Dringend hulp nodig snowboard

ben een beetje ten einde raad.
Daarom hoop ik dat een van jullie me zou kunnen helpen.

Het probleem is dat ik waarschijnlijk of niet de goeie houding heb of er iets iets verkeerd aan het materiaal.

Wat ik ook doe of ik me schoenen vast of los doe of de achterkant van me bindingen onder kleinere grade hoek zet ik hou enorme last van me kuit/achillespees soort van heftige kramp niet te doen.

Wat zou een oplossing kunnen zijn? Heb evt nog wat foto’s voor verduidelijking

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/5270c46356ca5a5e996f7c1f...
https://cdn.wintersport.nl/forum/21/2547cbbce918718ca261b6b5...
https://cdn.wintersport.nl/forum/21/6154bbb6dd5c03237da1d5cd...

This is the way

Ik kan me eigenlijk maar 2 dingen bedenken, het eerste is dat je te grote schoenen hebt waardoor je je gaat verkrampen om toch voldoende grip te krijgen. Het 2e is dat je te krampachtig board en teveel je spieren spant om het een en ander te compenseren. Heb je bij eerdere boards ook gehad? of heb je dit al vanaf het begin dat je board? Heb je er al een leraar naar laten kijken tijdens het boarden?

Born to Ride

Precieze instellingen om dat te verlichten weet ik niet. Maar ik denk dat je in dit geval het beste een snowboard leraar mee kan laten kijken. Die kan dan aan je houding vast goed beoordelen wat er evt. anders zou moeten.

Bergen + Sneeuw = ❤

Ik kan me eigenlijk maar 2 dingen bedenken, het eerste is dat je te grote schoenen hebt waardoor je je gaat verkrampen om toch voldoende grip te krijgen. Het 2e is dat je te krampachtig board en teveel je spieren spant om het een en ander te compenseren. Heb je bij eerdere boards ook gehad? of heb je dit al vanaf het begin dat je board? Heb je er al een leraar naar laten kijken tijdens het boarden?

Matthias123 op 15 feb 2018 11:21

Heb het niet eerder gehad maar nu je het zeg heb vorig jaar nieuwe schoenen gekocht maar denk niet dat het goed is uitgepakt.
Bedankt

This is the way

Precieze instellingen om dat te verlichten weet ik niet. Maar ik denk dat je in dit geval het beste een snowboard leraar mee kan laten kijken. Die kan dan aan je houding vast goed beoordelen wat er evt. anders zou moeten.

Nelis op 15 feb 2018 11:22

Is ook een goeie maar heb er eigelijk nooit eerder gehad.
Neemt niet weg dat het zeker wel een goeie is om weer eens met een leraar de boarden.

This is the way

Highback voledig recht zetten.

Het kan aan mij liggen, maar het lijkt alsof je bindingen relatief ver naar de toe-side staan.

Misschien de hellingshoek van de binding even nakijken?
in principe de boot gewoon even in de binding zetten en kijken of de achterkant van de boot mooi tegen de achterkant van de binding staat.
als je de hellingshoek teveel naar achter kantelt heb je minder controle, staat deze te scherp naar voren, dan sta je continue in een gespannen houden. Techniek is natuurlijk een groot punt…

Het kan aan mij liggen, maar het lijkt alsof je bindingen relatief ver naar de toe-side staan.

Taan op 15 feb 2018 12:14

Dat was ook het eerste wat ik zag idd

Oh Santa! Fresh snow, my favourite! How did you know?

Heb je het aan beide benen??

Übung macht den meister!!!

Het lijkt erop dat je bindingen inderdaad niet goed gecentreerd staan. Moeilijk te zien op de foto, maar je achterste binding staat sowieso meer richting toe- side dan je voorste binding. Heb je altijd last of schiet het er bijvoorbeeld in bij een backside turn?

Heb je het aan beide benen??

RFKANGOO op 15 feb 2018 13:02

Ja beide benen precies hetzelfde

This is the way

Het lijkt erop dat je bindingen inderdaad niet goed gecentreerd staan. Moeilijk te zien op de foto, maar je achterste binding staat sowieso meer richting toe- side dan je voorste binding. Heb je altijd last of schiet het er bijvoorbeeld in bij een backside turn?

HarmN op 15 feb 2018 13:06

Heb er continu last van heb beetje het idee dat me gehele houding niet goed is…
Tenminste vanaf me voeten het is echt puur me achillespees en me kuiten beiden benen hetzelfde.

This is the way

Wat is jullie advies wat betreft de stand van me bindingen?

This is the way

Sja daar heeft iedereen zijn/haar voorkeur in. In ieder geval wel midden op het board (dus niet teveel naar toe of heel side). Verder breedte wat prettig bij jou voelt (breder geeft vaak iets meer controle, maar te breed wordt weer vermoeiend) en highback tegen de schoen aan (niet teveel druk, maar je kan ze wel iets naar voren zetten voor wat extra druk). En verder: ga je veel switch 15 - -15 en anders afhankelijk van wat je prettig vind ze iets verder naar voren gericht (bijv 20 - -10) maar niet meer dan 30 graden verschil.

Qua achillespees: merk je als je normaal staat ook dat je moeite hebt om te buigen? Sommige schoenen zijn verder naar voren gekant dan andere. Als je een korte achillespees hebt kan dat soms een probleem zijn. Maar lijkt me beter om met een bootfitter te bespreken.

Sja daar heeft iedereen zijn/haar voorkeur in. In ieder geval wel midden op het board (dus niet teveel naar toe of heel side). Verder breedte wat prettig bij jou voelt (breder geeft vaak iets meer controle, maar te breed wordt weer vermoeiend) en highback tegen de schoen aan (niet teveel druk, maar je kan ze wel iets naar voren zetten voor wat extra druk). En verder: ga je veel switch 15 - -15 en anders afhankelijk van wat je prettig vind ze iets verder naar voren gericht (bijv 20 - -10) maar niet meer dan 30 graden verschil.

Qua achillespees: merk je als je normaal staat ook dat je moeite hebt om te buigen? Sommige schoenen zijn verder naar voren gekant dan andere. Als je een korte achillespees hebt kan dat soms een probleem zijn. Maar lijkt me beter om met een bootfitter te bespreken.

Tiny-M op 15 feb 2018 14:23

Eerste gedeelte ga ik even mee aan de gang even weer terug naar de basis.

Ja heb zeker wel moeite om te buigen het gevoel is ook dat me schoenen iets naar voor zijn gericht dus sta beetje raar.
Waarbij ik iets naar voren sta.

This is the way

Kan zijn dat je huidige schoenen meer naar voren zijn gekant dan je vorige. Ik weet dat bootfitters nog wel een stukje in je hiel kunnen zetten, maar kan je het beste daar bespreken. Kan je Frosty Snowboarding (van MK Ski) in Bilthoven aanraden daarvoor.

Heb je het aan beide benen??

RFKANGOO op 15 feb 2018 13:02

Ja beide benen precies hetzelfde

WouterS93 op 15 feb 2018 14:06

Hmmm, dat is wel opmerkelijk. Gezien een foute houding tijdens het snowboarden vooral op je achterste been invloed zou hebben. Ik zelf hou van een best actieve highback positie (dus flink naar je been toegekant) waardoor ik mezelf ga forceren ook actiever te rijden (bocht naar voren induiken), waardoor je dus indirect minder je benen belast maar echt op je kant rijd :)

Klinkt als een houding probleem. Zoals hier boven al aangegeven, misschien dat je schoenen te groot zijn. Je kan ook kramp krijgen in je kuiten als je je voeten in je schoenen probeert te draaien om de bochten in te zetten. De oplossing is dan om je knieën beter naar buiten te duwen en beter op techniek de bocht in zetten.

Een uurtje privee les zou dat soort dingetjes er uit kunnen werken.

Het valt me ook op dat je highback de linker binding (op de foto) wat verdraaid staat tov de richting van het bord. Ik probeer de highback altijd min of meer paralel aan de richting van het bord te zetten.

Wat is jullie advies wat betreft de stand van me bindingen?

WouterS93 op 15 feb 2018 14:09

Of de bindingen teveel op de toeside of heelside staan kunnen wij moeilijk iets over zeggen, maar net hoeveel jouw boots uitsteken en wat voor jou dus prettig rijdt zonder (al te veel) te happen in de sneeuw.
Je kunt verder de bindingen verder naar voren of achteren zetten, en met de hoek spelen. Kwestie van uitproberen. Vooral de manier van rijden bepaalt in zekere mate met welke hoek jij jouw bindingen instelt. Speel je voornamelijk in het park, en/of doe je veel tricks heb je meer de duckstance. Richt jij je meer op het carven en offpiste zul je eerder geneigd zijn om de voorste binding +15gr te zetten en de achterste +6gr. Naar wens kan dit meer of minder zijn natuurlijk.
Je schrijft dat je sinds vorig jaar nieuwe boots hebt en sindsdien die klachten hebt? Aan de bindingen op jouw board heb je niks aangepast? Met de oude boots geen problemen gehad? Dan zou ik het vooral zoeken in jouw nieuwe boots en deze bij een goede winkel fatsoenlijk laten nakijken qua fit. Succes in elk geval!

Ben echt bang dat het aan me schoenen ligt heb nu wel zooltjes en nu is de kramp verplaatst naar me voeten en dat betekent volgens mij dat je met je tenen grip zoek en dus de schoen te groot is.

Bedankt iedereen voor de info zeer interessant dat het zo ver gaat met je houding!
Jullie hebben iig voor gezorgd dat ik deze week wel ga volhouden.

Nogmaals heel erg bedankt!!

This is the way

Wat is jullie advies wat betreft de stand van me bindingen?

WouterS93 op 15 feb 2018 14:09

Of de bindingen teveel op de toeside of heelside staan kunnen wij moeilijk iets over zeggen, maar net hoeveel jouw boots uitsteken en wat voor jou dus prettig rijdt zonder (al te veel) te happen in de sneeuw.
Je kunt verder de bindingen verder naar voren of achteren zetten, en met de hoek spelen. Kwestie van uitproberen. Vooral de manier van rijden bepaalt in zekere mate met welke hoek jij jouw bindingen instelt. Speel je voornamelijk in het park, en/of doe je veel tricks heb je meer de duckstance. Richt jij je meer op het carven en offpiste zul je eerder geneigd zijn om de voorste binding +15gr te zetten en de achterste +6gr. Naar wens kan dit meer of minder zijn natuurlijk.
Je schrijft dat je sinds vorig jaar nieuwe boots hebt en sindsdien die klachten hebt? Aan de bindingen op jouw board heb je niks aangepast? Met de oude boots geen problemen gehad? Dan zou ik het vooral zoeken in jouw nieuwe boots en deze bij een goede winkel fatsoenlijk laten nakijken qua fit. Succes in elk geval!

Marijnt op 15 feb 2018 16:18

Hier ga ik zeker mee spelen! Voor mij nog veel te leren!
Bedankt!

This is the way

Plaats een reactie