Last van de knieën op makkelijke pistes.

Hoi wintersporters,

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van pijnlijke knieën op makkelijke pistes? Ik doe vast iets fout, maar wat?

Twee weken terug zat ik in Doucy-Combelouviere (in Le Grand Domaine) waar je ongeveer 5km terug moet skiën over groene pistes. Daar kreeg ik soms behoorlijk last van. De week erna zaten we in Flaine waar ik de hele week steile pistes geknald heb zonder een centje pijn. De sneeuwcondities waren niet heel verschillend.

Herkent iemand dit probleem en zo ja, wat is er aan te doen?

Pijnlijke knieën op wat voor manier? De bovenbeenspieren die aanhechten op de knie? of meer in het gewricht? Ik heb geen antwoorden voor je, maar ‘last’ van knieën is een wel erg vage klacht.

kan overigens ook gewoon zijn omdat je kniën de tweede week al weer een stuk gewend zijn aan het skiën ( zeker als je in de weken daarvoor de spieren niet alvast hebt opgewarmt in een indoorbaar of met oefeningen als squats)

Toch even een foto laten maken.
Van je knieën bedoel ik.

Ik zou denken; op stijlere piste moet je meer kracht zetten, waardoor je bovenbeenspieren meer doen en daarmee de knie iets ‘ontlasten’.

Bedankt voor de reacties! Het is inderdaad een wat vage klacht. Volgens mij niet bovenbeenspier-gerelateerd maar meer in het gewricht van de knie. Misschien door lang rechtop skiën o.i.d. De groene pistes waar ik last kreeg zijn voornamelijk vlakke paden waar je niet veel snelheid kunt maken. Of misschien komt het omdat ik op lage snelheid veel bochtjes draai met een verkeerde techniek. Ik probeer altijd actief te skiën, ook op paden. Maar je gaat natuurlijk niet 5km lang met je benen in 90 graden zitten.
@Helen, dat zou inderdaad kunnen. Maar in Flaine hebben mijn knieën behoorlijke klappen opgevangen van het racen over ongelijke pistes. Toch had ik daar helemaal geen last van. Gewenning/opwarming lijkt me ook niet waarschijnlijk; ik train mijn benen het hele jaar door.

Zou het kunnen dat je de bochtjes wat forceert door een hoek in je knieen te drukken? Ik kan me voorstellen dat je daar last van krijgt in de gewrichtsspleten aan de zijkanten van het kniegewricht.

Wat ook veel gebeurt is dat mensen op vlakke stukken tegen de schoenen hangen om maar scheendruk te houden, in plaats van goed op de voet staan. Dat kan dan weer pijn geven aan pezen en kleine spieren aan voor en achterzijde, doordat hier onevenredige krachten op komen te staan.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Dat laatste inderdaad @Shane, zeker als ik continue bochtjes maak. Misschien is het gewoon de duur v.d. belasting die parten speelt. Een knalpiste ben je na vijf minuten klaar mee, maar een groen pad van 5km duurt een kwartier :)

Herkenbaar inderdaad @Martin7182. Juist monotone lange belasting is zwaar. Probeer te focussen op het ontspannen staan op de hele voet, eigenlijk zelfs met de meeste druk op de hiel. Zeker niet op de tenen in elk geval. Scheendruk geven door de knieën te buigen zonder de voetbelasting te veranderen. Als ik weet dat ik lang moet glijden zet ik mijn schnaller losser of los, dan kun je vanzelf al niet meer tegen je schoen hangen ;).

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat kan helpen is in wat grotere bochten rustig gaan carven. Je belast dan verschillend en maakt een continue beweging die de spieren belast en ontlast en daarmee ook benen kan ontzuren. Mocht het pad te gauw zijn kun je juist ook actiever gaan carven en dus juist snelheid maken. Actieve skiactie is als je een beetje getraind bent veel minder belastend dan een wat passievere houding in een lange rustige afdaling.

Hij geeft aan juist al actief te skien @Spam.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Hij geeft aan juist al actief te skien @Spam.

Shane op 12 feb 2018 23:16

Actief skiën en rustig grotere carvebochten draaien hoeft niet hetzelfde te zijn.

Topicstarter meldt wel dat er mogelijk sprake is van verkeerde techniek. Tja dan is het enige advies … Les nemen.

Zoals @SPAM zegt, rustig grote bochten (lichtjes) carven om de belasting dynamisch te houden. Vind ik zelf ook veel prettiger dan heel lang statisch op de latten te staan. Kortom zorg voor afwisselende belasting.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Bedankt voor jullie reacties! Actief skiën is op dit pad toch lastig omdat de hellingshoek zo flauw is. Voordat je het weet moet je prikken om niet helemaal stil te vallen. Maar ik zal de hierboven genoemde tips ter harte nemen. Nogmaals dank daarvoor!

Met de juiste carve techniek verlies je geen snelheid. Je kunt zelfs makkelijk snelheid maken door aan het eind van je bocht een lichte schaatsbeweging erin te verwerken. Wat betreft gewichtsverdeling op je voet let vooral op het goed uitsturen van je bocht en dat je daar een mooie centrale belasting van je voet hebt.

Laat dan maar weten of de tips hebben geholpen.

Plaats een reactie