Keuze tussen dorpen in Alpe d'Huez

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alpe d'Huez - Grand Domaine

Raden jullie in het skigebied Alpe d’Huez een verblijf in het dorp Alpe d’Huez of in Vaujany aan? Het valt me op dat voor 4 personen een verblijf inc. skipas in Alpe d’Huez rond 450 euro leidt tot een appartement van ongeveer 25m2 (bijvoorbeeld Residence Les Bergers), terwijl je voor dezelfde prijs in Vaujany een appartement van 40m2 kunt boeken (bv Residence La Cascade).

Weegt naar jullie mening dit verschil in ruimte op tegen de minder centrale ligging van Vaujany?
Is er in Vaujany verder iets te doen? We hebben niet specifiek behoefte aan bruisende après-ski maar wel graag een barretje waar we een keer een biertje kunnen drinken.

Is Alpe d’Huez verder aan te raden als skigebied? We gaan met een groep van vier jongens van wie een ieder ongeveer 20 weken ski-ervaring heeft.

Bij voorbaat dank.

Alpe d’ Huez is een goed gebied, zeker ook voor gevorderden. Heeft de langste zwarte piste, van Europa. Deze is (uit t hoofd) 16 kilometer, maar da’s niet helemaal eerlijk. De eerste helft is echt afdalen (licht zwart ;-) ) en de tweede helft is alleen een pad.

Maar goed, dat hoef je er thuis niet bij te vertellen ;-)

Vaujany ken ik niet, wij zaten in Oz en Oisans. Oz was prima, een paar barren maar die waren in de middag wel uitgestorven. 's Avonds was er meer vertier, maar ik ben een Oostenrijk ganger. Ik wil dus einde middag bieren in mijn snowboardpak en in de nacht op mijn nest liggen.

Als je niet geinteresseerd bent in apres ski zou ik voor dat grote appartement gaan.

Je bent 's ochtends razendsnel midden in het gebied. De centrale lift as bestaat uit 2 jumbo cabines (150 personen, waren destijds bij opening de grootste ter wereld) naar 2200 en vervolgens 2800 (Dome des Rousses). Daarvandaan kan je in 1 keer naar Alpe d’Huez. Een kilometer onderweg op die piste start de cabine naar Pic Blanc, hoogste punt in het gebied. En startpunt van de mooiste pistes, sommigen met 2200 meter hoogteverschil.

Als er geen wachttijden zijn bij Pic Blanc (meestal wel) dan sta je in 40 minuten op 3300.

Voordeel van Oz boven Vaujany is dat je helemaal kunt terug skieen. In Vaujany moet je altijd het laatste stukje omlaag met de cabinebaan. Vanaf middenstation 2200 (snel) of via Montrais (mooi en maar een klein stukje lift). Maar de reden waarom is weer een voordeel van Vaujany boven Oz: Vaujany ligt 's op een zon helling, ook na skieen nog zon. Oz ligt in een kom en in de schaduw. Dus een lekker terrasje na het skieen…

Het gebied Montfrais links van de cabines is trouwens ook erg mooi, en vooral ZEER rustig.

In beide dorpen is zeker geen oostenrijkse apres ski maar wel barretjes. En relatief veel NL en BE touroperators die ernaar toe gaan.

Persoonlijke mening over het gebied, gebaseerd op 40 weken ervaring (…)
-Minder dan de categorie 3V en Espace Killy
-Stuk beter dan L2A
-Wanneer Pic Blanc dicht is, dan is gelijk 30% van de pistes weg
-Veel steile en lange pistes
-Kan ERG had waaien daar

Top pistes:
-Dome des rousses - La Fare - Oz
-Combe Charbonniere
-de pistes aan de randen (auris fontfroide; la fuma, steilste sleeplift van europa; etc)

Vraag je wel af hoe belangrijk je die vierkante meters vindt. Vaujany is een oorspronkelijk dorp en ligt in de zon, maar eind van de dag altijd een lift. Oz is tekentafel dorp, in de schaduw, maar wel direct terug skieen. AdH heeft behoorlijke apres ski (maar meer pubs en frans, geen oostenrijkse toestanden) en als groot voordeel: ik ken geen dorp waar je zo lang zon hebt, tot 1930 's avonds.

PS: erg lekker restaurant links naast de piste van middenstation naar Montfrais, half in de berg gebouwd tegen een enorm rotsblok. Weet niet meer hoe het heet.

The older I get, the better I was

Ik sluit me aan bij Menno.
Oz ligt veel centraler en is ook nog wel ‘wat’ te doen. Verwacht geen uitgebreide apres ski maar een biertje is er zeker te halen.
Vaujany ligt zo ver buiten het gebied - altijd terug met een gondel - dat dat voor mij niet zou opwegen tegen een paar vierkante meters extra van je appartement.
Vanuit Oz ben je snel in het gebied van Vaujany en in AdH. Maar inderdaad, vaak een stevige wind waardoor hogere delen dicht zijn. Dan zit je in de kom van AdH prima uit de wind, maar dan ben je ook niet de enige…

Het gebied van Alpe d’Huez is top. Veel afwisseling en lange pistes.
Ik zou zeker kiezen voor Oz of Vaujany. Alpe d’huez is een stuk groter en levendiger, maar dat betekent ook drukker en vaak zijn de apaartementen een eindje van de piste af. Er loopt dwars door Alpe d’Huez een sta-lift. Ik weet natuurlijk niet welk appartement je op het oog hebt, maar als je dagelijks die lift moet hebben in de ochtend, wordt je niet blij.
In Vaujany en Oz zijn bijna alle appartementen op loopafstand van de liften en is het bij die liften vaak minder druk dan in Alpe d’Huez. Daar komt bij dat de pistes direct rond Alpe d’huez eigenlijk samen een grote groene oefenweide vormen. Als ervaren wintersporters heb je daar niets te zoeken. De toffe pistes in dit gebied liggen hogerop of aan de randen van het gebied (juist richting Oz en Vaujany).
Om een lang verhaal kort te maken, ik zou zeker Oz of Vaujany verkiezen boven Alpe d’huez als apresski je niet interesseert.

De reistijd van en naar 2100 (einde troncon 1 = centrum van het gebied) is gelijk voor Vaujany en Oz.

Vaujany: die mega-cabine doet 8 minuten per traject. Maal 2 plus overstappen = na 20 minuten sta je op de Dome des Rousses op 2800. Kan je gelijk een lekkere piste pakken (want die eerste is mooi).
Vanuit Oz sta je in dezelfde reistijd op 2100. En de piste vanaf de Dome naar AdH komt daarlangs.

Voordeel van Oz is dat je eind van de dag naar beneden kunt skieen, en niet afhankelijk bent van sluitingstijd van de laatste lift. Persoonlijk vind ik het wel erg mooi om na de sluitingstijd, als de pistes al zijn gladgetrokken, naar beneden te gaan.

Ben vroegahhh regelmatig tot ver na sluitingstijd liften blijven hangen op het terras bovenop Mt de la Chambre (Les Menuires). Omdat dat een ZW helling is, ligt die piste in maart tot 1900 in de zon. Helaas (kan het wel begrijpen) wordt dat de laatste jaren vaak niet meer toegestaan vanwege risico (een pistenbully wint nog altijd van een skieer) en aanprakelijkheid.

Voordeel van AdH boven Oz en Vaujany: apres-ski in de vorm van buitenzwembad.
Dat zit (of zat?) in het lift abonnement. Erg prettig om je geteisterde spieren weer los te krijgen ;)

null

The older I get, the better I was

Zelf ben 3keer in Oz en een 10 tal keer in Vaujany geweest. Zoals je al kan vermoeden zou ik voor Vaujany kiezen. Veel nieuwer dorpje met roltrappen tussen de verschillende niveau’s in het dorpje. Je kan trouwens WEL terugskiën naar Vaujany. Je kan vanuit Monfrais de geweldig leuke La Fare zwarte piste tot onder Vaujany nemen. Daarvandaan is het dan nog juist een heel oud eitjes liftje terug naar boven, naar het station.

La Fare ligt s’namiddags trouwens vaak in de schaduw waardoor de sneeuw er nog wel eens beter ligt dan op de pistes die volop in de zo’n liggen. Mijn favoriete piste in het gebied.

Nog een alternatief dorpje in Villard Reculas. Ook leuke liften/pistes en meestal niet zo druk.

Niet dat het erg is, @Ridley5311, maar je hebt gereageerd op een post van bijna 4 jaar oud…

Ok sorry! Maar de vergelijking tussen de 2 dorpen is nog altijd hetzelfde.

Even een kleine bump maar zit te kijken voor komend seizoen. Ik neig naar Vaujany, maar is het een beetje te doen om vanaf daar helemaal aan de kant van Auris en Osains te komen en weer terug?

Ik wil liever niet in Alpe d’Huez verblijven omdat dat volgens mij een vrij druk, lelijk dorp is. Is Auris een alternatief?

Is het gebied ook druk buiten de vakanties om? Daarmee bedoel ik uiteraard niet de afgelegen pistes rondom Auris en boven Vaujany, maar met name de pistes in het centrum van het gebied en de wachttijden voor Pic Blanc bijvoorbeeld.

En een andere vraag: Stel dat het slecht weer is, zijn er dan ook nog pistes die grotendeels tussen de bomen lopen? Op de pistekaart lijkt het mij bijna allemaal zo hoog dat je met slecht weer een complete white-out hebt.

Mr. Slow

Ik ben dit jaar begin februari in Alpe d’Huez geweest. Vaujany leek me een mooi en gezellig dorp. Je kan van daaruit makkelijk Auris bereiken (2gondels, verbindingslift, snelle 6’er en je bent er al). Het terugkomen duurt iets langer maar nog altijd tijd voldoende om auris volledig te herkennen. Dus ik zou voor Vaujany kiezen. Het is buiten de vakantieweken vrij rustig voor de grootte van het gebied (op mooie weekenddagen na), alleen heb je op de drukke punten altijd wachttijden (pic blanc vnl.) Maar in totaliteit zeker niet ergerlijk (ik erger me nochtans snel daaraan). Id week dat ik er was, was het 6 van de 8 dagen slecht weer (uitzonderlijk daar) maar als dat voorkomt heb je idd wel minder mogelijkheden door het gebrek aan vegetatie.

Hopelijk heb je hier iets aan. Wondermooi gebied trouwens!

Wij hebben de laatse week maart in Auris gezeten en met een paar liften sta je zo centraal in AdH. Het voordeel van Auris is dat je daar wel wat leuke pistes tussen de bomen hebt mocht het slecht(er) weer zijn. Het andere voordeel is dat je vanaf Auris met 25 minuten rijden in L2A staat. Bij ons kwam dit erg goed van pas omdat door de harde wind het volledige gebied van AdH gesloten was, terwijl L2A bijna volledig open was omdat het itt AdH Noordelijk georienteerd is. Voor de Apres ski moet je niet in Auris wezen, wel voor de rust en gemoedelijkheid. Wij hadden met zn 2e voor 325pp een ruim en nieuw appartement (35m2) met zwembad en welness mogelijkheden erbij. En dat incl skipas. Voor dezelfde prijs hadden we in AdH zelf een oud klein pension kunnen boeken a 18m2 zonder extra’s…

Verder is AdH 1 van de mooiste gebieden waar ik tot nu toe geweest ben met zeer veel afwisseling. Vooral de pistes aan de randen van het gebied rond Auris, Maronne en Montfrais zijn geweldig en vaak nog bijna uitgestorven ook.

Born to Ride

Bedankt voor de behulpzame en heldere antwoorden, goede informatie! Samenvattend zijn zowel Auris als Vaujany prima opties om te verblijven dus. Après-ski is voor ons niet nodig. Een dagje L2A zou misschien kunnen inderdaad. Hoewel dat gebied me niet zo aanspreekt, is het wel leuk voor de afwisseling of een goede optie als het erg hard waait.

Worden de meeste/sommige zwarte pistes geprepareerd? Van de Tunnel weet ik dat het een buckelpiste is en de Sarenne wordt geprepareerd, maar hoe zit dat met bijvoorbeeld Chateau Noir, Combe Charbonnière, La Fuma en La Fare? Ik ben niet zo van de zwarte buckels, wel van zwarte racebanen zoals de Luc Alphand in Serre Chevalier!
@Matthias123 Wat een goede deal zeg. Is het dorp Auris ook nog een beetje fraai opgezet of meer betonnen résidences met honderden appartementen?

*bericht bewerkt door Quick op 31 mei 2017 13:52

Mr. Slow

@Quick Auris is een redelijk fraai dorp, het is ook niet zo massaal. Wij zaten in recidence odalys les balcons de aurea. Auris heeft ook deels streetview op maps om je een kleine indruk te geven. De beelden zijn wel dusdanig oud dat ze op streetview nog maar net begonnen zijn met de bouw van het appartementencomplex waar wij zaten. Dit geeft ook gelijk aan dat het nieuwe appartementen zijn. Ik denk trouwens wel dat je in het hoogseizoen de prijzen x 2 moet doen, maar dat is overal zo.

Het overgrote deel van de zwarte pistes wordt niet geprepareerd, zoals dat vaak het geval is in frankrijk. De Sarenne is met uitzondering van het eerste stuk ook niet echt zwart te noemen, maar de omgeving en lengte van de afdaling maken dat volledig goed.

Het gebied van L2A sprak en spreekt mij ook niet aan, maar we waren maar wat blij dat het om de hoek lag. Ik ski liever in een lelijk gebied dan dat ik maar wat moet gaan wandelen ofzo.

Born to Ride

Ik ken beide dorpen (Auris en Vaujany) en zou kiezen voor Vaujany. De pistes in dat stuk vond ik mooier / interessanter. De optie om naar L2A te gaan doet mij niet zoveel, want ik vind het een stuk minder als gebied dan AdH. En ja het kan lekker waaien rond de “neus” van het massief “les grandes rousses” maar alles dicht heb ik niet meegemaakt en was er toch aardig wat keer. Wel alles boven 2200 dicht maar dan blijft er genoeg over.
En La Fare is toch 1 van de mooiste pistes die ik ken. Oz, onderaan die piste, is ook een optie maar is een stuk minder zonnig dan Vaujany., zeker in de hoogwinter. Biertje op het terras in de zon is ook wat waard…

The older I get, the better I was

Bedankt @Onnem. La Fare wordt dus geprepareerd? Dat kleine stukje na die piste omhoog met die oude gondeltjes is niet zo’n probleem voor ons.

Mr. Slow

@Quick Als je van stijlere geprepareerde pistes houdt is de Fontfroide boven auris een geweldige piste. Links en recht naast de lift liggen 2 brede racebanen, ze hebben een constante hellingshoek en gaan alleen maar rechtdoor. Daarnaast hebben ze ook nog eens een mooie lengte om de bovenbenen lekker te laten branden. Doordat het een beetje apart ligt van de rest van AdH is het er vaak heerlijk rustig. Gewoon pistes die je even een x of 5 achter elkaar doet. En de sneller 6 zitter brengt je zonder wachttijd daar ook weer snel boven. Qua hellingshoek zouden ze in Oostenrijk ook gewoon zwart zijn.

Born to Ride

Ik vond het nadeel van Vaujany dat je altijd met de gondel terug moet en niet terug kan skieen na het dorp.

loes

Plaats een reactie