Leerplicht

Ik persoonlijk vind ook dat de leerplicht wet zijn doel voorbij schiet. Maar dat vind ik wel bij meer dingen in ons kouwe kikkerlandje. Er zijn zo veel regels en er komen er steeds meer bij, alles in ons land moet gereguleerd en geprotocolleerd zijn heb ik af en toe het idee. Laatst las ik ook weer iets over 1 of ander onbenullig onderwerp in de krant waar de overheid over gaat debatteren of er wetgeving moet komen. Serieus? Kom op jongens…Het probleem van al die regels is dat je er een gevangene van wordt en soms zelf uiteindelijk lijnrecht tegenover het originele doel komt te staan.

Maar goed aan de andere kant past al dat verplicht opleggen ook wel weer bij de Nederlandse mentaliteit, als voorbeeld: de wintersport helmen discussie ;P

@DSvier,voor kinderen in de leerplichtige leeftijd is de school de hoofdzaak,net zoals voor jou je baan de hoofdzaak is.Als jij beslist om een dag niet te gaan werken ondanks het feit dat je geen vrij hebt die dag en je krijgt controle wordt die dag niet betaald door je werkgever,als je je kind een dag van school houdt zonder dat het die dag vrij heeft en je krijgt controle,krijg je een boete.

Elsvr op 4 feb 2018 09:34

Nou, als werkgever weet ik dat het helemaal niet zo simpel is om loon in te houden. En verder, als dit jouw reactie is op mijn uitleg hiervoor over waarom kiezen voor een baan iets totaal anders is dan kiezen voor kinderen, dan vermoed ik dat de kern jou ernstig blijft ontgaan.

Het zijn twee totaal verschillende zaken. Punt.

Je kan altijd thuisonderwijs geven als de regels je niet aanstaan…
Als je bij een arbeidscontract ook pas tekent als alle voorwaarden helemaal overeenkomen met wat je graag zou willen denk ik dat je lang kan zoeken naar werk.Ook daar draait het allemaal om compromissen sluiten.

Elsvr op 4 feb 2018 09:48

Je kan niet zomaar thuisonderwijs geven en het is voor ruim 99% van de mensen gewoonweg geen realistische optie.

Ik kan mij echt niet voorstellen dat jij je dat niet beseft.

Mijn punt is gewoon dat niemand zich voor mij absoluut aan de regeltjes moet houden,maar als je betrapt wordt kom dan niet janken en onderga gewoon de gevolgen ipv de regeltjes te willen veranderen naar je eigen voorkeuren.
Er wordt ergens een lijn getrokken,wil jij die lijn verbuigen,be my guest,maar eis niet dat ze dan voor iedereen in jouw vorm gebogen wordt door degenen die de lijn wel prima vinden af te schilderen als een stel idioten die slaafs de regeltjes volgen.Wil jij je een held voelen door buiten de lijntjes te kleuren,prima,dat soort mensen moeten er nu eenmaal ook zijn 😉

Elsvr op 4 feb 2018 10:03

Er wordt gepleit voor aanpassing van de regels ten behoeve van iedereen.

@shane. Ben het met je eens dat de regels zelf (leerplicht) niet leidend moeten zijn maar het doel (voldoende aanwezigheid en goed onderwijs) wel.
Binnen het bedrijfsleven en de zorg is verandering tegenwoordig de enige constante. Waarom wordt het leerplichtsysteem daar ook niet eens in meegenomen?
Ik moet voor mijn werk geregeld onverwacht overwerken of voor een vergadering op een vrije dag terugkomen. Ik probeer dat altijd te organiseren en meestal lukt dat. Op een rustige dag compenseer ik die uren dan. Dat heet flexibiliteit en dat is wat er tegenwoordig meer en meer wordt gevraagd. Ook aan onze kinderen, de werknemers van morgen.
Maar daar zit wat mij betreft dus ook het “overwerk”-principe in. Huiswerk mee bijvoorbeeld.

G11ling op 4 feb 2018 10:08

Die flexibiliteit wordt van ouders andersom ook gevraagd.

Want het is wel gek als leraren heel moeilijk willen doen om een half dagje missen en vervolgens meermaals een dag gaan staken om iets af te dwingen wat volstrekt niet realistisch is.

Zou het dan niet gewoon zo zijn dat een dagje meer of minder weinig invloed heeft op de prestaties?

Gat in de markt lijkt me, school starten waar enerzijds aan de door de overheid gestelde regeltjes voldaan is en anderzijds maximale flexibiliteit aan ouders en kinderen gegund wordt. Sterk argument als je het op voorhand duidelijk maakt :)

Edwin van Riel

@Wintergast @Shane tja, die geluksonderzoeken. Mijn vermoeden is dat Nederlanders daar positief uitkomen omdat de gemiddelde Nederlandse respondent een meer Calvinistische opvatting van het begrip “geluk” gebruikt bij beantwoording dan de gemiddelde niet-Nederlandse respondent. De onderzoeksresultaten zouden dan beter weergeven in hoeverre onze opvatting over het begrip “geluk” afwijkt van de internationale opvatting van dit begrip, dan in hoeverre we “gelukkiger” zijn.

Waarom alleen de vrijdag vrij voor wintersporters? Misschien een goed idee om alle schoolvakanties op vrijdag laten beginnen. Die paar dagen per jaar moet niet zo’n probleem zijn lijkt me. En dan wordt de drukte mooi verdeeld over de vrijdag, zaterdag en eventueel zondag.

@Elsvr waar haalt de staat dan eigenlijk het recht vandaan om regeltjes op te leggen?

nr49 op 4 feb 2018 10:07

Serieus?

HN65 op 4 feb 2018 10:25

@HN65 daar sterven hele volksstammen voor, is menig internationale institutie voor opgericht en zijn mondiale verdragen over afgesloten. Dit is wel een vrij serieuze vraag. De leerplicht is een staatsmaatregel die sterk ingrijpt in de persoonlijke levenssfeer van mensen, de vraag is dus ook wel vrij relevant.

Wat zou jouw antwoord zijn?

*bericht bewerkt door nr49 op 04 feb 2018 11:44

Het rare is dat ik in mijn vriendenkring en op voetbal hoor dat kinderen op andere scholen wel de vrijdag voor de voorjaarsvakantie een margedag heeft.

Daarom is het vreemd waarom er zoveel verschil is, zeker als de dag geen les gegeven wordt.

@DSvier,voor kinderen in de leerplichtige leeftijd is de school de hoofdzaak,net zoals voor jou je baan de hoofdzaak is.Als jij beslist om een dag niet te gaan werken ondanks het feit dat je geen vrij hebt die dag en je krijgt controle wordt die dag niet betaald door je werkgever,als je je kind een dag van school houdt zonder dat het die dag vrij heeft en je krijgt controle,krijg je een boete.

Elsvr op 4 feb 2018 09:34

Nou, als werkgever weet ik dat het helemaal niet zo simpel is om loon in te houden. En verder, als dit jouw reactie is op mijn uitleg hiervoor over waarom kiezen voor een baan iets totaal anders is dan kiezen voor kinderen, dan vermoed ik dat de kern jou ernstig blijft ontgaan.

Het zijn twee totaal verschillende zaken. Punt.

DSvier op 4 feb 2018 11:21

Da s dan waarschijnlijk het verschil tussen Nederland en Belgie

Ik kreeg een bericht dat ik vernoemd werd, wist al niet meer dat ik hier iets gepost had…wat een lange thread :-)
Zullen we er nog een draadje bij aan hangen, hahaha

Voor de Paasvakantie heeft mijn dochter een ganse week geen school. Niets activiteiten, geen opvang, geen pedagogisch project.
Voor de Kerstvakantie was dat een 2 halve dagen “activiteiten” in de week voorafgaand aan de vakantie.
Benieuwd hoe veel vroeger men stopt

En dan krijg je nu hieronder hysterische reactie van mensen uit het onderwijs, dat men dan evaluaties houdt.
Yep, dat kan men al niet tijdens de rest van het jaar plannen? En voor 80-90% van de kinderen is er weinig discussie.
Ik zie een bedrijf al een ganse week sluiten en dit 3x per jaar, om klanten of de onderlinge relaties te evalueren.
Voor kinderen die moeilijk hebben met volgen, wordt het “zacht” aangeraden om naar een andere school te gaan. Dit gewoon tijdens het schooljaar.
Dan gaan mijn kinderen naar onmenselijke scholen? Hmm ik denk het niet, het beruchte waterval systeem in België.

Maar o wee als je opmerkt dat men misschien enkele uren zou missen, voor een vakantie waar men geen week evaluatie gepland heeft. Want dat kan niet, je kan niet je eigen regels maken of ombuigen.

Que? Dan verwacht ik ook in die week voor de andere vakanties, zinvolle pedagogische projecten. Of sport, of het maakt me niet uit…

Glij blij door die brei :-)

Ik ken geen enkele lagere school die een week sluit voor de vakanties dus ik neem aan dat dit over een middelbare school gaat?Een volledige week heb ik bij onze kinderen nooit geweten maar misschien op andere scholen wel.Die dagen worden gebruikt voor deliberaties en overleg na de examens dus is wat moeilijk om die te doen tijdens het jaar vooraleer ze examens gehad hebben he 😊

Dit is inderdaad een middelbare school, in het lager gaan ze dan bowlen, etc…

Goh, sorry maar daar sluit ik me bij een voorgaande spreker aan. Waarom zo veel belang en tijd in deliberaties en overleg na examens? Zou men niet beter wat meer rekening houden met een gans jaar?

Enfin, ik wou nog veel meer schrijven, maar uiteindelijk is dit een weinig zinvolle discussie op dit forum :-)

Glij blij door die brei :-)

Wat @Coldfeet zegt. Zolang je kinderen hebt die nog niet studeren moet je domweg accepteren dat je je moet schikken naar de regels die vanuit de school worden opgelegd.

When life gets too complicated.... SKI

@Alex, klopt helemaal alleen wel jammer dat scholen het ouders zo moeilijk maken. Wij hebben 4 kinderen op drie scholen. Studiedagen komen nooit overeen. Vrije dagen ook niet. Zo heeft een zoon twee dagen voor de voorjaarsvakantie al vrij
De andere drie niet. En de meivakantie is helemaal om te huilen. Drie hebben er vrij in de officiële meivakantie en de week ervoor maar een in de officiële meivakantie en de week erna.

Nu zijn wij hele brave ouders en houden wij onze kinderen nooit thuis om eerder of langer op vakantie te kunnen maar bij die meivakantie heb ik toch wel even gedacht “zoek het nu maar uit, wij gaan gewoon”. Maar dat deden wij natuurlijk weer niet.

Er bestaat geen ‘officiële’ meivakantie. Het is aan de scholen zelf om een vakantie te bepalen. De overheid geeft adviesdata. Meestal wordt er regionaal afgesproken wanneer de vakantie is. De adviesdatum voor zuid Nederland wbt de voorjaarsvakantie is dit jaar een week na carnaval. Er zullen weinig scholen in Brabant en Limburg zijn die die adviesweek aanhouden.

Het moet toch wel heel raar lopen als één van de afleveringen van “De Luizenmoeder” hier niet over zal gaan!

:-)

Mijn zoon heeft a.s. dinsdag vrij i.v.m. teamdag op school. Inderdaad onuitstaanbaar dat dan de vrijdag voor de krokusvakantie een officiële schooldag is met een “schaaktoernooi”, waar mijn zoon geen hol aan vindt, want hij kan niet schaken en heeft ook geen belangstelling om het te leren. Middelbare school van dochter natuurlijk wel vrij.
Enfin, ik ga dus dinsdag lekker met mijn zoon naar Winterberg! Tot groot ongenoegen van zijn zus, dat dan weer wel. Wat een eerstewereldproblemen…

Excuses voor de oude koe. Ik ben de TS van een iets te lange discussie en geef 'm nu zelf weer een schopje.
Getriggerd door dit bericht: https://www.telegraaf.nl/nieuws/3090752/klimaatspijbelaar-he…
En in combinatie met het feit dat ik - na enkele jaren meevallers - weer eens gezeur heb over die vrijdag voor de krokusvakantie. De school verschuilt zich achter de aanvraagprocedure die (blijkbaar?) flink aangescherpt is. Op het formulier zijn nog maar 2 redenen: familiekwestie of werk van de ouders. Dat laatste moet aangetoond worden d.m.v. een accountantsverklaring. Zonder de juiste papieren mag de school het verzoek niet honoreren (het gaat over 1 dag!!)
Dat is op zich terecht (van de school), maar ik kan mijn frustratie niet wegstoppen bij het lezen van zo’n krantenbericht.

(*Edit: oh ja, studiedag op de maandag ná de krokusvakantie. Hoe kan je het verzinnen!)

*bericht bewerkt door Jay op 31 jan 2019 09:42

Ik denk dat de vrijdag voor de krokus dus aardig wat geklimaatspijbeld gaat worden. Gevolgd door een educatief tripje om de huidige staat van de gletschers met eigen ogen waar te nemen 😄

Ik denk dat de vrijdag voor de krokus dus aardig wat geklimaatspijbeld gaat worden. Gevolgd door een educatief tripje om de huidige staat van de gletschers met eigen ogen waar te nemen 😄

Hessel op 31 jan 2019 09:43

Tja veel leerzamer dan een dagje school . 😛

Wij gaan altijd met de bus of trein dus geen gezeur met de kids van school houden .

*bericht bewerkt door miepmiep op 31 jan 2019 09:52

En anders de boete bij reissom optellen. Geen idee wat die nu is .

zonder het hele topic doorgelezen te hebben, heeft er iemand via de (G)MR al eens een poging gedaan om redelijkerwijs iets te veranderen aan de vrije dagen? Als ik het laatste bericht zo lees dan denkt de school ook niet echt mee om bijvoorbeeld een teamdag/studiedag op de eerste maandag na de vakantie te gaan houden… je kan aankaarten dat je dat graag aan de voorkant van de vakantie terug ziet komen. Middels bijvoorbeeld een enquete kunnen ouders en medewerkers dan bijvoorbeeld laten zien dat die wens breed gedragen wordt. Als school moet je wel hele goede argumenten hebben om dan voet bij stuk te houden.

Zo is hier de voorjaarsvakantie ook veranderd naar een week waarin de gehele regio vrij heeft en niet alleen de adviesdata (lekker makkelijk) werden opgevolgd.

zonder het hele topic doorgelezen te hebben, heeft er iemand via de (G)MR al eens een poging gedaan om redelijkerwijs iets te veranderen aan de vrije dagen? Als ik het laatste bericht zo lees dan denkt de school ook niet echt mee om bijvoorbeeld een teamdag/studiedag op de eerste maandag na de vakantie te gaan houden… je kan aankaarten dat je dat graag aan de voorkant van de vakantie terug ziet komen. Middels bijvoorbeeld een enquete kunnen ouders en medewerkers dan bijvoorbeeld laten zien dat die wens breed gedragen wordt. Als school moet je wel hele goede argumenten hebben om dan voet bij stuk te houden.

Zo is hier de voorjaarsvakantie ook veranderd naar een week waarin de gehele regio vrij heeft en niet alleen de adviesdata (lekker makkelijk) werden opgevolgd.

Nemrah op 31 jan 2019 09:57

Nee vind ik niet echt nodig . En die maandag na de vakantie vind ik vaak ook wel prettig . Kunnen ze nog even dagje bij komen of we gaan dan nog een weekendje weg . En komen dan die maandag terug.

*bericht bewerkt door miepmiep op 31 jan 2019 10:02

zou ski school niet vallen onder leerplicht :)
ze leren stapsgewijs een andere taal en ,zijn actief bezig.

geef ze gewoon 5 dagen/schooljaar dat mag opgenomen worden om op vakantie te gaan buiten de schoolvakanties om je kan de school kan dan nog altijd een soort takenpakket meegeven waar ze een uurtje per dag braaf mee zijn.

zou ski school niet vallen onder leerplicht :)
ze leren stapsgewijs een andere taal en ,zijn actief bezig.

geef ze gewoon 5 dagen/schooljaar dat mag opgenomen worden om op vakantie te gaan buiten de schoolvakanties om je kan de school kan dan nog altijd een soort takenpakket meegeven waar ze een uurtje per dag braaf mee zijn.

Meer dan alleen taal ,

  • aardrijkskunde /heemkunde : het zijn in een ander land .
    Gym: sportief bezig .
    Verkeersles : piste regels
    Natuurkunde ; zwaarte kracht ect
jvr op 31 jan 2019 10:32

En anders de boete bij reissom optellen. Geen idee wat die nu is .

miepmiep op 31 jan 2019 09:52

Ik overweeg dat wel, maar dan in overleg met school. Ik houd niet zo van ziekmelden, en gewoon gaan zonder toestemming vind ik ook nogal bijdehand. Zou ik uitleggen dat ik het standpunt van school begrijp en daarmee het risico zelf draag, dan is dat in ieder geval uitgesproken.

…dan denkt de school ook niet echt mee om bijvoorbeeld een teamdag/studiedag op de eerste maandag na de vakantie te gaan houden… je kan aankaarten dat je dat graag aan de voorkant van de vakantie terug ziet komen.

Nemrah op 31 jan 2019 09:57

Ja, dat frustreert mij ook, maar eerlijk gezegd nooit de moeite genomen om het aan te kaarten. Vorig jaar was de enige keer ooit dat de school deze vrijdag koos als studiedag, en dit jaar is het laatste jaar van de jongste op de basisschool, dus nu loont het helemaal niet meer. De middelbare school van onze oudste doet helemaal niet moeilijk. Eén mailtje zonder verdere verklaringen of bewijs is voldoende.

Die studiedagenplanning zorgt ook bij ons voor de nodige frustratie :)

Beide jongens zijn 22 feb om 12:00 uur klaar op school, dus dan hup de auto in. Zal wel weer druk zijn, maar dat nemen we dan maar op de koop toe, het vooruitzicht op een leuke skivakantie maakt een hoop goed.

En anders de boete bij reissom optellen. Geen idee wat die nu is .

miepmiep op 31 jan 2019 09:52

Ik overweeg dat wel, maar dan in overleg met school. Ik houd niet zo van ziekmelden, en gewoon gaan zonder toestemming vind ik ook nogal bijdehand. Zou ik uitleggen dat ik het standpunt van school begrijp en daarmee het risico zelf draag, dan is dat in ieder geval uitgesproken.[/post]

Bij ons op school zijn ze wel erg streng hierin. Eerste boete die is opgelegd was 75 euro dus he, waar hebben we het over. Tweede keer was het 150 euro. Nouja, ook prima. Alleen de derde keer…bam 750 euro…ja dat was naar, maar het naarste was…een strafblad op vaders naam! De ouders van school zijn nog aan het procederen om hier een andere straf voor te krijgen. Ze zijn zelfs bereid om dubbele boete te voldoen. Onze school is er hard ingegaan pffff.

Er komt nu wel een ‘‘oplossing’’. Ze zijn er nu mee bezig om een knipkaart in te voeren waarmee je 5 dagen ongeoorloofd van school ‘‘vrij’’ kan nemen. Zou komend schooljaar in moeten gaan.

*bericht bewerkt door Evelien2 op 31 jan 2019 12:02

Bij ons op school zijn ze wel erg streng hierin. Eerste boete die is opgelegd was 75 euro dus he, waar hebben we het over. Tweede keer was het 150 euro. Nouja, ook prima. Alleen de derde keer…bam 750 euro…ja dat was naar, maar het naarste was…een strafblad op vaders naam! De ouders van school zijn nog aan het procederen om hier een andere straf voor te krijgen. Ze zijn zelfs bereid om dubbele boete te voldoen. Onze school is er hard ingegaan pffff.

Evelien2 op 31 jan 2019 12:00

De school legt de boete toch niet op? Dat zal leerplicht zijn. Ik kan me wel voorstellen dat school een zero-tolerance beleid voert en alles rapporteert aan leerplicht. Dat moeten ze ook, want de school mag alleen goedkeuren om geoorloofde redenen en zit dus met handen en voeten gebonden (ik waag dat te betwijfelen, want volgens mij hebben ze wel degelijk enige vrijheid, maar hebben ze er geen zin in).

En wat is dan slimmer? Gewoon wegblijven, of toch maar ziek melden? In het eerste geval is het spijbelen, in het tweede geval is het liegen. Beide niet heel netjes, maar het tweede geval lijkt me lastiger aan te tonen. Komt er controle aan de deur? Het ‘zieke’ kind kan evengoed bij oma zijn terwijl de ouders werken…

Er komt nu wel een ‘‘oplossing’’. Ze zijn er nu mee bezig om een knipkaart in te voeren waarmee je 5 dagen ongeoorloofd van school ‘‘vrij’’ kan nemen. Zou komend schooljaar in moeten gaan.

Evelien2 op 31 jan 2019 12:00

En dat is top, maar ook heel vreemd. Dan is het ineens wel geoorloofd terwijl het voor alle andere kinderen gewoon een schooldag is. Wat is werkelijk het verschil?

Plaats een reactie