Wetgeving drones

Beste medewintersporters,
Op verschillende forums heb ik al onderzoek gedaan naar de regelgeving voor drones in de Oostenrijkse skigebieden. Hieruit heb ik kunnen opmaken dat je drone moet voldoen aan een aantal eisen en dat je een kentekenregistratie moet hebben voor je drone. Dit betekent dat je niet zomaar je meegenomen drone de lucht in mag gooien. Hierover is genoeg te vinden maar dit is niet wat ik zoek. Kan iemand mij vertellen wat de gevolgen zijn van het strafbare feit dat je pleegt? Zelf zal ik in Hochsölden verblijven denk ik dat de kans dat ik “gepakt” word erg klein is, aangezien er geen polizei aanwezig is. Tenzij iemand die natuurlijk belt. Wat zal er gebeuren? Zal ik een boete krijgen of zal de drone in beslag worden genomen? Misschien knallen ze hem wel uit de lucht ;-) Ik ben benieuwd wat jullie mij hierover kunnen vertellen. Alvast bedankt.

Sölden en Willingen fanboy

Boetes tot €22.000
Twee dingen zijn in Oostenrijk vrij heilig: bevoegdheid tot gebruik luchtruim en privacy. Onbevoegd vliegen of schending van privacy is over het algemeen een duur grapje daar.

Met paragliden checken ze vaak je vliegbrevet aan de lift. Ik kan me voorstellen dat met drones met camera je ook gevraagd wordt naar je vergunning. Skigebieden kunnen ook nog hun eigen regels hebben (gebruik boven pistes, in de buurt van liftkabels etc.)

De boetes zijn absoluut niet mals zoals je hierboven al kunt lezen. Mijn mening, gewoon niet doen. En dat zag ik niet alleen omdat ik er professioneel mee bezig ben, maar ook omdat het imago van drones in het algemeen er alleen maar een slechter en slechter plaatje door krijgt. Toevallig van het weekend ook weer een ongeluk meegemaakt met een recreatieve vlieger die dacht dat het slim was om met z’n drone even boven een campingveld van 15.000 mensen te gaan hangen. Resultaat: drone komt uit de lucht op iemand neer gevallen wat uitliep op een rit naar het ziekenhuis. En je kan altijd roepen “dat overkomt me niet”, net zoals met off-piste en lawines, maar simpel gezegd: ben je niet gecertificeerd, heb je niet de juiste papieren om ergens te vliegen, doe het gewoon niet.

Ik en de rest van de verantwoordelijke piloten danken u van harte ;-)

Plaats een reactie