Iemand ervaring met Damuls?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Damüls - Mellau

We zoeken een middelgroot skigebied in Oostenrijk dat leuk is voor beginners (we hebben 3 kleine kids). Heeft er iemand ervaring met het gebied Damuls- Mellau? We zouden de 2de week van de kerstvakantie gaan ( Nieuwjaar…). Tips voor accomodatie zijn ook welkom!

Er is al behoorlijk wat geschreven over Damuls en verschillende reisverslagen gemaakt. Even de zoek functie gebruiken.

May the ski force be with you !!

Ja. Kerst is vroeg en dus een gok, acco’s zijn er in Damuls niet heel veel of flink aan de prijs, Mellau heeft meer keus en als je het niet erg vindt om een stukje te rijden, is Au-Schoppernau een betaalbare omgeving met genoeg keus. Wel wordt er veel aan vaste klanten verhuurd, dus de geijkte periodes zijn alsnog duur en druk. Verder wat Hulskamp zegt.

ik was er niet vreselijk van onder de indruk. Ook wij gingen erheen met het idee beginnersgebied (2 volwassenen waarvan 1 beginner en 1 gevorderd). Maar we vonden het tegenvallen. Weinig echt lekkere blauwe pistes voor beginners. Een aantal rode die wel pittig waren…de verbinding van Damuls terug naar Mellau is ook pittig. Pistes zijn er vrij kort maar dat vond ik zelf minder een probleem.

De rit en parkeren van het centrum van Damuls naar de piste was echt vreselijk, zeker 20-25 min onderweg, sneeuwkettingen nodig gehad en alleen een kleine parkeerplaats ter plekke. Dus in Damuls zou ik een hotel dicht bij de piste uitzoeken. Mellau is veel makkelijker aan te rijden en kun je ook goed parkeren en goede snelle gondel. Maar qua verblijf niet zo spannend daar.

Ik vond zelf Zillertal en Skiwelt veel leuker. Wel wat massaler maarja qua skien leuk voor de gemiddelde Nederlander.

Naast de al uitgebreid beschreven even een korte samenvatting van de hoofdpunten:

  • Damüls is sneeuwzeker, maar met kerst niet bijzonder
  • Niet zo geschikt voor beginners door de wat pittiger pistes
  • Het dorp is een echt hoteldorp, en goed aan de prijs. Mellau is voordeliger maar accomodaties zijn lastiger te vinden. Au-Schoppernau of Bezau zijn alternatieven dicht bij.
  • Het iets verderop gelegen Warth-Schröcken is beter geschikt voor beginners. Ga je naar Au-Schoppernau kun je nog tussen die twee kiezen. Huisgebied Diedamskopf kan alleen bij een dik sneeuwdek open ivm natuursneeuwkarakter.

Alternatieven:
Makkelijk aan te rijden: Kleinwalsertal, SkiWelt
Verder is het Stubaital een goede en valt de drukte in het Hochkönig gebied erg mee.


De rit en parkeren van het centrum van Damuls naar de piste was echt vreselijk, zeker 20-25 min onderweg, sneeuwkettingen nodig gehad en alleen een kleine parkeerplaats ter plekke. Dus in Damuls zou ik een hotel dicht bij de piste uitzoeken. Mellau is veel makkelijker aan te rijden en kun je ook goed parkeren en goede snelle gondel. Maar qua verblijf niet zo spannend daar.


elisabeth101 op 6 apr 2017 20:22

Wat heb je dan gedaan? Centrum Damuls kan je lopend naar de piste bij het kerkje, wil je iets verderop starten, ga je met auto iets verder naar boven (oberdamuls) of helling af naar de grote parkeerplaatsen. 20-25min is de afstand Au-Schoppernau naar Damuls. @Bennie, afgezien van de imo niet echt noodzakelijke samenvatting, is Warth niet geschikter voor beginners.

@Userd: In een direct vergelijk (een dag na elkaar, dinsdag en woensdag) vond ik de hellingen in Warth/Schröcken beter de drukte weerstaan, waardoor deze minder buckelig en daardoor lastig waren. Salober en het onderste stuk naar de Jägeralp.

@Userd: In een direct vergelijk (een dag na elkaar, dinsdag en woensdag) vond ik de hellingen in Warth/Schröcken beter de drukte weerstaan, waardoor deze minder buckelig en daardoor lastig waren. Salober en het onderste stuk naar de Jägeralp.

Bennie op 7 apr 2017 15:50

Dan moet je eens op donderdag en vrijdag gaan vergelijken, dan had je zeker een andere conclusie getrokken! ;)

Waarschijnlijk zouden we dan toch met krokus gaan (eerste keer) ipv de kerstvakantie. We twijfelen nu tussen 2 skigebieden: Warth-Schrocken en Damuls-Mellau. Met 3 kleine kids is voor ons apres-ski totaal niet noodzakelijk, wel een gezellig dorp. Aangezien we 2 kids hebben die naar de skischool gaan en een 3de die afwisselend door ons en de grootouders gaan opgepast worden is het wel noodzakelijk dat we vlot de piste op kunnen (dicht bij skischool, dicht bij lift). Qua verblijf zie ik het bos door de bomen niet meer. Alle tips dus welkom ;)

Damuls is in het dorp eigenlijk niets te beleven. Is echt een hoteldorp, met paar resto’s eb bars maar voor de rest bijna niks. Dus niet ideaal voor niet skiërs. Mellau is denk ik wel wat drukker en meer een echt dorp, alleen ben ik daar niet verder geraakt dan de bar aan de gondel beneden. Damuls ligt wel meer in het skigebied, dus wil je voeling met de pistes van in het dorp dan is Mellau ook niet echt goed.

Qua pistes is Damuls-Mellau niet al te moeilijk voor beginners, alleen liggen veel pistes er snel erg buckelig bij, en dan is de fun er zeker voor beginners natuurlijk snel af.

Warth-Schrocken geen ervaring mee.

@Kat82: ga naar Damüls en probeer iets te vinden in de wijk bij/boven de Uga-Talstation, alle verblijven die aan de “Ugnerstraße” liggen. Skischool en Skilift voor de deur.
Goede ervaringen hebben wij met:
Hotel Alpenblume (onze favoriet)
Aparthotel Brunnenhof
Hotel Hohes Licht

Er zijn nog meer accomedaties in die wijk die de moeite waard zijn om te bekijken:
Walliserstube (bij ons alleen bekend vwb buitenterras en bijbehorend leuk klein café).
Hotel Garni Ragaz
Alpina Hotel Garni

Damüls is een zogenaamde “Streusiedlung”, vrij uitgestrekt, dus geen typisch opeengepakt hoteldorp. Rustig in de avond.
Eten is over het algemeeen erg goed, maar er zijn niet veel restaurants, dus op tijd reserveren zeker met kleine kinderen.
Publiek: in de jaren dat wij er vaker waren verdeelde het zich voornamelijk, onder Zwitsers, Fransen (uit Elsaß, Vogezen), Duitsers, Nederlanders, Belgen en Luxemburgers.
In het verleden werden in Mellau de Skikampioenschappen van de Vogezen georganiseerd en er bestaat een lange relatie tussen de 2 regio’s. Dit is natuurlijk een reden waarom het gebied ook in Noord-Oost Frankrijk bekendheid geniet.
De komende winter wordt weer verder gemoderniseerd: 2 oude stoeltjes liften worden vervangen door 2 moderne sesselbahnen.

Aanrijroute:
is eigenlijk makkelijk en kort… vanuit Luxemburg zijn we in iets meer als 5 uur in Mellau en 5:30 in Damüls (via Karlsruhe/Stuttgart/Ulm/Lindau). Waarbij de klim naar Damüls vanaf Au (laatste 7 km) best spannend kan zijn als het echt sneeuwt…
Tegenwoordig heeft de grenstunnel bij Lindau/Bregenz (Pfänder) 2 aparte buizen en is er geen file meer, omhoog naar het Bregenzerwald bestaat al langer een tunnel die je naar Alberschwende brengt en van daar ben je snel in Mellau over een slechts licht stijgende goed uitgebouwde weg.

Veel plezier.

MfG aus Luxemburg,

@Alpenfreund : Bedankt voor de uitgebreide info, heb meteen een paar aanvragen verstuurd :)

Als accommodatie kun je ook de Elsenalpstube overwegen. Een aantal jaren geleden verbleven we daar boven op de berg! Ze hebben daar mooie familiekamers, en ik herinner me ook een kinderspeelhoek. Heerlijk aan het begin van de dag als eerste naar beneden (ook blauw). Of met de stoeltjes lift naar beneden kan ook. De ontbijtruimte heeft glas van vloer tot plafond en en prachtig uitzicht over de toppen van de bergen met opgaande zon en ijspegels voor het raam.

null
null

*bericht bewerkt door Wudo op 09 apr 2017 00:17

Plaats een reactie