Het broken body parts topic

Even als skileek zijnde; wat is het verband tussen kniebanden scheuren en een fout afgestelde binding op een ski? Toch weer een klein voordeel voor een snowboarder dan? :D

De ski’s vormen bij een val een gigantisch grote hefboom die je knieen verdraaien. 9 van de 10 keer wordt een val veroorzaakt door een staalkant fout of door het wegslippen van de dalski, je ski gaat zijwaards terwijl het gewicht van je lichaam recht de berg af wil. Goed afgestelde bindingen zorgen ervoor dat een ski op zo’ n moment los schiet? Bij het snowboarden sta je met beide voeten gefixeerd en stabiliseren je knieen elkaar.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@ReneS even heel simpel gezegd als de druk op de kniebanden te hoog wordt schiet de binding los. Dus een goed getrainde skiër met veel spierkracht, en die wat zwaarder is zet de instellingen op de binding hoger dan een beginnende skiër die amper sport. Dit zijn de beruchte DIN waardes waar veel discussie over is, en ‘te vaak’ als Macho waardes worden gebruikt, en waar veel onduidelijkheid over is (veel mensen denken dat de waardes gelijk zijn aan gewicht, maar gewicht is slechts een input). Ook denken veel mensen dat als een schoen vast klikt dat de binding goed staat. Maar vaak zijn de veren dan helemaal niet goed gespannen.

Maar ook bij snowboarden kun je skibanden oprekken of scheuren maar omdat beide benen vast zitten maak je minder snel die ‘draai’. Dus de kans hierop is veel minder.

Click. Click. Peace

Voor wat betreft de toegenomen aantallen: met veel verse sneeuw op de piste slipt je ski natuurlijk minder weg, met meer frictie tot gevolg. Op deze manier heeft mijn vrouw (met jarenlange ski-ervaring) een paar jaar geleden op een heel, heel rustig tempo in veel verse sneeuw en mist haar knie flink verdraaid; haar skis gingen allebei een andere kant en hoogte op. Dus niet eens een val. Juist als de snelheid heel laag is zullen de bindingen volgens mij minder snel openen.

PS Het is veel te lang geleden voor een pasje.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Ik heb een bijzondere, afgaande op de reacties van meer ervaren wintersporters:

Na een aantal eerste lessen op een rollerbaan in Nederland, tijdens mijn eerste wintersport, op de eerste dag: proberen op te staan met m’n gezicht naar de berg (omdat dit makkelijker zou zijn), mijn snowboard glijdt weg naar links en ik val recht naar voren met m’n gezicht in de sneeuw. Gevolg: knie verdraait, naar het ziekenhuis, verrekte kniebanden en een paar weken met een brace :S

Daarna gelukkig gewoon verder gegaan (best eng de eerste keer weer!) en inmiddels verslaafd ;)

Vandaag voor het eerst in mijn leven wat gebroken, niet met skiën of snowboarden overigens, maar met longboarden. Heel raar terecht gekomen op m´n voet terecht gekomen en als gevolg daarvan een scheur in m´n middenvoetbotje. Ben heel erg benieuwd of ik hier nog iets van ga merken straks met snowboarden, omdat er toch ook best wel druk op dat gebied komt zo nu en dan.

Ach. Het kan ook met de hond uitlaten. Toch, @Snowjan?

Ach. Het kan ook met de hond uitlaten. Toch, @Snowjan?

GiGi op 27 jul 2016 20:56

Moet je maar niet buiten je slippers gaan lopen.

May the ski force be with you !!

Vanavond weer 5 km hard gelopen nadat ik 4 weken geleden het bindweefsel tussen schouderblad en sleutelbeen afscheurde tijdens een uurtje bodyboarden. Een snowboard is toch iets stabieler :)
De arts vertelde dat ik mijn sleutelbeen beter had kunnen breken omdat dat minder pijn zou doen, maar dat valt dus gelukkig heel erg mee en ik kon na een dag of tien alweer auto rijden. Over drie weken snowboarden tijdens een weekje Chamonix laat ik denk ik nog maar even zitten…

Waar wilde je gaan snowboarden in Chamonix ?

May the ski force be with you !!

We hebben een appartement in Chamonix (we gaan als supporter van iemand die de UTMB gaat lopen) en daar in de buurt zal best een gletscher open zijn, maar omdat de kans dat ik mijn snowboard meeneem eigenlijk nul is, ben ik ook niet op zoek gegaan naar info. Maar als ik er 100 km enkel voor zou moeten rijden was het normaalgesproken wel een optie geweest. Dat rijd ik ook als ik een keer een avondje naar Landgraaf ga :)

Op 100km ga je Tignes en Zermatt of Saas Fee vinden.
In Chamonix moet je hiken voor je afdalingen, geen draaiend gletschergebied daar. Bovendien is het te sterk vergletschert daar om zoiets zonder gids veilig te kunnen doen.
Evengoed, veel plezier daar.

Op 100km ga je Tignes en Zermatt of Saas Fee vinden.
In Chamonix moet je hiken voor je afdalingen, geen draaiend gletschergebied daar. Bovendien is het te sterk vergletschert daar om zoiets zonder gids veilig te kunnen doen.
Evengoed, veel plezier daar.

Hessel op 28 jul 2016 20:55

Dat idee had ik ook al. Vandaar de vraag waar te boarden.

May the ski force be with you !!

Bedankt voor de info, wellicht een volgende keer handig. Als het niveau een gids vraagt is het voor sowieso (nog) te hoog gegrepen voor mij op dit moment. Plezier hebben komt wel goed en het board gaat weer mee naar Trois Vallees in januari.

Beetje offtopic, maar is er vanaf eind september/begin oktober uberhaupt een gebied open in Frankrijk?

Nou bij deze meld ik me aan voor de broken body parts…

Afgelopen april in Zwitserland mijn kruisband gescheurd. Was heerlijk aan’t carven maar in een onoplettend moment op volle vaart weggegeleden. Net voor mijn binding uitvloog zei de knie knap. Ff op adem komen en naar de zijkant van de piste gelopen. Toen dacht ik het valt wel mee tot ik mijn skie probeerde aan te trekken en er doorheen zakte.

Dat werd wachten op de pisteredding, maten van zijn naar de lift geskied en ik met de banaan naar beneden dus die kan ook van de bucketlist af ?

Van de arts in ?? een mooie foto en brace. Thuis meteen naar de orthopeed voor een MRI. Aangezien ik alleen een dikke knie had en er niet doorheen zakte bij dagelijkse dingen had ik nog hoop dat de boel was opgerekt. De MRI vertelde de waarheid en de boel was afgescheurd. Meteen doorgepakt en voor de operatie gegaan, gelukkig dacht mijn orthopeed daar ook zo over.

Dus 3 maanden 3x in de week opgetraind. In Juli onder het mes gegaan en alles meegekeken op het scherm. Bleek dat behalve mijn kruisband ook mijn miniscus gescheurd was en kraakbeen beschadigd. De orthopeed heeft alles keurig hesteld.

En nu bijna 4 maanden later en ontelbare uren Fysio (3x 11/2) per week. Mag ik zeggen dat het herstel super gaat. Dagelijks leven nergens last van en al bezig met sport specifieke training. Volgende week ga ik weer aansluiten bij de veldtraining voor de hockey en in februari staat de wintersport al weer op de kalender. ?

Het is hard werken maar ben blij dat alles zo voorspoedig gaat. Daarbij raad ik het niemand aan. Bizar! na de operatie hoe snel je lichaam het aangetaste lichaamsdeel gewoon negeert en je alles opnieuw moet opbouwen. Nu snap ik zeker het nut van optrainen. Ben pas op de helft maar zie zeker het nut van dit lange herstel traject.

Member of global cooling initiative

@jos1 Fijn dat je “zo snel” alweer in de running bent! En nog fijner dat je straks weer als nieuw kunt zijn door al die inspanningen.

Wel een vraagje: wat is “optrainen”?? Hoe werkt dat en wat is de visie daarachter?

Ik had deze nog op de “plank” liggen. In januari 2015 in Nendaz op allerlaatste afdaling voor de terugreis niet geconcentreerd genoeg, buiteling gemaakt en pols gebroken. Moest daardoor helaas geboekte vakantie naar Sölden samen met mijn dochter annuleren. Laat in seizoen gelukkig nog paar dagen op de Stubaier geskied.

null

Nou @Pirmin dan ben je er gelukkig sneller vanaf dan ik. Mijn pols in februari 2014 gebroken en bijna 3 jaar en 4 operaties verder, schiet het nog altijd niet op. Met deze laatste operatie zou het écht goed komen volgens de chirurg maar voorlopig is er nog niet veel van terecht gekomen. Hopelijk komt het nog goed want ik wil wel graag skiën in Februari 2017. Anders zal het wandelen worden.

@jos1 Fijn dat je “zo snel” alweer in de running bent! En nog fijner dat je straks weer als nieuw kunt zijn door al die inspanningen.

Wel een vraagje: wat is “optrainen”?? Hoe werkt dat en wat is de visie daarachter?

interjrs op 30 nov 2016 14:16

Ik heb voor de operatie al veel sport fysio gedaan. Ten eerste om de spieren rond je knie zo sterk mogelijk te maken dat je dagelijkse dingen weer kunt oppakken zonder evt door je knie te zakken.

Omdat je knie een trauma oploopt en daarbij veel vocht in de knie komt wordt ie erg beperkt in gebruik. Hier komt het vervelende van je lichaam meteen om de hoek. Je ontlast en compenseerd waardoor je spiermassa van je beschadigde been meteen afneemt je lichaam steekt er geen energie meer in.

Om geopereerd te worden mag het verschil tussen links en rechts niet te groot zijn. Je moet dus zodra de zwelling het toe laat gaan trainen om het verval van je spieren tegen te gaan. Beter nog is zelfs om het been even sterk te krijgen als het gezonde dit is optrainen.

Na de operatie is het helemaal erg want je mag er 4 weken niet op lopen zonder krukken. 6 weken na de operatie was mijn bovenbeenspier voor de helft zeker in omvang afgenomen vreselijk gezicht ten opzichte van je andere been. Nu train ik veel en is dat verschil na 4 bijna 5 maanden nog niet helemaal weg.

Member of global cooling initiative

@jos1 Dat is inderdaad lastig om je been weer helemaal terug te krijgen qua omvang. Zelf heb ik in 2008 mijn knie gebroken. Na zes weken gips weet je idd niet wat je ziet. Ik trainde 2 uur per dag en de spieren zijn best goed terug gekomen destijds maar ik heb nog altijd 1 cm verschil in omtrek tussen beide bovenbenen. Dat blijft zo maar ik heb er geen last van, ook niet met skiën.

Nu een ander probleem! Mijn pols, dat loopt alles behalve soepel. Lijkt idd of mijn lichaam er geen energie in wil steken.

Afgelopen juni heb ik mijn rechterenkel , kuitbeen en knie gebroken. ( klappen van een paard?) Na een paar dagen in het ziekenhuis met gips tot aan mijn lies is de enkel geopereerd omdat het enkelgewricht open stond. Plaatje langs de buitenzijde en schroeven. De eerste drie weken gips tot aan de lies gehad?? daarna onderbeen gips met daarover een lange vaste brace. In totaal zeven weken een gestrekt been gehad zonder belasting.

mijn spieren waren volledig weg en was mijn been meer dan de helft dunner dan mijn linkerbeen.
Doordat ik weer opnieuw moest leren lopen duurd het herstel 6 maanden.

Op dit moment heb ik 2 x in de week kracht training bij de fysio en doe vooral elke dag thuis sqauts met een bal in de rug tegen de muur.

Mijn spieren zijn weer helemaal terug ,alleen nog wel veel pijn in de kniebanden en enkel dagelijks.
Ik ben bang dat dit jaar het skieen er niet in zit helaas?? al ga ik wel 21 januari een week naar Kirchberg ( was al geboekt voor het
ongeluk) anders zie ik waarschijnlijk helemaal geen sneeuw dit jaar?

Dag daphne,

Je hele been in het gips dat lijkt me helemaal een ellende zeg. Ik had gelukkig alleen maar 4 dagen verband na de operatie. Ik hoop dat de dagelijkse pijn snel overgaat.

Hoe was de sneeuw in Kirchberg? Niet saai om in de sneeuw te zijn en dan toch ook beperkt in je doen en laten?

Member of global cooling initiative

Je weet het nooit in 2009 voor het eerst geskied daarna januari 2015 voor de 2e keer helemaal niet gevallen en niets gebeurt maar breek ik gewoon mijn pols een paar maanden later mei 2015 op de tennisbaan terwijl ik al ruim 15 jaar tennis. Botten scheef en breuk in mijn gewricht Geopereerd en plaatjes erin. Genezing ging nog redelijk snel. Ik kan alles weer gelukkig. Dus januari 2016 en 1 week geleden januari 2017 alweer geskied zonder val en blessures.

@jos1 kirchberg was super! En ik heb zelfs geskied?? brace om de knie en zwachtel om de enkel. Ik kon een paar afdalingen per dag doen ( rustig). De fysio en chirurg vonden het zelfs goed☺️

23 december zijn mijn plaat en schroeven verwijderd , wat een groot verschil gaf dat. Kan sindsdien weer normaal bewegen en is de dagelijkse pijn aanzienlijk afgenomen.

Op 27jan vertokken met 3 vrienden voor een 5-daagse ski-trip (2 skieers en 2 snowboarders waaronder ikzelf) naar Brixen im Thale. 's Morgens (28jan) aangekomen na een ganse nacht te hebben gereden (afwisselend), snel een ontbijt achter de kiezen, boardje aan en knallen. Om 9u op de piste, geen enkele maal gestopt om te eten enkel om 2maal te drinken (in de rapte). Om 15u was de pret dan ook uit, op een ongeconcentreerd moment voorover gevallen en rechterpols GEBROKEN!! 2 dagen zitten neuten op mijn hotelkamer, 4e dag toch een blauwe piste geprobeerd en de rode dalafvaart genomen. 5e dag terug een skipass gekocht en een aantal blauwe en rode pistes genomen. Alles ging wel maar de schrik zat er toch in, bij de minste snelheid ging de stop erop! Ik wou toch terug op mijn board kruipen omdat we met Pasen nog een weekje in de sneeuw zitten met de kids!
Over mijn breuk (eigenlijk barst/scheur) kan ik niet veel vertellen behalve dat ik er geen last/pijn van heb, behalve het gips dan!
Bij deze tips gevraagd voor polsbescherming?
Al bij al valt het nog mee en zal het vooral in het kopke zijn dat het zal meespelen denk ik!
Gr Steven

Veel en snelle beterschap voor alle gekwetsten!

Viel me net op dat er heel wat breuken. scheuren en barstjes te betreuren vallen op dag 1. Heeft dit met de reis te maken die nog in de kleren zit, toch weer even wennen aan de ski’s/het board, overenthousiasme of zelfoverschatting (ik dacht vorige maand ook vrolijk verder te gaan waar ik qua niveau gestopt was vorig jaar). Of misschien omdat dit vaak weekenddagen zijn en er misschien meer dagjestoeristen/locals op de piste staan en dus algemeen drukker?

Ik ben meteen m’n eerste skireis m’n lidkaartje van de groep gaan aanvragen. Dag 2, basis ploeg onder de knie, begon er wat plezier in te krijgen en het beginnersweitje geruild voor een rustige blauwe. Een rustige blauwe die door een toevallige passant met een goed gedacht van eigen kunnen als een ideale racebaan werd beschouwd. Ze komt van achter me op minder dan een halve meter voorbijgezoefd, ik schrik, doe allerlei verkeerde beginnersmanoeuvres en ga lelijk neer. Ski bleef vastzitten en knie draaide de andere richting uit. Eerste tochtje op de scooter en naar het plaatselijk ziekenhuis. Verdict: gescheurde of verrokken meniscus, te gezwollen om meteen uitsluitsel te geven.

Paar dagen niet geskied, daarna minder last en toch nog enkele dagen met zwachtel geskied. Onder supervisie van schoonvader, huisarts met opleiding in sportgeneeskunde. Bij thuiskomst toch scan gedaan, kleine scheurtjes in de meniscus, dus rust en versterking van de spieren errond. Prima hersteld, tot ik heel erg lomp slipte op een ijsplekje bij de eerste vorst ergens in november, sindsdien op dezelfde plaats heel erg stijf als ik lang zit, dus ik vreesde wat voor 4 intensieve skidagen in januari, maar geen last zodra de knie wat opgewarmd is :-)

@koth polsbescherming is er in allerlei vormen en maten. Meeste zitten in de handschoenverwerkt. Wat dan wel gaat spelen, wat ik me heb laten vertellen, is dat alle kracht die de handschoen te verduren krijgt nu wordt doorgeleid naar je onderam wat eventueel daar weer voor een breuk kan zorgen. Maar ik denk maar zo een onderam lijkt me een minder complexe breuk dan een pols.
@Elienc. Echt K als iemand je val veroorzaakt. Mijn vrouw is vorig jaar ook door een onverlaat die op volle vaart langs haar kwam gevallen. Gelukkig zonder gevolgen. Ik was verderop op de piste en had het laat in de gaten anders was ik er achteraan gegaan om even de waarheid te zeggen.

Member of global cooling initiative

Skimaatje Pierre heeft bij de laatste dag van verse poeder (drie weekjes geleden) een mooie val gemaakt, gevolgd door een helikopter en 6 dagen intensive-care… Hij had wat ribben gebroken en daardoor een longperforatie… Hiermee heeft hij zeker een plaatsje verdient in dit topic ;-)

null

Hij zou er nu al om kunnen lachen, al zou dat geen pijn doen…

Click. Click. Peace

Wie vindt de 11 breuken, die duidelijkste staat al aangegeven…

Click. Click. Peace

Plaats een reactie