Ski Arlberg 26-30 dec 2012

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Ik ben net terug van 3 dagen Sankt Anton (am Arlberg). Eigenlijk best wel een speciale bestemming voor mij. Toen ik 3 jaar was werden hier namelijk voor het eerst skilatjes onder mijn voeten gebonden. Nu, 14 jaar later, ben ik er teruggekeerd voor een heel fijne shortski tussen kerst en nieuwjaar.

Algemeen
Bestemming: Sankt Anton, Ski Arlberg, Oostenrijk
Residentie: Gästehaus Hartls, Pettneu am Arlberg (dorpje op 6km van Sankt Anton)
Aantal skidagen: 3
Mijn ski’s: Fischer Hybrid 7.0

Woensdag 26 december
Met de zware kerstmaaltijden nog op onze maag zijn we 's morgens rond 5u30 vertrokken vanuit Genk naar Pettneu, waar onze residentie (pension met ontbijt) gelegen was. Ondanks vele regenbuien onderweg is het toch goed vooruit gegaan. Rond 13u kwamen uit de Arlbergtunnel in een wit en winters landschap terecht. Voor de tunnel (ongeveer zeggen onder 1000m) zag het er echter maar somber uit. Het had er geregend en het was er meer als 5°C. Ik kan me voorstellen dat het een triestig zicht was in lage dorpen zoals Mayrhofen etc. Maar wij hadden dus geluk dat Sankt Anton veel hoger ligt en als echte “schneeloch” veel sneeuw had gevangen in de weken ervoor.

Zicht bij aankomst in Pettneu; sneeuw genoeg zoals je kan zien:

null

We zijn eerst alles gaan uitpakken in onze kamer en daarna naar Sankt Anton zelf gereden. Daar zijn we de skipassen gaan kopen en naar de Intersport geweest om mijn huurski’s te halen. Het waren Fischers: de Fischer Hybrid 7.0. Goede ski, erg soepel. Presteerde goed op de pistes maar vooral goed in de poeder vond ik.

s’ Avonds zijn we gaan eten in een restaurant in Pettneu. We zaten als enige Belgen tussen tafels met allemaal Nederlanders. En dan had ik zelf ook nog de trui van wintersporters.NL aan.

Donderdag 27 december
En dan was het zover, mijn eerste skidag in bijna 8 maanden (die van Landgraaf niet meegeteld; kon je ook moeilijk skiën noemen). Met het weerbericht in ons achterhoofd wisten we dat we ons de eerste skidag aan sneeuwbuien konden verwachten. Uiteindelijk viel het beter mee dan gedacht. Voormiddag kwam de zon er zelfs af en toe uit. Minpuntje was wel de stormachtige wind. Om wat in te skiën zijn we naar het rustigere Stuben geweest. De oude tweepersoonsstoeltjesliften daar zijn weliswaar traag maar zorgen ook voor een bepaalde charme.

Een beetje zon maar toch nevelig in Stuben:

null

's Middags de verloren (en uitgezweette want het was best wel zacht voor de kerstperiode) caloriën bijgevuld met een Tiroler Speckbrot.

null

Daarna hebben we aan de kant van Gampen en van de Nassereinbahn geskied: o.a. een stuk van de Kandaharrennen die over 2 weken in St. Anton plaats zal vinden. Al bij al hebben we gezien het voorspelde slechte weer nog goed kunnen skiën op dag 1.

Vrijdag 28 december
Toen we 's morgens de gordijnen openden was alles wit.

null

Onder was een cm of 20 bijgevallen, boven nog wat meer. Nadeel was wel dat de liften gesloten waren. Enkel Rendl was open en dus zijn we voormiddag hier gaan skiën. (Volgens een local zitten er gekken in de lawinecommissie van Rendl en doen ze het gebied bijna altijd open, no matter hoeveel sneeuw er gevallen is, vandaar dus Rendl open ). Hier enkele mooie afdalingen gemaakt in de verse poeder en gefilmd met de GoPro.

Als lunch heb ik een "Almburger" gegeten. Van een caloriebom gesproken! Hamburger met gesmolten kaas en daar nog eens spek bij. Echt niet normaal die Oostenrijkers met hun spek!

Na de middag minderde de sneeuwval en begon het op te klaren wat leidde tot prachtige landschappen. Zeker met de laagstaande zon wat een mooi effect gaf.

null

Ons geamuseerd in de verse sneeuw, zalig! Na heel wat vermoeiende afdalingen zoals o.a. de zwarte Kandahar zijn we naar het dorp afgeskied met off-piste skiroute nr.3 (onder de Galzigbahn).

Skiroute 3:

null

Doodvermoeid kwamen we onder aan. Echter die-hard als ik ben nog vlug in de laatste gondel van de Galzigbahn gestapt. En ik heb het me niet beklaagd! Zonder overdrijven één van de mooiste afdalingen die ik ooit gedaan heb: het was inmiddels volledig opgeklaard, besneeuwd landschap, ondergaande zon en bijna geen volk meer op de pistes. Zalig!

Zaterdag 29 december
Dag 3 en meteen ook laatste skidag. Van vooraf wisten we al dat dit de dag met het mooiste weer zou worden.

Sankt-Christoph bedolven in de sneeuw:

null

Voormiddag opnieuw naar Stuben geweest, maar het liep bij mij voor geen meter. Misschien wat overdreven de dag ervoor.

Uitzicht vanaf de Albonagratstube (Stuben) op Zürs:

null

We zagen dat heel veel mensen off-piste gingen, dus besloten we dat ook maar te doen. Na een lunch aan de Galzig hebben we de Schindlergrat-stoeltjeslift genomen. Van daaruit dan de skiroute genomen door de tiefschnee van minstens 50cm hoog. Heerlijk en het ging veel beter dan voormiddag!

null

We wilden dan natuurlijk ook nog op de Valluga, St.Anton’s meest befaamde berg, geraken. Die was de 2 dagen ervoor toe door het slechte weer. Maar omdat er veel mensen stonden aan te schuiven en ons dat veel tijd zou kosten hebben we plan-Valluga dan maar laten vallen. Heb ik tenminste nog iets om naar uit te kijken bij de volgende keer. En die volgende keer komt er zeker!

Deze is voor volgend jaar:

null

's Avonds nog een prestatie van formaat neergezet: een hele Tiroler Gröstl opgegeten. Echt niet normaal hoeveel die Oostenrijkers je laten eten!

Zondag 30 december
En dan was het jammer genoeg alweer voorbij. 3 zeer toffe skidagen gehad en dus voldaan doch met spijt weer naar België moeten terugkeren. Wat wil je ook met zo’n uitzicht op je balkon:

null

Conclusie: Sankt Anton is een topgebied. Het biedt veel uitdaging aan gevorderde skiërs. Beginners hebben er, met alle respect, weinig te zoeken. De vele skiroutes bieden een ideale "tussenoplossing" voor zij (o.a. ikzelf) die de off-piste ervaring willen beleven en toch lawinegesichert willen zijn. Er zitten bijna geen Russen of andere Oostblokkers in St. Anton. Duizend keer liever Scandinaviërs zoals in Sankt Anton dan Russen zoals in Ischgl. Er is ook veel afwisseling tussen bvb. het rustigere Stuben en de spectaculaire Schindlergrat en Valluga. En dan ben ik nog niet in Lech/Zürs geweest!

Mooie foto’s en top verslag!
Wanneer mogen we de Go Pro film verwachten? :D

Go with the snow!

Mooie foto’s en top verslag!
Wanneer mogen we de Go Pro film verwachten? :D

Mattz op 30 dec. 2012 20:40

Dank!

Het zal een hele korte film worden. Batterij 's middags plat en oplader vergeten domdomdom :p

Leuk verslag en mooie plaatjes!

Super verslag! Balen van de oplader natuurlijk, maar dan heb je een reden om terug te gaan natuurlijk ;)

Ziet er goed uit!

Let it snow

Nice Niels! Heel veel beter dan je shortski van vorig jaar :) Mooie plaatjes, krijg alweer zin om te gaan…

Mooi verslag!

Thanks allen!

Nice Niels! Heel veel beter dan je shortski van vorig jaar :) Mooie plaatjes, krijg alweer zin om te gaan…

Martijnski op 30 dec. 2012 21:52

Slechter kan bijna niet maar deze was idd veel beter! :)

Leuk verslag Niels… :-)

Sweet Niels, nu is het mijnen toer om eens jaloers te zijn op u :D
Alhoewel Bokrijk gisteravond ook wel gezellig was :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Valluga is dat niet enkel toegankelijk met gids ? Anyway, tof verslag, leuke foto’s maar ik vrees dat je hebt leren tellen van Harry (winterberg)… Dit is echt geen 50cm poeder :D

null

Zonder ski’s mag je ook omhoog naar de Valluga, anders met gids idd.

to ski or not to ski, thats no question

@robin

Echt waar gene zever. Als je die foto bekijkt lijkt het idd niet zo maar zal morgen een foto zoeken waarop je het ziet. ;) Nu ja allez dan n beetje minder misschien. :p
Eerste deel valluga mag iedereen he. Verder enkel voor het uitzicht. Ik ga daar (nog) niet afskien hoor :p

Het zakte alleszins in tot aan m’n knieën, kzal morgen eens meten hoe lang mijn onderbenen zijn ;)

Ben de valluga al in de zomer opgewandeld, maar nog niet geskied, ga men pa eens aan de oren zagen.

Sint-Anton is toch goed bereikbaar met trein?

No sweat no glory

Er loopt een rode piste vanaf de Valluga I, als je die neemt kom je na een stukje bij een sleeplift, en dan gaat die rode piste verder ter hoogte van het bergstation van de Schindlergratbahn meen ik. Als je de Valluga II neemt, daar is geen piste meer… Wel een supervette gondel trouwens :-)

It's all about the turns duuuuuude!

Sint-Anton is toch goed bereikbaar met trein?

andreas lycke op 31 dec. 2012 09:14

Jep, stopt net achter het dorp.

Sweet Niels, nu is het mijnen toer om eens jaloers te zijn op u :D

Kristof op 30 dec. 2012 22:55

Dat werd eens tijd ja :)

Maar Bokrijk is ook wel een topper!

Niels , mooi verslag…hopelijk zijn de condities in februari nog steeds top

andre

Niels,
Leuk verslag, dat er nog maar veel van dit soort verslagen bij mogen komen! Vorig jaar in St.Anton geweest dus ook herkenbaar waaronder de moeilijkheidsgraad van de pistes. Zoals je in mijn verslag van 2 wk geleden kunt lezen zaten we toen in Serfaus waar de pistes een stuk eenvoudiger zijn dan in St.Anton.

Waar blijven de verslagen van alle anderen??

Leuk verslag. Krijg er nu wel heel veel zin in.

Niels, waar blijft je powderfoto? :D

Go with the snow!

Krijg net een aanbieding binnen voor snkt Anton… Blijkt het wel voor vorig jaar te zijn, maar nu naar het lezen zeker zin.

Is Serfaus ‘blauw’ en Anton ‘rood’ om zo maar te zeggen?

euh... doen!?

Een aanbieding om vorig jaar te gaan skiën ? Bizar :D

tja effectief was dat dus 22-12-12 vertrek (verbaasde me uberhaupt op die vertrekdag en dan ook nog kerstweek. Volgens mij klopt het achterliggende ITsysteem niet helemaal, maar ja dooie mus zoals wij Nederlanders dan zeggen :-) )

euh... doen!?

Leuk verslag Niels! en ook mooie foto’s
ik ben net terug van een weekje Zillertal, hopelijk kan ik ook zo’n mooi verslag maken ;)

doen! is altijd fijn om te lezen en zo weet je waar de mooie gebieden zijn en wat de leuke extratjes zijn!

No sweat no glory

Leuk verslag Niels! en ook mooie foto’s
ik ben net terug van een weekje Zillertal, hopelijk kan ik ook zo’n mooi verslag maken ;)

Henri op 2 jan. 2013 20:55

Doe je best! ;)
Hopelijk volgen er nog verslagen van de skitrips in de kerstvakantie!

Dankjewel voor de opwarmer Niels! Volgende week woensdagochtend voor soortgelijke short break richting Stuben. Normaliter skiën wij dan ook nog zondagochtend en rijden rond 13.00 uur terug naar Zuid-Limburg. Dit jaar even zien of we de WB wedstrijd van de dames in St. Anton nog gaan bekijken. Wellicht is Stuben de volgende keer ook een optie voor jou omdat je dan rechtstreeks de piste op kan voor Stuben en St. Anton. Vanuit Pettneu eerst de bus of auto nodig. Naar Lech hebben wij vorig jaar ook even de auto gepakt maar je zult waarschijnlijk ook gezien hebben dat je bij Alpe Rauz de bus kan pakken naar Lech/Zurs. 's-avonds kun je vanuit Alpe Rauz terug skiën naar Stuben. In Stuben prima aanbod van goede en betaalbare pensions. Daarnaast voldoende eetgelegenheden.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Graag gedaan, Peter

Amuseer je volgende week. Als ik kon zou ik onmiddellijk terug gaan.
We hebben in Pettneu accomodatie gevonden omdat we het niet zo heel erg vinden om met de skibus te gaan. En bovendien was alles volgeboekt in Sankt Anton en Stuben door de kerstvakantie.

Maar zoals je zegt is Stuben een heel gezellige verblijfplaats. Als ik er nog eens naartoe ga in het laag seizoen zal ik het zeker overwegen.

Veel plezier gewenst en doe de groeten aan Lindsey en Lara als je ze ziet bij de afdaling ;)

Plaats een reactie