wat is er aan de hand met piste 56 en 55 in Sankt Anton?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

De blauwe pistes 55 en 56 zijn inmiddels al het hele seizoen dicht. In januari werd er nog gezegd dat het vanwege het lawine gevaar zou zijn, maar een heel seizoen? In januari werd er al gespeculeerd dat er iets anders aan de hand zou zijn. Aangezien deze pistes onderdeel van de Run Of Fame zijn lijkt me toch dat ze hier zelf ook niet blij mee zijn. Weet iemand meer?

Waarom is aanhoudend lawinegevaar zo onwaarschijnlijk? Er is een gigantische hoop sneeuw gevallen op de zuidwaarts georiënteerde helling vlak boven de piste, die een steiltegraad heeft dat midden in de sweet spot zit voor lawines. De piste zelf loopt in een terrain trap onder de piste. Een lawine over deze piste zou veel slachtoffers kunnen maken.

Als de sneeuw op die helling niet stabiel is kan ik me voorstellen dat je die piste dan gewoon dicht houdt… Zeker omdat er toch voldoende sneeuw ligt in de rest van het gebied. Alternatieven genoeg…

@Morzel waarom ik het onwaarschijnlijk vind, is omdat hij al 3 maanden dicht is. Maar inderdaad het zou natuurlijk kunnen!

Hey Helmet, het is een groot probleem. Er is zelfs in de media al over gepraat. Het is wel degelijk door lawine gevaar…

Vorig jaar was een groot gedeelte van heg seizoen dicht. Waren leuke taferelen aan eind van de dag onderaan de zwarte piste 🙈

*bericht bewerkt door CJAHulskamp op 28 mrt 2018 14:48

May the ski force be with you !!

De sneeuw daar is daar heel onstabiel.
En ze krijgen het ook niet weggeschoten.Nog nooit in het bestaan van Sankt Anton is het daar het hele seizoen dicht geweest.

En ik kan het weten want ik ben half einheimisch daar al zeggen sommige einheimische dat ik gewoon ook einheimisch ben 😜

Als in de zuid gerichte wanden kijken zie je een aantal gigantische fischmail’s wat wijst op een dreigende gleitschnee lawine. Met de hoeveelheid sneeuw kunnen die gigantisch zijn. Van een gleitschnee lawine weet je dat ie een keer naar beneden komt, alleen valt niet te voorspellen wanneer. Vandaar dat deze wel dicht zullen blijven totdat die hele flank naar beneden is gekomen. Wel zo veilig dat ze dicht zijn lijkt me, en ja, de zwarte afdaling die nu genomen moet worden is einde van de dag een waar schouwspel😁

Het is kennelijk niet de eerste keer. Wonderlijk dat ze er nog geen maatregelen voor hebben getroffen.

Begin december (12 december) waren we in St. Anton, toen was de piste nog open. Een week later is die definitief dichtgegaan tot op heden.

Men spreekt op Alpinforum over een alternatief qua piste om mensen niet te dwingen om over de zwarte piste naar St. Anton te skien. Blijkt dat er nog een ‘wandelroute’ is met een flauw hellingspercentage dat kan figureren om vanaf de Galzig tot in St. Anton te komen zonder de zwarte te pakken.

Ook wel weer mooi dat de natuur uiteindelijk toch het laatste woord heeft (tenminste dit seizoen!)

Deze piste (vroeger de 4 overigens) is inderdaad best vaak wegens lawinegevaar gesloten. Er zijn boven de zuidhelling van die piste namelijk vaak lawines. Heel jammer overigens, want ik vertrek morgen weer naar sankt anton.

Alpineforum “wandelroute”
Fake News @Tim

De natuur heeft altijd het laatste woord niet alleen dit jaar @Helmert

Vorige week nog in St. Anton geweest en het daar aan de hotelbaas gevraagd. De zuidflank boven de piste (met de skiroutes vanaf de schindlergrat en vanaf kapall) is na de hevige sneeuwval in januari instabiel geworden en bevat verschillende scheuren over de ganse breedte van de berg. Dit krijgt men ook niet veilig getriggerd owv de enorme oppervlakte van de instabiliteit. De piste op zich zou men wel kunnen prepareren, maar omdat dit 1 vd drukste pistes van het gebied is, wil men het risico niet lopen dat er en lawine over de piste komt. Om dezelfde reden is ook de bachseite, een veel gebruikte offpiste flank, die langs de andere kant op de piste uitkomt eveneens afgesloten met een lint.

Jammer, want dit zijn twee super flanken met de actuele sneeuwcondities, maar veiligheid primeert.

Iedereen moet inderdaad via de zwarte piste, via de skiroute “osthang” of via de galzigbaan terug naar beneden.
Als je problemen hebt met een drukke, buckelige zwarte piste, neem je deze best rond de middag (dan ligt ze nog deftig en vrij vlak) en ski je in de namiddag op de kapall. Dan kan je via de rode piste tot onderaan de zwarte aan de Zammermoos lift geraken en vervolgens via blauw naar het dal (of de mooserwirth, KK , Taps, Heustadl)

De piste op zich zou men wel kunnen prepareren, maar omdat dit 1 vd drukste pistes van het gebied is, wil men het risico niet lopen dat er en lawine over de piste komt.

StevenDW op 30 mrt 2018 19:03

Dat risico mogen ze nooit nemen met een piste, druk of niet.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter kan je het nog herinneren 2 jaar geleden in Ischgl dat onder druk van oa het Tourismusverband de Piste te vroeg door de lawine commissie is vrij gegeven. Met als gevolg één dode op de Piste.
Dat willen ze in Anton voorkomen.Ook daar is grote druk op de lawine commissie om de boel open te gooien.

Commercieel is de druk er zeker, net omdat:

  • het de enige blauwe afdaling is vanuit die kant naar het dal
  • de piste onderdeel is van de run of fame
  • de twee omsluitende flanken zeer populaire off piste hellingen zijn
  • er zeer veel sneeuw ligt van zeer goede kwaliteit. Op de schindlergrat heeft men zelfs sneeuw moeten verwijderen om de lift te kunnen laten draaien.

De piste- en lawinedienst houden echter terecht voet bij stuk (je ziet ook echt wel grote scheuren zitten) en hebben zelfs een ganse reeks initiatieven genomen om te vermijden dat men de hellingen toch gaat skiën:

  • touwen en borden of de piste af te sluiten
  • touwen om de bachseite af te sluiten
  • gigantische sneeuwhopen geschoven op de blauwe piste om duidelijk te maken dat de piste niet te skiën is

Jammer voor wie nog naar st. Anton gaat, maar het gebied heeft voldoende ander lekkers te bieden. En het viel mij trouwens op hoe gedeciplineerd pakweg 99% van de wintersporters respect heeft voor deze beperking. Er waren amper sporen te zien op deze flanken, ondanks de vele lekkere poeder.

Deze is er eergister naar beneden gekomen, zegt genoeg denk ik ;)

null

via https://lawinenwarndienst.blogspot.co.at/2018/04/ein-lawinen…

@Peter kan je het nog herinneren 2 jaar geleden in Ischgl dat onder druk van oa het Tourismusverband de Piste te vroeg door de lawine commissie is vrij gegeven. Met als gevolg één dode op de Piste.
Dat willen ze in Anton voorkomen.Ook daar is grote druk op de lawine commissie om de boel open te gooien.

Hooykaas op 2 apr 2018 18:49

Ja, dat kan ik mij herinneren. Dat was toch een vader waarbij zoon stuk achter hem skiede en het zag gebeuren?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Peter30: je schrijft dat St.Anton nog genoeg lekkers te bieden heeft. Dat lijkt me toch niet. Als dit probleem blijft spelen in de komende seizoenen, dan gaat St.Anton het heel zwaar krijgen. Zonder Schindlergrat en Mattun, en mèt de vernielde Valfagehrpiste en wachttijden tussen Flexen en Trittkopf blijft er erg weinig over van het merk St.Anton.
Speelt dan in ieder geval niet meer mee in de Oostenrijkse eredivisie

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 10 apr 2018 10:17

@Peter30: je schrijft dat St.Anton nog genoeg lekkers te bieden heeft. Dat lijkt me toch niet. Als dit probleem blijft spelen in de komende seizoenen, dan gaat St.Anton het heel zwaar krijgen. Zonder Schindlergrat en Mattun, en mèt de vernielde Valfagehrpiste en wachttijden tussen Flexen en Trittkopf blijft er erg weinig over van het merk St.Anton.
Speelt dan in ieder geval niet meer mee in de Oostenrijkse eredivisie

Wunderkammer op 10 apr 2018 10:14

@Wunderkammer nee, dat schrijft @StevenDW

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@dennisp sodemieters
Heeft de lawine commissie toch gelijk gehad. KNAP dat ze maanden voet bij stuk gehouden hebben tegen alle kritiek in. 👍 Nu zijn ze ineens het heertje en professioneel bezig geweest.
Je moet er niet aan denken wat daar gebeurd zou zijn als daar honderden mensen geweest zouden zijn.

Ja @Peter
Moeder en zoon hebben hun vader dood zien gaan onder een lawine op een gezekerde Piste.
Hoe triest is dat.

Dat is toch wel heftig @dennisp
En dan te bedenken dat die horizontale sneeuwwallen meters hoog waren.

Zeker, overal komen die grondlawines naar beneden nu. Ook de wand tegenover Rendl ligt helemaal vol bijvoorbeeld. In het echt nog indrukwekkender dan op zo’n foto.

Plaats een reactie