Moeilijkheid skiroutes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Hi allen,

Ik ben op dit moment voor het eerst in Sankt Anton. Nou zou ik graag de run of fame willen doen (of op zijn minst skiënd in Lech komen). Helaas zijn de skiroutes tot op heden nog dicht vanwege lawinegevaar. Maar de verwachting is dat deze woensdag weer open gaan.

Nu dan mijn vraag: hoe verhouden de skiroutes in Sankt Anton (met name die richting Zug) zich qua moeilijkheid ten opzichte van de rode en zwarte pistes in het gebied? En zouden jullie deze skiroutes aanraden aan een dame zonder enige ski-ervaring buiten de pistes (wel prima in staat alle kleuren pistes goed af te komen)?

Kan me niet inbeelden dat me die sneeuw die nu gevallen is dat deze helemaal gebuckeld liggen, en dus zeker doenbaar als je deftig van zwart komt.
Moest je het niet weten, bij skiroutes staan de paatljes in het midden van de route en wordt deze veilig gemaakt een 20tal meter (als ik het nog goed herinner) aan beide zijde van deze paal.

De route richting Zug is heel goed te doen en ook al een tijdje open, deze wordt ook regelmatig geprepareerd. Er zit wel een stukje in waar je omhoog moet lopen (aan het begin, net na de Madloch lift), maar verder is hij heel goed te doen. Gisteren heb ik hem nog gedaan en hij ligt er goed bij, wel veel losse sneeuw, dus het skied wel wat zwaarder natuurlijk, maar echt “off piste” / “ski route”-achtig wordt het nooit. Toevallig is dit ook echt een hele mooie afdaling waarbij het laatste stuk in het bos super mooi is :) Eigenlijk is dit helemaal geen ‘echte’ ski route, maar ik denk dat ze hem zo op de kaart houden gezien de lage capaciteit van de Madloch en Zugerberg liften (oude tweezitters).

Ik denk alleen dat de ski route “4” op de Run of Fame kaart (136 op de normale kaart, bij Trittkopf) nog niet open is, deze was gister dicht. Dan kan je gewoon de 134 pakken naar Zürs, ik zou dan wel de Übungshang nog een keer nemen om naar de Seekopf te gaan, of je moet een stukje gaan lopen.

de “Madloch” skiroute van Zürs naar Zug of Lech is 99% van de tijd geprepareerd. En vooral nu in het rustige voorseizoen één van de mooiste afdalingen in de Alpen, pittig rood. (in het hoogseizoen onstaan snel buckels)
Het is niet zo dat de Madloch als skiroute geclassificeerd is vanwege de oude liften (hij is altijd een skiroute geweest, ook toen de liften gloednieuw en up to date waren). Er zijn in dit gebied meerdere geprepareerde skiroutes. De redenen zijn: er zijn regelmatig steentjes op de pisten, er is veel sneeuw nodig om ze skibaar te maken en vooral: er is regelmatig lawinegevaar, waardoor ze gesloten blijven. Ook is de laatste kilometer boven Zug vaak zeer ijzig. (noordhelling, zeer weinig zon, maar steil)
De classificatie skiroute betekent hier vooral dat het niet een gegarandeerde verbinding met veel ‘oneffenheden’ is. En ja ook dat je er als beginner toch niet veel te zoeken hebt.

Realiseer je wel dat de volledige Run of Fame nogal aanpoten is! Mijn tip is om Warth te laten liggen, om nog een beetje relaxed te kunnen lunchen in Oberlech ;-)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 19 dec 2017 09:46

@Wunderkammer: ah ja interessant, bedankt voor deze toevoeging :) maar denk dat het ook wel enige vorm van “afschrikbeleid” is? Zodat er niet nog meer mensen overheen willen, inclusief mensen waarvoor het misschien te zwaar is. De piste terug naar Zürs is trouwens wel nog dicht, net als de skiroute naar Lech.

Is weldegelijk ‘afschrikbeleid’ omdat risico voor minder gekwalificeerde mensen te groot is. Is ook mede reden waardoor lift capaciteit niet wordt aangepast. Capaciteit en moeilijkheid van afdaling niet geschikt om grote aantallen skiërs / boarders toe te laten. Daarnaast is de toegankelijkheid voor hulpdiensten dan te beperkt!

Blijft een fantastische afdaling en een van mijn favorieten!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Plaats een reactie