Skitest Alpenglühen Obertauern 18-3 t/m 21-3

Julian is sowieso leuk om te volgen 😀

I can stick uphill ice, on my saucer...

Julian is sowieso leuk om te volgen 😀

I can stick uphill ice, on my saucer...

Klopt Shane, zag het daarom ook voorbij komen.

@DrPhil Ik ga 22 t/m 25 maart naar het event toe (mijn vriendin heeft dit gewonnen), ik heb een paar vragen die jij wellicht kan beantwoorden…

Staan alle ‘bekende’ merken er tijdens Alpenglühen?

Kan je je eigen ski’s thuis laten, zo ja moet je je eigen stokken wel meenemen?

Kan je naast ski’s ook andere materialen testen?

Wanneer je eventueel niet met een groep meegaat, kan je dan de hele dag door ski’s wisselen?

Nu hopen dat ze de pistebully’s gerepareerd hebben 😬

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿
  1. Ja, de bekende merken staan er. Maar ze hadden toen maar een beperkt aantal types bij ski’s bij zich. De Head Kore 93 hadden ze bv niet bij zich. De Kore 99 wel. Die was dat jaar nieuw, dacht ik. Salomon had de nieuwe S/max en S/race modellen bij zich. Ik kan me niet herinneren dat Salomon bv. nog veel meer bij zich had. (Misschien ook de XDR serie, want die was toen ook vrij nieuw - maar dat kan ik me eigenlijk niet meer herinneren. Maar de QST serie bv niet.) Vooral de nieuwe modellen dus.
  2. Op zich kun je je ski’s thuislaten. Ze hadden toen genoeg ski’s. Maar je moet de ski’s weer tijdig inleveren, voor 16u dacht ik. Met je eigen ski’s zou je ook naar de hal (waar de ski’s staan en het verzamelpunt voor de begeleide skigroepen) kunnen skiën. Alleen haalde ik dat niet omdat de lift te laat open ging om de vertrektijd van de skigroepen te halen (9u00h);
  3. Ja, ze hebben ook helmen, schoenen en rugbeschermers. Maar daar waren er veel van de hele week weg. (Dat vond ik wel gek). En het was een zeer beperkt assortiment. Dus daar moet je niet veel van voorstellen.
  4. Ja, al kijken ze je dan wel vreemd aan. Maar ze waren er toen de hele dag. Veel ski’s zijn natuurlijk wel de hele ochtend cq middag weg. Toen ik er was, was het eigenlijk de hele tijd slecht weer, sneeuw en vooral nul zicht. Daarom haakten toen veel deelnemers af, en waren er de hele dag redelijk wat ski’s beschikbaar. Ik weet niet hoe dat is als iedereen gewoon blijft deelnemen. Zoals gezegd was het assortiment redelijk beperkt, ook qua lengtes.
    Tussentijds vermaakten de standhouders zich met een potje voetbal. Maar ze hadden ook een biatlongeweer, met van die bordjes. Dat heb ik ook een tijdje geprobeerd. Was erg leuk.

Het evenement vond toen plaats in Sportcentrum Obertauern. Op Google maps heeft het (restaurant) Olympiastützpunkt. (Best een steil weggetje ernaar toe, maar wel goed te lopen).

Wat leuk dat ze gewonnen heeft! Zit het hotel er ook bij?
Het is best een leuk gebied, zeker voor een paar dagen.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 jan 2020 18:43

Waar je nog rekening moet houden: de skigroep waar je wordt ingedeeld, heeft een vast schema voor het merk ski’s dat je mag testen. Dat schema is voor elke groep anders. Dus groep 1 test bv op dag 1/ochtend Völkl, ‘s middags Head. Groep 2 bv Atomic resp Salomon. Je test dan dus eigenlijk “maar” 6 ski’s, en dus ook 6 merken. In mijn geval zat daar een merk dat ik graag wilde proberen niet bij. Toen ik meteen bij de uitgifte aan de groepen een ander merk wilde proberen, deden ze daar wel moeilijk over (je moet je deelnamepas laten zien). Als je niet deelneemt aan de groepen, kun je wel vrij kiezen, al is de keus dan natuurlijk beperkt tot de nog beschikbare ski’s.

Bedankt voor je uitgebreide antwoorden! Eigen ski’s dus maar gewoon mee voor de zekerheid, beter mee verlegen dan om verlegen. De exacte bijzonderheden krijgen we daar nog, qua groep etc. Wellicht is het niet echt gepast om de groep af te zeggen, maar dat bekijken we ter plekke dan wel even.

Wel jammer dat het zo gestructureerd is per merk en groep, maar aan de andere kant kan ik moeilijk klagen wanneer je zo’n prijs wint haha.

Schieten met zo’n biatlon geweer lijkt me ook wel grappig trouwens 😃

Wat leuk dat ze gewonnen heeft! Zit het hotel er ook bij?

Ja, hotel Montana met half pension en 3 dagen skipas plus deelname aan de Alpenglühen.

Ik ben een aantal jaar terug voor een shortski naar Obertauern geweest en heb mij toen prima vermaakt. Gamsleiten 2 was toen dicht, dus hopelijk is deze nu wel open.

Als je nog andere tips hebt zijn ze van harte welkom 😉

*bericht bewerkt door Jeffvdv op 26 jan 2020 18:41

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Je hebt trouwens een beste smakker gemaakt toen, inmiddels weer helemaal hersteld neem ik aan?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ja, gewoon een rib gebroken. Vervelende blessure (duurt een hele tijd voordat je verbetering ziet en dan ineens is het weg). Maar niks blijvend.

Hotel Montana zat ik ook. Beviel me zeer goed! Ze hebben een pendeldienst naar de hal.

Ja, gewoon een rib gebroken. Vervelende blessure (duurt een hele tijd voordat je verbetering ziet en dan ineens is het weg). Maar niks blijvend.

DrPhil op 26 jan 2020 18:45

Top!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Hotel Montana zat ik ook. Beviel me zeer goed! Ze hebben een pendeldienst naar de hal.

DrPhil op 26 jan 2020 18:46

Dat klinkt goed! Even heel wat anders, ik zag dat je de Head Kore 93 in 180 hebt gekocht. Hoe bevallen ze, zijn ze makkelijk te skiën wanneer je nog nooit zo’n brede lat hebt geskied?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Ik neem ze volgend weekend mee naar Les3vallees, dan kan ik ze echt goed proberen. Ik heb ze twee keer een uurtje geskied, 1x in Solden op het testevent, en aansluitend in Stubai. Ik vond ze toen heel makkelijk skiën. Draaiden makkelijk, en liepen zeer makkelijk over sneeuwhopen en zo heen. Ik vond wel dat ze duidelijk minder grip hadden. Op harde pistes zullen ze dus ongetwijfeld minder zijn. Maar er was toen veel sneeuw gevallen, met als gevolg veel sneeuwhopen. Daar waren ze perfect voor. Nu ze hier thuis naast de Racetigers staan, zijn het wel lompe planken 😉. Destijds hadden ze de zgn demo bindingen (zeg maar verstelbare railbindingen). Die zijn 350gr per ski zwaarder dan de bindingen die ik nu heb. Dus ik hoop eigenlijk dat ze nu nog makkelijker skiën.

Hotel Montana is echt ski-in ski-out. Dus als je je ski’s meeneemt kun je gewoon terugskien. Al kun je niet rechtstreeks terug, (Nooit begrepen waarom ze daar geen lift die kant op hebben - nu ben je verplicht een rondje te skiën om terug te komen). Eten erg lekker en een erg mooi zwembad!
De avondskipiste loopt ook langs het hotel, meen ik. Mocht je dat leuk vinden.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 jan 2020 19:11

Ik ben benieuwd hoe de Kore’s bevallen als je ze wat uitgebreider/langer geskied hebt. Ik ben mij momenteel aan het oriënteren op de Head Kore 93 180 of de Blizzard Rustler 9 in 180 met als binding de tyrolia attack2 13 gw. (Volgens mij liggen beide ski’s niet ver uit elkaar).

Lijkt me leuk om zoiets te hebben voor de dagen met veel sneeuw of slush, mooi een beetje lol hebben. Plus het is altijd leuk om wat nieuws te zoeken/kopen haha.

Vwb het hotel wordt het dan idd lekker de eigen ski’s meenemen, wil dat ski-in ski-out wel ervaren (nooit eerder gehad).

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

De skikelder van Montana komt letterlijk op de piste uit. De paraplubar (weet niet hoe hij heet maar op Google maps makkelijk te vinden) zit aan dezelfde piste, een klein stukje boven het hotel. (Met ski is het 300m skiën of zo). Dus als je van apresski houdt zit je daar ook goed. Ook lekkere lunch trouwens.
Ik heb de Kore idd bijgekocht voor die omstandigheden. Sneeuwhopen met een slalomskietje van 165 is erg vermoeiend. Om over Tiefschnee maar te zwijgen. (Echte duikboot).

Lurzer Alm heet die paraplubar. Op Google maps niet heel duidelijk, maar ligt gewoon aan dezelfde piste.

Lurzer Alm heet die paraplubar. Op Google maps niet heel duidelijk, maar ligt gewoon aan dezelfde piste.

DrPhil op 26 jan 2020 19:43

Ik had hem net gevonden, was ook even op maps aan het kijken. Die paraplubak ben ik de vorige keer ook wel geweest, was gezellig haha. Het hotel ligt echt ideaal idd 😃

Mijn vriendin kan helaas niet mee, dus gaat er een vriend mee in haar plaats. Ik vermoed dat we die paraplubar wel 1 of meerdere keren zullen bezoeken 🙈😂

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Nog een tip: ze hebben in de hal ook kleedruimte en lockers. Dus je kunt ook gewoon ernaar toe wandelen en ter plekke je skischoenen aantrekken. Ik weet alleen niet hoeveel lockers ze hebben.

Thx, dat kan misschien ook nog wel handig zijn idd.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Als je een mailtje stuurt naar de plaatselijke VV, helpen ze heel snel Daar moet je ook alles (pas en zo) ophalen.

Als je een mailtje stuurt naar de plaatselijke VV, helpen ze heel snel Daar moet je ook alles (pas en zo) ophalen.

DrPhil op 26 jan 2020 20:05

In de informatie van de prijs stond dat ik mij daar de 22ste moet melden voor een welkomstpakket, etc. Zal ze dan ook gelijk het hemd van het lijf vragen haha.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Plaats een reactie