Snelheid met dakkoffer?

Hallo!

Volgende week vertrekken we naar Dutchweek en ga ik voor ‘t eerst gebruik maken van mijn dakkoffer.

In de gebruiksaanwijzing staat natuurlijk keurig dat er 120Km/h mee gereden mag worden, maar dat is theorie? Wat is de praktijk? Wat is jullie ervaring? Tips?

Alvast bedankt!

Groeten Jelle

En zo ziet het eruit…

null

*bericht bewerkt door Jelledm op 17 apr 2018 21:56

120km/u kan makkelijk. Zelf houd ik als maximum 160km/u aan. Ik heb een box van Thule. Maar met een ford focus die beladen is en een koffer vind ik dat meer dan genoeg. Volgens mij kan het nog veel harder met die koffers. Zou me geen zorgen maken over die 120km/u
Veel plezier volgende week

We reden een keer achter een BMW met een koffer, die reed 200km/u. Die vriend van me vond het wel lekker rijden, zo er achteraan. Ik heb m toch maar even gevraagd om dat niet te doen.

Tja wat wil je nu eigenlijk horen?? Dat wij gaan adviseren om het goedbedoelde advies van de fabrikant te negeren??
Zelf zou ik er wel harder mee durven rijden maar aangezien je tegenwoordig overal voor aangeklaagd kan worden zeg ik “hou je aan de 120km/h”

Übung macht den meister!!!

Tja wat wil je nu eigenlijk horen?? Dat wij gaan adviseren om het goedbedoelde advies van de fabrikant te negeren??
Zelf zou ik er wel harder mee durven rijden maar aangezien je tegenwoordig overal voor aangeklaagd kan worden zeg ik “hou je aan de 120km/h”

RFKANGOO op 17 apr 2018 22:23

Ja, want dan klaag ik jou aan als er wat gebeurt!

Wat ik graag zou willen weten staat bovenaan, jullie (praktijk)ervaringen, ik heb nl geen zin om 10U lang 120 te gaan rijden…

Tja wat wil je nu eigenlijk horen?? Dat wij gaan adviseren om het goedbedoelde advies van de fabrikant te negeren??

Zelf zou ik er wel harder mee durven rijden maar aangezien je tegenwoordig overal voor aangeklaagd kan worden zeg ik “hou je aan de 120km/h”

RFKANGOO op 17 apr 2018 22:23

Ja, want dan klaag ik jou aan als er wat gebeurt!

Wat ik graag zou willen weten staat bovenaan, jullie (praktijk)ervaringen, ik heb nl geen zin om 10U lang 120 te gaan rijden…

Jelledm op 17 apr 2018 22:27

Ga je voor zekerheid, regel een andere koffer waar je wel harder mee mag rijden.
Hou je van een beetje spanning, gewoon lekker gasgeven. Zo’n koffer waait er echt niet zomaar vanaf.

Übung macht den meister!!!

Ja, want dan klaag ik jou aan als er wat gebeurt!

Wat ik graag zou willen weten staat bovenaan, jullie (praktijk)ervaringen, ik heb nl geen zin om 10U lang 120 te gaan rijden…

Jelledm op 17 apr 2018 22:27

Dan had je misschien een dakkoffer moeten kiezen waarvan de constructeur zegt dat je er sneller mee mag rijden? Of misschien zijn de geïntegreerde dragers de beperkende factor? Volvo verkoopt ook wagens in Duitsland, dus die 120km/u gaan ze echt niet in het instructieboekje zetten om met het vingertje te zwaaien naar snelheidsduivels…

De enige praktijkervaring die ik kan delen gaat over een dakkoffer die volgens de handleiding tot 150km/u kan, en doe het dus ook netjes doet als je er 150 mee rijdt.

Ja, want dan klaag ik jou aan als er wat gebeurt!

Wat ik graag zou willen weten staat bovenaan, jullie (praktijk)ervaringen, ik heb nl geen zin om 10U lang 120 te gaan rijden…

Jelledm op 17 apr 2018 22:27

Wat een vriendelijke vraagstelling 👍🏻
Als je geen zin hebt om 10 uur in de auto te zitten, boek dan iets dichtbij iets. Of reis over 2 dagen.
In Frankrijk is de max snelheid 130km/u. Wat verwacht je van ons? Dat we gaan roepen dat he de max snelheid moet negeren en lekker moet knallen??
Een dakkoffer waait er echt niet zomaar vanaf, een Volvo koffer bij dito auto kan ook wel harder. Maar je had dit ook van te voren kunnen uitzoeken, er een kunnen huren die wel harder mag of met dezelfde vraag naar Volvo kunnen gaan.

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Ja, want dan klaag ik jou aan als er wat gebeurt!

Wat ik graag zou willen weten staat bovenaan, jullie (praktijk)ervaringen, ik heb nl geen zin om 10U lang 120 te gaan rijden…

Jelledm op 17 apr 2018 22:27

Wat een vriendelijke vraagstelling 👍🏻
Als je geen zin hebt om 10 uur in de auto te zitten, boek dan iets dichtbij iets. Of reis over 2 dagen.
In Frankrijk is de max snelheid 130km/u. Wat verwacht je van ons? Dat we gaan roepen dat he de max snelheid moet negeren en lekker moet knallen??
Een dakkoffer waait er echt niet zomaar vanaf, een Volvo koffer bij dito auto kan ook wel harder. Maar je had dit ook van te voren kunnen uitzoeken, er een kunnen huren die wel harder mag of met dezelfde vraag naar Volvo kunnen gaan.

Veenhoorn op 18 apr 2018 07:15

Goedemorgen, bedankt voor je reactie!

Misschien kom ik wat bot over maar dat bedoel ik uiteraard niet zo, ik ben enkel op zoek naar praktijkervaringen. Ik zeg overigens ook niet dat ik geen 10U wil rijden, maar geef aan dat ik liever wel wat harder rijd ;) (Ik ga via Duitsland)

Uiteraard ben ik met deze vraag ook naar Volvo geweest en ze verwijzen natuurlijk keurig naar het boekje. Vandaar hier de onschuldige vraag, wat zijn jullie praktijkervaringen?

We reden een keer achter een BMW met een koffer, die reed 200km/u. Die vriend van me vond het wel lekker rijden, zo er achteraan. Ik heb m toch maar even gevraagd om dat niet te doen.

DrPhil op 17 apr 2018 22:21

Dat was ik misschien wel ;-) …
In de handleiding van mijn skibox(BMW/Thule) staat een max van 130km/h. Maar ik heb vaak de cruisecontrol op 140-150km/h staan en dat gaat vaak ook gewoon goed. Daarboven wordt het oorverdovend, brandstof slurpen en windgevoelig. Of de koffers daar op berekend zijn weet ik niet.

Ik heb ooit een lang 180-200km/h gereden met dakkoffer en dat is ook goed gegaan. Maar ik zeg niet dat het verantwoord was… ;-)

Ik heb al verwrongen stukken gezien na snelheden van 170km/h en meer, dus ik raad het zeker niet aan. (niet uit eigen ervaring, maar als passagier en die chauffeur schrok toch wel even) Maar tot 150km/h is er meestal zeker geen probleem. Tegenwind is ook een factor die bepalend is, want dan komen er nog grotere krachten op Zelf eens naar huis gereden tijdens een storm met windsnelheden tot 130km/h, en ik kan je garanderen, dat dan je dakkoffer uitbunding getest wordt! Zelfs al rij je dan maar max. 120km/h Hou je aan de bekende merken en je beseft dan echt wel dat je met degelijk materiaal aan het rijden bent. :) Ik heb zelf de combo Mont Blanc dakdragers en Hapro skibox…

*bericht bewerkt door Joy85 op 18 apr 2018 08:36

Wij hebben met onze thule ocean 700 van een jaar of 10 oud geregeld 180 met pieken tot 200 gereden zonder problemen

Ik zou zeggen rij met het gemiddelde personenwagenverkeer mee (dit zal dan 130 - 140 km/u zijn op de snelwegen in Frankrijk / Duitsland), geen enkel probleem lijkt mij.

Laat ik het zo zeggen dat ik zelf (onverantwoorde) snelheden, weliswaar heel kortstondig, met dakkoffer gereden heb tot zo’n 220 km/u… (met Thule AeroWing dakdragers en Hapro Traxer dakkoffer). En ook langere stukken met 180 - 200 km/u (met name richting huis in de nacht). Het verbruik is trouwens dan schrikbarend :-).

Zou ik dit aanraden? Nee. Tegenwoordig rijd ik in Duitsland op snelwegen zonder snelheidslimiet nu tot max. zo’n 160 km/u met een dakkoffer en dat rijdt nog prettig.

Maar als ik geen haast heb (wat een kwestie van planning is) rijd ik net zo rustig 130-140 km/u, wat ik de afgelopen wintersportreis heb gedaan (scheelt ook flink in verbruik).

Maar goed er zijn skiboxen die door de fabrikant tot 200 km/u geschikt zijn verklaard (mocht je waarde hechten aan die kwalificatie).

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Uhh, heb je deze mooie koffer?

http://www.effeklagen.nl/klagen/levensgevaarlijke-volvo-dakk…

4frank2 op 18 apr 2018 08:57

Ik hoop het niet!!! ( Ik ga dit zeker even checken ;) )

Als de fabrikant zegt dat het met 120 km/u veilig is, dan is dat het maximum. Daarboven ben je zelf aansprakelijk als het mis gaat. Nou zit er natuurlijk wel enige marge op, dus met 125 gaat het waarschijnlijk nog steeds goed. Maar als het op je reisdag net zuidwesterstorm is, dan zou ik me toch maar aan de voorschriften houden.

En inderdaad: er zijn zat dakkoffers waarmee je harder mag van de fabrikant. Dus wellicht had je je vooraf iets meer moeten verdiepen. Al past deze natuurlijk wel heel mooi op je auto en het oog wil ook wat :).

150 rijden is echt geen probleem, misschien wat gehorig. Bij 230 blijven ze ook zitten 😁, maar dat zou ik niet adviseren 😉.

I can stick uphill ice, on my saucer...

De rest hier heeft overigens een koffertje als deze 😉

https://youtu.be/22UTS-GdLdY

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik zit al wat jaren in de ski/dakkoffers verhuur en krijg deze vraag 10 talenkeren per jaar gesteld.
Er zijn een paar zaken die belangrijk zijn:

  • leeftijd van de box
  • merk van de box
  • zaken die in de box zitten moeten echt vast worden gelegd.

Heb je een box van Hapro of Thule die niet ouder dan 10 jaar is, plastic word dan broos, net als bij oudere skischoenen, lading ligt vast dan kun je best wat harder rijden 140/150. Snelheid daarboven zou ik afraden. De box kan uiteraard vervormen met alle gevolgen van dien.

Check bij een tank/koffie stop ff de box bevestiging aan de dakdragers, ivm hogere snelheid en druk kunnen deze iets los gaan zitten.

Uiteraard geen spanband om de box en dakdragers dit heeft geen zin en werkt alleenmaat nadelig.

Kortom gebruik je verstand.

*bericht bewerkt door Harald3 op 18 apr 2018 11:19

Groeten, Harald

Ik zit al wat jaren in de ski/dakkoffers verhuur en krijg deze vraag 10 talenkeren per jaar gesteld.
Er zijn een paar zaken die belangrijk zijn:

  • leeftijd van de box
  • merk van de box
  • zaken die in de box zitten moeten echt vast worden gelegd.

Heb je een box van Hapro of Thule die niet ouder dan 10 jaar is, plastic word dan broos, net als bij oudere skischoenen, lading ligt vast dan kun je best wat harder rijden 140/150. Snelheid daarboven zou ik afraden. De box kan uiteraard vervormen met alle gevolgen van dien.

Check bij een tank/koffie stop ff de box bevestiging aan de dakdragers, ivm hogere snelheid en druk kunnen deze iets los gaan zitten.

Uiteraard geen spanband om de box en dakdragers dit heeft geen zin en werkt alleenmaat nadelig.

Kortom gebruik je verstand.

Harald3 op 18 apr 2018 11:18

Bedankt voor de info! Wat voor negatief effect heeft een spanband dan op een dakkoffer?

Tijdens onze reis naar Oostenrijk afgelopen krokus vakantie, heb ik ze met snelheden van 250 km/h+ voorbij zien komen. Dus ik neem aan dat je veilig 10 u lang boven de 150/160 km/h kan rijden.

If one day speed kills me, don't cry because i was smiling~Paul Walker

Wij reden ook vaak wat harder met dakkoffer. Totdat we vorig jaar in de nacht mat caravan ineens vol in de ankers moesten omdat er van alles op de weg lag. Skischoenen, pantoffels, skistokken, kleren en ski’s. Een mooie BMW met dakkoffer stond langs de kant, dakkoffer in tweeën. Sinds die tijd rij ik liever iets langzamer met de dakkoffer en houden we het op zo’n 140 km. Tuurlijk zal 200 km ook best kunnen, maar de fabrikant geeft die waarschuwing vast niet voor niets…

Misschien een tip. wij deden zelf twee extra spanbanden om de dakkoffer, zodat je de dakkofer goed strak trekt op de drakdragers. Zelf geen problemen ervaren met 160 rijden.

Spanband:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/394183

DrPhil op 18 apr 2018 12:54

Thanks!!

Ik denk dat die Vmax die de fabrikant bewust “laag” is gehouden.
130 met windkracht 6 (40-50kmh) op de kop is het zelfde als 175 bij windstil weer…

Rob

Bedankt voor de info! Wat voor negatief effect heeft een spanband dan op een dakkoffer? [post]Jelledm op 18 apr 2018 11:49[/post][/quote]

Box gaat vervormen komt te veel druk op te staan van buitenaf. Gevolg kan zijn dat de klep gaat kieren en daar lucht in kan komen met alle gevolgen van dien.
Kombi van kou en snelheid kan er ook schuren in de box komen.

Groeten, Harald

Hier een interessant filmpje over skikoffers. Wat doet z’n koffer bij bepaalde snelheden etc. etc.

Je bent zelf verantwoordelijk voor de snelheid wat je wil aanhouden. Harder rijden kan zeker, maar met een dak koffer zal je verbruik ook flink stijgen, zeker als je harder gaat rijden.

Pray for Snow!

Ik heb een hapro koffer met advies snelheid van 130 kmh. Geld ook voor de meeste dakdragers. Ik rij regelmatig 175 lmh ermee en dan word je nog ingehaald door skikoffers. Als je koffer vrij nieuw en in goede staat is, lijkt het mij geen probleem om harder te rijden.

Of je neemt iets minder mee, en legt alles in je auto. Die lijkt me groot zat. Dan heb je geen dakkoffer nodig en kan die er ook niet afwaaien…

Plaats een reactie