Canada - omgeving Banff+Fernie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Fernie

Eind november vertrek ik voor een maand naar Canada met m’n snowboard. Heb ongeveer een week om de omgeving van Banff te verkennen, daarna zit ik 3 weken in Fernie voor m’n CASI 1. Is natuurlijk nog lang wachten, eind november, maar alle voorpret is bij mij allang begonnen.
Dus ben ik op zoek naar tips!
Where to stay rondom Banff (in Fernie ben ik voorzien), hoe te reizen (een auto huren is vooralsnog niet m’n idee maar wel een optie voor de eerste week), wat vooral niet te missen (behalve de hondenslee en ijshockey natuurlijk)…
Maar ook: welke snowboardessentials neem ik mee? Ik board inmiddels een jaar of 11, als freestyler redelijk doorgewinterd, maar als freerider (wat daar - onder begeleiding uiteraard! - zeker wel het plan is) nog een newbie. Wat moet je bijvoorbeeld aan bij -25? Ik heb een gevoerde jas+broek, fleece, thermo’s… Allemaal aanwezig. Maar is bijvoorbeeld een donsjasje+hardshell niet warmer? (ik ben nogal een koukleum, haha). En waar doe ik goed aan: daar een meer freeride georiënteerde plank kopen of hier een model in de uitverkoop op de kop tikken? Ben nu in het bezit van een Elan Prodigy uit 2010, een echte freestyler, dus ik ben bang dat ik daarmee zink op de echte poederdagen.

Alle tips zijn welkom! Als dank zal ik tzt met alle plezier m’n ervaringen delen. ;)

*bericht bewerkt door Para op 15 mrt 2018 19:17

Setting forth in the universe

In Banff kan je in 1 van de hostels verblijven. Wel vroeg boeken, want die zitten in de winter redelijk vol. Voor vervoer tussen de steden gebruikte ik altijd deze website: https://kootenay.ride-share.org/index.php

Misschien dat je even met de bus naar calgery moet, maar er zijn tegen die tijd altijd mensen die van Calgary richting Fernie rijden. Is een stuk goedkoper dan de bus of auto lenen, en ik ben alleen maar gezellige mensen tegen gekomen. Zelf heb ik wel een paar dagen een auto gehuurd voor Banff (in Calgary gehuurd), zeker omdat als je daar gaat skien je moet bedenken dat Sunshine een goed 20 minuten rijden is, en lake louise nog verder. Nu kan dat met de transferbus, maar die zijn niet heel goedkoop. Norquay is volgens mij pas later in december open.

Freeride = Life

Eind november vertrek ik voor een maand naar Canada met m’n snowboard. …, maar als freerider (wat daar - ONDER BEGELEIDING uiteraard! - zeker wel het plan is) nog een newbie. Wat moet je bijvoorbeeld aan bij -25? Ik heb een gevoerde jas+broek, fleece, thermo’s… Allemaal aanwezig. Maar is bijvoorbeeld een donsjasje+hardshell niet warmer? (ik ben nogal een koukleum, haha).

Para op 15 mrt 2018 19:16

Dus als ik het goed begrijp zit jer gedurende de maand December?
Denk er wel aan dat dat in de meeste gebieden nog echt voorseizoen is. Ja, koud zal het wel zijn maar de sneeuw (vooral of-piste) moet echt nog komen. Hier even een grafiek van OpenSnow van dit jaar vs. gemiddeld. dan zie je dat je gemiddelde in december minder dan de helft van de maximale sneeuw diepte hebt.

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/a73dec83a7a8317157284d23...

Hier een quote van Bestsnow.net:
“Mid-December to early March for powder, surface conditions.”

Ook als je dar bent op OpenSnow.com kijken voor sneeuwvoorspellingen.

Kleding:
en gevoerde jas met een isolatie laag er onder is NOG warmer. Patagonia Nanoair is een superfijne onderlaag(ademt veel beter dan dons!) en nu overal in de uitverkoop.
Het grote probleem is meer je voeten en je gezicht. Begin met een dunne bivakmuts, ikzelf wil mijn mond altijd vrijhouden. Daaroverheen kiezen sommigen een Buff, sommigen een facemask en ik heb zo’n fleece ding wat lijkt op een bandieten zakdoek over de neus. Hier discussie: undefined

Dan wat betreft het freeriden zelf:
In Noord Amerika wordt het hele gebeid binnen de “ski Area boundary” veilig gesteld voor lawines, gletschers zijn er (bijna) niet en veel andere gevaren (Cliff Outs) worden aangegeven.
Er blijft natuurlijk altijd restrisico*, maar in principe kun je overal binnen het gebied, zowel op de geprepareerde piste als er naast zonder gids op pad. Als je tussen de bomen rijdt wel een maatje meenemen!
Buiten de Boundary is een ander verhaal, dan heb je lawine gevaar en geen reddings dienst.

Ik ben geen boarder (meer) maar ik zou me (helaas)meer zorgen maken over buckelpistes dan over diepe poeder. denk er aan dat elke ongeprepareerde route, ook dus alle treeruns, na een dag of zo veranderd in een buckelpiste.

*Vooral ook even leren over tree-well acccidents, alhoewel dat in december wel mee zal vallen:
undefined

undefined

*bericht bewerkt door Slim op 16 mrt 2018 15:06

[quote]

Ik ben geen boarder (meer) maar ik zou me (helaas)meer zorgen maken over buckelpistes dan over diepe poeder. denk er aan dat elke ongeprepareerde route, ook dus alle treeruns, na een dag of zo veranderd in een buckelpiste.

Slim op 16 mrt 2018 15:01

Dat valt echt wel mee hoor, ligt vooral aan welk gebied je zit. Maar zelfs in Lake Louise zijn een paar dagen na een dump nog goede runs te vinden. In Fernie helemaal, maar dan zal je het gebied beter moeten kennen dan de gemiddelde vakantieganger.

Bovendien, als je na je 3 weken je CASI 1 hebt, blijf je dan werken in Canada? Zelf zou ik dan gaan voor 1 van de minder bekende gebieden, zeker als je uitdaging wilt en veel poeder wil rijden. Whistler en Banff zijn een stuk sneller ‘tracked’ dan bijvoorbeeld Red mountain.

Freeride = Life

Thanks guys voor de tips! Ik heb er nog meer zin in nu.
@Arnie777 Ik moet (helaas) januari tot half februari terug in Nederland zijn voor werk… Daarna weet ik nog niet wat ik doe. Kan me voorstellen dat ik terugga naar Canada en via de organisatie waar ik m’n opleiding doe bij een skischool in Fernie terecht kom. Weet nog niet precies hoe dat zit met werkvisa etc. Andere optie is Zwitserland, daarover heb ik contact met een school daar.
@Slim Dank voor je uitgebreide tips! Daar kan ik zeker wat mee. Ik kan dus helaas niet in januari-februari, maar daarna is teruggaan zeker een optie om die enorme poederpiek mee te pakken!

Setting forth in the universe

Ik heb veel goede dingen gehoord en gelezen over Castle Mountain, als ee van die klein-en-fijn gebieden

Even een kleine heads up vanuit Canada: ik ben hier nu 2,5 week en ik wil niet meer naar huis…

Uiteindelijk de eerste tien dagen richting Banff en Jasper gegaan, beide 5 dagen en voornamelijk gewandeld. Dagpassen voor de gebieden tikken toch wel aan… Dus een dag Sunshine meegepakt, voor de rest heel veel natuur gezien.
Inmiddels zit ik 3 dagen in Fernie voor mijn CASI 1 opleiding via Nonstop, een Engelse organisatie. Fijne mensen - niet alleen vanuit Nonstop maar in heel Fernie! Wat een fijn plekje is dit… De condities zijn voor zo early season echt goed, vandaag was het min 15 en ja, tuurlijk mag er wel wat sneeuw bij, maar de eerste twee dagen was het feestelijk poeder rijden, en de volgende lading is (hopelijk) niet ver weg meer…
Ik heb net een aanvraag gedaan voor een werkvisum. Fingers crossed dat ik er eind februari weer ben. (Even ervanuitgaande dat ik m’n level 1 haal natuurlijk)

null

null

Setting forth in the universe

De plaatjes zien er mooi uit.
Veel succes daar.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Cooool!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

In de zomer een keer in Fernie geweest al was het maar één dag. Hing een relaxte sfeer. Leuke centrale staat met nog mooie oude pandjes (voor Canadese begrippen oud). Niet te vaak bij Rocky Mountain Chocolate langs gaan, is hemels maar niet goed voor het budget 😂

Uitrusten doe je maar in de lift.

Oh ja, en meer mooie plaatjes droppen mag altijd hoor 😎

Uitrusten doe je maar in de lift.

Nou vooruit dan ;)

null

Op de lager gelegen pistes sneeuwde het vandaag en gister, hogerop schijnt de zon. Wel koud (zo tussen de -10 en -15…), de liften zijn niet heel comfortabel, maar we vonden nog een verstopt stukje verse poeder tussen de bomen (bij Milky Way, voor de kenners) dus het was alweer een feestelijke dag hier!

Setting forth in the universe

Fernie is zeker tof plaatsje met gaaf terrein! Staan deze er nog?

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/59ce81857eae9c28a8d4c0ee...
https://cdn.wintersport.nl/forum/22/613adb5e732ce292f315a7b1...
https://cdn.wintersport.nl/forum/22/4912a6ddd50ecec8db283f1f...

Inmiddels wel ff 15 jaar geleden,

*bericht bewerkt door MrSKi op 08 dec 2018 08:22

Tip voor als je 's avonds in Fernie eens iets anders wil doen. Fernie heeft namelijk een icehockey team. Een avondje ijshockey kijken is een spektakel. Hoewel ik ooit in Fernie was, was ik toen niet in staat om te gaan kijken. Maar afgelopen seizoen heb ik een ijshockeywedstrijd gezien in Trail, dat vlak bij Red Mountain ligt (prima skigebied). Ik heb mij die avond prima vermaakt. Voordeel van een bezoek aan de Trail Smokers of de Fernie Ghostriders is dat een wedstrijd kijken nog betaalbaar is. Dit in tegenstelling tot de clubs uit Vancouver, Calgary en Edmonton.

*bericht bewerkt door Ronaldski op 09 dec 2018 19:20

@MrSKi Voor zover ik heb gezien staat dit er allemaal zeker nog!
@Ronaldski Dank voor de tip, ben afgelopen vrijdag inderdaad geweest. Super betaalbaar (tien dollar) en de hele sfeer was fantastisch en hilarisch. Ik dacht dat Canadezen allemaal superaardig zijn maar dat bleek toch even anders, haha.

Setting forth in the universe

Verder gister de eerste dump van het jaar (45cm vers) - gelijk compleet met stroomuitval en mensen die vastzaten in de lift. Zat zelf helaas de hele dag binnen voor een lawinecursus… Ook heel belangrijk!

En we maakten het vandaag goed met nog een 20cm vers en nog lang niet alles verspoord (of open - ik kom terug eind feb…). Het sneeuwt nu nog steeds dus ik ben benieuwd naar morgen… Het schijnt dat the Griz (de “man” die hier voor de sneeuw zorgt) van de level 1 instructor examens houdt, dat zou betekenen dat er volgende week nog meer sneeuw bijkomt!

null

Setting forth in the universe

@Ronaldski Dank voor de tip, ben afgelopen vrijdag inderdaad geweest. Super betaalbaar (tien dollar) en de hele sfeer was fantastisch en hilarisch. Ik dacht dat Canadezen allemaal superaardig zijn maar dat bleek toch even anders, haha.

Para op 14 dec 2018 03:16

Goed dat je genoten hebt. Het geeft aan dat er tijdens de wintersport zoveel andere leuke dingen te doen zijn. Met “minder superaardig” bedoel je daarmee de spelers (logisch - het gaat hard tegen hard), of ook het publiek. Van dat laatste hebben wij in Trail niets gemerkt. Het was gewoon een familieavond met kleine kinderen er bij en enorme koelboxen met drank en eten.

Goed dat je genoten hebt. Het geeft aan dat er tijdens de wintersport zoveel andere leuke dingen te doen zijn. Met “minder superaardig” bedoel je daarmee de spelers (logisch - het gaat hard tegen hard), of ook het publiek. Van dat laatste hebben wij in Trail niets gemerkt. Het was gewoon een familieavond met kleine kinderen er bij en enorme koelboxen met drank en eten.

Ronaldski op 14 dec 2018 14:59

Haha, toch het publiek… Hier niet echt een familieavond (wel wat kids, maar niet veel op de hoek van het thuisvak), wel een hoop twintigers van over de hele wereld op hun favoriete avond uit ;)

Inmiddels twee dagen regen op de lagere gedeeltes van de berg - waar ik de meeste tijd heb gespendeerd vanwege de examens voor m’n level 1 instructeurscursus. Helaas. Vanmorgen wel een poederrun die geweldig was - beste so far denk ik! Dus ondanks het Hollandse weer kruip ik toch blij m’n bed in… (Maakt de overgang straks minder groot, haha, ik ben alweer helemaal gewend aan de regen)

Mocht iemand nog tips hebben voor hoe droog te blijven als het de hele dag hoost, ik hoor ze graag! (Maar ik vrees dat er niet tegenop te werken is…)

Setting forth in the universe

Het zit er helaas weer op hier voor mij… Morgen vlieg ik - met m’n level 1 lesbevoegdheid op zak! - terug naar huis. Met pijn in m’n hart, maar ook de belofte om nog dit seizoen terug te komen voor m’n level 2 (en om m’n uitgeleende kersttrui op te halen, haha).

(Dus, @Arnie777, mocht je nog eens een dagje Hollands willen kletsen, ik ben er eind feb weer tot einde seizoen!)

M’n laatste runs vrijdag waren in de onverspoorde poeder dankzij de cat van Fernie Wilderness Adventures - daar wil ik jullie de plaatjes toch niet van onthouden…

null

null

Setting forth in the universe

Yeah! Jaloers! Nog minder dan 3 weekjes voordat ik er zit :D
Laat maar horen wanneer je weer terug bent @Para, gaan we zeker even kletsen!

Freeride = Life

Plaats een reactie