Katschberg; kind uit de 6 persoons-stoeltjeslift gevallen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Katschberg

Volgens mij heb ik in les arcs ook de eerstegezien met kerst. Hier in CH lopen ze wat achter zeg maar. Haha, veel gesleep, heeft ook wel zijn charmes.

Edwin van Riel

Ik denk dat Frans een hand heeft met heel veel vingers. ;-)

Want ik zie meer en meer liften met automatische beugels. En meer en meer gebieden in allerlei veiligheidsvoorziengen voor kinderen…

Click. Click. Peace

Dat het niet veel meer gebeurd is echt een wonder.

Het meenemen van kinderen blijft wel een ding. Je voelt je toch verantwoordelijk. Blijft daarom ook een eigen keuze, vind ik. Zelf heb ik er geen problemen mee.

Alleen vond ik het toch wel raar dat er tijdens mijn laatste vakantie in Vars zomaar een kind door de leraar achter ons de lift in werd geduwd door de leerraar. Doordat ik als snowboarder schuin sta, had ik t kind bijna niet gezien. Gevolg? Ging der bijna op zitten, doordat ik dacht de ruimte te hebben…

Ik vind het ook best wel dubbel,het wordt inderdaad zelden gevraagd of je een kind wil meenemen,ze worden er gewoon bij gezet.Ik ben zelf als de dood dat er eentje onder de beugel door gaat,zeker omdat ze dikwijls echt niet stil zitten of helemaal onderuit gaan hangen.
De beugel te vroeg open doen vind ik sowieso al erg,of er nu een kind bij zit of niet.Wegskiën nadat daardoor een kind eruit valt is gewoon misdadig.
In Westendorf zit op de zetellift van de oefenweide een dubbele bescherming.De beugel gaat automatisch open en er zitten magneten waardoor de kinderen met hun hesje vastgeklikt zitten,als ze tenminste zo n speciaal hesje aan hebben…

@Rogier: De uitspraak was natuurlijk figuurlijk bedoeld. Hoe je het wendt of keert, die paar liften met automatisch sluitende beugels in Frankrijk zijn een druppel op de gloeiende plaat. Elk begin is weliswaar beter als niets, maar er is nog een hele weg te gaan. Het is van de zotten dat een groot skigebied als L3V ook nog nieuwe liften in de buurt van familie-pistes laat bouwen zonder automatisch sluitende beugels en dat is toch de meerderheid t.o.v. de nieuwe liften met automatisch sluitende beugels. Mogelijk dat verscherpte EU-wetgeving in de toekomst ervoor gaat zorgen dat dit veranderd. Op de achtergrond wordt daarvoor al genoeg heen en weer gelobbyd. Maar goed, zolang in Frankrijk er meestal ook nog geen liftgarage vanaf kan (met alle gevolgen voor het materieel van dien) hebben we ook niet veel hoop nodig dat automatisch sluitende beugels de standaard worden.

Overigens: Alle skigebieden in je directe buurt, zoals Serre Chevalier, Montgenèvre, Puy Saint Vincent en Risoul hebben nog geen liften met automatisch sluitende beugels. Kidstops wel, maar dat is er meer voor om kinderen niet onder de beugel door te laten glijden. Als de beugel niet correct gesloten is, hebben dergelijke hulpmiddelen ook geen effect.
@Hulst: Dat L3V in totaliteit meer liften met sluitende beugels heeft dan Winterberg (wat ik overigens zo niet kan verifiëren, maar misschien kan je de precieze liften opnoemen) is met de grote van het skigebied natuurlijk niet zo moeilijk. In verhouding blijft L3V echter nog steeds nergens.

Dat het niet veel meer gebeurd is echt een wonder.

Hooykaas op 2 mrt 2018 18:34

Het gebeurd best vaker, alleen wordt niet elk voorval door de media opgepikt. Vaak is het kort voor of na het station, zonder serieus letsel. De media is alleen in de spectaculaire verhalen/ongelukken geïnteresseerd. Op het Amerikaanse continent hebben zelfs sommige stoeltjesliften überhaupt geen beugel, laat staan die automatisch sluit. Daar komen ook regelmatig ongelukjes voor die bij ons inmiddels vrijwel ondenkbaar zijn. Daar staat tegenover dat het publiek daar wel gedisciplineerder is.

*bericht bewerkt door Frans op 03 mrt 2018 01:22

@Rogier: De uitspraak was natuurlijk figuurlijk bedoeld. Hoe je het wendt of keert, die paar liften met automatisch sluitende beugels in Frankrijk zijn een druppel op de gloeiende plaat. Elk begin is weliswaar beter als niets, maar er is nog een hele weg te gaan. Het is van de zotten dat een groot skigebied als L3V ook nog nieuwe liften in de buurt van familie-pistes laat bouwen zonder automatisch sluitende beugels en dat is toch de meerderheid t.o.v. de nieuwe liften met automatisch sluitende beugels. Mogelijk dat verscherpte EU-wetgeving in de toekomst ervoor gaat zorgen dat dit veranderd. Op de achtergrond wordt daarvoor al genoeg heen en weer gelobbyd. Maar goed, zolang in Frankrijk er meestal ook nog geen liftgarage vanaf kan (met alle gevolgen voor het materieel van dien) hebben we ook niet veel hoop nodig dat automatisch sluitende beugels de standaard worden.

Overigens: Alle skigebieden in je directe buurt, zoals Serre Chevalier, Montgenèvre, Puy Saint Vincent en Risoul hebben nog geen liften met automatisch sluitende beugels. Kidstops wel, maar dat is er meer voor om kinderen niet onder de beugel door te laten glijden. Als de beugel niet correct gesloten is, hebben dergelijke hulpmiddelen ook geen effect.

@Hulst: Dat L3V in totaliteit meer liften met sluitende beugels heeft dan Winterberg (wat ik overigens zo niet kan verifiëren, maar misschien kan je de precieze liften opnoemen) is met de grote van het skigebied natuurlijk niet zo moeilijk. In verhouding blijft L3V echter nog steeds nergens.

Dat het niet veel meer gebeurd is echt een wonder.

Hooykaas op 2 mrt 2018 18:34

Het gebeurd best vaker, alleen wordt niet elk voorval door de media opgepikt. Vaak is het kort voor of na het station, zonder serieus letsel. De media is alleen in de spectaculaire verhalen/ongelukken geïnteresseerd. Op het Amerikaanse continent hebben zelfs sommige stoeltjesliften überhaupt geen beugel, laat staan die automatisch sluit. Daar komen ook regelmatig ongelukjes voor die bij ons inmiddels vrijwel ondenkbaar zijn. Daar staat tegenover dat het publiek daar wel gedisciplineerder is.

Frans op 3 mrt 2018 01:14

mijn puberende neefje is in Amerika idd welk eens uit een lift gedonderd. Geen beugel en dan de gaan ouweh… met een maatje een stoel achter je. Serieus inwendig letsel, was meteen rijp voor opname intensive care. Hoogte was 11 meter.

Edwin van Riel

@Frans. Ik heb geschreven (althansdtzo bedoeld) dat Trois Vallees veel meer liften heeft, niet dat ze meer automatische liften hebben. Die enorme hoeveelheid ga je niet even allemaal aanpassen.

Hen48

Geen camera’s, politie op zoek naar 5 Nederlanders.
„Er erzählte, dass er oben das Licht am Balken beobachtet hatte. Solange es rot war, durfte er ja nicht hinaus. Als dann der Liftbügel zu früh hochging, wurde er nervös. Der Bub klammerte sich links an den Lift, rechts hielt er die Stöcke und starrte das Licht an. Dabei verlor er das Gleichgewicht.“
bron: http://www.krone.at/1654423

Wintergast op 2 mrt 2018 14:03

Jammer. En vreemd.Tegenwoordig zie je zoveel gopro’s. Iemand moet toch wat gezien hebben toch? Maar goed. Hoop voor het ventje dat hij volgende vakantie weer mee wil!! Sterkte kerel

Ik moet eerlijk bekennen dat mij ook wel eens zoiets overkomen is… en dat ik toen de volwassene was…

Voordat wij zelf kinderen hadden ging ik met 2 vrienden op wintersport… we waren “beginners”, ik op mijn snowboard, mijn 2 vrienden op skies… We hadden geen ervaring in de alpen, maar waren in Frankrijk en kregen er ineens een klasje bij gestopt. Ik vond stoeltjesliften nog moeilijk en we waren met ons 3-en aan het concentreren op de snelle oude lift… De jongen werd er bij gezet maar die was te klein voor de lift… dus die werd het plateau af geduwd door de lift ipv dat wij hem op tilden… De vriend die naast hem zat heeft dat vaak gehoord… (de jongen huilde wel maar had uiteindelijk niks…).

Tegenwoordig met kinderen ben ik inderdaad erg voorzichtig met in en uit de lift… Ik had laatst mijn eigen dochter naast me en een Nederlands meisje van 4 daar weer naast… Ik kon er niet goed bij voor haar, maar ze hielpen door de lift zachter te laten draaien en haar er in te tillen… Vond het wel spannend met 2 kleintjes in de lift… (ivm er uit vallen en zo).

@Hulst: Ah, op die manier. Nee daarin heb je gelijk, bestaande alle liften upgraden is een vrijwel onmogelijke job. Doet men in Oostenrijk ook niet. ;)

mijn puberende neefje is in Amerika idd welk eens uit een lift gedonderd. Geen beugel en dan de gaan ouweh… met een maatje een stoel achter je. Serieus inwendig letsel, was meteen rijp voor opname intensive care. Hoogte was 11 meter.

evr66 op 3 mrt 2018 08:20

Jakkes, dat is naar om zoiets te lezen. Ik hoop dat je neefje het goed heeft doorstaan!

@Frans, twee jaar geleden viel er in het Franse gebied waar ik aan het skien was ook een kind uit de lift. Dit was overigens een lift met automatische beugelvergrendeling, dus zelfs dat is nog geen 100% veiligheidsgarantie. Hoe erg het ook is, ongelukken gebeuren helaas. Ik denk dat het zaak is om wanneer ee in de lift zit met kinderen en beginners extra attent te zijn.

En natuurlijk wordt er in Oostenrijk extra geinvesteerd in veiligheid, geen kans op bevroren billen (stoelverwarming) en bevroren neus (kap), om het standaard riedeltje Oostenrijk-Frankrijk compleet te maken :-)

*bericht bewerkt door Poudreuse op 04 mrt 2018 21:28

Was dat niet een lift, waarbij de “automatische beugels” niet goed vergrendeld werden? Ik kan me daarvan nog iets herinneren, waar meerdere ongelukjes zijn gebeurd, maar dat kon ook een andere lift zijn geweest. Een dergelijk fenomeen komt helaas vaker voor. 100% veiligheid bestaat inderdaad helaas nergens, ook al zijn kabelbanen min of meer het veiligste vervoermiddel ter wereld.

*bericht bewerkt door roberthoogenboom op 05 mrt 2018 19:41

Kom net deze tegen…

https://www.msn.com/nl-nl/video/viral/kind-valt-uit-skilift-…

roberthoogenboom op 5 mrt 2018 19:40

Maar dit is een stoeltjes lift zonder beugel en voetensteuntje zo te zien? Daar zou ik mijn kinderen zeker niet in mee laten gaan…

Mijn kinderen geef ik elke keer weer de waarschuwing mee: goed achterin zitten in het stoeltje, handen op de beugel en pas openen wanneer het mag en dit ook bij je buren melden als je merkt dat ze eerder de beugel omhoog willen halen.

Zelf let ik daar extra op als ik bijv. een kind (die meestal aan de zijkant van de stoeltjeslift gaan zitten) van een skiklas toevertrouwd krijgt dat armen/handen binnenboord zijn als de beugel naar beneden gaat en dat dit rustig gebeurt idem bij het openen van de beugel dat dit pas gebeurd wanneer dat mag en indien nodig hou ik het kind (vooral de kleintjes) nog even gefixeerd met mijn hand en help hun uit de stoel (indien nodig). Vind ik niet meer dan logisch.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Hier in Amerika hebben inderdaad heel veel oude liften geen beugel. Maar zoals het geval van de originele post laat zien, ook met beugel kan het nog mis gaan, dat 7 jarige jongetje was dus al binnen het liftstation, anders ben je immers nog veel hoger dan 1.7m.

Plaats een reactie