Welke lijm gebruiken reparatie snowboard (base)?

Wintersporters,

Afgelopen week een heerlijke wintersport gehad in Oostenrijk.
Helaas de laatste dag door een keihard ijzig stuk, gevallen. Hierbij hapte de achterkant van mijn snowboard in het harde ijs.
Het snowboard is hierdoor beschadigd. De onderste laag (ik meen dat dit de ‘base’ heet?) is losgelaten.
Nu wil ik dit graag lijmen.
Nadat het gelijmd is, zal ik er een ‘snowboard-bumper’ overheen plaatsen. Die bumper zorgt er dan voor dat in de toekomst de lagen bij elkaar gehouden worden en nieuwe schade voorkomen wordt (ja ik weet het, zo’n bumper doet misschien een beetje huur-board achtig aan, maar is denk ik wel een slimme oplossing in deze situatie).

Maar welke lijm moet ik hier voor gebruiken?

Zie foto’s:

null

null

null

(Hier zie je de reeds gekochte bumper die ik er na het lijmen op wil plaatsen. Hiervoor moet ik drie gaatjes boren en de bijgeleverde schroeven gebruiken)

PS: Het betreft een 2010 Atomic Pivot (freestyle) board.
Het board heeft meen ik een extruded 4400 base.

Dit doe je met epoxy lijm (araldite). Lees voor hoe en wat, vanaf punt 3: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/334389/zelf-je-kap…

Click. Click. Peace

@Rogier: Bedankt voor de snelle reactie.
Is zulke epoxy lijm ook bij mijn lokale bouwmarkt te koop (ander merk dan jouw genoemde Araldite, zoals misschien ‘Pattex 2-componentenlijmen Power Epoxy Super Mix Universal’?)

Dat klinkt helemaal goed. Kies liever voor een langzaam drogende dan voor een snelle…

Click. Click. Peace

En ps: Is zo’n base laag van een snowboard nu niet van polyethyleen/ptex?
Want ik lees op bijv de site van Bison dat dat materiaal helemaal niet te lijmen is:

“Er zijn soorten plastic die je niet kunt lijmen zoals polyethyleen en polypropyleen. Je kunt dit testen door een gloeiend koperdraadje tegen het plastic te houden. Ruikt het naar kaarsvet? Dan kun je het niet lijmen.”

belag is prima te lijmen (het zit ook vastgelijmd aan de kern). In de fabriek lijmen ze het ook met epoxy lijmen… Zet er wel goed druk op. Het liefst met meerdere lijmklemmen.

Click. Click. Peace

Araldite verkopen ze bij de betere toolstores. Als je in je omgeving op professioneel gereedschap zoekt komt je er vaak al snel tegen. Er zijn veel meer van zulke winkels dan je zou verwachten.

Born to Ride

Bedankt allemaal voor de reacties.
Vandaag de juiste epoxy 2 componenten lijm tussen de losgelaten belag laag gesmeerd. Op boven en onderkant twee plankjes gelegd en met drie lijmklemmen goed dicht gedrukt. Na enkele uren verwijderd en het is keurig gemaakt.
Daarna drie gaatjes geboord en de bumper er op geschroefd.
Helemaal top. Zie je er niks meer van en door de geplaatste bumper voorkom ik dat het in de toekomst nog los komt.

Boardje kan er weer tegen aan!

Plaats een reactie