Grimentz + Zinal (Val d'Anniviers, CH) - wat is het toch mooi daar

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val d'Anniviers

Op Alpinforum natuurlijk
http://alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=49927…

Alvast 1 voorproefje

null

The older I get, the better I was

Zeker mooi, maar vind de foto die jij gepost hebt nou niet echt heel bijzonder. Kan van andere gebieden zo 100 mooiere foto’s vinden ;)

Mr. Slow

Zeker mooi, maar vind de foto die jij gepost hebt nou niet echt heel bijzonder. Kan van andere gebieden zo 100 mooiere foto’s vinden ;)

Quick op 11 jan. 2014 22:42

Bedoelde je deze

null

The older I get, the better I was

Wat een foto’s !
Lijkt me een leuk gebied als er niet zoveel sleepliften waren…

Gang is alles

Wat een foto’s !
Lijkt me een leuk gebied als er niet zoveel sleepliften waren…

Jesper op 12 jan. 2014 01:10

Da’s juist de kracht. Sleepliften zorgen voor minder landschapsvervuiling en stoten de luxe-skiërs af. Bovendien kunnen sommige hellingen gewoon niet voorzien worden door stoeltjesliften wegens het landschap. Da’s het concept is heel het Val d’Anniviers (alhoewel er toch een lichte moderniseringsgolf aan de gang is) --> Heerlijke pistes (lekker getrasseerd) en lekker rustig (echt een beetje het omgekeerde van het jou welbekende Warth-Schröcken ;))

-Fout topic-

Er is zeker iets te zeggen voor de relatief bescheiden landschapsvervuiling door sleepliften.
Maar om dat nu een ‘concept’ te noemen is volkomen onzin. (wellicht wordt het nu -achteraf- zo gepresenteerd, maar dat is nogal makkelijk)
Het is een bekend gegeven dat men juist in Zwitserland op veel plaatsen achter is gebleven met investeringen. Dergelijke gebieden kunnen vaak de strijd niet meer aan en moeten sluiten.
Niet voor niets heeft men nu in Val d’Anniviers ook weer de investeringsdraad opgepakt. 'Ns kijken hoe het over een paar jaar met de oh-zo bescheiden sleepliftjes staat…

@Flexen: Gedeeltelijk is dat waar, maar het is natuurlijk mooi dat het zo is. Als je in sommige stukken van Val d’Anniviers de pistes niet prepareert, dan merk je niet eens dat er een skigebied is :)

Er is een lichte moderniseringsgolf bezig (onlangs nieuwe 6-persoonslift in Grimentz, in Saint-Luc komen er twee stoeltjesliften geloof ik en onlangs was er natuurlijk de verbinding Zinal-Grimentz), maar ik denk (hoop) dat het daar bij blijft. Dat heeft twee redenen: er zijn niet bijster veel accomodaties in Val d’Anniviers en er zijn eigenlijk zelden capaciteitsproblemen (integendeel), wat bij te veel modernisering voor extra kosten zorgt.

Daarbovenop komt er dan nog dat er niet zoveel geld aanwezig is om te investeren. De verbinding Zinal-Grimentz had waarschijnlijk financieel niet haalbaar geweest had het intersochotel in Zinal er niet gestaan (zegt wel iets).

Over de concurrentie kan ik enkel zeggen dat hetgeen de mensen tegenhoudt (ook in mijn geval) grotendeels de dure frank is, waardoor het verschil met de andere Alpenlanden soms wel erg groot is.

Het blijven zeer mooie skigebieden die naar mening van vele ervaren skiërs als (bij de) beste van de Alpen worden beschouwd (blijft subjectief natuurlijk, maar zegt wel wat).

Wat een foto’s !

Lijkt me een leuk gebied als er niet zoveel sleepliften waren…

Jesper op 12 jan. 2014 01:10

Da’s juist de kracht. Sleepliften zorgen voor minder landschapsvervuiling en stoten de luxe-skiërs af. Bovendien kunnen sommige hellingen gewoon niet voorzien worden door stoeltjesliften wegens het landschap. Da’s het concept is heel het Val d’Anniviers (alhoewel er toch een lichte moderniseringsgolf aan de gang is) --> Heerlijke pistes (lekker getrasseerd) en lekker rustig (echt een beetje het omgekeerde van het jou welbekende Warth-Schröcken ;))

Mathijs! op 12 jan. 2014 01:32

Mwah ik heb echt een hekel aan sleepliften… weet nog wel in Harrachov dat ik er altijd uit viel :(
Ik vind dat er in Warth ook wel lekkere pistes zijn hoor, misschien zijn er in Zinal meer, dat weet ik niet… En ik heb (bijna) nooit bij de lift moeten wachten in Warth hoor :P Alleen aan het beginvan de dag stond er soms een klein rijtje voor de dallift.

Gang is alles

Wat een foto’s !

Lijkt me een leuk gebied als er niet zoveel sleepliften waren…

Jesper op 12 jan. 2014 01:10

Da’s juist de kracht. Sleepliften zorgen voor minder landschapsvervuiling en stoten de luxe-skiërs af. Bovendien kunnen sommige hellingen gewoon niet voorzien worden door stoeltjesliften wegens het landschap. Da’s het concept is heel het Val d’Anniviers (alhoewel er toch een lichte moderniseringsgolf aan de gang is) --> Heerlijke pistes (lekker getrasseerd) en lekker rustig (echt een beetje het omgekeerde van het jou welbekende Warth-Schröcken ;))

Mathijs! op 12 jan. 2014 01:32

Mwah ik heb echt een hekel aan sleepliften… weet nog wel in Harrachov dat ik er altijd uit viel :(
Ik vind dat er in Warth ook wel lekkere pistes zijn hoor, misschien zijn er in Zinal meer, dat weet ik niet… En ik heb (bijna) nooit bij de lift moeten wachten in Warth hoor :P Alleen aan het beginvan de dag stond er soms een klein rijtje voor de dallift.

Jesper op 12 jan. 2014 20:01

Een beetje off-topic: toevallig heb ik in Saint-Luc (Val d’Anniviers= Vercorin, Saint-Luc + Chandolin en Grimentz + Zinal) echt leren skiën en ben ik daar heel de week door van de lift gevallen, zeker 20 keer! Soms wel drie maal na elkaar van dezelfde lift. Ik ben blij dat ik het daar geleerd heb; sindsdien pak ik alle steile sleepliften zonder problemen. Dat was bewust de tactiek van mijn skileraar toen, eerst leren de sleeplift nemen en dan pakken we de stoeltjeslift.

En over Warth; daar heb ik ook geen wachttijden gehad (wel aan één lift gezien), maar de pisten zijn door de capaciteit eivol in de paasvakantie, echt niet leuk om soms links en rechts te moeten opletten dat je tegen niemand skiet.

@Mathijs! Ohja dat is wel handig dan, wij moesten ook eerst met de sleeplift in Harrachov, maar ik vond het nog steeds niks aan het einde van de lessen :P

Hmm ja op sommige stukken kan het wel druk zijn, maar ik heb deze pistes meestal wel kunnen vermijden

Gang is alles

Een sleeplift op z’n tijd heeft wel wat romantisch en is ook niet vervelend, maar toch geeft iedereen qua comfort, capaciteit en snelheid de voorkeur aan stoeltjesliften. Zodoende zal er, ook in het Val d’Anniviers, geïnvesteerd moeten worden in infrastructuur.

Wat betreft de investeringen in Zwitserse gebieden: het is gedeeltelijk waar dat er meer wordt geïnvesteerd in Oostenrijk, maar m.b.t. Frankrijk valt het alleszins mee. Gebieden waarin de afgelopen jaren succesvol is geïnvesteerd zijn onder anderen Lenzerheide - Arosa, Grindelwald - Wengen en Zermatt!

Mr. Slow

Plaats een reactie