SYTYCS (So You Think You Can Ski)

Je komt in ieder geval beter de 110 af dan deze man https://www.wintersport.nl/forum/topic/215114 @Tim

A winter without powder isn't a winter!

Om maar eens aan te geven dat we soms ook een beetje overanalyseren. Ik betrapte een bekende van mij tijdens een fotosessie laatst op deze wonderschone kantenwissel. Dit is echter een van de snelste en stabielste skiers die ik ken, hij heeft bijvoorbeeld ook aan de freeride world qualifiers meegedaan.

null

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

https://youtu.be/FsYSANKGEKY

Ik ben wel benieuwd naar jullie feedback :) Kan ik natuurlijk ook weer van leren.

Let it snow

@JurrianvanLoo
@IkBakErNiksVan gaat het graag horen: voor zulke korte bochtjes mogen die latten lekker dicht tegen elkaar aan :-).
Voor zover ik kan zien zit je ook net iets te veel in de back seat; dus je moet de voorkanten van die schoenen opzoeken met je schenen. Iets verder naar voren prikken met de stokken helpt daarbij.

Bovenlichaam ziet er wat mij betreft heerlijk stabiel uit, jouw werkpuntjes zitten voornamelijk onder de gordel.

@JurrianvanLoo

Het mag inderdaad wat smaller zoals @Morzel al zei.
Je stuurt de ski niet, maar skiet eigenlijk een hele serie hockeystops door de achterkant van de ski om te gooien
Je haalt de bochten een beetje uit je heupen
Je hebt weinig tot geen scheendruk
Je strekt je dalski weg, waardoor deze grip verliest
Je knieën mogen meer gebogen
Enkels en voeten actiever gebruiken, om hierdoor de radius van de ski te activeren en meer over de voorkant de skien

@JurrianvanLoo in aanvulling op de zinnige opmerkingen van @Morzel en @IkBakErNiksVan waar gehind wordt op meer scheendruk, minder backseat en kniëen meer buigen --> probeer de laag-hoog beweging meer voorwaarts naar de punt van je ski over de bal van je voeten te maken. En daarna meer sturen met enkels en voeten om over de voorkant van de ski’s te skiën. Je zult zien dat je dan meer spray aan de midden-voorkant hebt dan aan de achterkant van je ski’s zoals nu in het filmpje.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Bedankt voor de feedback @Chonn, @IkBakErNiksVan en @Morzel . Dus om het kort samen te vatten: Benen korter op elkaar, skis meer sturen, waarschijnlijk door positie van mijn bovenlichaam meer naar voren te plaatsen.

Let it snow

Ik kreeg deze week een filmpje toegestuurd van een schoolklas waar ik dit jaar skiles aan heb gegeven.

Ik ben natuurlijk de skiër in het blauw. ;)

Geef maar jullie kritiek (ik weet dat het niet ideaal gefilmd is).

@Arnh: je ruikt hier bijna je voeten…die skisokken van je :-)
Verder no comments

Ga ik nu werkelijk bekend staan als “die kerel met de stinkende sokken”? :'(

Ik denk dat dat ook de reden is dat je wat ver voor die kindjes uit skiet… ;)

Of dat die kinderen er bewust voor kiezen om wat verder achter te blijven! :-)

Die kids zijn voor een weekje skiën iets meer dan een €10,-- kwijt en hebben iedere dag frisse voetjes…
http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=1513404…

Ik zal erover ophouden :-) ik heb nooit zweetvoeten maar actief skiën en dan een lekkere plastic schoen…het is geen ideale combi en zo blijkt, ik ken geen wintersporter zonder natte, zwetende voeten. De inmiddels ex-vriendinnen en ook de huidige vriendin allen last van natte sokken…ook ik!

@Arnh: wat moeten we analyseren? Eigen skitechniek, of het demonstratieskiën? Op die manier heb je altijd wel een excuus :-P.

Dit gezegd zijnde…
Voor de grote carvebochten aan het begin van het filmpje:

  • Pure inclinatie zonder angulatie (ik ga ervan uit dat dit de oefening was, dus dit laat ik nog even schieten :-))
  • Voeten/knieën staan voor mij te dicht tegen elkaar, zeker als je zuiver op inclinatie carvet. Dan krijg je teveel druk op de binnenski, en riskeer je dat buitenski weg wordt geduwd (vooral zichtbaar bij je leerlingen die je proberen nadoen ;-)).
  • Een beetje werk aan uw fente. De binnenski actief wat naar achter trekken na kantwissel kan hierbij helpen.
  • Bij de stokinzet hou je de stok lange tijd statisch, om dan hem snel met gebruik van te veel voorarm te prikken. Persoonlijk zie ik veel liever een lange vloeiende beweging die vanuit de pols komt. Kijk naar eender welk demofilmpje met grote bochten van JF Beaulieu of Reilly McGlashan voor een mooi voorbeeld. De stokken zijn quasi constant in beweging, volledig gestuurd vanuit de pols.

Klein bochtjes:

  • Mooi ritmisch, dal-open en stabiel bovenlichaam.
  • Stokinzet is vloeiender (mede dankzij het goeie ritme), maar toch vind ik dat de hand die net geprikt heeft de neiging heeft om te ver naar achter/onder door te gaan.
  • Daardoor sluipt er af en toe een beetje een rotatiecomponent in je skiën waardoor je buitenski wegloopt van je binnenski.

Springen:

  • Moet minstens een spread-eagle of helicopter zijn. ;-)

Kortom: er kan nog aan geschaafd worden, maar de basisvorm ziet er best goed uit (onder voorbehoud van een nog te posten carve-filmpje met échte angulatie :-P). Het spreekt voor zich dat we voor ski-moni’s extra streng zijn :-).

*bericht bewerkt door Morzel op 02 okt 2016 19:59

De 90’s style

null

Nu ( is wel lage snelheid ?)

null

Schiheil ⛷🏂🎿

Dat wedelen blijft toch mooi om te zien! ?

Winter is coming

De techniek komt nog van pas bij de buckles, of op heeeeeeeel stijl en smal terrein ⛷⛷⛷⛷

Schiheil ⛷🏂🎿

Plaats een reactie