Skitest 2018 Ischgl

Afgelopen week heb 5 verschillende soorten skies getest.
Fisher RC4 Wordcup SC 167m
Head worldcup Rebels ISL Slalom carve165m
Volkl Race Tiger SL Pro 165m
Rossignol Hero Elite ST TI 165m
Atomic proffesional racecarver model 2019 167m

Ik begon met de Rossignol, vanwege het drijfvermogen in verse sneeuw.
Een goede ski voor deze omstandigheden, draait makkelijk en laat ook makkelijk geslipte bochten toe.
Op hogere snelheden wordt de ski wat zoekerig.

De tweede ski was de Fisher, zowel op geprepareerde piste als met verse sneeuw geskied.
In de verse sneeuw is hij vergelijkbaar met de Rossignol, op geprepareerde pistes moet je wat meer werken om de ski lekker te laten draaien. Op hogere snelheid (> 65 km/u) begint de ski te stuiteren, waardoor je enigszins de controle kwijtraakt. Wanneer je niet te hard gaat is dit een prima pisteski.

De derde ski die ik testte was de Head. Wat een geweldige ski is dit zeg! Korte bochten, lange bochten, geslipte bochten en hoge snelheden. Je blijft volledig in control. Het KERS systeem werkt echt fantastisch! Wat een energie komt er vrij voor het inzetten van de volgende bocht. Het gaat bijna vanzelf! Qua ondergrond maakt het ook niet uit. Dit is de beste ski die ik heb getest.

De vierde ski die ik testte was een nieuw model 2019 raceski van Atomic voor proffesionele skiërs. Een beetje vreemde ski tussen de andere geteste skies, maar wel leuk om het verschil te voelen.
Een ski met een grotere radius dan de voorgaande skies. Deze ski was dan ook meer geschikt voor het grotere bochtenwerk op hoge snelheid, ik heb er 95 km/u mee geskied en de ski blijft zeer stabiel. Je moet er zelf wel veel energie instoppen om de ski volledig te benutten. Voornamelijk geschikt voor op de geprepareerde pistes.

Dan de laatste ski, de Völkl racetiger. Deze ski verdient de tweede plek, hij is speels en laat zich makkelijk sturen echter haalt hij niet het niveau van de Head. Je moet er wat meer voor doen om de bochten aaneen te rijgen.
Qua ondergrond maakt het niet zoveel uit. Heeft voldoende drijfvermogen in de verse sneeuw en gaat heerlijk op de geprepareerde pistes.

Eindoordeel:
1: Head Worldcup Rebels isl
2: Völkl Race Tiger SL Pro
3: Fisher RC4 Worldcup SC
4: Rossignol Hero Elite ST TI

Hopelijk kan je met deze informatie beter bepalen welke ski voor jou geschikt is.

Leuk! Vraagje, drijfvermogen in verse sneeuw, op slalomski’s?

Denk dat als je de keuze hebt je toch echt een andere ski pakt bij verse sneeuw dan een slalomski… Tuurlijk, alles gaat en alles kan, maar “een goede ski voor deze omstandigheden”, ik denk dat wanneer je een ander type ski (all mountaind of keer freeride georienteerde lat) gepakt had, je dan niet meer over de SL skis gezegd had dat ze goed voor verse sneeuw zijn…

Misschien ook leuk om iets over jezelf te vertellen voor wat perspectief. Ervaring, lengte, gewicht?
En welke Atomic was het precies? Met de info die je geeft kom ik niet veel verder. Bedoel je de Redster TR? Of de FIS S9? G9?

En weet je zeker dat het de Völkl Racetger SL Pro was (met raceplaat en geboorde binding, die niet met een schroevendraaier in te stellen is voor schoengrootte)? Je hebt denk ik via Silvretta Sports getest? In hun eigen info en na navraag hebben ze namelijk aangegeven de Pro-versie niet te hebben, maar wel de gewone Racetiger SL. Of is er iets veranderd in de tussentijd? Gewoon om even de juiste ski aan je ervaring te kunnen koppelen…

En uit welk jaar was de Fischer? Wat het een van deze twee? Volgens mij hebben ze die van het huidige jaar (bovenste in de foto). Ik vraag het omdat de ski’s van daarvó;ór (maar met exact dezelfde naam) net anders waren qua constructie, en ook anders skiede…

null

*bericht bewerkt door GiGi op 25 mrt 2018 16:31

Een professionele raceski “voornamelijk geschikt voor op de geprepareerde pistes”?

@Irene,

Drijfvermogen op een geprepareerde piste met daarop ca. 25 cm verse sneeuw. In de verse sneeuw buiten de piste gebruik je natuurlijk andere ski’s.

@ Gigi
Ik ski zo’n 25 jaar, en ben zelf 45 jaar, 180 groot en ca. 90 kilo.
Het model wat ik getest heb was Racetiger Speedwall SL UVO.
De Fisher was het model van dit jaar.
@ DrPhil & Gigi
Ik kan geen gegevens vinden over die nieuwe atomic ski, het is een model voor 2019 (egaal blauwe ski).

Plaats een reactie