Vechtpartij aan de skilift.

Tja, er bestaat volgens mij geen volk ter wereld dat zulk maniakaal gedrag kan vertonen in een rij als Nederlanders… soms word je daar op aangesproken en dan vliegt er natuurlijk gelijk een stoere kerel in de brand die een kind te grazen neemt.

Echt wacht gewoon relaxt op je beurt Hollanders, het scheelt seconden…

Shane op 16 feb 2018 00:21

Ach, wat een onzin. Het valt ons op want wij zijn Nederlanders. Wat gebeurt er bij liften/op pistes in de VS, Canada, Japan, Zweden of weet ik veel waar? Dit ligt gewoon onder een vergrootglas. Het komt echt wel vaker voor en ook met andere nationaliteiten. Vorig jaar, dit jaar, maar ook volgend jaar

Not all who wander are lost

@Edwin. die voorbeelden die je noemt zijn een grapje toch??? Ik bedoel… deze voorbeelden 😁

I can stick uphill ice, on my saucer...

Nee, waarom dan? Jij hebt een negatief bericht over ons als Nederlanders. Ik maak me sowieso nooit druk op vakantie en heb eigenlijk nog nooit gekkigheid meegemaakt, maar het blijft altijd wel gebeuren, overal en met iedereen. ;)

Not all who wander are lost

Omdat je erin bent geslaagd om at random de meeste geduldige en ordentelijke rijwachters te noemen uit landen waar men ook iets anders te doen heeft haha. Noord Amerikanen schrikken zich de pleuris van ons bizarre skiliftgedrag, Japanners hoef ik denk niet eens toe te lichten en veel Zweden zijn gewend aan keurig wachten in een lange rij om thuis een drankje te kunnen drinken. 👍

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ach. Sommige hollanders en Duitsers zijn gewoon klootzakken. Onbeschoft bij de liften…onbeschoft bij de verhuur. En maar klagen over de prijzen. En vervolgens wilt hams schapps wel een raceski en een hagelnieuwe schoen. Voorbeeld. Man met maat 28.5 bleef roepen dat een 32.0 te klein is. Dan maak je schoen dicht en ga in de skihouding staan. Ipv doen alsof je een pantoffel past. Of aankomen met een schoen van 25 jaar oud. En boos worden dat wij niet de ski willen instellen omdat het levensgevaarlijk is. Omdat alles afgesleten is. Gelukkig zijn er ook nog nette mensen. Waarmee je een gezellig praatje kunt houden. ( dhr zonneveld, mocht je hier zitten, groeten uit Viehhofen ;) ). Maar de locals zijn ook niet heilig. Die draaien je soms ook een poot uit. Ieder land of cultuur heeft zijn eigen dingen. Om maar even wat olie op het vuur te gooien :)

echte mannen lopen naar boven,

Als iemand die een aantal jaar in het buitenland heeft gewoond merk ik dat helemaal niet. Mijn ervaring is dat Nederlanders best graag geziene gasten zijn juist omdat we ons best doen om de taal te spreken en een beetje aan te passen.

btbt op 16 feb 2018 10:20

Als je langere tijd in het buitenland woont wil ik dat gerust aannemen. Maar Nederlandse toeristen zijn doorgaans behoorlijk herkenbaar omdat ze vaak net iets te optimistisch zijn over hun meertaligheid en aanpassingsvermogen ;-). Dat ligt er dan vingerdik op :-p.

Waar wij Belgen onze ergernis eerder voor onszelf houden als zoiets gebeurt, zullen onze noorderburen meestal met meer uitgesproken assertiviteit uitpakken. De ene keer werkt dat in jullie voordeel (wat bij ons kan rekenen op stiekeme bewondering dan wel extra introvert gemor), de andere keer in jullie nadeel (wat we zonder uitzondering bijzonder grappig vinden :-D).

Noord Amerikanen schrikken zich de pleuris van ons bizarre skiliftgedrag

Kun je nagaan …

Rob

Noord Amerikanen schrikken zich de pleuris van ons bizarre skiliftgedrag

Shane op 16 feb 2018 21:03

Ons? Heb je het over jezelf?
Ik wacht gewoon overal op mijn beurt, net zoals heel veel andere fatsoenlijke Nederlanders.

Vanwaar zo’n toon @Wintergast? Je had het ook even kunnen googelen:

https://www.autoeurope.com/travel-blog/5-differences-between…

*bericht bewerkt door Shane op 17 feb 2018 13:03

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane: Vanwaar jouw toon, je kunt het ook even toelichten. Omdat jij niet duidelijk bent, moet ik googelen?
Als jij het over “ons” hebt, dan ga ik er van uit dat jezelf daar ook bij hoort.
Of heb ik de Nederlandse taal niet goed geleerd?

In dit geval gaat het dus zelfs over Europese skiers in het algemeen en ja, daar hoor ik zelf ook bij. Amerikanen omschrijven onze rijen voor de lift als totale chaos… iets waar je als Amerikaan van gaat schrikken als je hier komt.

Verder, je moet van mij helemaal niks, daarom staat er ook “kunnen” op een volgens mij vriendelijk vragende toon. Begrijp je toon in deze reactie dus ook weer niet en Ik begrijp overigens totaal niet waarom je je zo aangesproken voelt over een algemenisering wanneer het jou niet betreft @Wintergast?

Verder had je ook de moeite kunnen nemen om de volledige conversatie te lezen voor wat extra context.

*bericht bewerkt door Shane op 17 feb 2018 13:37

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik maak me nooit druk om voordringers. Wel vind ik het vervelend als hierdoor mijn kinderen in het drang komen en we niet makkelijk samen kunnen instappen. Maar dan wacht ik nog liever langer dan dat ik boos wordt. Laat maar gaan denk ik dan…tis vakantie

Voordringers, daar erger ik mij tegenwoordig meestal niet meer aan, zolang ze maar niet over mijn ski’s heen raggen en/of kleine kindjes in het gedrang brengen. Vroeger kon ik er wel giftig om worden en er in het Frans of Duits iets over roepen, maar tegenwoordig plant ik hooguit een skistok tussen iemand zijn ski’s en daarbij houd het dan op.
Wat ik wel irritant vind zijn die mensen die er eerst zo nodig langs moeten, en dan vervolgens stil gaan staan en de boel blokkeren, omdat de rest van de groep nog niet is gearriveerd.
Of ineens van links, naar helemaal rechts in de rij willen, al dan niet over jouw ski’s heen, omdat ze naast elkaar willen zitten.

*bericht bewerkt door Kor@ op 17 feb 2018 15:06

Sneeuwt het al?

Misschien is 't de hierboven geplaatste (mis)-reactie tegen @Shane een voorbeeld van’t (mondeling) verbaal-assertief(agressief) gedrag met als gevolg hoe iets onnozel kan leiden (lijden??? :)) tot ergernis bij anderen???

Born to run. B.S.

Opnieuw gewordt het een non-discussie alhier.

@Shane ‘Noord Amerikanen schrikken zich de pleuris van ons liftgedrag’ en dan kom je met één blog waarin iemand iets schrijft over lift line chaos… Eén blog zal niet echt de mening vertegenwoordigen van een volk toch… Zonder dat ik er verder tegenin wil gaan trouwens. Omdat ik wel van mening ben dat die ene Noord Amerikaanse Blogger een punt heeft dat het her en der wel een teringzooi is in de liftrijen🤔

Dat gezegd hebbende ben ik wel benieuwd hoe een rij voor een drukke lift er dan uitziet in een Amerikaans skigebied? Is dat dan gewoon 6 of 8 rijen breed wachtende mensen zo lang als de rij noodzakelijk is? En hoe is zo’n rij gevormd dan? Gewoon hoe de mensen de rij vormen of wordt die gevormd tussen hekken ofzo? Of zie ik dan een rij over een piste staan ofzo of tot ver in het dal netjes op de stoep ofzo?

Als ik trouwens filmpjes zie van Black friday en soortgelijke grote uitverkopen ben ik wel van mening dat noord Amerikanen ook niet echt de netste wachtrijmensen zijn. Maar goed dat zullen dan ook weer niet de prototype wintersporters zijn

🏂

Serieus @Martin9, daar zijn heel veel meer blogs, artikelen, filmpjes en weet ik al wat niet meer over. Het is ook simpelweg een wereld van verschil en vrij algemeen bekend. Amerikanen staan op een powder day al ver voor openingstijd keurig netjes in een rij.

*bericht bewerkt door Shane op 17 feb 2018 19:07

I can stick uphill ice, on my saucer...

Ik kom dit ook wel regelmatig tegen asociaal gedrag maar gelukkig zie ik ook positieve kanten 1,5 week geleden was ik in Les Sybelle. Ik zag daar hoe lift mechanicien een soort wedstrijd aanmoedigde om zo snel mogelijk de poortjes weer aan te vullen zodat maximale lift capaciteit gebruikt word. Het is voor sommige mensen echt doodeng om met anderen in een lift te zitten. 2 a 3 liftjes wachten tot je groep compleet is is niet zo erg toch?

Ik kom dit ook wel regelmatig tegen asociaal gedrag maar gelukkig zie ik ook positieve kanten 1,5 week geleden was ik in Les Sybelle. Ik zag daar hoe lift mechanicien een soort wedstrijd aanmoedigde om zo snel mogelijk de poortjes weer aan te vullen zodat maximale lift capaciteit gebruikt word. Het is voor sommige mensen echt doodeng om met anderen in een lift te zitten. 2 a 3 liftjes wachten tot je groep compleet is is niet zo erg toch?

gulian op 17 feb 2018 19:28

dat is ook wel nodig daar want de liften infrastructuur was daar in 2011 en 2012 al erg verouderd met een lage capaciteit.

🏂

… gevolgd door een sarcastische opmerking in de taal die de betreffende persoon spreekt (tenzij het Russisch of zo is). Die blik die je dan krijgt is echt priceless… :p

Harm op 16 feb 2018 07:26

Dit dus…
Dan ben je dus net zo goed irritatie aan het opwekken als degene die voordringt. :-[

Yippee op 16 feb 2018 07:58

Niet dus. Er is wel een verschil tussen het maken van een opmerking en het vertonen van asociaal gedrag. We hoeven ook niet allemaal als koosjes in de rij te gaan staan.

Sinn op 16 feb 2018 08:02

sarcasme is een vorm van humor die mij erug ligt en die ik ook hanteer als er iemand voordringt waarop iemand geen antwoord op kan geven, dat maakt het juist zo leuk,plus je laat ze maar “voor” dus ook al geen reden tot agressie. humor is de beste methode tegen de terreur van de gekwetste en voordringers. dikke duim voor humor/sarcasme zouden we meer moeten doen

oja in noord amerika (behalve Canada)staan bewapende beveiligers dus ja ik ook netjes aansluiten hoor geen gemor voor je een kogel in je lichaam krijgt

Elke keer als Nederlanders op een slechte manier in het buitenlandse nieuws terechtkomen vind ik dat hartstikke vervelend.

Je bent te GAST in een ander land… gedraag je daarnaar. Hoffelijkheid, geduld en elkaar iets gunnen … toverwoorden.

Henrike op 16 feb 2018 13:59

Inderdaad … je bent te gast … ofwel klant en je betaalt er voor.
Daarbij is het vakantie en dan moet je je vooral nergens druk om maken, niet om (het gedrag van) anderen en al helemaal niet om hoe anderen over jou denken.

Toch … ?

RCGrootveld op 16 feb 2018 15:49

Nou… dat is wel een redelijk asociale interpretatie daarvan…
… Op zo’n uitleg was ik zelf überhaupt niet gekomen.
Ik wordt daar een beetje moedeloos van.

It is an amazing world

sarcasme is een vorm van humor die mij erug ligt en die ik ook hanteer als er iemand voordringt waarop iemand geen antwoord op kan geven, dat maakt het juist zo leuk,plus je laat ze maar “voor” dus ook al geen reden tot agressie. humor is de beste methode tegen de terreur van de gekwetste en voordringers. dikke duim voor humor/sarcasme zouden we meer moeten doen

adrie-anus op 17 feb 2018 22:33

Dank voor deze toelichting. Exact zoals ik erin sta. Ik ben niet van fysieke en verbale agressie. Ik realiseer mij echter wel dat sarcasme agressie kan opwekken bij mensen die dat niet begrijpen, maar da’s hun manco. Gelukkig tot op heden nog nooit meegemaakt… :p

dikke duim voor humor/sarcasme

adrie-anus op 17 feb 2018 22:33

Een skiduim dus :)

Edwin van Riel

Serieus @Martin9, daar zijn heel veel meer blogs, artikelen, filmpjes en weet ik al wat niet meer over. Het is ook simpelweg een wereld van verschil en vrij algemeen bekend. Amerikanen staan op een powder day al ver voor openingstijd keurig netjes in een rij.

Shane op 17 feb 2018 19:03

@Shane Ze staan zo heerlijk rustig op die eerste lift te wachten daar in Noord Amerika hè? Allemaal rustig aansluiten en afwachten. 😉😉😉

https://snowbrains.com/video-hundreds-mad-dash-1st-chair-alp…

🏂

Haha heerlijk filmpje!

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dit moet haast wel een groep Nederlanders zijn ;-)

Off topic, kijk dan meteen even het filmpje van Matilda Rapaport, dat eronder staat.

Ik maak mij niet druk over voordringen. Dan neem ik de volgende lift wel. Behalve als iemand dan ook gaat duwen en over mijn skies gaat glijden. Of mijn kind bij mij vandaan duwt. Dan zeg ik vriendelijk dat duwen echt niet nodig is en ik best even ruimte wil maken zodat ze eerst kunnen gaan. Met zoveel haast is er vast iets belangrijks om een eerdere lift te kunnen nemen. Grappig genoeg hoeft het dan meestal gelijk niet meer en blijven ze daarna netjes achter mij staan.

Dat gezegd hebbende ben ik wel benieuwd hoe een rij voor een drukke lift er dan uitziet in een Amerikaans skigebied? Is dat dan gewoon 6 of 8 rijen breed wachtende mensen zo lang als de rij noodzakelijk is? En hoe is zo’n rij gevormd dan? Gewoon hoe de mensen de rij vormen of wordt die gevormd tussen hekken ofzo? Of zie ik dan een rij over een piste staan ofzo of tot ver in het dal netjes op de stoep ofzo?

Martin9 op 17 feb 2018 18:52

Ik ben nooit in de VS geweest, maar wel in Levi, Finland. Daar is het bijna nooit druk, maar die enkele keer dat er een lift stil staat, vormt zich een rij zo breed als het aantal stoeltjes. Iedereen gaat gewoon achteraan aansluiten. Geen hekken voor nodig. Die rij was dan natuurlijk langer dan hij zou zijn geweest als iedereen zich in een waaiervorm om de ingang van de lift zou staan te verdringen.

*bericht bewerkt door sterko op 04 mrt 2018 17:55

Annoying skiers since 2003

Plaats een reactie