“Dal-afdaling gebuckelt”

Hallo,

Ik heb nu op diverse plaatsen mensen iets zien schrijven in de trant van “de dalafdaling wordt aan het eind van de dag wel flink gebuckelt”.

Ik vraag me dan af of ze daar echt mee bedoelen dat het een buckelpiste wordt, of meer dat er hoopjes geschraapte sneeuw met kale stuken er tusssen vormen. Ik kan me toch niet voorstellen dat een geprepareerde piste in de loop van 1 dag in een buckelpiste veranderd. Ja, een beetje bobbelig wel natuurlijk, maar echte solide buckels met aardig wat hoogte? Ik neem aan dat de meeste gebieden zo’n piste wel elke nacht prepareren.

Heeft er iemand foto’s van dat soort condities?

Hier een buckelpiste foto(promo van skigebied, niet van mij, ik wou dat zo kon skien!):

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/4547b40f071c0eb2dd5258f2...

Heb wel meegemaakt dat een bepaalde rode piste na 1 dag hogere buckels had, dan die jij op de foto laat zien. Maar was wel echt slushy sneeuw, dus dat speelt zeker mee. Bij voorkeur namen we dus de zwarte afdaling die er op dat moment beter bij lag.

En voor de duidelijkheid, ik bedoel ook niet die ene keer dat er net 50cm verse sneeuw ligt ‘s ochtends, maar gewoon een piste die ‘s morgen nog geprepareerd was.

*bericht bewerkt door Slim op 19 mrt 2018 15:58

Lag er trouwens in de ochtend keurig bij, maar 's nachts vroor het dan ook nog, vanaf een uur of 10 dik in de plus en werd het heel snel slushy.
Zowel in PDS op pistes meegemaakt als in SFL (laatste stukje blauw naar Serfaus bijv.). Maar met condities onder 0, zonder verse sneeuw eigenlijk nooit veel meer dan hobbels en ijzige stukjes.

Jahoor, ga maar eens in het voorjaar op het eind van de dag de wat lagere of zonnige pistes af.
Sneeuwhopen van 50cm hoog zijn geen uitzondering, ze zijn relatief zacht maar als je er recht overheen gaat zak je er echt niet in weg.

@Tiny-M en @Rider_Dune,

Aha, jullie noemen allebei specifiek voorjaars weer. Dat kan ik me inderdaad wel eerder voorstellen. Ik heb daar ook weinig ervaring mee. Als ik in het voorjaar ski is het meestal niet zo druk op de pistes waar ik dan ben (voornamelijk lokaal gebiedje).

@Paolie schrijft er niet bij of dit een dal-afdeling is in de Sella ronde:

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/96dbb4f092899e453e52291b...

Maar dat is (ook) in mijn optiek echt wel een buckelpiste. dat heb ik nog nooit zo druk gezien. een van de redenen die mensen aangeven om buckelpists te skien is meestal dat het rustig is.

null

Bovenste pistes in Flachau, rond 11.00 uur in de ochtend! Dit was op 29 december 2017.

Piste riderrrrr

Je kunt er ook wel door verrast worden en dan geen geen alternatief beschikbaar hebben.
Voorgaande jaren kende ik de Pluviometre altijd als een relatief eenvoudige blauwe verbindingspiste vanaf de Mont de la Chambre richting Val Thorens. In de week van 20 januari jl. werd ik, en niet ik alleen, verrast toen die, niet geprepareerd, was veranderd in een echte buckelpiste, vergelijkbaar met de foto. Vervolgens wordt het dan toch een leuke uitdaging die ik niet had willen missen.

Hen48

Gisteren om 17 uur de Gabuhel af, van boven tot onder flinke heuveltjes en de bovenste helft ook nog eens aan gevroren. Ieder die ooit in Dienten is geweest kent deze zonnige afdaling vast wel, vooral als er veel volk over heen gaat. Wij noemen het onderste gedeelte de sneuvelheuvel :D In de ochtend een heerlijke strak geprepareerde piste maar hoe later op de dag bij verse sneeuw of zon een berg vol met buckels.

*bericht bewerkt door Elly3 op 19 mrt 2018 16:53

Dienten Die Alte schule

Een buckelpiste is meestal hard.
Dit soort afdalings”buckel”pistes zijn vrijwel altijd zacht.
Gisteren hier in Obertauern ook twee steile rode pistes heel snel zien veranderen in grote hopen.

Lekker door de slushy hopen heen skiën, zijn in mijn ogen ski’s in het algemeen voor gemaakt. Echte buckels is idd ander verhaal ja. Maar ook bij ons in de groep wordt spraaktechnisch alles op 1 hoop gegooid in de vorm van buckels, terwijl het vaak zachte hopen betreft. Denk dat daar in diverse geschreven stukken ook sprake van is.

De 111 bij de 11erAlm in westendorf is elke dag een bucklepiste aan het einde van de dag. Het mooie is hij is blauw dat levert mooie plaatjes op als je op terras zit.

null

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Buckelpiste zijn juist eerder ongeprepareerde pistes (waar de buckels ook hard worden), de foto’s hierboven zijn eerder kapotgeskied in mijn vocabulaire. Met zachte bulten en daartussen afgeschraapt. Die doe ik liever dan echte harde buckels.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heerlijk die op hopen geskiede pistes om lekker op je board dwars doorheen te raggen. Vroeger had ik dit liever dan een keiharde piste maar die kan ik tegenwoordig ook wel erg waarderen.

Born to Ride

null

Bovenste pistes in Flachau, rond 11.00 uur in de ochtend! Dit was op 29 december 2017.

Patrick71 op 19 mrt 2018 16:36

Was dat echt ‘s ochtends nog corduroy? Wauw, dat heb ik inderdaad nog nooit zo snel zien gaan dan.

Hier in SFL is het aan het einde van de dag ook lekker buckelig op de piste naar Fiss. De bulten zijn niet allemaal zo heel slushy omdat het de hele dag onder nul is gebleven, dus de sneeuw vriest gewoon weer lekker op, op de nieuwe plek waar het naartoe is geschraapt. Daartussen is het ook lekker hard en afgeschaapt. Het zijn geen echte buckels zoals op een echte buckelpiste, maar als je daar overheen probeert te raggen heb je toch goede techniek en of bovenbenen nodig.
Mijn ski’s waren na 3 weken niks aan doen zo boot als een tang, dus ben heel blij met het beurtje wat ze nu weer hebben gehad.

Sneeuwt het al?

null

Bovenste pistes in Flachau, rond 11.00 uur in de ochtend! Dit was op 29 december 2017.

Patrick71 op 19 mrt 2018 16:36

Dat heb ik nog nooit meegemaakt in al die jaren Flachau niet om 11.00 ‘s ochtends😱 en kom er al een hele poos…

null

Bovenste pistes in Flachau, rond 11.00 uur in de ochtend! Dit was op 29 december 2017.

Patrick71 op 19 mrt 2018 16:36

Was dat echt ‘s ochtends nog corduroy? Wauw, dat heb ik inderdaad nog nooit zo snel zien gaan dan.

Slim op 19 mrt 2018 19:38

Nog even nagekeken. Foto is om 12.17 uur genomen en ja, de pistes waren geprepareerd. Oorzaak zou liggen in het feit dat alle verse sneeuw niet goed is gehecht aan de onderlaag. Duurt langer zegt men.

*bericht bewerkt door Patrick71 op 19 mrt 2018 21:07

Piste riderrrrr

Plaats een reactie