Skiroutes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Damüls - Mellau

Ik ga al meer dan 5 jaar snowboarden in Mellau-Damuls, kom er nu pas achter dat er ook skiroutes zijn… Sommige routes heb ik blijkbaar bij toeval al gedaan (om vanaf Hohes Licht naar Ragaz te gaan), andere wil ik dit jaar graag proberen. Iemand ervaring met deze skiroutes? Zowel in Damuls (onder Sunegg als in Mellau =>7).

Zijn niet echt routes, voor het bestaan van Ragaz waren 4 en 5 dat wel en nog mooie ook. Nu zijn deze routes een wat geforceerde verbinding naar die ragazlift. 1 en 2 zijn pittig maar wat mij betreft zwart, 3 is er wel een maar die is er niet altijd. Mellau heeft ook geen echte skiroutes, volgens mij. Faschina heeft trouwens wel bij voldoende sneeuw leuke routes, uitstappen bij het middenstation.

De skiroutes waren in week 3 na sneeuwval gewoon geprepareerd. Goed te doen op een snowboard, qua nivo te vergelijken met de rode pistes. Vrij veel vlak met hier en daar een pittiger stukje.

De skiroutes waren in week 3 na sneeuwval gewoon geprepareerd. Goed te doen op een snowboard, qua nivo te vergelijken met de rode pistes. Vrij veel vlak met hier en daar een pittiger stukje.

hakke2 op 4 feb 2016 12:58

Dat was mijn indruk ook, leken gewoon pistes te zijn. Het geeft dan ook een vals gevoel van veiligheid, weet niet goed of ze nu te betrouwen zijn of niet. Skiroutes 3 en 8 (Damuls) lijken mij wel vet, komende week eens proberen, indien het lawinegevaar niet op 3 staat… Blijkbaar in Mellau (helemaal rechts) ook eentje, de 7 maar die heb ik blijkbaar de voorbije jaren over het hoofd gezien.

in Mellau moet je als je lift 18 op de kaart uitkomt rechtdoor ipv rechtsaf richting de andere pistes. Zoals gezegd, 3 is niet altijd aanwezig/open en 8? Waar is die? Routes zijn zeker te vertrouwen maar zijn meestal geprepareerd en dus eerder zwart dan skiroute.

in Mellau moet je als je lift 18 op de kaart uitkomt rechtdoor ipv rechtsaf richting de andere pistes. Zoals gezegd, 3 is niet altijd aanwezig/open en 8? Waar is die? Routes zijn zeker te vertrouwen maar zijn meestal geprepareerd en dus eerder zwart dan skiroute.

Userd op 4 feb 2016 17:00

Ik zie de nummer 8 idd niet op deze kaart staan, vertrekt vanop het hoogste punt van Damuls (Ragaz).
Via deze link beter te zien: http://nl.bergfex.com/mellau/panorama/
=> Ik zie net in de legende dat men een onderscheid maakt tussen “normale” skiroutes en de “extreme” variant… Bij de normale skiroute staat (pardon my German): af en toe geprepareerd, zonder controle ('s avonds) en binnen direct omgeving paaltjes lawine-vrij (voor zover dat kan)…

De nummer 7 is blijkbaar een extreme variant, bij toeval dit filmpje tegengekomen:

Freeride in Damüls…
https://youtu.be/KyZX7qCgWKA

@Alpenfreund: dat is mij toch net iets te extreem :P Het risico ligt toch net iets hoger bij freeride dan bij een skiroute…

Als 8 open is, is die gewoon geprepareerd. Hangt een beetje van de tijd af want gaat deels door een Naturschutzgebiet. Mooie uitzicht maar om te skiën weinig aan.

2 weken geleden waren die skiroutes gewoon pistes…helaas vreselijk ijzig op dat moment.

Plaats een reactie