht interessant. Ik ga volgend jaar zo’n reis boeken!

liever 2 weken in de sneeuw dan 1 in de zon!!

1 van de problemen is dat mensen zichzelf erg overschatten qua kennis en met name kunde. Als ze zonder problemen een zwarte piste af kunnen zijn ze in de veronderstelling dat ze offpiste ook uit de voeten kunnen.

Ik spreek uit ervaring, want toen ik voor het eerst serieus offpiste ging (2010) kwam ik van een koude kermis thuis. Safety gear en lawinetraining waren in orde alleen op mijn eerste offpiste helling (heupdiepe poeder) ging het al mis. Ik ben op een helling van pak hem beet 500 meter 6 keer gestuiterd omdat ik gewoonweg niet gewend was aan de omstandigheden (terrein) buiten de piste. Laat staan wat er kan gebeuren als je in een gebied als La Grave terecht komt.

When life gets too complicated.... SKI

Beste Thijs,

Ik ben een Nederlandse Skilerares en werk voor de ESF skischool in Les Deux Alpes. Mijn vriend Boris Debeaune, berggids UIAGM werkt voor het gidsenbureau maar ook als zelfstandig berggids.Hij kan u meenemen naar o.a La Grave, Alpe d’Huez, Les Deux Alpes, Serre Che, Montgenevre. Hij is een Franse local en kent het gebied op zijn duimpje. Als je geiintereseert bent kun je ons altijd mailen of bellen.

eisenloeffel@hotmail.com
0033(0)645.74.07.93

Anne & Boris
Encompany

Ik ga iig donderdag naar La Grave, ik heb aansluiting gevonden bij een fanatiek Engels echtpaar. Welke gids we hebben weet ik nog niet, iig eentje van het bureau in le deux alpes

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Veel plezier, volgende keer kun je direct kontakt met ons opnemen

Sportieve groeten,

Anne & Boris
Encompany

Thx Vandaag hadden we eric en jean pierre

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Plaats een reactie