Wintersport vroeger

ANWB heeft al zijn kampioenen digitaal beschikbaar gesteld.
Leuk wintersportartikel (vanaf pagina 817) met o.a. een “risicometer” in het augustusnr van 1979
https://books.google.nl/books?id=4TIg77qY8x0C&printsec=front…
Alle andere exemplaren kun je via Google Books vinden:
https://books.google.com/books/serial/VZt1-r3becQC?rview=0&s…

Een hele oude (januari 1914) met een artikeltje over Wintersport in Thüringen.
https://books.google.nl/books?id=MerB8vXHHEEC&printsec=front…

Hier een trefwoorden zoekvoorbeeld via “boeken”
https://tinyurl.com/yaye7daw

@Wintergast erg leuk.

Alleen als ik de advertenties zo lees kom ik tot een conclusie.
Wat is marketing toch een mooi fenomeen.

Die te gekke hippe TV of Hi-Fi cassette speler, ;-)
Het was helemaal geweldig en nu lach je erom.

Ik heb dat eerlijk gezegd met zo ontzettend veel dingen. :-)

Ja, de ooit zo felbegeerde Grote Winkler Prins in mijn boekenkast.
Is niet gelukt, was te duur.
Daarna de Encarta Encyclopedie, CD met alles er op. Wat was ik er trots op.
Onze eerste wintersport, gewoon op de bonnefooi. Kwamen in een dorp, belden bij een pension aan of we daar een weekje konden verblijven. Op de stoep moest je nog afwegen of de prijs met je budget overeen kwam.

@Wintergast herkenbaar 😉

De artikelen zijn leuk om terug te lezen. Alles stond zo’n beetje nog in de kinder (ski) schoenen. Maar wat moet je je inderdaad door een partij advertenties van talencursussen (op casette!) en encyclopedieën heen doorworstelen… @Wintergast en naast de Encarta encyclopedie ook de CD-foongids van KPN, te koop bij Primafoon :-)

?? 2023

Leuk om door te kijken! Ski’s moest je toen nog ‘wachsen’ :). Eigenlijk onvoorstelbaar hoe dat ging toen:

  • obv 2 plaatjes in een reisgids boekte je telefonisch je hotel
  • op de kaart stippelde je de route uit
  • winterbanden? Helmen?
  • afwachten of er sneeuw lag (geen webcams, misschien teletekst?)
  • met een beetje mazzel had je een luxe (soms wel 3 persoons!) stoeltjeslift
  • grensovergangen
  • Duitse Marken voor onderweg mee, geld wisselen in Oostenrijk

Onvoorstelbaar…:)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Mirel020 Ik was één van de eerste in 1937. En ja ik schaam me dood met laarsjes van zeehonden bond.
Grapje 😂😂

Stukje uit de Kampioen van 1979, 40 jaar geleden schreef men ook al over onzekere tijden qua sneeuw met kerst.

null

Leuk om door te kijken! Ski’s moest je toen nog ‘wachsen’ :). Eigenlijk onvoorstelbaar hoe dat ging toen:

  • obv 2 plaatjes in een reisgids boekte je telefonisch je hotel
  • op de kaart stippelde je de route uit
  • winterbanden? Helmen?
  • afwachten of er sneeuw lag (geen webcams, misschien teletekst?)
  • met een beetje mazzel had je een luxe (soms wel 3 persoons!) stoeltjeslift
  • grensovergangen
  • Duitse Marken voor onderweg mee, geld wisselen in Oostenrijk

Onvoorstelbaar…:)

Roy83 op 27 mrt 2018 16:11

Ja, je wist niet beter.
Ik zie mij nog in de rij staan bij het Postkantoor voor een wintersportreisverzekering.
Moesten we ook niet vergeten, minstens 3 weken voor vertrek naar de bank om op tijd een setje Eurocheques en buitenlands geld te bestellen.
Later weer naar de bank om de Eurocheques en je buitenlands geld op te halen.
Naar de ANWB voor nieuwe routekaarten.
Wat een geregel en wat hebben we het nu makkelijk.

Moesten ooit eens in een stoeltjeslift, was wel -20, die dingen waren toen nog ontzettend traag.
Kreeg je een deken mee naar boven.

En sneeuw lag er natuurlijk altijd 😀

I can stick uphill ice, on my saucer...

Is de periode dat ik begon te skiën.
Als fel geïnteresseerde en gemotiveerde beginneling, herinner ik me vooral de algemene statement dat je aan de tip van de ski’s kon zien of deze geschikt waren voor een beginneling dan wel een gevorderde skiër.

Bij een ski voor een gevorderde zou de tip eerder puntig zijn, terwijl de punt bij een beginneling-ski eerder afgerond zou zijn.

Na al die jaren, weet ik niet of dit een terechte statement was, maar in ieder geval is deze maatstaf vandaag niet meer van toepassing.
(of zou ik weer iets gemist hebben? :-) )

Ik mis hier nog de sneeuwhoogte telefoon. Info nummer van KPN waar sneeuwhoogtes van gebieden via een bandje werden afgeroepen.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Het toch niet meer voor te stellen;
Lires, duitse marken, schilingen halen bij de bank, 3 portemonnee 's bij je.
pak eurocheques mee.
op teletekst kijken , voor de weersvoorspelling
routekaart op je knie in de auto.
geen gordel, geen airco, auto aan de kook, in de bergen.
Geen winterbanden,wel sneeuwkettingen mee.
skies in een hele smalle skibox, zag toen zelf nog eigen gemaakte kistjes op dak😂😂😂
Skies van hier tot daar, skischoenen, met achterinstap.
geen stoeltjeslift, alleen sleepliften. Een lift, zo steil tussen de bomen door, als je er uit viel, moest je door de dikke sneeuw, maar zien dat je weer beneden kwam grrr
In het dorpje, bijna iedereen nog een mestvaalt voor het huis.
jeetje, wat een nostalgie.

*bericht bewerkt door marie-louise op 28 mrt 2018 13:00

Ik mis hier nog de sneeuwhoogte telefoon. Info nummer van KPN waar sneeuwhoogtes van gebieden via een bandje werden afgeroepen.

Peter30 op 28 mrt 2018 11:28

de PTT dan toch :)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

En ook dat lokale specialiteiten als raclette echt iets nieuws was en je soms niet wist wat je op je bord kreeg. Fantastisch!
Skipas aan een elastiek flapperend om je nek of, heel stoer, in een houdertje om je arm of met oprolkoord.
Skipakken die ook bij sneeuw doorweekt waren aan het eind van de dag.
Skischoenen die zo flexibel waren als een spoorbiels.
Nederlands sprekende leraren iets zeldzaams waren.
Mensen in spijkerbroeken en beenwarmers op de pistes!
Ski’s van 2,10 m!
Toen de Autobahn nog echt een Autobahn was waar eng hard werd gereden van Kufstein tot Venlo.

Ik mis hier nog de sneeuwhoogte telefoon. Info nummer van KPN waar sneeuwhoogtes van gebieden via een bandje werden afgeroepen.

Peter30 op 28 mrt 2018 11:28

de PTT dan toch :)?

Roy83 op 28 mrt 2018 13:16

Nee, KPN opgericht in 1989 en mijn ervaring met dat nummer is van begin jaren '90. Maar bestond onder PTT wellicht ook al.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@Tim. 40 jaar verder en info is hetzelfde ;-)

Click. Click. Peace

98 @Peter30, niet 89 😀

I can stick uphill ice, on my saucer...

98 @Peter30, niet 89 😀

Shane op 28 mrt 2018 15:46

Uiteindelijk werd de PTT op 1 januari 1989 verzelfstandigd. De naam werd omgezet in de Koninklijke PTT Nederland NV, oftewel KPN. (bron: Wikipedia)

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Koninklijke PTT Nederland (KPN) bestond in 1989 uit PTT Post en PTT Telecom. De wegen van PTT Post en PTT Telecom scheiden in 1998. PTT Telecom gaat vanaf dat moment door het leven als KPN NV.
Tot 1998 liepen de telefoonlijnen dus bij PTT Telecom.

Volkel p9rs in 212cm. Zou ze best nog eens willen proberen. Zou zo maar vies tegen kunnen vallen.

Edwin van Riel

Mijn eerste skibroek was een Rennhose.

98 @Peter30, niet 89 😀

Shane op 28 mrt 2018 15:46

Uiteindelijk werd de PTT op 1 januari 1989 verzelfstandigd. De naam werd omgezet in de Koninklijke PTT Nederland NV, oftewel KPN. (bron: Wikipedia)

Peter30 op 28 mrt 2018 16:12

Selectief Wikipedia quoten om gelijk te willen hebben ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Grappig ook dat die artikelen veel langer en uitgebreider zijn. Men was natuurlijk behoorlijk afhankelijk van zulke tijdschriften voor informatie. Ook leuk: in de advertenties hadden ze antwoordcoupons.

Mijn eerste skibroek was een Rennhose.

DrPhil op 28 mrt 2018 16:33

@DrPhil
Laat me raden … een blauwe!

Inderdaad.

Bandjes maken met muziek voor onderweg, of hele hoezen mee met cd’s.
Wij hadden al snel een wisselaar voor maar liefst 6 cd’s maar dat gewissel vanuit de achterklep was zo irritant (hele bagagebak zat natuurlijk propvol) dat je never meer bij de wisselaar kwam.

Zowel op de heen als terugweg de luxe, keuze uit 6 cd’s. Of krakende en storende radiozenders die per 5km wisselden.

““Een lift, zo steil tussen de bomen door, als je er uit viel, moest je door de dikke sneeuw””
en de spanning elke keer of het dit keer gaat lukken…
Dat kan ik me nog goed te herinneren
en de piste die niet of zelden geprepareerd waren… en weinig mensen…

Toen had je puntenkaarten voor de lift. En later skipassen met een ponskaartsysteem. Met allemaal van die rechthoekige gaatjes.

O, ja, die rennhose, waar in je als een Michelin mannetje / vrouwtje uitzag.😂😂😂
en daarna die skipakken, met al die bonte kleuren, je zag zelfs echtparen, met de zelfde pakken.
je, zat er wel lekker warm in, maar o wee, als je naar het toilet moest, mouwen, nat op de grond.
mutsje op, sneeuwvangers, om de benen.

Ik heb ook een geel fluoriserende bodywarmer gehad. Maar die durfde ik niet aan.

Plaats een reactie