Oudere skiers

Gek toch dat ik zo laat aan skiën wil beginnen. (60). Ik ben benieuwd of er meer zijn die op latere leeftijd zijn begonnen.

Onze vriend @Hulst kan je er vast meer over vertellen.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Mijn oma (mijn opa trouwens ook) zal een jaar of 50 zijn geweest toen ze begon. Inmiddels 82, overwintert elk jaar (met opa) in Zwitserland en op mooie dagen is ze nog altijd op rode en blauwe pistes te vinden!
Dus het kan.
Al ben ik misschien ook gewoon een trotse kleindochter ;)

Setting forth in the universe

Ik geloof in de oudere markt. Ze hebben de tijd. Meestal de schaapje op het droge en het oud ze jong zal ik maar zeggen. Maar in mijn tijd was dit echt niet bereikbaar voor mij, of ik heb het niet in de gaten gehad.

vorig jaar begonnen met 52

vorig jaar begonnen met 52

ron_R op 12 feb 2018 20:06

Wat was jou motivatie / trigger

Is alleen maar leuk @Hulpverlener
Jong van geest zal ik maar zeggen.
Jammer genoeg ben je een beetje laat begonnen. Niet zo zeer voor je techniek achterstand maar vooral voor de geweldige wintersport vakanties/ervaringen die je hebt moeten missen.En dat zijn er dan toch al gauw 56 stuks als je met 4 jaar begonnen was 😃😃
Maar je kan het nog goed maken door 3 x per jaar te gaan 😜
Of te doen wat de grootouders van @ Para doen. Dan weet ik zeker dat je nog heel goed gaat skiën in de toekomst.

Mijn vader begon op zijn 52e en heeft tot zijn 70e geskied, daarna is hij gestopt, mede door mijn zus en ik, wij hebben zijn ski’s weggedaan ;) het ging niet zo soepel meer, we waren bang dat hij zijn heup zou breken erg lange magere en stijve man ;)
Maar hij is nog wel op wintersport geweest en heeft heerlijk gewandeld.

Dienten Die Alte schule

George Jedenoff uit Utah is 99 jaar en nog altijd actief op de ski’s
Dus je hebt nog 40 jaar voor de boeg @Hulpverlener 👍😃

Waar kan ik tekenen

Ik ben vorig jaar begonnen op 49 jarige leeftijd.

@Shane. Ik heb dat wel eens eerder gemeld. Ben zelf begonnen op 57-jarige leeftijd. Een week les in Les Menuires, vervolgens in de 2 jaren daarna telkens een week les in Les Deux Alpes. Dat lesnemen is wel essentieel. Je moet, toch zeker op die leeftijd zorgen voor een goede technische basis. Dat de conditie in orde moet zijn spreekt voor zich. Vooral de bovenbenen zijn essentieel. Ik heb daarvoor nog elk jaar, zowat het hele winterseizoen, geschaatst in Breda. Schaatsen was sowieso een hobby van me. Dat had ik al op zeer jonge leeftijd geleerd. Dat ging dat wekelijks in een in een vrij snelle groep op noren. Inmiddels heb ik er o.a. 10 jaar Les Menuires opzitten. Hoop deze maand 70 te worden en hoop het, bij leven en welzijn, nog wel even vol te houden. Ga ook een 4-tal maanden wekelijks indoor skien. Ook ik ben een lichtgewicht, maar wel met dagelijks de nodige beweging. Het is lastig om de mogelijkheden van leeftijdgenoten in te schatten, maar ik kom jaarlijks in Trois Vallees veel ouderen tegen, zelfs van ruim door de 70. Misschien moet je ook wat aanleg hebben, maar ben je sportief en je wil het graag, dan speelt leeftijd geen rol. En tenslotte… ook het forum houdt je jong.

Hen48

Nog een kleine toevoeging. In Trois Vallees ski ik voornamelijk rood en blauw en wel vanaf de start van de eerste liften tot laat in de namiddag. Nooit gerookt, nooit gedronken helpt wellicht.

Hen48

ik ben, 4 jaar geleden, op 52-jarige leeftijd voor de eerste keer op wintersport gegaan, en heb leren snowboarden (voorheen nooit geskied). Dus ja, het kan dus ook op “latere” leeftijd. Mijn leraar ter plaatse heeft mij wel gezegd dat ik de oudste snowboardleerling was die hij ooit gehad heeft… Dit jaar naar L3V, begin maart. Ik zie het helemaal zitten!

Ik zie bij groepen lesnemers, ook indoor, over het algemeen weinig oudere snowboarders. Knap, is bij mezelf nooit opgekomen. Lijkt me nog veel lastiger en op latere leeftijd ook een stuk gevaarlijker. Maar goed, ook dat is wellicht maar een idee. Kost ook veel meer energie denk ik zo. Indoor is het altijd worstelen voor snowboarders om het gangetje naar de sleepliften in te komen. Daar wordt ik al moe van als ik er naar kijk. Zag laatst in Meribel een Nederlandse mevrouw op snowboard, die een eind in de 70 was. Dat lijkt me vrij uitzonderlijk, terwijl het bij skien veel voorkomt.

Hen48

@Hulpverlener. Zag een niet te openen bericht van 22.09. Weet niet of dat van belang is.

Hen48

Hoi ik had dit bericht specifiek aan u gestuurd. Vandaar.
Groet,

@Hulst, klinkt als een PM? Klik op je (niet aanwezige) profielfoto linksboven om je inbox te openen. 👍

I can stick uphill ice, on my saucer...

Zelf op 41 j begonnen, 19 j geleden, dit jaar rond ik dus de kaap van 60.
Het wordt nog ieder jaar leuker. Dit jaar gaan we weer 2 x.

Trouwens leuk dit topic van 50+, is eens iets anders dan al da t(interessant) geweld van die jonge wolven zoals @Shane, Gigi, Drikus, DsVier…:):):)

Born to run. B.S.

Super,
Mijn visie is dat het voor de fittere oudere een onderschatte sport is. Je moet niet onvoorbereid in deze sport stappen anders is het vragen om ongelukken lijkt mij. Maar ik zie er ook een sociaal aspect in zeker in een indoor skibaan als je op regelmatige basis gaat.

Wat is ‘oud’? Mijn oma bekeek de bergen achter een apfelstrudel vanaf een terrasje. Tegenwoordig zit je met pensionado’s in de lift, tijden veranderen. Fit is niet leeftijdgebonden, dus iedereen met een goede conditie en doorzettingsvermogen kan beginnen met skiën.

Ik denk dat ouderen tegenwoordig ook fitter zijn dan vroeger.
Vroeger waren mensen ook sneller oud doordat het leven in zijn algemeen zwaarder was.
Nu… doordat we het met zijn allen beter hebben… hebben we meer aandacht voor gezondheid, goede voeding, persoonlijke ontwikkeling, sport etc etc… We klagen alleen ook een stuk meer (of is dat de tijdsgeest).

Ik roep maar… 50 is het nieuwe 40

It is an amazing world

skiën is gewoon leuk had er jaren geleden al aan moeten beginnen
zijn net terug uit Tsjechië en zou wel weer weg willen een weekje alpen of zo

Het voordeel van “oud” zijn als je voor het eerst gaat is dat je op oudere leeftijd nog steeds kan zeggen, ieder jaar ga ik vooruit.
Betere techniek betere controle.

Hoor vaak zat mensen die maar een week gaan zeggen als ze 40 zijn ik merk dat ik ouf word en het niet zo meer wil vlotten als vroeger.
En dan zeg jij geen last van ben nu 60 en ieder jaar gaat mijn techniek voorruit

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Het is inderdaad zo. Als ik voorheen vanuit de lift het gestuntel van sommigen zag op de buckelpistes dacht ik steeds, dat lukt me nooit. Ik was ook niet van plan dergelijke pistes te proberen. Toen ik er de afgelopen vakantie onverwacht mee geconfronteerd werd en ik geen keuze had, kwam ik op een redelijke manier beneden. Ook merk ik dat ik wat meer tijd neem om mijn techniek te verbeteren. Je wordt wat voorzichtiger maar inderdaad gaat het me steeds beter af.

Hen48

In Fontanettes in Les Menuires zijn heel veel appartementen in bezit van franse 70+’ers. En die kunnen toch een lekker potje skiën! Vorig jaar een dag met zo’n 25 van hen op pad geweest in de 3V en we moesten flink hard skiën om ze bij te houden! Niks was ze te gek, ze draaiden nergens hun hand voor om. Kiezen tussen ongeprepareerd zwart of een strakke rode? Hup, met z’n allen van die zwarte! 😄 Echt een te gekke dag met hun gehad. Ze waren allemaal een groot voorbeeld voor ons. Heerlijk om op die leeftijd nog zo heerlijk te genieten van het skiën!

Winter is coming

Idem dito 2 weken geleden op Kronplatz, heelwat oudere mannelijke (bijna geen vrouwen) Italianen bezig gezien, meestal met veel bling-bling… nieuwe latjes, blitse zonnebrillen en regelmatig op de terrasjes met een espresootje of wat sterkers .

Ik hoop dat dit me over zowat 15 jaar ook nog mag lukken en liefst dan wel met mijn vrouwtje.

Born to run. B.S.

Ik ben op 51-jarige leeftijd met snowboarden begonnen. Inmiddels ben ik 63 en board nog steeds met veel plezier!
Hangt vooral van je fysieke fitheid af of je op latere leeftijd kunt beginnen denk ik.
Het volgende item aan dit onderwerp gerelateerd herinnerde ik me : https://www.wintersport.nl/forum/topic/224641

*bericht bewerkt door Mattie op 15 feb 2018 11:05

Nog wat extra stimulans nodig ;-)) :

Plaats een reactie