winterbanden/kettuingen

Zondagmorgen 01/04/18 rijden we de Aosta vallei in ,richting Gressoney .Enig idee of er een verplichting is om sneeuwkettingen mee te hebben ?
Wagen is uitgerust met winderbanden, is dit voldoende?

Tot 15/4 winterbanden of sneeuwkettingen verplicht in de Aosta vallei. Winterbanden zijn dus op zich voldoende.
(Even afgezien van de bekende blauwe borden).

*bericht bewerkt door DrPhil op 29 mrt 2018 13:08

Altijd een setje meenemen. Het kan dan wel april zijn, maar er wordt toch nog zat sneeuw aangegeven en je moet toch naar 1700 meter ofzo. Of het verplicht is, is afhankelijk van het weer ter plaatsen.

Altijd een setje meenemen. Het kan dan wel april zijn, maar er wordt toch nog zat sneeuw aangegeven en je moet toch naar 1700 meter ofzo. Of het verplicht is, is afhankelijk van het weer ter plaatsen.

HarmN op 29 mrt 2018 15:37

Voor zover ik weet zijn ze (in Italië) alleen verplicht als er een blauw bord staat.

Punt is dat je niet van te voren weet wat de exacte omstandigheden ter plaatsen zijn en dat die borden niet altijd permanent zijn, maar ook weleens tijdelijk neergezet worden bij slecht weer.

Dat is waar, maar de voorspellingen zijn niet zodanig dat je veel hoeft te vrezen. De wegen zijn meestal heel snel weer vrij.
Wegkomen uit je hotel is een ander verhaal 😁

Ik overdrijf misschien ook wel een beetje, maar moest in januari 2 km achteruit de berg af omdat de landgenoten voor me ook hadden besloten om een paar tientjes op sneeuwkettingen te bezuinigen. Je kan altijd wel denken dat het wel goed komt, maar er komt een moment dat het niet goed komt 😃

*bericht bewerkt door HarmN op 29 mrt 2018 18:50

Het is nu april.

Aan de Franse kant van de Aosta vallei geven ze op 1 april 30+ cm sneeuw aan…als de weermannen er een stukje naast zitten heb je prijs.

Mannen laten we er geen welles/nietes discussie van maken.

Als je winterbanden hebt zijn kettingen niet per definitie verplicht, en afhankelijk van je winterbanden/rijkunsten ook zelden/nooit nodig. Zo kunnen wel elk moment verplicht worden. Ook kunnen kettingen je echt behoorlijk uit de problemen halen.
De kans dat je ze nodig hebt is klein. Maar als je ze nodig hebt dat ontkom je er ook niet aan. Dus als het een auto (bandemaat) is waarmee je vaker naar de wintersport gaat, dan zou ik niet twijfelen en een goed paar kopen als je ze al niet hebt. Heb je ze alwel, dan is het helemaal geen keuze…

Click. Click. Peace

Kettingen zijn verplicht wanneer de lokale autoriteiten dit zo aangeven. Bij winterse omstandigheden, lees zware sneeuwval wat blijft liggen op de weg, kunnen ze vanaf een bepaald punt verplichten dat je kettingen monteert. Zonder kom je niet boven. Dan zul je terug moeten, wachten tot de weg schoon is of een setje kettingen tegen de hoofdprijs moeten kopen om alsnog boven te komen

*bericht bewerkt door Marijnt op 30 mrt 2018 12:33

@Marijnt precies! en om daaraan toe te voegen. De politie is eerder geneigd om locals met winterbanden te laten doorrijden dan toeristen met een Nederlands nummerbord.

Click. Click. Peace

@Marijnt precies! en om daaraan toe te voegen. De politie is eerder geneigd om locals met winterbanden te laten doorrijden dan toeristen met een Nederlands nummerbord.

Click. Click. Peace

En winterbanden verplichting is weer per land verschillend. Volgens mij mag je in Frankrijk op je zomerbandjes zo naar boven, en de berg afglijden. Oostenrijk is het wel weer verplicht in de wintermaanden, in Duitsland alleen bij winterse omstandigheden. Toch lullig als je bij een mooi zonnetje van huis vertrekt en 600km verderop in een sneeuwstorm terecht komt :p

Je kunt mensen ook bang maken om niks. Ik kwam vorige woensdag terug uit Obergurgl. Dat ligt op 1736m. Daar had het 3 dagen onafgebroken gesneeuwd, zij het lichtjes. Op de doorgaande weg bleef helemaal niks liggen. Ik weet niet waarom.
Uit het hotel wegkomen was een ander verhaal.

@DrPhil Volgens mij wordt er ook duidelijk gezegd dat de kans ze nodig te hebben niet groot is. En wordt er aangegeven dat de overheid het kan en mag verplichten. (De vraag van de TS) En als je ze dan nodig hebt dan kom je er ook niet onderuit…

Click. Click. Peace

2 weken geleden in Zwitserland had ik ze nog nodig …

Rob

Ik snap het probleem niet … kettingen koop je voor 25euro

Trouwens de TS laat zich niet meer horen.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Ik snap het probleem niet … kettingen koop je voor 25euro

Eens, het verbaast mij ook altijd dat men voor een paar 10jes het risico wil lopen schade op te lopen resp. te maken en/of een prent te riskeren. En dat op een vakantie die sowieso bakken met geld kost.
Bij mij hebben ze 5 jaar ongebruikt in de auto gelegen, maar 2 weken geleden kon ik ze er voor de laatste 5km toch nog even om heen leggen… Heb ze er toen ook maar om laten zitten voor de terugweg en ook dat bleek geen overbodige actie.

Rob

@DrPhil Ik wil niemand bang maken, hoogstens duidelijk maken wat de regels omtrent sneeuwkettingen zijn. In de afgelopen 30jr heb ik ze misschien 4x gebruikt, laatste keer was 13 jr geleden

Ik snap het probleem niet … kettingen koop je voor 25euro

Trouwens de TS laat zich niet meer horen.

MountainHugger op 31 mrt 2018 21:30

Beetje exotische bandenmaat en de kettingen kosten 3-400€

Beetje exotische bandenmaat en de kettingen kosten 3-400€

burtonboy op 1 apr 2018 23:20

Iemand die zich een auto met “exotische bandenmaten” kan/wil permitteren, hoeft/moet daar dan ook niet wakker van te liggen :-)

*bericht bewerkt door RCGrootveld op 02 apr 2018 22:46

Rob

Plaats een reactie