Goedkoop, welness, sneeuwzeker voor beginners

Ik wil samen met mijn vriend gaan skien. We zijn beide beginners. Een sneeuwzekere plek en een hotel met een welness heeft onze voorkeur. En dan ook nog een hotel met een HP of All inclusive formule. Zie door de bomen het bos niet meer en weet niet waar ik allemaal op moet letten. Wie weet een plek voor ons waar we samen onze eerste geweldige wintersport gaan hebben?

Leuk dat je wil gaan wintersporten! Nog nooit gedaan?

Hebben jullie al een periode in gedachten? Als uitgangspunt: je hoeft echt geen groot gebied te kiezen (heb je toch nog niets aan). Groepsles voor beginners wordt overal wel aangeboden, maar start vaak wel op zondag en/of maandag. Heel Oostenrijk en Italië staan vol met leuke halfpension hotelletjes (die vaak prima wellness hebben). Standaard gebieden die vaak langskomen voor beginners zijn Berwang, Lofer, Ehrwald etc (zoek maar eens wat topics over eerste wintersporten), maar ik denk dat Italië ook prima kan.

Mijn eerste wintersport was in Berwang, waar we lekker een weekje hebben kunnen lessen en daarmee ook gelijk het hele gebied door konden. Wij zaten in een klein hotel, met prima eten, een leuke bar en een klein beetje welness. Kostte toen denk ik zo’n € 600,- pp, incl skipas. Op het eind zijn we zelf nog een dagje naar Ehrwald gereden. Schoenen en ski’s zou ik gewoon huren.

Qua sneeuwzekerheid: eigenlijk moet je kijken naar ski zekerheid. Op veel plekken kan je prima skiën, zonder veel natuursneeuw.

Vragen die kunnen helpen in de selectie van een gebied:

  • Wil je wel of geen apresski (en welk soort?)
  • Wil je budget of niet?
  • Vind je het erg om iets verder te rijden dan de 8 uurtjes die je minimaal wel nodig hebt?
  • Wil je les in het Nederlands, of maakt dat niet uit?
Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ben zelf vorig jaar naar Finland geweest, dikke aanrader, zeker als beginner. 20km piste is meer dan voldoende om je mee te amuseren in mijn beleving en lapland is sneeuwzeker.

Zelfs de appartementen hebben over het algemeen een privésauna. Daarnaast kun je er ook genoeg andere dingen als hondensleetochten, sneeuwscooteren etc. doen. Plus je hebt de kans het noorderlicht te spotten.

Nadeel? Alles is duur, de reis, het eten, de activiteiten.

Ik neem aan dat je de zoekfunctie van deze site qua skigebieden al hebt geprobeerd?

Je kan dan een aantal thema’s aangegeven welke voor jullie van belang is.

Verder wat Roy83 zegt. Veel plezier in ieder geval!

Leuk dat je wil gaan wintersporten! Nog nooit gedaan?

Hebben jullie al een periode in gedachten? Als uitgangspunt: je hoeft echt geen groot gebied te kiezen (heb je toch nog niets aan). Groepsles voor beginners wordt overal wel aangeboden, maar start vaak wel op zondag en/of maandag. Heel Oostenrijk en Italië staan vol met leuke halfpension hotelletjes (die vaak prima wellness hebben). Standaard gebieden die vaak langskomen voor beginners zijn Berwang, Lofer, Ehrwald etc (zoek maar eens wat topics over eerste wintersporten), maar ik denk dat Italië ook prima kan.

Mijn eerste wintersport was in Berwang, waar we lekker een weekje hebben kunnen lessen en daarmee ook gelijk het hele gebied door konden. Wij zaten in een klein hotel, met prima eten, een leuke bar en een klein beetje welness. Kostte toen denk ik zo’n € 600,- pp, incl skipas. Op het eind zijn we zelf nog een dagje naar Ehrwald gereden. Schoenen en ski’s zou ik gewoon huren.

Qua sneeuwzekerheid: eigenlijk moet je kijken naar ski zekerheid. Op veel plekken kan je prima skiën, zonder veel natuursneeuw.

Vragen die kunnen helpen in de selectie van een gebied:

  • Wil je wel of geen apresski (en welk soort?)
  • Wil je budget of niet?
  • Vind je het erg om iets verder te rijden dan de 8 uurtjes die je minimaal wel nodig hebt?
  • Wil je les in het Nederlands, of maakt dat niet uit?
Roy83 op 20 feb 2018 14:51

Thanks Roy83 voor je snelle reactie. Dat had ik niet verwacht haha. We willen van 10 maart tot en met 17 maart gaan. Was ik er nog vergeten bij te zetten inderdaad. 🙈

We willen geen grote apres-ski, maar misschien wel ergens een drankje kunnen doen. Maar dit is allemaal geen must. Waarschijnlijk zijn we moe van het skien. Ik ben 1 keer eerder op wintersport geweest, dus heb wel wat les gehad, maar mijn vriend nog nooit.

Ons budget is max 750 euro pp voor alles. Incl huur, benzine, verblijf, eten enzo. Ik twijfel nog of we thuis van tevoren gaan lessen op een rollerbaan of daar in een klasje gaan. Les mag ook in het Engels. Duits zijn we beide niet zo goed in.

Minimaal 8 uur rijden vinden we geen probleem.

Ben zelf vorig jaar naar Finland geweest, dikke aanrader, zeker als beginner. 20km piste is meer dan voldoende om je mee te amuseren in mijn beleving en lapland is sneeuwzeker.

Zelfs de appartementen hebben over het algemeen een privésauna. Daarnaast kun je er ook genoeg andere dingen als hondensleetochten, sneeuwscooteren etc. doen. Plus je hebt de kans het noorderlicht te spotten.

Nadeel? Alles is duur, de reis, het eten, de activiteiten.

Netel op 20 feb 2018 14:56

Hoi Netel, ja lapland lijkt me helemaal geweldig! Staat ook nog zeker op mijn lijstje, maar is inderdaad wat duurder haha. Dus die slaan we deze keer over.

kijk anders hier eens, daar kan je al je wensen ingeven:
https://www.wintersport.nl/accommodatie

Born to Ride

Thanks Roy83 voor je snelle reactie. Dat had ik niet verwacht haha. We willen van 10 maart tot en met 17 maart gaan. Was ik er nog vergeten bij te zetten inderdaad. 🙈

We willen geen grote apres-ski, maar misschien wel ergens een drankje kunnen doen. Maar dit is allemaal geen must. Waarschijnlijk zijn we moe van het skien. Ik ben 1 keer eerder op wintersport geweest, dus heb wel wat les gehad, maar mijn vriend nog nooit.

Ons budget is max 750 euro pp voor alles. Incl huur, benzine, verblijf, eten enzo. Ik twijfel nog of we thuis van tevoren gaan lessen op een rollerbaan of daar in een klasje gaan. Les mag ook in het Engels. Duits zijn we beide niet zo goed in.

Minimaal 8 uur rijden vinden we geen probleem.

joëllejoëlle op 20 feb 2018 15:20

€ 750, - voor alles kan denk ik wel, maar is niet heel ruim. Skihuur is toch snel € 100,-, € 20 pppd voor eten/drinken op de piste is ook al € 120,- per week, € 75,- brandstof ben je ook wel kwijt en dan heb je nog € 450,- over voor slapen en eten…Ow ja, dan moet je natuurlijk nog op les ;).

Wat ik zou doen: klik bovenin eens op gebieden, klik ‘beginner’ en ‘laag prijsniveau’ aan en lees door wat er bij die gebieden staat. Kies dan 2 of 3 gebieden die leuk lijken en kijk via de link van Matthias123 eens hoe duur het wordt. Kleinere gebieden zijn overigens vaak wel goedkoper. Ik zie daar echt veel gebieden staan (ik ken ze natuurlijk niet allemaal)! Ik heb dus hele leuke ervaringen met Berwang, maar dat wordt onder de streep wel iets duurder dan € 750,- totaal.

Misschien werkt deze link: <a href=“https://www.wintersport.nl/skigebieden#at:beginners:prijs:de…”> Link </a> Die werkt dus niet, maar ik had prijs/beginners aangevinkt.

*bericht bewerkt door Roy83 op 20 feb 2018 16:14

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ow en andere hebben er meer ervaring mee maar ‘on a budget’ is Frankrijk denk ik veel aantrekkelijker (maar gaat wel ten koste van je halfpension)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ow en andere hebben er meer ervaring mee maar ‘on a budget’ is Frankrijk denk ik veel aantrekkelijker (maar gaat wel ten koste van je halfpension)

Roy83 op 20 feb 2018 16:16

Hoezo? Je krijgt daar toch gewoon de helft voor hetzelfde geld? De helft in oppervlakte dan… met uitklap-jacuzzi en opblaassauna. ;)

Zonder gekheid: ga lekker op zoek naar een geschikt gebied, dan binnen dat gebied naar een dorp dat een goede skischool heeft en goed ligt en dan in dat dorp naar een leuk hotel. De kleine(re) gebieden in Oostenrijk, daar hebben anderen veel meer ervaring mee dan ik. Maar let er wel op dat het half maart op zuidhellingen en in lager gelegen gebieden niet allemaal wit is of er superstrak bij ligt.

In het tussenseizoen, sneeuwzeker, niet te moeilijke pistes, max 750, HP: (lastminute) pakketreis via bv Sunweb. Als je het zelf bij elkaar gaat boeken ben je hoogstwaarschijnlijk meer kwijt. Want alleen reis, skipas en skihuur is “los” bij elkaar al ca 400 euro in de goedkoopste gebieden. Ik denk dat je dan meestal in Frankrijk uitkomt (bv St Francois, Valmorel), waar je prima kan leren skiën.

Wildkogel Arena. Daar zijn de accomodaties erg betaalbaar. Skigebied is perfect voor beginners en met ongeveer 65km piste ook niet overdreven klein + sneeuwzeker… Deze week is trouwens ideaal, want dan is de laatste drukte voorbij. Even via google maps vind ik direct al een hotel aan 590 euro per week. inclusief half pension en skipas… Niet blind staren op booking en consoorten, want die hebben meestal erg weinig aanbieding en te duur. Ga op zoek naar de zogenaamde Pauschalen, die zijn er in overvloed in deze periode.

*bericht bewerkt door Joy85 op 20 feb 2018 16:41

Tui heeft vaak ook prima aanbiedingen incl skipas en ook een fijne zoekmachine.
Succes! En natuurlijk heel veel plezier!

Wildkogel Arena. Daar zijn de accomodaties erg betaalbaar. Skigebied is perfect voor beginners en met ongeveer 65km piste ook niet overdreven klein + sneeuwzeker… Deze week is trouwens ideaal, want dan is de laatste drukte voorbij. Even via google maps vind ik direct al een hotel aan 590 euro per week. inclusief half pension en skipas… Niet blind staren op booking en consoorten, want die hebben meestal erg weinig aanbieding en te duur. Ga op zoek naar de zogenaamde Pauschalen, die zijn er in overvloed in deze periode.

Joy85 op 20 feb 2018 16:36

@Joy85 : uitstekende deal inderdaad. Maar met reis, skiles, skihuur en eten & drinken op de piste kom je dan nog ver boven de €750 uit…

*bericht bewerkt door 77steve op 20 feb 2018 17:20

75 euro aan brandstof, voor een retourtje Alpen? Dan heb je wel een heeel zuinig karretje. Ga je het niet mee redden. Een busreis (tja, het moet je niet te veel tegenstaan) is dan een beter alternatief.

800 km, 6l / 100 km = 48l. 48l x iets meer dan € 1,50 = € 75,-. Dat x2 (heen en terug) gedeeld door 2 (pp) is ca € 75,- pp :).

Redelijk zuinig, niet te ver, maar zeker niet onmogelijk denk ik.

Overigens, terugrekenend is € 750 gewoon idd niet al te veel. Les € 150,-, materiaal € 100,- reis € 75,- en (heel zuinig) € 100,- op de piste is nog € 325,- over voor slapen, eten en skipas. Dan kom je toch wel een beetje op die deals uit van die Franse bestemmingen.

*bericht bewerkt door Roy83 op 20 feb 2018 18:11

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

800 km, 6l / 100 km = 48l. 48l x iets meer dan € 1,50 = € 75,-. Dat x2 (heen en terug) gedeeld door 2 (pp) is ca € 75,- pp :).

Redelijk zuinig, niet te ver, maar zeker niet onmogelijk denk ik.

Overigens, terugrekenend is € 750 gewoon idd niet al te veel. Les € 150,-, materiaal € 100,- reis € 75,- en (heel zuinig) € 100,- op de piste is nog € 325,- over voor slapen, eten en skipas. Dan kom je toch wel een beetje op die deals uit van die Franse bestemmingen.

Roy83 op 20 feb 2018 18:07

Let wel op dat er dan een 75€ enkele reis aan tol bij komt

Born to Ride

Thanks Roy83 voor je snelle reactie. Dat had ik niet verwacht haha. We willen van 10 maart tot en met 17 maart gaan. Was ik er nog vergeten bij te zetten inderdaad. 🙈

We willen geen grote apres-ski, maar misschien wel ergens een drankje kunnen doen. Maar dit is allemaal geen must. Waarschijnlijk zijn we moe van het skien. Ik ben 1 keer eerder op wintersport geweest, dus heb wel wat les gehad, maar mijn vriend nog nooit.

Ons budget is max 750 euro pp voor alles. Incl huur, benzine, verblijf, eten enzo. Ik twijfel nog of we thuis van tevoren gaan lessen op een rollerbaan of daar in een klasje gaan. Les mag ook in het Engels. Duits zijn we beide niet zo goed in.

Minimaal 8 uur rijden vinden we geen probleem.

joëllejoëlle op 20 feb 2018 15:20

Jullie willen dus gaan over 3 weken? En je twijfelt nu nog of je in NL gaat lessen? Beetje kort dag…

Piste riderrrrr

Thanks Roy83 voor je snelle reactie. Dat had ik niet verwacht haha. We willen van 10 maart tot en met 17 maart gaan. Was ik er nog vergeten bij te zetten inderdaad. 🙈

We willen geen grote apres-ski, maar misschien wel ergens een drankje kunnen doen. Maar dit is allemaal geen must. Waarschijnlijk zijn we moe van het skien. Ik ben 1 keer eerder op wintersport geweest, dus heb wel wat les gehad, maar mijn vriend nog nooit.

Ons budget is max 750 euro pp voor alles. Incl huur, benzine, verblijf, eten enzo. Ik twijfel nog of we thuis van tevoren gaan lessen op een rollerbaan of daar in een klasje gaan. Les mag ook in het Engels. Duits zijn we beide niet zo goed in.

Minimaal 8 uur rijden vinden we geen probleem.

joëllejoëlle op 20 feb 2018 15:20

Jullie willen dus gaan over 3 weken? En je twijfelt nu nog of je in NL gaat lessen? Beetje kort dag…

Patrick71 op 20 feb 2018 19:02

Hoezo? gewoon op een rollerbaan 2 of 3 avonden in de week lesnemen, dan heb je een aardige basis om goed een blauwe piste af te komen.

Born to Ride

Plaats een reactie