Sneeuwkettingen, voor of achter?

Dit jaar ben ik van plan om met mijn BMW1 serie op wintersport te gaan. De eerste keer dat ik met een auto met achterwielaandrijving op pad ga.

Nu leek het mij logisch om in plaats van om de voorwielen dit jaar mijn sneeuwkettingen om mijn achterwielen te leggen. Nu sprak ik dit weekend een vriend en die vertelde dat ze gewoon om de voorbanden heen moeten.

Kan iemand bij (beargumenteerd) vertellen wat nu de juiste aanpak is?

De grip moet komen van de aangedreven wielen, lijkt me. In Jouw geval dus achter. Maar als je met de sturende wielen ook daarin wat meer grip wil, kan je er natuurlijk een extra setje bij kopen om om de voorbanden te leggen.

Kettingen zul je inderdaad altijd op de wielen van de aangedreven as moeten leggen, zodat de auto grip krijgt. Als je (in jou geval) de kettingen alleen om de voorbanden legt zul je misschien meer grip krijgen bij het sturen, maar dit heeft weinig nut als je achterbanden geen grip hebben om de auto aan te drijven.

If you snooze, you loose!

De grip moet komen van de aangedreven wielen, lijkt me. In Jouw geval dus achter. Maar als je met de sturende wielen ook daarin wat meer grip wil, kan je er natuurlijk een extra setje bij kopen om om de voorbanden te leggen.

Cheizz op 5 nov. 2012 11:06

Kettingen op sturende niet aangedreven voorwielen is zinloos. kettingen hebben vrijwel geen zijwaardse grip. Het is juist die grip die een wagen van richting doet veranderen.

Zit er geenn verschil in klimmen en afdalen? En zijn er meer mensen met ervaring met autos met achterwielaandrijving?

Ik heb jarenlang met een busje met achterwiel aandrijving gereden. Bij ‘normale’ condities deed ik de kettingen altijd achterom. Gewoon rustig rijden, en dan gaat het prima. Als het echt bar en boos werd (ijs en dergelijke, ik ging vaak op pad op kleine bergweggetjes naar bevroren watervallen) dan deed ik inderdaad 4 kettingen om. maar op weg naar wintersport gebieden zou je dit nooit nodig moeten hebben. Het grote nadeel van achterwiel aandrijvingf vond ik altijd dat je jezelf niet uit een slip kon trekken als het eenmaal mis ging. Maar ik heb al rustig rijdend nooit echte problemen gehad.

Kortom antwoord op je vraag: op je achterwielen.

Click. Click. Peace

ik heb ook een bmw maar dit is ook nog een automaat moet ik dan met nog meer dingen rekening houden.
ps kan ook handmatig schakel

Belangrijkste is dit je nooit meer toeren of gas moet geven zodra je merkt dat je grip afneemt!

Laat je toeren zakken en de kans is aanwezig dat je dan weer je grip terugkrijgt.

If you snooze, you loose!

In nagenoeg ieder instructieboekje van de auto staat beschreven op welke as je de kettingen moet leggen en hoe je met kettingen moet rijden (niet sneller dan 50km/uur, proberen niet vol vermogen op de wielen te zetten enz.). Kort door de bocht, kettingen altijd op aangedreven wielen:

  • Voorwielaandrijver, ketting op de voorwielen
  • Achterwielaandrijver, ketting op de achterwielen
  • Inschakelbare 4x4 of automatische 4x4, meestal de achterwielen, soms achter en voor, maar voor de zekerheid instructieboekje nakijken!

Je ASR of traction control uitschakelen!

Hoge bomen........lange latten!

Ik rijd al jaren met een (achterwielaangedreven) BMW de sneeuw in. Uiteraard sneeuwkettingen om de achterwielen, zowel berg op als berg af, het gaat immers om de grip van de aandrijving en niet het sturen. Als de auto aangedreven wordt stuurt ie ook. Met de gewichtsverdeling van een BMW is zowel sturen als rijden nooit een probleem.
Ik heb niet elk jaar, maar toch wel heel regelmatig met kettingen om omhoog en omlaag gereden. Een paar jaar geleden reden wij vanaf Val Thorens naar beneden, waarbij we pas toen we al bijna beneden waren de kettingen eraf konden doen (bijna 30 km), in tegenstelling tot hoofdzakelijk landgenoten die meenden dat winterbanden voldoende waren geen centje pijn.
Als wij met het hele gezin gaan gaan we met twee auto’s. De andere is een (voorwielaangedreven) automaat. Ook daar de keuze voor de aangedreven wielen, de voorwielen dus. Hoewel je volgens mij gewoon de automaat kunt laten schakelen kies ik toch altijd voor handschakeling, omdat je dan net nog wat hoger in de toeren kunt rijden, wat zowel berg op als berg af prettiger is en meer controle geeft.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Je ASR of traction control uitschakelen!

Piet op 5 nov. 2012 12:17

Is dit echt zo? Dit zorgt toch juist voor meer grip?

Traction control voorkomt het doorslippen van de wielen, dus schakelt eigenlijk de aandrijving van het wiel uit wat doorslipt. Als je met je bmwtje van de gladde parkeerplaats weg wil rijden gaat dat bijna niet lukken omdat de tractoon control de aandrijving uitschakelt zodra de wielen gaan slippen, in dit geval kun je dus beter de TR uitschakelen en met slippende achterwielen proberen weg rijden.
Je kan ook bij achterwielaandrijving wat ballast in de kofferbak leggen om meer grip te krijgen in de sneeuw.
Wij rijden ook al jaren met bmw en dus acterwielaandrijving naar de sneeuw, eerst handgeschakeld en de laatste 2 jaar met automaat, tot nu toe nog nooit kettingen nodig gehad.

Hoge bomen........lange latten!

Moderne traction control raakt meestal niet van slag door sneeuwkettingen of sneeuw. De TCS pas uitzetten als je merkbare problemen krijgt. Het verschil ook per merk. Bij de meeste moderne auto’s moet de ondergrond zeer los zijn om de TCS van slag te krijgen, op besneeuwde wegen is dat een zeldzaamheid.

En even voor de zekerheid toch melden: winterbanden met kettingen. Een zomerband met kettingen heeft minder grip als een winterband zonder ketting. Het is is ook link op gladde sneeuw bergafwaarts. Als je zomerbanden hebt met kettingen op één as (inderdaad de aangedreven wielen), kun je makkelijker in de slip raken door gripverlies van de banden zonder kettingen, zeker bergafwaarts.

kettingen hebben vrijwel geen zijwaardse grip
Andere kettingen kopen?! Ik lees bij de ADAC test dat zijwaartse grip weldegelijk aanwezig is op veel kettingen.

Verder heel goed checken dat je bandenmaat goedgekeurd is voor sneeuwkettingen, menig moderne auto (ooit een BMW gezien smalle banden?) heeft te weinig ruimte in de wielkast door te brede of te grote banden. Raak je dan een harde hobbel in de weg, dan knalt je sneeuwketting tegen de ophanging, wiel blokkeert en raakt je auto compleet onbeheersbaar. Of je sneeuwkettingen snijden langzaam je remkabels door. Dus altijd even googlen op de goedkeuring van je banden+velgencombinatie voor sneeuwkettingen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Veel wagens met automaat hebben een winterstand. Hiermee rij je weg in de 2e versnelling en ook gaan vaak de ondersteunende systemen anders werken.

Verder zou ik de systemen lekker aanlaten tenzij je instructieboekje iets anders zegt.

Over kettingen en zijwaardse grip: vergeet niet dat half nederland met kettingen van de Aldi/Lidl/Gamma op pad gaat de profi kettingen hebben idd wel zijwaardse grip maar overschat het niet.

Wat Constant zegt mbt bandenmaat en kettingen es erg waar. Veel wagens hebben erg weing speelruimte en zeker ook tussen band en veerpoot. Je kunt een hoop stukmaken!

vergeet niet dat half nederland met kettingen van de Aldi/Lidl/Gamma op pad gaat de profi kettingen hebben
Ja, daar heb je een punt. Ik ben daar na één keer rijden met zulke sneeuwkettingen daarvan genezen. Speltip 5: bezuinig niet op sneeuwkettingen. Duurdere kettingen rijden niet alleen beter, ze zijn ook makkelijk te bevestigen en blijven beter zitten (meestal met zelf-spanners, etc.).

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik heb net een nieuwe Audi A4 Avant (S-line) aangeschaft en hoor nu dat Audi geen enkele sneeuwketting bij mijn banden maat adviseert. Bandenmaat is 245-40-18. Wie kan mij adviseren welke sneeuwkettingen ik het beste aan kan schaffen, zonder meer schade aan te richten aan de as of vering?

Da’s best een uitdaging inderdaad. Heb e.e.a. net even voor je bij de ANWB ingevuld en met jouw maat krijg je inderdaad “Door autofabrikant zijn geen sneeuwkettingen toegelaten”. Kies je voor andere maten dan krijg je wel verschillende modellen kettingen voorgeschoteld. Het zou zo maar eens kunnen dat kettingen bij jouw redelijke sportieve bandenmaat schade aan kunnen richten aan jouw waarschijnlijk af fabriek verlaagde (is immers een S-line) A4. Vraag het anders eens bij de dealert. Als het echt niet kan dan zit er weinig anders op dan een ander setje velgen met winterbanden te scoren en daarvoor kettingen op de kop te tikken.

Dealer adviseert Weissenfels Prestige Clack &go m44 nr 13 (zonder garantie!!) Ervaringen??

Geen ervaring met Weisssenfels, maar het "zonder garantie"-verhaal van je dealer is leuk, maar dat zegt niks. Als je met een auto terugkomt bij de dealer en na montage van de juiste kettingen is er toch schade aan bv velg of wielkuip dan zal de dealer echt niet zeggen "och mijnheer wat vervelend, wij lossen e.e.a. wel even kostenloos voor u op". Het zal er altijd op neerkomen dat jij als gebruiker de kettingen niet goed hebt gemonteerd en dat het jouw probleem is.

Ik zou me met jouw mooie dure velgen overigens nog wel een keer bedenken voordat ik daar kettingen omheen zou leggen, maar dat is meer uit autoliefhebberspunt bekeken :)

Bij bandenmaat 245 mm breed is de kans vrijwel nihil dat je kettingen kunt monteren. De dealer moet zich diep schamen. Raakt de ketting de ophanging door een hobbel in de weg, dan blokkeert betreffend wiel, raakt je auto onbestuurbaar en raak je van de weg…En boem is dan ho…

Traks kunnen wel, die komen niet achter het wiel, maar dan ben je 300 euro kwijt. Als je een dure Audi kunt betalen, dan kan de extra 300 Euro er ook nog wel bij :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Waarom zou je met 245 geen kettingen kunnen monteren? Zo breed is dat tegenwoordig ook weer niet. Zelfs voor 275 zijn kettingen beschikbaar. Het ligt er maar net aan hoeveel ruimte er in de wielkasten is (met name achter de band) en da’s per type auto heel anders. De ruimte tot je draagarmen e.d is bij een A4 bijvoorbeeld heel wat groter dan bij een Aygo :)

Gaat vaak om ruimte achter de band. Dus tussen band en veren en/of schokbreker. Heb dat met een vorige wagen wel eens gehad en toen kon alleen de maggi trak of de spike spider.
Als het probleem in de ruimte tussen band en wielkast zit dan is de enige oplossing een setje kleinere velgen met een band die wat meer ruimte toelaat. De dealer kan het beste aangeven welke velg en winterbandband combi dan het beste past. Koop de velgen echter elders tenzij je te veel geld hebt.

Winter is coming

wat kan, en mag, is voor de winter andere (kleinere) velgen en banden monteren.
1 inch kleiner, 17", kun je goed uit de voeten met 215-50-17 (scheelt 1% kwa snelheid, wat toegestaan is)
Hier past een universele sneeuwketting maat 100 bij.

met 1 inch kleiner zou je bij mijn weten nog geen problemen hoeven te krijgen met je remklauw/schijf. Maar daar weet de dealert wel antwoord op.
Deze maat is overigens niet goedkoop, maar altijd nog goedkoper als 245/45/18 als winterband.

fijne site hè, dat wintersport.nl?

Ik heb net een nieuwe Audi A4 Avant (S-line) aangeschaft en hoor nu dat Audi geen enkele sneeuwketting bij mijn banden maat adviseert. Bandenmaat is 245-40-18. Wie kan mij adviseren welke sneeuwkettingen ik het beste aan kan schaffen, zonder meer schade aan te richten aan de as of vering?

Gast145 op 8 feb. 2013 16:28

Op mijn Audi kunnen ook geen kettingen achter de banden (RS6). Het enige systeem wat past zijn Spikes Spiders. Die heb ik aangeschaft, ze zijn prijzig maar gaan echt makkelijk op de band. Hoogstwaarschijnlijk heb je ze met quattro nooit nodig maar ze moeten toch in je kofferbak liggen en het geeft ook een veilig gevoel iets goeds bij te hebben! Ik heb trouwens bandenmaat 255-35-19 als ik me niet vergis.

Lib tech met Flow my way in the snow

In Les Menuires zag ik trouwens dit jaar dat de autosok ook geldt als sneeuwketting als kettingplicht bordje opengeklapt is. Die kunnen vaak wel als een ketting niet past. Overigens ben ik er geen fan van maar het is dus een optie.

Of het elders ook gelijk wordt gesteld met kettingen weet ik niet.

Gewoon een maatje kleiner nemen. Dus 16’’ ipv 17’’ (als dat je normale maat is). Heb je ook meer druk per cm2. Passen de kettingen makkelijker en beschadig je je wielophanging niet.

Scheelt je poen (de banden zijn vaak goedkoper). Even op stalen velg en zelf makkelijk te wisselen.

life is a beach, or a pile of snow

hmmm beetje vreemd allemaal, als ik in het boekje van mijn auto kijk staat dat ik sneeuwkettingen mag monteren met maximaal 16" wielen (Ford Focus). Heb dan ook gekozen voor 15" stalen velgen. MIjn zomer maat standaard is 225/50/17.

Waarom 15" op staal omdat de 15" goedkoper is als 17" en ik dan sneeuwkettingen kan gebruiken mocht het nodig zijn. Staal omdat ik me in de winter geen zorgen hoef te maken over pekel of een stoeprandje wat ik gemist heb in de sneeuw.

De exoten onder ons (Audi RS6) en auto’s met grote wielen kunnen vaak geen kleinere wielen monteren omdat er bij dit soort auto’s nou eenmaal dito remschijven achter de wielen schuil gaan. Neem het risico ook niet om er kettingen om te gooien als ze iets raken ben je nog veel verder van huis.

Gewoon even goed in het boekje lezen voordat je winter wielen aanschaft.

En lees eens op duitse auto fora daar hebben ze vast de oplossing!

Seriously snow addicted family!

Oplossing voor brede banden is al genoemd, tracks kopen. Dit zijn kettingen die niet achter het wiel komen en geen schade aan ophanging of remkabels m’n geven.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

De beste kettingen zijn die van Pewag en dan liefst zelfspannend (ik heb nl nog nooit en kettenanlage platz gezien met enkele km’s verder een "anspan platz). Dit voorkomt een hele hoop gedoe.
Kijk, met name bij 4x4 welke as aangedreven wordt (de andere wordt namelijk mee aangdreven maar daar zit een slipkoopeling tussen!).
Over het algemeen geldt voor BMW, Land Rover Range Rover (tot 2005) en Mercedes primair achterwielaangedreven, dus de sneeuwkettingen achter.
Audi, VW zijn over het algemeenn voorwielaangedreven, dus vul de rest zelf maar in.
Het staat ALTIJD in de eigenaarshandleiding.

De beste kettingen zijn die van Pewag en dan liefst zelfspannend (ik heb nl nog nooit en kettenanlage platz gezien met enkele km’s verder een "anspan platz). Dit voorkomt een hele hoop gedoe.
Kijk, met name bij 4x4 welke as aangedreven wordt (de andere wordt namelijk mee aangdreven maar daar zit een slipkoopeling tussen!).
Over het algemeen geldt voor BMW, Land Rover Range Rover (tot 2005) en Mercedes primair achterwielaangedreven, dus de sneeuwkettingen achter.
Audi, VW zijn over het algemeenn voorwielaangedreven, dus vul de rest zelf maar in.
Het staat ALTIJD in de eigenaarshandleiding.

Geronimo op 12 jan 2017 15:18

Doen we tegenwoordig een spelletje “Wie haalt het oudste topic weer op”
Deze is bijna 4 jaar oud

May the ski force be with you !!

Plaats een reactie