Fisher Vacuum Fit skischoenen

Cy325i,

Bijzonder scherp! Inderdaad pedoloog, rare spelcheck op de Apple iPad…

Doet ie het weer! Probeer het nog een keer… Podoloog

Nu wel goed hoop ik

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met skischoenen Fischer Vaccum Fit?

Link:
http://www.fischersports.com/en/Alpine/VACUUM-FIT/VACUUM-FIT…

Ik heb nogal rare voeten en had gehoopt dat deze op maat aangepaste schoenen mij eindelijk van pijn en inslapende voeten zouden verlossen. Helaas valt het erg tegen.

Vandaar de vraag of er meer mensen zijn met positieve, danwel negatieve ervaringen met dit systeem?

Esbenito op 29 aug. 2012 20:52

Ik heb ook interesse om deze schoen te kopen.Dus bij deze zet ik deze topic nog eens bovenaan. Misschien zijn er nu nog mensen met ervaringen met deze ski(vacuum)schoenen.

niet roetsjen maar skieen

De schoenenvan Fisher ken ik niet. Ik heb zelf ook nogal rare voeten: brede platvoeten met wat vreemde knobbels hier en daar. Skieen was een pijnlijke aangelegenheid.
Ik heb twee jaar geleden schoenen van Strolz aan laten meten bij Austria Sport. De service was super. De schoenen nog beter! Deze schoenen zijn volledig custom fit. Zowel de zool, binnenschoen en buitenschoen worden apart samengesteld naar je voeten. Mijn klachten zijn voorbij!
In mijn beleving is dit de enige manier om perfecte schoenen te maken. Alle andere oplossingen zorgen hoogstens voor iets meer comfort, maar geen perfecte pasvorm.

Heb begrepen dat Strolz gebruik maakt van - inmiddels - wat oude mallen. Zou op zich niet uit mogen maken, maar het ziet er inmiddels wat gedateerd uit.

Leuk om te weten is dat fischer vacuum nu al beschikbaar is vanaf 259 komend seizoen, dus ook voor recreanten etc. Ook salomon schoenen kunnen volledig op maat worden gemaakt met de fischermachine.
Mijn ervaring is zoals eerder benoemd in de topic, fischer of salomon met een goede zool ! Voorheen op lange schoenen met bootdoc binnenschoen, maar voor mij nooit meer anders dan de vacuum.

Als je echt moeilijke voeten hebt dan is er maar een oplossing, een schoen op maat. Kijk eens op http://www.bootfitter.nl/ … Ik diverse mensen met schoenen van hier en binnen kort ga ik ook een set aanschaffen. Ja het is duurder maar ik ga meerdere weken dus is het mij meer dan waard.

Ik heb hele moeilijke voeten, ook maatschoenen moet bij echt moeilijke voeten nog meermaals worden aangepast. Als je echt moeilijke voeten hebt, dan is er maar één oplossing en dat is… een goede bootfitter op de locatie waar je aan het skiën bent. En in de eerste week bijna elke dag langsgaan na afloop van het skiën. En uiteraard een skischoen die al dicht in de buurt komt de gewenste pasvorm, die zou je wel in NL kunnen kopen, uiteraard bij een bootfitter.

Lange heeft een aantal schoenen met LV (low volume) aanduiding voor smalle voeten. Ik ben blij te zien dat het assortiment voor bijzondere voeten bij veel fabrikanten aan het toenemen is.

Maatschuimschoenen zijn vaak zeer spartaans, mijn smalle voeten en enkels hebben het stevige schuim juist nodig, maar dat is voor menigeen een ongemakkelijke en/of verkeerde oplossing.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ik heb in december ook de fischer vacuum fit aangeschaft. Meerdere skischoenen gepast bij deze winkel(kienhuis denekamp) maar de vacuumfit zat het beste al voor de aanpassing. Na aanpassing zitten ze voor mij als gegoten. De laatste week januari maar eens kijken hoe het gaat in kirchberg

heb ook de fischer vacuum fit gekocht en vorige week ‘opmaat’ laten maken. Ik had al sidas inlegzooltjes in mijn vorige skischoenen en gebruik ze nu weer. Wat me wel opvalt is dat zowel in mijn oude als nieuwe schoenen ik hoger in de schoen kom te staan doordat de sidas zolen dikker zijn dan de origine zooltjes. In mijn oude heb ik een plaat uit de schoen kunnen halen of dit effect tegen te gaan, maar bij de fischer kan dit niet. Hierdoor kom ik ook veel minder makkelijk in mijn schoen, ook in de fischer en stroopt de sok zo strak om mijn voet dat dit niet lekker zit.
Zowieso is het net of deze zooltjes stroever zijn. Daarnaast, houden skifabrikanten wel rekening met een aangepaste inlegzool? is er uberhaupt wel ruimte voor? Een op maat gemaakte zool is leuk en past bij je voet, maar ook specifiek bij een skischoen?

Aantal jaar bij Wim Jaquet in Amersfoort gewerkt. Daar verkochten we ook de Fisher Vacuum. Het is een goede schoen wanneer je van jezelf een vrij smalle voet heb met pijnpunten, bijvoorbeeld en knobbel op de voet of een bobbel op de enkel wat vaak na een breuk oid kan ontstaan. De schoen is in combinatie met een bootfit zooltje een goede oplossing. De zool blijft een van de belangrijkste punten waardoor pijnklachten ontstaan. Ondersteuning op de onderkant van de voet mis je vaak bij skischoenen. De vacuum wordt allereerst verwarmd en vervolgens om de voet gezet, met coolpacks wordt de schoen “vastgezogen” aan de voet. Je moet dan even een klein half uur aan de apparatuur hangen om er zeker van te zijn dat alles goed is. Daarbij moet de bootfit zool ook al in de schoen liggen. Aan de binnenschoen wordt verder niets veranderd. in de tijd dat ik in de winkel werkte heb ik een tiental mensen gesproken die echt al jaren met pijn op de piste stonden en na de vacuum schoen terug kwamen met het nieuws een week pijnvrij geskied te hebben. Het werkt dus echt wel mits je de juiste zool en de juiste behandeling krijg voor de schoen. Je bent in de winkel minimaal 2 uur bezig met opmeten etc. Sta je na een half uur weer buiten moet je al even bij jezelf te raden gaan.

Ze hebben mijn voet volledig opgemeten, lengte breedte etc op zo’n glasplaat. Nu heb ik een brede voet, in tegenstelling wat jij zegt, is mij toch de fischer vacuum geadviseerd. vervolgens de schoen aangedaan, knelpunten opgezocht, schoen uit, sok uit, verdikkingen op deze drukpunten geplaatst, kapje over de tenen en de sok weer aan.
Binnenschoen aan ( incl de eigen zooltjes) en daarna in de inmiddels warme schoen gestapt. Coolpak en drukpak er omheen en volgens mij moest ik 7 of 8 minuten blijven staan. Daarna de boel weer uit. De schoen moest in totaal 12 uur na harden. In totaal ben ik er ruim een uur geweest. Heb nu op de kleine teen nog drukpunten dus ga weer terug

hybrid serie is voor bredere voeten, RC4 serie (opvolger van de eerste generatie vacuums) zijn voor smalle voeten.
Daartussen zitten nog de ranger en de progressor serie. In principe voor ieder wat wils.

Ik heb voordat ik naar Oostenrijk vertrok om het hele seizoen les te gaan geven de Fischer vacuüm fit gekocht. En ze zitten fantastisch:) Zelfs aan het einde van de dag lijkt het alsof ik nog m’n pantoffels aan heb haha. Ik heb er nu 1 maand dagelijks van 8.00 tot 16.00 uur in gestaan en heb nog geen enkel moment ergens in m’n voeten pijn gehad. Dus ja ik vindt het echt een aanrader.

Never eat the yellow snow

Ik heb de fischer vacuum soma, is een 2013 model. Haal ze vandaag weer op, iets extra ruimte laten maken bij mijn kleine tenen.

Goedendag. Heb zelf al een paar jaar geskied met fischer vacuüm fit schoenen. Fijne schoenen geen drukpunten op mijn voet. Wat ik wel merk vergeleken met het eerste jaar dat ik meer kan bewegen in de schacht van de schoen. Namelijk het eerste jaar kon ik niet ontspannen staan,niet ingeklikt in skies, tijdens wachten bij de lift. Maar afgelopen jaar hier geen last van gehad. Nadeel skiën ging dit jaar lastiger. Nu is mijn vraag heeft dit iemand ook ervaren. Zelf denk ik dat ze opnieuw moeten gefit worden.
Heb de zwarte met 120 flex.
Mvg Rene

Ik ski ondertussen voor het vierde jaar met de allereerste Soma vacuüm 130, de eerste dag op de piste werd pijnlijk, door een plaatselijke Fisher dealer aanpassen en deze rade op maat gemaakte zooltjes aan in de plaats van de originele. Twee dagen later heb ik deze er weer uitgesmeten en sindsdien gaat het goed met de originele. Men mag niet vergeten dat de vacuüm eigenlijk bedoeld is voor professionals die een berg komen afraden en niet voor ons, mensen die een hele dag op de piste staan. zelf heb ik de gewoonte om voor de lift even de klips los te doen en die boven weer op te spannen

Ik heb nu een week op Fischer Vacuüm Fit schoenen geskied, en dit is me zeer slecht bevallen. De schoenen moeten meteen al in de meest strakke stand, en zijn dan nog steeds te ruim. Aan de ene kant ben ik hierover niet goed geadviseerd tijdens de aankoop bij DAKA Rotterdam. Aan de andere kant, ook zonder voet erin zie je dat de schoen al op een strakke stand vastgemaakt moet worden; de sluitingen zijn dus niet goed op de skischoen afgestemd. Verder valt de bovenste sluiting in de meest strakke stand niet goed in elkaar, waardoor deze zodanig klemt dat ik de sluiting nog nauwelijks los kreeg. Ook vallen de kunststof delen niet ver genoeg over elkaar, waardoor de schoenen lastig goed aan te trekken zijn. Van één schoen zijn de kunststof delen vervormd, waarschijnlijk doordat ze een keer niet goed ik elkaar hebben gezeten. En de binnenzool was na een week skiën gebroken.

Men mag niet vergeten dat de vacuüm eigenlijk bedoeld is voor professionals die een berg komen afraden en niet voor ons, mensen die een hele dag op de piste staan. zelf heb ik de gewoonte om voor de lift even de klips los te doen en die boven weer op te spannen

krisverschraeghen op 15 mrt 2015 21:51

A: profs hebben andere schoenen. Een vacuum fit 130 is gewoon voor consumentengebruik.

B: laat die gewoonte van los doen en weer vast doen varen. Een goede schoen doe je vast aan het begin van de dag en los op het eind. Steeds los/vast maken levert meer irritatie op dan gewoon normaal.

Ik draag de Progressor Vacuum Fit 130 al enkele jaren en nog steeds heel tevreden van.
Ik heb moeilijke voeten ( hallux falgus ) en ze zaten van de eerste moment perfect en nog steeds.
Bij het passen zijn op de drukpunten nog speciale pads gestoken om na het vervormen meer ruimte te hebben + een speciale zool aangepast aan de voet.
's Morgens aandoen in de skikelder en in de loop van de morgen nog eenmaal bijstellen voor de rest van de dag.
Ik heb ze wel aangekocht in het dalstation van de Hintertux gletsjer( Sport Nenner ), die mannen werken daar het jaar rond en zijn volgens meer ervaren in het aanpassen van deze schoenen.

Bedankt voor je uitgebreide reactie Lars.

Wellicht kan iemand inderdaad een tip geven over merken waar ze iets van af weten.
Mijn voeten zijn redelijk smal, maar het grootste probleem is dat mijn dikke teen een fors stuk langer is dan de rest van mijn tenen. Daardoor heb ik een maat grotere schoenen nodig. Natuurlijk is daardoor de verhouding in de rest van de schoen helemaal zoek. Mijn kleine teen komt daardoor te ver naar achteren en duwt tegen de zijkant van de schoen, waardoor de bloeddoorstroming wordt afgekneld. Verder staat de knokkel aan de binnenkant van mijn voet vrij ver naar buiten. Die drukt ook tegen de wand en de ader die net onder die knokkel door loopt wordt ook afgekneld.

De Fischer schoenen waren best prijzig. Ik hoop dan ook dat ik ze nog zodanig kan laten aanpassen dat ik er goed mee overweg kan. Zou zonde zijn als ik ze moest verkopen.

Ik denk dat ik eens met die schoenen bij MK langs ga.

Esbenito op 31 aug 2012 07:36

wat zeker helpt is op maat gemaakt en gevormde inlegzooltjes te laten maken,ik zelf ski met de K2 Spyne 130 Flex dus best stijve (en dure) schoen,heb ik wel nodig…probleem is dat bij de meeste zelfs duurdere botten de standaard zolen niks voorstellen,ook het geval bij de K2’s…door jet gemaakte zolltje wordt je voet voor meer dan 85% overal ondersteund,wat resulteert in minder pijnlijke voeten of vermoeide en slapende voeten aangezien standaard zool amper 25% steun geeft…de kostprijs van 95€ mag je niet weerhouden niet te doen…heb mijn zooltjes laten maken bij Snow&Bike (AS Adventure) en duurt 20 minuutjes…ook zo dun mogelijke skisokken aandoen…

Pain is temporarly but pride is 4ever...

Plaats een reactie