Oversteken naar de Alpen?

Als je tussen die bomen in het filmpje kan skiën, kom je elke skiroute af. Met dien verstande dat veel skiroutes uit ijzige buckels bestaan.

DrPhil op 7 mrt 2018 23:44

Bückels vind ik leuk. Tussen de bomen skiën is ook altijd buckelskien, buckels ontstaan doordat dieren op dezelfde plek een bocht maakt, dus als er geen nieuwe sneeuw is gebeurt dat altijd in de bomen.
ijzige bückels vindt ik wel minder, maar als het moet kom ik ook die wel af, het is dan alleen niet meer mijn voorkeur.
Maar zachte sneeuw bückels, of slush bückels zijn top!

Als je nou slush buckels top vindt he, wat zit je dan de hele tijd te zeuren over de sneeuwcondities???

I can stick uphill ice, on my saucer...

Als ik het zo lees, komt mr @slim echt het gros ban de skiroutes wel af. Graad of 35, bomen, buckels, slush en ijs geen probleem, dan heb je de grootste uitdagingen wel zon beetje gehad.
@slim: aanraders als je van steile buckels houd (en niet bang bent van wat ijs). De mont Fort en mont gele. Zeker aan die eerste had ik mn handen wel vol in ieder geval. Of een dagje naar Portes du Soleil (mur de chavanette). Vanuit 4 Vallees goed met de auto te doen voor een dagje.

Edwin van Riel

Garanties voor een geslaagde vakantie zijn er niet (“ik ben bang dat het niet leuk is”), je kunt een gebied kiezen dat de één fantastisch vindt en de ander vindt het niks. Heb je slecht weer dan kan je vakantie ook ‘verpest’ zijn …of je past je aan en hebt lol. Het leven én een vakantie zijn maar tot op zekere hoogte ‘maakbaar’, ga het avontuur aan!

@skibeppie je hebt deels wel gelijk. Anderzijds kun je de keuzes die van tevoren gemaakt moeten worden wel zo goed mogelijk afwegen en maken.

Simpel Voorbeeldje: met kerst boeken we altijd een hooggelegen gebied met nog uitwijkmogelijkheid naar een gletschergebied binnen redelijke rij-afstand. Hiermee dis altijd perfect kunnen skien in december, ook in mindere jaren.

Verder gewoon aanpassen en accepteren dat je nu eenmaal van de natuur afhankelijk bent. Mooi gezegd, maar neem van mij aan, dat ik na een week geen of heel slechte sneeuw echt niet te genieten zou zijn :)

Edwin van Riel

IJs is voor mij echt wel een zwak punt. Dan wordt het echt survivallen…
En die steile stukken waren ook allemaal met diepe sneeuw. Als het zo steil was en glad ijs, dan zou ik bovenaan wel heel erg staan slikken.

Ik weet het, there’s good snow and good for you snow, toch heb ik liever good Snow ;-)

Ik weet het, there’s good snow and good for you snow, toch heb ik liever good Snow ;-)

Slim op 8 mrt 2018 14:06

Vorige week beiden gehad, gelukkig in omgekeerde volgorde :)

Edwin van Riel

Garanties voor een geslaagde vakantie zijn er niet, je kunt een gebied kiezen dat de één fantastisch vindt en de ander vindt het niks. Heb je slecht weer dan kan je vakantie ook ‘verpest’ zijn …of je past je aan en hebt lol. Het leven én een vakantie zijn maar tot op zekere hoogte ‘maakbaar’, ga het avontuur aan!

SkiBeppie op 8 mrt 2018 09:40

Garanties zijn er nooit, maar je kunt wel zo plannen dat de percentages in je voordeel zijn. Lang van te voren een skivakantie boeken in de Ardennnen is bijvoorbeeld gewoon stom. Of een zon en strand vakantie naar Noorwegen.

Vervolgen zeg jij ook, het gebied dat een iemand top vind vind een ander niets.
Daarom heb ik advies gevraagd voor gebieden die bij MIJN SPECIFIEKE voorkeuren passen.

Denk dat het meest lastige bij jouw eisen nog de niet geprepareerde pistes zijn. Om echt een beetje leuke poeder daarop te vinden moet je inderdaad het geluk hebben dat het vrij recent goed gesneeuwd heeft. Italië heeft veelal prima geprepareerde pistes en gezien je de rest van je eisen denk ik dat Val Gardena prima moet kunnen. In ieder geval ook meer dan genoeg capaciteit van sneeuwkannonen dus verwacht, zeker in de periode, dat er gewoon heel veel open is. Portes du Soleil die ik noemde heeft genoeg zwart ongeprepareerd, ligt alleen wel iets lager. Je kan dan een keer pech hebben met wat regen.

Dan moet je de afweging maken zit je liever iets lager met iets meer kans op regen, of in een ander hoog gebied in Frankrijk waar je weer minder opties hebt tussen de bossen met slecht weer. Of zoals afgelopen januari: ik had in PDS 1 dag regen, in de hoge gebieden konden ze dagenlang het huisje niet uit wegens veel teveel sneeuw, maar dat was wel heel uitzonderlijk.

4 Vallee ben ik niet geweest, maar zoals ik lees, lijkt me dit voor jou inderdaad helemaal geen slechte optie.

Ik weet het, there’s good snow and good for you snow, toch heb ik liever good Snow ;-)

Slim op 8 mrt 2018 14:06

Ik zeg liever " there aint no bad snow, only bad skiërs"

Übung macht den meister!!!

In quattre vallee zijn er redelijk wat uitdagende routes die je kan nemen. Ook de offpiste mogelijkheden, evt met gids, zijn erg groot. Bij slecht weer kan je bij Bruson en Savoleyres tussen de bomen skiien. De drukte in dit gebied hangt erg af van wanneer de Engelse vakantie hebben.

@Tiny-M Hij houdt niet van geprepareerde pistes!

When life gets too complicated.... SKI

@Tiny-M Hij houdt niet van geprepareerde pistes!

Alex op 8 mrt 2018 17:20

Vandaar ook dat ik aangaf dat dit nog het meest lastige is. Anders zou ik voor de rest van de eisen naar Italië gaan.

Als je nou slush buckels top vindt he, wat zit je dan de hele tijd te zeuren over de sneeuwcondities???

Shane op 8 mrt 2018 06:49

Laat ik het zo zeggen, in het voorjaar, dan vind ik ze wel leuk. Maar er zit meestal een flinke tijd tussen goede-sneeuw-buckels en slush-buckels. En ijsbuckels vermijd ik echt liever. (Ik kom ze meestal wel af, maar kost zo veel moeite en gaat met
zo weinig gratie dat de lol er dan gauw af is)

*bericht bewerkt door Slim op 08 mrt 2018 22:51

“Goede mogelijkheden voor tochten
Les Quatre Vallées is een ideaal skigebied om mooie tochten te maken. Het is uitgestrekt, je vindt er veel skiroutes en gevarieerde pistes en je hoeft nergens een stuk met de bus. Houd er wel rekening mee dat je soms zeer lastige buckelafdalingen tegenkomt.

…hier keiharde buckelpistes, zonnige carvingsstreckes en dat alles in alle windrichtingen en in het hooggebergte als tussen de bomen…”

Dat klinkt allemaal wel goed inderdaad. Jammer van de hoge prijs, maar dat moet dan misschien maar eens voor een keertje

*bericht bewerkt door Slim op 08 mrt 2018 23:43

Als ik op naar de vakanties spreiding kijk, dan is het in week 9 in Oosterijk geen vakantie en in Zwitserland en Frankrijk wel.
Denken jullie dan nog steeds dat Zwitserland of Frankrijk rustiger zijn dan Oostenrijk?

Skiarlberg klinkt namelijk ook erg mooi(veel sneeuw!)

*bericht bewerkt door Slim op 13 mrt 2018 14:52

Meesten vinden ch te duur :)

Edwin van Riel

Meesten vinden ch te duur :)

evr66 op 13 mrt 2018 15:10

Ik neem aan de Zwitsers zelf toch niet?

Die gaan voor een deel naar oostenrijk. Sta je raar van te kijken de eerste keer :)

Edwin van Riel

Die gaan voor een deel naar oostenrijk. Sta je raar van te kijken de eerste keer :)

evr66 op 13 mrt 2018 16:41

En steken de grens over voor inkopen in Duitse supermarkten om op de weg terug aan de grens de BTW terug te vragen…

Die gaan voor een deel naar oostenrijk. Sta je raar van te kijken de eerste keer :)

evr66 op 13 mrt 2018 16:41

En steken de grens over voor inkopen in Duitse supermarkten om op de weg terug aan de grens de BTW terug te vragen…

4frank2 op 13 mrt 2018 16:49

Haha, ook een mooi voorbeeld

Edwin van Riel

Zinn er nog Mensen met ervaringen met Ski Arlberg? MonterosaSki?

Monte Rosa is mijn lievelingsgebied. Hele lange afdalingen, rustig en goed eten daar! Infrastructuur is niet overal even up-to-date, maar vind dat zelf geen probleem. Pistes zijn wel heel goed geprepareerd, geen niet geprepareerde pistes dus. Het off-piste dat daar is, is ook echt off-piste dus zou ik zonder kennis niet doen.

@tiny-M,
Kan je Monterosa aanbevelen voor een week of is het meer iets voor kortere trips? Wij zijn geen kilometervreters hoor, ik vermoed dat de gemiddelde forum leden veel meer km per dag skien dan ik.

Van wheretoskiandsnowboard.com:
“Extent of pistes is modest; only one main route down each valley
Few challenges or moguls on-piste”

Aan de andere kant is het prijsniveau misschien wel zoveel lager dan CH dat er weer meer gids huren mogelijk word?

Sluit me volledig bij @Tiny-M aan, ook mijn lievelingsgebied. Qua accommodatie en skipas is Monte Rosa niet heel veel voordeliger dan Zwitserland. Wel qua eten en drinken op de berg en in de supermarkt. Prima gebied voor een week, ik heb me er in elk geval uitstekend vermaakt. Je kunt ook een dagje naar een ander gebied in de Aosta vallei rijden, al is dat niet om de hoek.

*bericht bewerkt door Quick op 19 mrt 2018 20:02

Mr. Slow

Het gebied is erg uitgestrekt over 3 valeien, maar inderdaad niet heel veel pistes per bergflank. Voor mij is dat juist de charme van het gebied, niet 5 dezelfde pistes naast elkaar. En je kan je hier zeker een week vermaken, reken maar dat de pistes ook echt wel lang zijn.

Het gebied is erg uitgestrekt over 3 valeien, maar inderdaad niet heel veel pistes per bergflank. Voor mij is dat juist de charme van het gebied, niet 5 dezelfde pistes naast elkaar. En je kan je hier zeker een week vermaken, reken maar dat de pistes ook echt wel lang zijn.

Tiny-M op 20 mrt 2018 00:55

Ja dat klinkt ook precies aantrekkelijk voor mij:
Ik wil namelijk WEL graaag een beetje ‘toeren’ van dal naar dal, dat kan hier in Amerika namelijk nagenoeg niet. En zoals gezegd, ik ski helemaal niet zo veel km op een dag, dus heel veel km piste is ook niet per se nodig, en dan vind ik de esthetiek van een minder ontwikkeld berggebieden inderdaad juist een plus.

MAar @evr66 heeft ook een hele goede lans gebroken voor 4Vallees…

*bericht bewerkt door Slim op 20 mrt 2018 02:37

@Gigi, verschillende van de gebieden die mij worden aangeraden kies jij als “flop 5”. Denk je dat dat dat ook voor mijn criteria geldt? Zo ja, heb je dan een andere suggestie?

Voor mij:
2. Quatre Vallées (Z) - op een paar snellere liften na dramatisch verbonden gebied, verschrikkelijk duur (ook toen de Franc nog niet zo belachelijk koers had) en qua layout niet heel handig.

3. Zermatt (Z) - als je alle verhalen hoort en leest en dan daar bent… snel weer terg naar de Italiaanse kant van Breuil-Cervinia.

4. Ski Arlberg (O) - na alle verhalen, foto’s reviews, beschrijvingen is het toch een tegenvaller. De verwachtingen die worden gewekt worden niet waargemaakt…

GiGi op 30 apr 2016 20:49

*bericht bewerkt door Slim op 20 mrt 2018 14:44

Ah het klassieke rijtje van gebieden waar Amerikanen naar kijken. Typisch haha.
Dan zou ik naar de Dolomieten gaan. VAL gardena als je geen eigen vervoer hebt; de zuidelijke gebieden van de Dolomiti Superski als je wel een auto hebt.
Tignes als he veel en toegankelijk terrein wil: groots en compact tegelijkertijd. Maar wel bijna alles boven de boomgrens, dus in een white-out niet ideaal. Wel hoog en sneeuwzeker. En Val d’Isère is een mooi dorp.

Ah het klassieke rijtje van gebieden waar Amerikanen naar kijken. Typisch haha.

GiGi op 20 mrt 2018 15:07

Haha, dat heb je dan toch verkeerd. Dat lijstje zijn juist suggesties van Nederlanders, Duitsers en Oostenrijkers.
De Amerikanen kijken juist meestal als eerste naar de Dolomieten en Chamonix.
(Jij zit toch ook op Pugski? daar heb ik deze vraag ook gesteld)

*bericht bewerkt door Slim op 20 mrt 2018 15:33

Plaats een reactie