Route naar Foret Blanche (nacht/ochtend rijden)

Dit onderwerp gaat over de bestemming La Forêt Blanche

Beste mede-wintersporters,

Aanstaande vrijdagavond, zo rond een uur of 19, vertrekken wij naar Risoul. Natuurlijk hebben wel al veel zin in de wintersport. Omdat we dat willen maximaliseren gaan we snachts rijden, zodat we die zaterdag ook al de pistes op kunnen. En dan willen we natuurlijk ook graag voorkomen dat we die ochtend nog onnodig veel tijd kwijt zijn met het verkeer. Vandaar mijn vraag aan jullie, wat raden jullie aan qua route?

Ik heb al even rondgekeken, vooral ook hier: https://www.wintersport.nl/skigebieden/risoul-vars/forum/top…. Dat gaat alleen voornamelijk uit van overdag rijden en is van een paar jaar terug. En misschien is dat allemaal wel heel anders nu wij s’ochtends al daar in de buurt zijn (misschien tegelijk met vele Fransen?).

Of we via Zwitserland of Frankrijk gaan maakt voor ons niet zoveel uit (we vertrekken vanaf Enschede). Waarschijnlijk gaan we over Duitsland/Zwitserland. De vraag is vooral wat we het beste kunnen doen op het laatste stuk. We verwachten daar tussen 6 en 8 s’ochtends aan te kunnen beginnen (dus met licht op de lastigere stukken).

Opties die ik kan bedenken / heb gevonden zijn:

  1. Over de A43 / de Maurienne vallei: Chambery, Valfrejus tunnel, Italië, Briancon, Risoul: dit lijkt niet ideaal. Valfrejus tunnel is erg duur en er liggen veel andere gebieden op deze weg, dus kans op vertragingen. Met Retour d’est ook nog kans op flinke sneeuw.
  2. Over de D1091 / col du lautaret: Grenoble, Huez, Grave, Briancon, N94 Risoul. Wordt door sommigen aangeraden, door anderen juist niet. Er liggen ook andere gebieden langs deze route. Zou sneeuw van retour d’est misschien ook nog tot hier kunnen komen? (we checken het weerbericht natuurlijk ook die vrijdag en onderweg)
  3. Over de D1075/E712: Grenoble, Aspres, Gap, N94 naar Risoul. Om optie 4 te vermijden. Wordt aangeraden door sommigen
  4. Over de route napoleon, N85: Grenoble, Gap, N94 naar Risoul. Dit is iets korter dan optie 3. Wordt ook door velen afgeraden, veel kans op vertraging. Of zal dat s’ochtends niet zo’n rol spelen?

Verder hebben we winterbanden en sneeuwkettingen. We rijden liever zeker weten een kwartier of half uur langer als dat de kans op een paar uur in de file staan kleiner maakt. Daarmee zou ik nu als eerst aan optie 3 denken, maar ik vraag me af of Optie 2 niet toch beter is. Wat denken jullie?

null

*bericht bewerkt door FrankBr op 21 feb 2018 15:11

Het laatste wat ik gelezen heb is dat je bij route 1 en 2 last hebt van een gedeeltelijk afgesloten weg/col ivm het instorten van een tunnel. (Staat ook op deze site.) Dat is al even geleden gebeurd, maar de weg is nog niet volledig hersteld. Beperkt verkeer en daardoor filegevoelig.
Wij vertrekken zodadelijk, maar overnachten in Grenoble. Morgen weet ik pas meer, maar ik denk dat jij er dan al bent!!
Goede reis en een top vakantie gewenst!

Het laatste wat ik gelezen heb is dat je bij route 1 en 2 last hebt van een gedeeltelijk afgesloten weg/col ivm het instorten van een tunnel. (Staat ook op deze site.) Dat is al even geleden gebeurd, maar de weg is nog niet volledig hersteld. Beperkt verkeer en daardoor filegevoelig.

Nienke1001 op 23 feb 2018 06:42

De tunnel du chambon is sinds December 2017 opnieuw normaal geopend. Daar zou je geen probleem of moeilijke omweg meer mogen hebben. Die kom je trouwens alleen tegen op route 2.
De voorbije jaren hebben we aan de frejus-tunnel geen drukte gehad, ondanks wisseldagen tijdens de franse schoolvakanties. Maar kost inderdaad wat. Moeilijkste is om de drukte tussen lyon en chambery te ontwijken.

Met de voorspelde sneeuw zou ik vooral kijken welke weg de meeste kans heeft om open te blijven. Met veel sneeuwval durft de col du lautaret al eens tijdelijk gesloten zijn voor sneeuwruimen. Dat kan natuurlijk op het hoogste deel van de A43 mss ook gebeuren.

Over de andere routes kan ik niets zeggen, die zijn me niet bekend.

Veel plezier!

#wakeupwhereyouwant

Goed om te weten: dank!!

Ik zou zeker over Duitsland / Zwitserland gaan, dan vermijd je de altijd drukke A43 tussen Lyon en Chambéry.
Vanuit Zwitserland zou ik dan de A41 volgen via Chambéry naar Grenoble en dan route 3 of 4, afhankelijk van het weer. Route 1 is druk (tussen Chambéry en Albertville / Maurienne altijd vertraging) en duur, route 2 komt langs Alpe d’Huez en Serre Chevalier en zal ook druk zijn.

Mijn familie rijdt vanavond ook deze kant op. Ik heb de route via de Lautaret aangeraden. Ik loop je routes puntgewijs af:

1: NIET DOEN, retour d’est gaat roet in het eten gooien op de montegnevre ;-)
2: Lijkt mij de beste keuze, de bottlenek is tussen Grenoble en Bourg want daar heb je ook alle auto naar Alpe d’Huez, maar als je hier 's ochtends vroeg rijdt verwacht ik geen problemen. Ook qua sneeuw valt het dan vast nog wel mee.
Bij 3 is vooral het stuk Gap-Chorges erg vervelend. En kan erg druk zijn. Ik vind dit onhandige wegen vanuit Nederland zonder reeële tijdwinst ten opzichte van 2 ook omdat hier veel mensen rijden zonder winterbanden, met 2 cm sneeuw heb je de poppen al aan het dansen.
Bij 4 verwacht ik aardig wat drukte van mensen uit Parijs/Marseille.

Enige reden om 2 niet te doen is als je niet van bergwegen houdt.

Als je via Frankrijk rijdt kom je niet door Chambery als je direct naar Grenoble rijdt (Dus Nancy-Metz - Lyon - Grenoble) die wegen zijn zelden/nooit te druk. Ik rij altijd zo. Enige nadeel, de tol is wel wat duurder.

Click. Click. Peace

enne iets anders, de 27 e is er boven Risoul een vliegshow van de Patrouille de France, is de moeite waard om in je achterhoofd te houden. Net als de slee afdaling boven Vars (zorg dat je op tijd sleetjes reserveert)

Click. Click. Peace

@Rogier Jij bent de kenner, maar toen wij afgelopen zaterdag rond 8 uur over de A43 Chambéry - Lyon reden (terugreis), stond het aan de andere kant vanaf de Péage al behoorlijk vast richting Chambéry / Grenoble. Het was toen slecht weer met af en toe stevige regen.
Richting Chambéry rijd ik de laatste jaren eigenlijk altijd via A39 / A40 / A41. Dit jaar wel stukken met beperking tot 70 op A40, maar wel doorrijden en als je dan 107.7 luistert wordt je vrolijk van alle vertraging waar je niet in staat.

Als je niet via de Frejus rijdt kom je helemaal niet langs Chambery…

null

De A48 naar Grenoble levert eigenlijk nooit problemen op.

Click. Click. Peace

Ik ben met kerst via de frejus tunnel gereden. Op de terugweg hadden wij een helse rit terug door de vele sneeuwval. De cols van bv montgenevre sneeuwden dicht. Wij rijde. Altijd snachts dus dat was niet ideaal. De frejus tunnel rijdt wel zeer vlot…

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@Rogier Voor de Tarantaise / Maurienne moet je haast wel, dan is er weinig alternatief. Maar voor @FrankBr is dat niet van toepassing. Er schijnt ook een leuke snelle piste te zijn in Vars, weet jij daar iets van @Rogier ?

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! :). We zijn nu onderweg, en maken morgenochtend de definitieve keuze. Dat wordt dan ieg niet de valfrejus! Verder kijken we even afhankelijk van de sneeuw en de drukte dan, ook van hoe laat het is tegen die tijd. Fijn om even jullie overwegingen te weten, nu neig ik toch weer wat meer naar 2 dan eerst. Ik zal nog even laten weten wat we gekozen hebben een hoe dat was!
@rogier: ook bedankt voor de tips van de activiteiten! Vliegshows vind ik altijd mooi :)

We hebben uiteindelijk een prima rit gehad: over Genève en daarna via de lautaret. Heey eerste deel van de rit was allemaal goed, dus we kwamen lekker vroeg aan bij Grenoble, rond 6 geloof ik. We hadden al het weer bekeken, geen reden om iets anders te doen dus doorgegaan naar Huez. Het was overal nog erg rustig, weinig verkeer en dus goed kunnen doorrijden. We hadden nog een stukje met wat sneeuw en ijs op de weg, na Huez, toen was het net een half uurtje licht ongeveer. Veel mensen stopten om kettingen om te doen. Gevraagd aan de verkeersleider daar en die gaf aan dat winterbanden ook genoeg waren, dat was ook het geval. Wel een beetje glibberig, maar nergens lastig. Ook verder weinig drukte, ook bij briancon niet. De weg omhoog naar Risoul 1850 was ook helemaal netjes en vrij, tot de top aan toe. Uiteindelijk dus aangekomen zonder enige vertraging of oponthoud :D

Iedereen bedankt voor het meedenken en voor jullie tips!

Plaats een reactie