Nieuwe liften 2018-2019

Het seizoen is bijna voorbij en dat betekend dat de graafmachines en betonmolens alweer klaarstaan.

Ook komende zomer wordt er weer flink geinvesteerd in veel skigebieden
Hieronder een eenste aanzet:

Hochkonig
2x 10 persoons gondel om Natrun te verbinden met het hoofdskigebied.

Zillertal Arena:
Konigsleiten: 6-persoons stoeltjeslift Lamarch; vervangt de oude 4-persoons.
Gerlos: 10-persoons gondel; vervangt de oude 4 persoons Stoanmandl (de eerste lift richting Zell)

Mayrhofen: 10-persoonsgondel (uitbreiding richting Kaltenbach) Moslbahn.

Saalbach-Hinterglemm:
Saalbach: 10 persoonsgondel kohlmais (vervangt de oude 3-persoons en de rode 5-bij elkaar stagondel)
Leogang: 8 persoons stoeltjeslift (vervangt de relatief jonge 6 persoons Azitsmuldenbahn, welke naar Silvretta Montafon schijnt te gaan)
(gerucht: HInterglemm: 6-persoons stoeltjeslift ter vervanging van sleeplift mitteregglift)

Solden: 10 persoons gondel Rotkogl (vervangt oude 2 persoons lift)
8 persoons stoeltjeslift Silverbrunnl (vervangt oudere 4 persoons lift)

Ischgl: 6 persoons gampenbahn + nieuw restaurant.

Hochfugen-Kaltenbach: 10-persoons gondel Krössbichlbahn

Kitzbuhel schijnt aan de gang te gaan op Kitzbuheler Horn (Raintal + Brunellenfeld)

Wie vult aan?

Correctie: Er zal maar 1 gondel worden voltooid dit jaar in Hochkoning, nl de verbinding met Natrun. De andere (Gabuhel) daarvan starten wel reeds de werken, maar zal pas voltooid zijn tegen de winter van 2019/2020.

*bericht bewerkt door Joy85 op 10 apr 2018 11:29

In het gebied Aineck/Katschberg wordt de oude 2-zitter vanuit St.Margarethen (dalstation) deze zomer vervangen door een gondellift.

In Willingen wordt de oude Kohlerhagen sleeplift vervangen door een 8 persoons koppelbare stoeltjeslift met het design van porsche. Inclusief kap en stoelverwarming.

Born to Ride

kunnen deze topics misschien dan niet beter samen gevoegd worden:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/407505

Born to Ride

Correctie: Er zal maar 1 gondel worden voltooid dit jaar in Hochkoning, nl de verbinding met Natrun. De andere (Gabuhel) daarvan starten wel reeds de werken, maar zal pas voltooid zijn tegen de winter van 2019/2020.

Joy85 op 10 apr 2018 11:28

Op de website staat dit:

Neu ab dem Winter 2018/19 | NATRUN

Wir verbinden, was eins ist. Mit der Realisierung der Verbindung Aberg - Natrun wird verbunden, was schon lange zusammengehört. Die langjährige Vision einer Ski-In / Ski-Out Verbindung im Herzen von Maria Alm direkt an die Königstour wird bis zum Beginn der Wintersaison 2018/19 vollendet.

Mit zwei neuen Seilbahnanlagen auf den Natrun

und einer ausgebauten Skiabfahrt, der Sonnbergpiste, inklusive modernster Beschneiung wird die direkte Skianbindung zum Aberg ermöglicht.

Correctie: Er zal maar 1 gondel worden voltooid dit jaar in Hochkoning, nl de verbinding met Natrun. De andere (Gabuhel) daarvan starten wel reeds de werken, maar zal pas voltooid zijn tegen de winter van 2019/2020.

Joy85 op 10 apr 2018 11:28

Op de website staat dit:

Neu ab dem Winter 2018/19 | NATRUN

Wir verbinden, was eins ist. Mit der Realisierung der Verbindung Aberg - Natrun wird verbunden, was schon lange zusammengehört. Die langjährige Vision einer Ski-In / Ski-Out Verbindung im Herzen von Maria Alm direkt an die Königstour wird bis zum Beginn der Wintersaison 2018/19 vollendet.

Mit zwei neuen Seilbahnanlagen auf den Natrun

und einer ausgebauten Skiabfahrt, der Sonnbergpiste, inklusive modernster Beschneiung wird die direkte Skianbindung zum Aberg ermöglicht.

Daffie op 10 apr 2018 13:02

Mijn excuses, het betreft hier blijkbaar om een derde lift, waarvan ook reeds de werken starten dit jaar, maar worden voltooid volgend jaar. :)

Correctie: Er zal maar 1 gondel worden voltooid dit jaar in Hochkoning, nl de verbinding met Natrun. De andere (Gabuhel) daarvan starten wel reeds de werken, maar zal pas voltooid zijn tegen de winter van 2019/2020.

Joy85 op 10 apr 2018 11:28

Ik ben nu één winter in Dienten geweest. Er staan nooit rijen bij de Gabuhel, langste dat ik heb moeten wachten was 2 minuten. Ben wel benieuwd waarom daar over twee jaar een 10 persoonsgondel gaat komen. Zouden ze ook een extra piste aanleggen op die helling? Anders is het zonde van de investering…

Peter Pos

Correctie: Er zal maar 1 gondel worden voltooid dit jaar in Hochkoning, nl de verbinding met Natrun. De andere (Gabuhel) daarvan starten wel reeds de werken, maar zal pas voltooid zijn tegen de winter van 2019/2020.

Joy85 op 10 apr 2018 11:28

Ik ben nu één winter in Dienten geweest. Er staan nooit rijen bij de Gabuhel, langste dat ik heb moeten wachten was 2 minuten. Ben wel benieuwd waarom daar over twee jaar een 10 persoonsgondel gaat komen. Zouden ze ook een extra piste aanleggen op die helling? Anders is het zonde van de investering…

peterpos op 11 apr 2018 15:21

@peterpos; omdat er meer redenen zijn dan wachttijden om een lift te vervangen? Denk aan comfort, voor kinderen is een gondel makkelijker dan een vastgeklemde stoeltjeslift, leeftijd van de lift, bieden talfahrt ipv talabfahrt, gebruik in de zomer, zuidhelling (dus veel kunstsneeuw nodig om hem het hele seizoen open te houden), etc. etc.

Correctie: Er zal maar 1 gondel worden voltooid dit jaar in Hochkoning, nl de verbinding met Natrun. De andere (Gabuhel) daarvan starten wel reeds de werken, maar zal pas voltooid zijn tegen de winter van 2019/2020.

Joy85 op 10 apr 2018 11:28

Ik ben nu één winter in Dienten geweest. Er staan nooit rijen bij de Gabuhel, langste dat ik heb moeten wachten was 2 minuten. Ben wel benieuwd waarom daar over twee jaar een 10 persoonsgondel gaat komen. Zouden ze ook een extra piste aanleggen op die helling? Anders is het zonde van de investering…

peterpos op 11 apr 2018 15:21

@peterpos; omdat er meer redenen zijn dan wachttijden om een lift te vervangen? Denk aan comfort, voor kinderen is een gondel makkelijker dan een vastgeklemde stoeltjeslift, leeftijd van de lift, bieden talfahrt ipv talabfahrt, gebruik in de zomer, zuidhelling (dus veel kunstsneeuw nodig om hem het hele seizoen open te houden), etc. etc.

77steve op 11 apr 2018 15:28

Dat ze een gondel plaatsen snap ik wel. Maar waarom zo’n grote? Dat is toch zonde van het geld?

Peter Pos

Volgens mij is een grote gondel niet automatisch duurder dan een kleine. Het hangt er nl ook erg vanaf wat de afstand wordt tussen de gondels en dus hoeveel gondels je nodig hebt. Dat bepaalt ook de capaciteit, die kan zelfs gelijk blijven. Een voordeel van grote gondels is bv wel dat er ook kinderwagens in passen en volgens mij is Dienten best een kindvriendelijkebestemming.

En dat er nu geen rijen staan betekent niet dat het in de toekomst niet veel drukker wordt. Kan gewoon anticiperen zijn natuurlijk.

Die vervanging van de Mitteregglift zal dit jaar sowieso niet gebeuren. Op het nieuwe pisteplan van 2018 - 2019 staat deze er niet op.

https://www.saalbach.com/de/winter/skigebiet/pistenplan…

Volgens mij is een grote gondel niet automatisch duurder dan een kleine. Het hangt er nl ook erg vanaf wat de afstand wordt tussen de gondels en dus hoeveel gondels je nodig hebt. Dat bepaalt ook de capaciteit, die kan zelfs gelijk blijven. Een voordeel van grote gondels is bv wel dat er ook kinderwagens in passen en volgens mij is Dienten best een kindvriendelijkebestemming.

77steve op 11 apr 2018 16:15

Je bedoelt dat er dan gewoon wat minder bakjes aan de kabel hangen. Zo had ik het nog niet bekeken. Dan is het wel slim zo.

En @Tiny-M De Gabuhel is een verbindingspiste met een vervelend laatste stukje. Ik verwacht niet dat er veel mensen die piste een aantal keer achter elkaar gaan doen, nu er een snellere lift komt. Maar wat ik al eerder aangaf, zou mooi zijn als er nog een piste bij komt. Ruimte genoeg, maar geloof ik wel beschermd natuurgebied.

Peter Pos

Nieuwe lift in Sulden (IT) - Ortler Ronda - Hintergrat. Dat wordt mooi…

null

The older I get, the better I was

@PeterPos Hoofdzaak voor het kiezen van 10persoonsgondels heeft ook met zomergebruik te maken: Daar zet je namelijk makkelijk één à enkele fietsen in. En dat is een steeds populairder zomervermaak.

@PeterPos Hoofdzaak voor het kiezen van 10persoonsgondels heeft ook met zomergebruik te maken: Daar zet je namelijk makkelijk één à enkele fietsen in. En dat is een steeds populairder zomervermaak.

Bennie op 11 apr 2018 21:33

Goed om te weten. Ik zat nog helemaal in de wintersport modus… Maar in de zomer moet het natuurlijk ook interessant zijn :-)

Peter Pos

@PeterPos Hoofdzaak voor het kiezen van 10persoonsgondels heeft ook met zomergebruik te maken: Daar zet je namelijk makkelijk één à enkele fietsen in. En dat is een steeds populairder zomervermaak.

Bennie op 11 apr 2018 21:33

Goed om te weten. Ik zat nog helemaal in de wintersport modus… Maar in de zomer moet het natuurlijk ook interessant zijn :-)

Peter Pos

Foutje

*bericht bewerkt door peterpos op 11 apr 2018 21:43

Peter Pos

De bouw van de Möslbahn in Mayrhofen is inmiddels begonnen. Zie foto’s:
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=269…

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Samnaun (CH): nieuwe 8-er Sesselbahn Alp Trida–Visnitzkopf
San Martino di Castrozza: nieuwe 10-er Kabinenbahn
Hochgurgl: 10 EUB Kirchenkar II (2e deel)

In Val Cenis wordt de TCD6 Vieux Moulin vervangen door een 10-persoonsgondel en komt er een nieuwe sleeplift vanuit Plan des Champs: https://www.remontees-mecaniques.net/forums/index.php?showto…

Iemand enig idee waarom op de pisteplan van SHLF van komend seizoen nog geen verbinding staat met Zell? Die zou toch met seizoen 2018 / 2019 gereed zijn?

Iemand enig idee waarom op de pisteplan van SHLF van komend seizoen nog geen verbinding staat met Zell? Die zou toch met seizoen 2018 / 2019 gereed zijn?

Tim. op 12 apr 2018 15:41

Omdat de nieuwe lift niet bij het gebied van SHLF hoort?

Dat zal wel komen als de gondel in Viehoven gereed is. Nu kun je als “gewone” bezoeker nog niet echt lekker van en naar Zell am See skien.

Qua nieuwe liften komt natuurlijk wel komend jaar de Maiskogelbahn. De eerste stap In de directe verbinding van het dorp Kaprun met de Gletschjer.

Iemand enig idee waarom op de pisteplan van SHLF van komend seizoen nog geen verbinding staat met Zell? Die zou toch met seizoen 2018 / 2019 gereed zijn?

Tim. op 12 apr 2018 15:41

Omdat de nieuwe lift niet bij het gebied van SHLF hoort?

DrPhil op 12 apr 2018 16:17

Dus je bouwt een lift met de veronderstelling dat mensen in SHLF naar Zell kunnen om te skien (want ja de lift is in Viehofen te bereiken met de bus) en andersom. Maar gaat dit niet vermelden? Oftewel SHLF is niet trots op het feit dat er een verbinding van hun gebied naar Zell is?

Door welk skigebied wordt de lift gebouwd en onder welke skipas valt hij? Ik neem aan Zell am See.
Persoonlijk zou ik m ook op de kaart intekenen, ook al hoort hij niet bij het skigebied van SHLF. Maar je vroeg naar een reden, en dat zou de reden kunnen zijn.

Verbinding tussen zell en shl komt volgens mij pas jaar later.

De nieuwe lift in Dienten 2019/20 zou in eerste instantie een zespersoons stoeltjes lift worden maar de bahn die er nu gaat komen is goedkoper, 13 milj moeten ze ophoesten en de gemeente investeert ook. Boven op het skicentrum staat al een gondel om te laten zien hoe ze worden.
Een extra afdaling is geen ruimte voor en beneden blijft het ook zo. @peterpos, in de ochtend gelijk de Gabuhel een paar keer af dan ligt de piste er nog prima bij. In de middag is het natuurlijk makkelijker om dan even de lift naar beneden te nemen voor diegene die de piste niet af durven.

Dienten Die Alte schule

Plaats een reactie