Leerplicht

Tuurlijk, nieuw jaar, nieuwe inzichten :P

Of je vertrekt op zondag. Je mist dan 1 skidag maar je rijdt over een lege Autobahn naar je bestemming toe. Dat doe ik nu al 2 jaar. Plus mijn kinderen pikken nog iets van carnaval mee. Win-win wat ons betreft.

Roel op 25 jan 2017 11:04

Ik denk dat deze optie voor mensen die 1x per jaar een weekje gaan skiën niet echt een optie is. Voor de fanatiekelingen die de mogelijkheid hebben bij elke dump een weekendje naar de alpen te ligt het natuurlijk wat anders. Dan maakt 1 dag veel minder uit.

Wij zijn nog nooit op vrijdagochtend vertrokken maar steeds als ik de kinderen hoor wat ze doen zo’n dag voor de vakantie, heb ik daar wel eens spijt van.

Op de school van mijn kinderen kijken ze altijd film op de dag voor de vakantie. Of ze doen spelletjes. De klas is namelijk de dag ervoor al helemaal opgeruimd en schoongemaakt. Het is voor mij daarom een raadsel waarom de kinderen niet al op vrijdag zouden mogen vertrekken.

Maar wij nemen de trein op vrijdagavond dus het maakt ons dit jaar helemaal niks uit.

Ik ben eigenlijk wel blij dat niet alle scholen vrijdag vrij geven, want dan verplaatst het probleem zich. ;)

Van zondag tot zondag is meestal geen optie: accommodatie verhuur is in 99% van de gevallen van zaterdag tot zaterdag. Je kan natuurlijk gewoon een dag later aankomen, maar ik denk niet dat de verhuurder je een dag langer laat blijven als de kamer/appartement al aan iemand anders verhuurd.

Hier op de lagere school is het vaak ook de laatste dag carnaval of in de middag een film kijken…echt bezigheidstherapie.
Misschien moeten we in Belgie en Nederland eens naar het Finse onderwijssysteem kijken, waar men geen huiswerk heeft en veel vrijer is.
Gelukkig krijg je ook meer bedrijven waar het doel het belangrijkste is en niet het aantal uren.

Ik heb het commentaar na 5 pagina’s opgegeven, hoewel het verzuurde proza van @constant wel hilarisch was. Wat een frustratie tov de yuppencultuur? Volgens mij was Yup iets van de jaren 80 :-)

Glij blij door die brei :-)

Als jij iets online besteld wil je toch ook dat het de volgende dag op de deurmat ligt, winkelen op zondag en ga zo maar door. We leven in een 24 uurs economie.

Heeft niks met regeltjes te maken, maar met flexibiliteit die er bij het basis onderwijs niet is. En wat een onzin als je de regels niet bevalt, je begrijpt mijn punt duidelijk niet.

michelr op 25 jan 2017 12:17

Volgens mij begrijp jij het verschil tussen een commercieel bedrijf en het principe van onderwijs niet helemaal… ?

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Als jij iets online besteld wil je toch ook dat het de volgende dag op de deurmat ligt, winkelen op zondag en ga zo maar door. We leven in een 24 uurs economie.

Heeft niks met regeltjes te maken, maar met flexibiliteit die er bij het basis onderwijs niet is. En wat een onzin als je de regels niet bevalt, je begrijpt mijn punt duidelijk niet.

michelr op 25 jan 2017 12:17

Volgens mij begrijp jij het verschil tussen een commercieel bedrijf en het principe van onderwijs niet helemaal… ?

Sebastiaan op 25 jan 2017 14:30

Ik denk dat er meer principes van onderwijs te vinden zijn dan dat de meeste mensen weet van hebben …

that being said, wij hebben nog twee jaar vrijheid … en vanaf dan hangen we in het Belgische systeem van leerplicht, maar met schoolreglementen die een aantal zaken moeilijk maken. Ik vraag me af hoe ik dan ga reageren …

Niet op reis buiten de schoolvakanties
Als je je kind inschrijft in het lager of secundair onderwijs, moet het aanwezig zijn vanaf de eerste tot en met de laatste dag van het schooljaar. Er zijn wel een aantal gevallen van gewettigde afwezigheid.
Je kind mag niet mee op reis buiten de schoolvakanties. Om die reden van school afwezig blijven heet luxeverzuim en strookt niet met de leerplicht.
De eerste en de laatste schooldagen zijn niet alleen voor de kinderen maar ook voor de ouders belangrijk.
Aan het begin van het nieuwe schooljaar zijn er een aantal belangrijke momenten, zoals kennismaking met de nieuwe klas en met de nieuwe leerkracht(en).

Het einde van het schooljaar wordt afgesloten in groep. Voor de sociale ontwikkeling van je kind is het belangrijk dat het samen met zijn klasgenoten het jaar kan afsluiten. Dan wordt ook het rapport afgehaald. Jij wordt verwacht op het oudercontact om op de hoogte te blijven van de schoolloopbaan van je kind.

http://onderwijs.vlaanderen.be/nl/niet-op-reis-buiten-de-sch…

Glij blij door die brei :-)

Leerplicht is geen schoolplicht
De meeste kinderen voldoen aan de leerplicht door naar school te gaan.
Maar er is geen schoolplicht in België: om te leren moet een kind niet naar school gaan. Het kan ook door huisonderwijs aan de leerplicht voldoen.

Glij blij door die brei :-)

Wij vertrekken nu vrijdagavond gewoon na het school. Zoon van 7jaar krijgt de leerstof mee die ze die week zien en die maakt hij na het skiën. Doen dit al jaren zo omdat het nu eenmaal goedkoper en rustiger is. Ik zeg dit gewoon op school dat we op vakantie gaan en ze doen nooit moeilijk. Juist zeggen dat het eigenlijk niet mag en dat ze het moeten doorgeven naar de directeur maar zelfs die begrijpt het. Het zit zelfs zo dat in onze school een juffrouw van het kleuteronderwijs ook altijd 1 week “ziek” is tijdens het school om te gaan wintersporten. Nu mijn zoon haalt wel steeds +85% en is altijd mooi mee maar de school bestaat hier ook maar uit 3 klassen. Heel het kleuter zit bij elkaar. 1ste en 2de leerjaar bij elkaar en 3de en 4de leerjaar bij elkaar. Dit is een kleine dorpsschool en mijn zoon zit in het 2de leerjaar met 6 andere kinderen (in totaal zijn ze met 11 1ste en 2de samen) Dus ze hebben veel individuele tijd.

@Coldfeet
'k weet het … met een familielid in de branche zijn de ins and outs me heel bekend.

Die ene pagina die je aanhaalt is zo een prachtvoorbeeld van wat een publieke administratie (onderwijs vlaanderen) als kort door de bocht tekst meegeeft wanneer je de praktijk of rechtspraak erbij neemt :s.

Als jij iets online besteld wil je toch ook dat het de volgende dag op de deurmat ligt, winkelen op zondag en ga zo maar door. We leven in een 24 uurs economie.

Heeft niks met regeltjes te maken, maar met flexibiliteit die er bij het basis onderwijs niet is. En wat een onzin als je de regels niet bevalt, je begrijpt mijn punt duidelijk niet.

michelr op 25 jan 2017 12:17

Volgens mij begrijp jij het verschil tussen een commercieel bedrijf en het principe van onderwijs niet helemaal… ?

Sebastiaan op 25 jan 2017 14:30

Ik denk dat er meer principes van onderwijs te vinden zijn dan dat de meeste mensen weet van hebben …

that being said, wij hebben nog twee jaar vrijheid … en vanaf dan hangen we in het Belgische systeem van leerplicht, maar met schoolreglementen die een aantal zaken moeilijk maken. Ik vraag me af hoe ik dan ga reageren …

Lars3 op 25 jan 2017 14:33

Haha, de meeste Belgische schooldirecteuren maken er echt geen spel van als kinderen aan dag van school gehouden worden om te gaan skiën.

*bericht bewerkt door DavidW op 25 jan 2017 17:15

Ik denk niet dat’k denk aan een dag ;).

We hebben vrienden/familie in Oostenrijk en een kleine familiereunie zit er wel in ;). Maar daarnaast is het gewoon fascinerend om te zien hoeveel een kind ‘buiten de school om’ leert hier: taal (duits en italiaans), techniek (liften, helicopters, skibindingen), sport (duh), spel, omgaan met (boerderij)dieren, etc, etc

Ik werk in het onderwijs. Kan dus helaas ook niet op de vrijdag de carnavalsvakantie vertrekken. Ik begrijp het ook dat mensen dat (willen) doen. Dus ook dat ze hun kind ziek melden terwijl ze op vakantie gaan. Wat ik niet begrijp is dat er dan allerlei redenen bedacht worden om het voor henzelf toch te rechtvaardigen dat ze wel kunnen gaan. Of dat nou een verloren dag op school is of dat hun kind het wel kan missen of dat een school niet flexibel is. Zo zijn er al heel veel redenen geweest waarom men vindt dat het kind mee kan op vakantie.
Als je je kind van school thuis houdt zeg dan dat je het voor vakantie doet en ga geen redenen verzinnen waarom het toch niet (zo) erg is.
Dat het onderwijs(systeem) anders kan/moet is een andere discussie. Daar heeft die ene vrije dag niks mee te maken.

Oh bij ons gaat het dit jaar voor het eerst voor de vakantie zijn :-)
Ziezo…eerlijk LOL
Maar wel vanaf 12 uur 's middags…hebben op het oudercontact gevraagd aan de juffen wat er nog gepland was. En dat was dus gewoon naar een film zien.
Dan moet de school ook niet afkomen met pedagogische verantwoordelijkheid…
Als men dat zo belangrijk vindt, dan moet men die film met nabespreking maken (zo hadden we vroeger “filmforum” op school. Dat waren niet bepaald commerciële films, maar daar werd wel echt lesgegeven over gevoelens, filosofie, etc.)

Dus uit principe deden we dat ook nooit, maar als dan de kinderen thuis kwamen en vertelden dat ze zich verveeld hadden omdat ze een disney film gezien hadden die ze al 3 keer gezien hadden…wie is er dan eigenlijk wie voor de gek aan het houden.

Ik las hier soms vergelijkingen met bedrijfsleven, dat je daar je afspraken moet nakomen.
Wel, dan mag ik hier misschien ook eens grof zijn en verwachten dat een school ook pedagogisch verantwoord bezig is tot het einde van het school.

Of nog een voorbeeldje: als 1 juli op een woensdag valt, denk je dan dat het maandag en dinsdag nog school is? Hmmmm…
Dus mag jij bij je baas gaan zeggen: ik neem vakantie vanaf 1 juli, maar 29+30 juni kom ik ook al niet.
Ze zullen nogal lachen.

Op den duur krijg je dan dat ouders dan vinden dat ze van hun kant dat ook niet moeten naleven…

Glij blij door die brei :-)

Oh ja, op naar de 500 reacties…Hahaha

Glij blij door die brei :-)

Als jij iets online besteld wil je toch ook dat het de volgende dag op de deurmat ligt, winkelen op zondag en ga zo maar door. We leven in een 24 uurs economie.

Heeft niks met regeltjes te maken, maar met flexibiliteit die er bij het basis onderwijs niet is. En wat een onzin als je de regels niet bevalt, je begrijpt mijn punt duidelijk niet.

michelr op 25 jan 2017 12:17

Volgens mij begrijp jij het verschil tussen een commercieel bedrijf en het principe van onderwijs niet helemaal… ?

Sebastiaan op 25 jan 2017 14:30

Werk bij een onderwijsinstelling weet dondersgoed het verschil, neemt niet weg dat iedereen van iedereen flexibiliteit verwacht behalve…

@Helmert. Hij snapt het wij gaan ook zaterdag om 10/11 uur rijden en lachen iedereen uit. En soms lukt het om een huisje te boeken zondag-zondag zoals @Roel al zegt ook dan rij je fluitend naar oosterijk succes allemaal ik ben met kerst al geweest…

Als je als ouder gewoon verantwoordelijk bent, en het bij 1 of 2 dagjes houd in n jaar, Wat is dan nou het grote probleem. Dat verschil is te verwaarlozen, gaan ze echt niks van merken.

Deden mijn ouders ook al tijd, Vdrest gewoon altijd naar school geweest, Mocht ook nooit thuisblijven als ik geen zin had. Maar die ene dag voor de wintersport zat ik sochtends gewoon in de auto opweg naar de sneeuw.

Toch maar naar Engeland verhuizen nu het nog kan. Ik zie momenteel erg veel Engelse kinderen in Les Menuires. Desgevraagd zei een Engelse vader met 2 kinderen van rond de 10 jaar dat ze daar voor de skivakantie vrij kunnen krijgen. In Zweden waar het vroeger ook was toegestaan is dat nu ook niet meer het geval. Andere nationaliteiten heb ik niet gesproken maar ik zie hier wel erg veel schoolplichtige kinderen.

Hen48

De jaarplanning voor schooljaar 2017-2018 staat online en wat een verrassing… studiedag op de vrijdag voor de voorjaarsvakantie! Ik word er een beetje emotioneel van. Eindelijk lijkt deze basisschool een beetje mee te denken.
Jammer genoeg zit de oudste ondertussen op het middelbaar onderwijs, maar die deden afgelopen seizoen niet zo moeilijk.

De jaarplanning voor schooljaar 2017-2018 staat online en wat een verrassing… studiedag op de vrijdag voor de voorjaarsvakantie! Ik word er een beetje emotioneel van. Eindelijk lijkt deze basisschool een beetje mee te denken.
Jammer genoeg zit de oudste ondertussen op het middelbaar onderwijs, maar die deden afgelopen seizoen niet zo moeilijk.

Jay op 2 aug 2017 16:47

Heb jij geluk na zoveel klagen en vragen heeft de schoolraad beslist om dat een week eerder te doen, en dan weer raar opkijken dat er weer een hoop “ziek” zijn of iets met de familie.

Bij ons ook!

https://www.ad.nl/binnenland/direct-boete-als-kind-buiten-va…

Ik lees net dit artikel, leek mij wel relevant in/voor dit topic.

*bericht bewerkt door Desiree2 op 02 feb 2018 11:25

https://www.ad.nl/binnenland/direct-boete-als-kind-buiten-va…

Ik lees net dit artikel, leek mij wel relevant.

Desiree2 op 2 feb 2018 11:00

mooi, op maar de volgende 16 pagina’s :)

Edwin van Riel

Mooi, wij hebben voor de oudste 1 middag vrij gevraagd aan de school, en gekregen. Nu zijn onze beide koters tenminste tegelijk klaar en kunnen we rond het middaguur vertrekken.

In het verleden is het wel eens voorgekomen dat de vrijdag een studiedag was, maar de laatste tijd niet meer. Vorig jaar omdat er bijna geen studiedagen waren, dit jaar omdat de studiedagen anders gepland zijn (zomervakantie 2 dagen eerder bijvoorbeeld…).

Wat met die krampachtige leerplicht en verplicht aantal uren wel een beetje op de lachspieren werkt zijn die stakingsdagen in het onderwijs. In de brief die wij kregen van de school stond dat wanneer de stakingsdagen leiden tot een te kort aantal uren deze uren ingehaald dienen te worden op een ander moment. Dus ik heb de kids al gezegd dat de kans bestaat dat ze een keer op zaterdag naar school moeten :)

@evr66 gezellig joh, hoeven we ons iig niet te vervelen 😂
@franksplinter dat is fijn dat een middag vrij toegestaan wordt.

Wat een heisa om het genoemde ski verlof, pffff.

Menig onderwijsinstelling, verplicht de ouders wel e.a. te regelen bij studiedagen, team dagen, ziekte zonder vervanging en staking. Anders om is er weinig of niets mogelijk. Hoe gaat men met bovenstaand om qua verplichte les uren?

Gelukkig voor ons een onderwijsinstelling die meedenkt, men geeft vrijdag vrij, let wel continu rooster normaal tot 12:30. Inmiddels op het VO en daar ook zowel vrijdag voor de kerst als voorjaar vrij.

Eega werkt ook in het onderwijs waar men ook vrijdag vrij heeft voor de voorjaarsvakantie.

Dus het kan wel. Waar een wil is is een weg.

Groeten, Harald

@harald3 heeeerlijk lijkt me dat…
Voor jullie geen stress of stiekem gedoe dus!

Mijn nichtje heeft dat geluk ook dit jaar, op vrijdag vrij!
Je hoort het wel vaker gelukkig.
En ik hoorde laatste ook van een school die een paar dagen hebben die je naar wens zelf in kan vullen in het jaar. Lijkt me ideaal.

https://www.ad.nl/binnenland/direct-boete-als-kind-buiten-va…

Ik lees net dit artikel, leek mij wel relevant.

Desiree2 op 2 feb 2018 11:00

Wetgeving bedoeld om kinderen te beschermen tegen ouders die een beetje gestoord zijn en daarom denken dat dochters eigenlijk geen goede scholing nodig hebben die wordt omgevormd tot melkkoe.

Bizar.

Plaats een reactie