Hoe hard rijd jij met skibox?

Dit topic is wel erg off-topic aan het gaan. Laten we het weer gaan hebben over de maxiamle snelheid met skibox!

Click. Click. Peace

In de jaren dat ik in een auto met skibox richting de wintersport reed reed ik waar het kon zo’n 160km/u. Wij hebben er altijd voor gezorgd dat de box deugdelijk gemonteerd werd op de dakdragers, extra spanbandom de box en voorste dakdrager heen, waarbij de gehele skibox zo ver als mogelijk naar achteren gemonteerd werd. Hierbij pakt de skibox de minste wind die door de voorruit omhoog gestuwd wordt. Als je net wat verder naar achter zit met de skibox komt die wind vanaf de voorruit meer over de box heen dan dat die aan de onderkant de box omhoog duwt. De laatste jaren nooit meer met een box gereden, of alleen of met max 3 personen in de auto waarbij een gedeelte van de achterbank naar beneden geklapt kan worden, op die manier alles in de auto kunnen plaatsen en niet de herrie en dito benzineverbruik van een skibox op het dak.

@Frans: ik vind het persoonlijk niet zo netjes om zonder enige aanleiding te suggereren dat iemand aan het liegen is. En voor de goede orde: “ik zie het nooit” is geen aanleiding om te denken dat het niet gebeurt. Zo wandel en fiets ik veel in de Brabantse bossen. Ik zie nooit drugsafval gedumpt worden, of gedumpt zijn. Dat wil toch echt niet zeggen dat de kranten en de politie liegen over dat er veel drugsafval in de bossen wordt gedumpt.

Ik probeer altijd 150 als max aan te houden. Dan rijdt het voor mij nog prettig en is het brandstofverbruik nog een beetje acceptabel. Het kan ook wat harder, maar ik probeer me in te houden :) Uiteindelijk is de Grand Espace waarin we rijden een reiswagen, geen racewagen, topsnelheid (zonder koffer) ligt ook niet heel veel hoger.

Om zelf ook even on-topic te reageren. Met skibox rij ik met mijn kangoo max 130 (puntenrijbewijs in Frankrijk zorgt hier ook voor) en verder is dit met een kangoo en winterbanden een prima max snelheid. En met de Rav4 vind ik dit ook wel prima.

Click. Click. Peace

@DSvier: Dat geeft alleen maar aan dat het uiterst zelden is. Zo heb ik gelukkig ook nog nooit het neerstorten van een vliegtuig gezien en/of meegemaakt, terwijl het toch incidenteel gebeurd. Maar dat betekend wederom niet dat het vaak voorkomt. Sterker nog: Het vliegtuig is vele malen veiliger dan de auto.

Mijn punt is niet of het nu wel of niet voorkomt, maar dat dit forum een geheel verkeerd beeld geeft van de werkelijkheid. Als ik iedereen hier mag geloven rijden er veelal schoolmesters en hardrijders rond. Dat is onzin. Ik wil het in deze juist voor de gemiddelde Nederlander opnemen, want Nederlanders rijden toch best aardig netjes vergeleken andere nationaliteiten. Men is weliswaar niet zo goed in het accuraat opvolgen van de Vmax (vaak wat sneller of langzamer dan de aangegeven snelheid) en in het spiegelen, maar over het algemeen is het prima als je het verglijkt met wat andere nationaliteiten er zoal van maken.

Toen ik destijds met 18 naar Duitsland ben geëmigreerd zat ik ook met de welbekende vooroordelen over Nederlanders opgescheept. Diverse zaken hebben zich door de tijd heen natuurlijk bevestigd, maar velen ook niet. Je leert op ten duur de zaken vanuit een ander perspectief te bekijken.

Inmiddels hoor ik redelijk snel of iemand veel rijervaring in Duitsland heeft of niet. Of je daarbij nu een langzame of snelle automobilist bent maakt daarbij niet zoveel uit. Alle meningen hebben bepaalde herkenningspunten, hetgeen mensen die incidenteel in Duitsland rijden niet of nauwelijks hebben. Zo kan ik ook zeker met diverse Nederlanders die de facto in Duitsland wonen of werken prima op ooghoogte praten over hun bevindingen en ben het dan ook vaak met hun meningen eens. Dat gebeurd echter in een totaal andere omgeving als waar iedereen wat opschept. Dit topic lijkt soms meer op een soort van “Schwanzvergleich”, om maar even een Germanise te gebruiken. Overigens posten hier ook genoeg forummers gewoon hun normale bevindingen, dus ik wil in deze zin zeker niet iedereen over één kam scheren.

Het is overigens sowieso niet mijn intentie mensen hier te veroordelen. Ik wil alleen maar aangeven dat de beelden die hier gecreeërd worden allemaal wel meevallen. De soep wordt lang niet zo heet gegeten als die wordt opgediend. Zoals je wellicht weet neem ik het ook best vaak voor de wat snellere automobilisten op, maar bepaalde nuances moeten er ook gemaakt worden.

En ja, mensen (in algemene zin) liegen. Vaak zelfs. Hier een interessant artikel: http://www.welt.de/gesundheit/psychologie/article106292192/D…

Om on-topic af te sluiten nog mijn mening:
Hoe snel je met skibox kunt rijden is afhankelijk van auto en skibox en hoe stevig je deze bevestigd. Normaliter is 130 km/u denk ik een prima richtwaarde om aan te houden. Deels kan het ook best wel wat sneller, net afhankelijk van de eerder genoemde factoren plus waar je jezelf veilig genoeg bij voelt. Maar goed, ik denk dat anderen hier dat reeds prima hebben aangegeven.

Ok, @Frans, duidelijk.

Die hoge snelheden zijn vaak uitschieters om twee redenen: 1. het verkeer laat het zelden toe en 2. hoge snelheden rijden is gewoon vermoeiend omdat je zeer veel concentratie van je vraagt. Dus inderdaad rijdt men doorgaans heel normaal met het verkeer mee. Wat ik ook al aangaf: 99 vd 100 keer rijd ik heel rustig.

Wij hebben er altijd voor gezorgd dat de box deugdelijk gemonteerd werd op de dakdragers, extra spanbandom de box en voorste dakdrager heen

Marijnt op 5 feb 2016 09:19

Deugdelijk? Wat is de reden van de spanband om de box dan?

@snowzone extra zekering… Mocht de normale sluiting van de dakkoffer het begeven of de normale fixering van dakkoffer op dakdrager, en het zorgt voor minder lift krachten op de standaard fixatie. Doe ik ook, vroeger toen ik auto’s reed met open dakrails maakte ik de spanbanden zelfs vast aan de vaste dakrails van de auto. Dus als de dakkoffer eraf zou vliegen dan met een deel van het dak van de auto erbij :-)

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

@Chonn en @snowzone
Had mij waarschijnlijk een hoop ellende gescheeld een aantal jaar terug!

@Sjees wat is er toen precies gebeurd?

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Nog even terugkomend op mijn bericht uit 2014: de aantal keren dat ik de km p/u bekeek was 160 het maximale

Gang is alles

@snowzone extra zekering… Mocht de normale sluiting van de dakkoffer het begeven of de normale fixering van dakkoffer op dakdrager, en het zorgt voor minder lift krachten op de standaard fixatie.

Chonn op 5 feb 2016 16:32

Een dakkoffer is ontworpen om op het dak gemonteerd te worden zonder spanpanden. Ook al doe je 'm niet op slot, zou door de luchtdruk de bak nog niet openvliegen volgens mij. Volgens mij vervormen spanbanden ook het materiaal. Bij een skibox verhuur wordt zelfs gesteld: “Gebruik van spanbanden aan de buitenzijde van de dakoffer is niet toegestaan. Het gebruik van extra banden werkt onherstelbare schade aan de dakkoffer in de hand.”

Maar als het jou een veiliger gevoel geeft, dan hou ik je niet tegen ;-)

Spanbanden dus lichtjes aanspannen, niet je dakkoffer pletten :-). Het moet geen middel zijn om een dakkoffer die niet dicht wil te forceren zoals sommigen doen met koffers… sowieso moet een dakkoffer zonder stress of geweld te openen en sluiten zijn ook als die vol beladen is.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Als je de spanbanden in het midden aantrekt trek je juist de voorkant omhoog met alle mogelijke risico’s vandien. Zag begin december nog een duitser die hem had verloren bij stuttgart. Wat een chaos! Was blij dat ik niet achter hem reed.
Skiboxen zijn in principe gewoon getest tot een max snelheid (meestal tüv tot 130), wil je harder neem dan geen skibox, of koop eentje die gemaakt is voor hoge snelheden. Zijn iets duurder, maar die zijn er voor gebouwd.

@rcgrootveld: wist je dat er in west europa geen uitzondering is op de regel dat na verhoging van de maximum snelheid op de snelweg het aantal verkeersslachtoffers daalde?

Oh nee?
Denemarken: Toename aantal doden en gewonden op de snelwegen met ca 10% na verhoging naar 130.
Door strengere controle op prov. wegen daalde daar het aantal slachtoffers met als resultaat een absolute daling.
Maar die cijfers vind je niet bij Schulz of in de Televaag, daarvoor moet je een krant lezen.

Rob

Oh nee?
Denemarken: Toename aantal doden en gewonden op de snelwegen met ca 10% na verhoging naar 130.
Door strengere controle op prov. wegen daalde daar het aantal slachtoffers met als resultaat een absolute daling.
Maar die cijfers vind je niet bij Schulz of in de Televaag, daarvoor moet je een krant lezen.

RCGrootveld op 5 feb 2016 19:21

Dat was niet alleen een verhoging, maar veel andere maatregelen wijzigden toen. De gemiddelde snelheid bleef op die stukken zelfs gewoon gelijk.

De SWOV heeft daar een enorme draai aan gegeven (net als onderzoekers in Denemarken), waarbij ook een zeer selecte en volstrekt onlogische periode is genomen om te komen tot hun conclusie.

Als gevolg daarvan zijn er zelfs idioten die claimen dat de kans op een ongeval met 10% toeneemt bij het toenemen van de snelheid met 1 km/u.

Dan zou tussen 100 km/u en 130 km/u het risico toenemen met 1750%… Hetgeen uit geen enkel cijfer blijft.

(Ook de Finch et al 3% toename bij 1 km/u is als je er goed naar kijkt klinkklare nonsense)

Ik lees overigens de onderzoeken in plaats van de krant. Dat is echt verhelderend, daar de gemiddelde journalist 0,0 verstand heeft van de materie waar hij over schrijft.

Mbt Denemarken:
De maatregelen omvatten (1) infrastructurele wijzigingen (breedte wegen/baanvakken en type scheiding tussen rijrichtingen), (2) sterk verhoogde handhavingsmaatregelen op de autosnelwegen en nog feller op het onderliggende wegennet, (3) een felle mediacampagne. Pas daarna is op een select aantal autosnelwegen de snelheidslimiet van 110 naar 130 gezet.

Mbt de effecten in Denemarken:
spijtig genoeg (hmm, toch niet) ben’k op vaderschapsverlof en kan’k niet aan de presentaties van mensen van DTU en aanverwanten. Hier kan je al wel een leuke samenvatting terugvinden over de daling van het aantal verkeersdoden in DK: http://www.oecd-ilibrary.org/docserver/download/7515011e.pdf… … pg 135 maar voor de mensen die te lui zijn: “Effective safety measures, tough winter conditions in 2010 and 2011, and possibly the economic downturn might explain this sharp decrease in fatalities. There are also indications that although mean speeds have decreased only slightly, the top speeds have reduced more significantly. This may be more related to saving fuel, which became more expensive. Finally, the penetration of new vehicles with advanced safety equipment in the fleet has also had a positive impact”
Ik denk dat dat het wel dekt …

FFS … een krant lezen … écht? Ga ineens naar het Deense wegdirecoraat: http://www.vejdirektoratet.dk/DA/viden_og_data/statistik/tra…

@Chonn

Een aantal jaar geleden meegemaakt dat ik de inhoud van een dakkoffer over mijn auto heen kreeg. Ding vloog open toen ik erachter reed en de skischoen schampte mijn buitenspiegel. Voor hetzelfde geldt was hij met 120 km/h door mijn voorruit gekomen. En dat met het hele gezin in de auto, we zijn ons kapot geschrokken. Sindsdien probeer ik bij die dingen uit de buurt te blijven.

Sjees op 4 feb 2016 15:26

Mijn maatje is de chauffeur en rijdt altijd flink door. Wanneer er ruimte is tegen de 200 aan.
Met een hele oude Thule. Voor de gemoedsrust wel met 2 extra spanbandjes erom heen.
Nog nooit problemen gehad.

Hij heeft ooit bij Thule in zweden nagevraagd hoe hard je ermee mag maar daar doen ze geen officiele
uitspraak over.

Thule garandeert tot 130 km/u. Omdat ze tot die snelheid testen.

Duitse fabrikant Mobila van Box2000 dakkoffers (zie bijv. https://surfbox.de/nl/DAKKOFFERS-shop/ski-box/moby-dick-xl-d…) garandeert dat hun glasvezel dakkoffers getest zijn tot 200 km/u .

En nieuwkomer 56 Nord (http://www.56nord.com) die zich profileert als high-end, high-performance skibox fabrikant levert (tenminste als ze nu wel kunnen leveren…en nog bestaan…) zal vast ook wel garanderen dat hun skibox tot 200 km/u of hoger geschikt is. De skiër Jon-Olsson reed ermee rond op zijn extravagante RS6. Zag ergens prijzen voorbijkomen van £3170 (carbon versie) en £950 voor de ‘plastic’ versie…

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Mijn maatje is de chauffeur en rijdt altijd flink door. Wanneer er ruimte is tegen de 200 aan.
Met een hele oude Thule. Voor de gemoedsrust wel met 2 extra spanbandjes erom heen.
Nog nooit problemen gehad.

Hij heeft ooit bij Thule in zweden nagevraagd hoe hard je ermee mag maar daar doen ze geen officiele
uitspraak over.

Guido1976 op 7 feb 2016 09:19

Ronduit belachelijk en onverantwoordelijk.
Enig idee wat er kan gebeuren bij een ongeluk of noodstop met dergelijke snelheid.
Die bak vliegt er als een comeet vanaf met alle gevaar voor andere weggebruikers.
Of nog erger; de ski’s schieten als speren door de bak naar buiten in de auto’s daarvoor.
Eigenlijk zou een maximale snelheid (max 140/150) moeten gelden voor skikoffers.
Ik heb overigens wel de indruk dat het dikke merendeel een verantwoorde snelheid rijdt.

Duitse fabrikant Mobila van Box2000 dakkoffers (zie bijv. https://surfbox.de/nl/DAKKOFFERS-shop/ski-box/moby-dick-xl-d…) garandeert dat hun glasvezel dakkoffers getest zijn tot 200 km/u

Misschien ben ik een zeur, maar die koffers zijn niet echt van glasvezel, maar glasvezel versterkt kunststof ;) Als ik zo de plaatjes bekijk is de belading ook niet echt handig met de wijze waarop de box opent en sluit. Dat is me meer waard dan mogelijke topsnelheid met een box :)

Doordat het scharnier aan de voorkant zit kan hij minder makkelijk open vliegen en daardoor hogere snelheden aan. Praktisch minder handig idd, maar voor de echte ‘flying dutchman’ een stuk veiliger!

@franksplinter ik heb alleen de headlines van de fabrikant overgenomen en ben verder niet in de materiaal details gedoken, maar inderdaad het is GFK (= Glasfaserverstärkter Kunststoff) of in het NL’s GVK.
@Connassieur, ik zou niet zeggen “minder makkelijk” maar gewoon “niet” (op snelheid vanwege winddruk en vermits sluiting goed functioneert uiteraard). Ik verwacht dat hun bevestigingsmaterialen voor de dakkoffer dan ook getest zijn door Dekra vanwege de krachten die zo’n dakkoffer bij dat soort snelheden kan opwekken, en uiteraard botsproeven hebben uitgevoerd.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Plaats een reactie