Waarop letten bij huur ski's?

Hoi,

Morgen vertrekken we opnieuw naar de Alpen en daar huren we onze ski’s ( schoenen hebben we zelf ). Uiteraard heb je overal de keuze tussen verschillende niveaus/kwaliteiten ( 4*-5*-6*, silver/gold/platinum, … ) maar waarop moet je echt letten bij het huren van ski’s? Ik bedoel : Hoe kan je zien dat je ski’s niet in orde onderhouden/voorbereid werden - onafhankelijk van de gekozen kwaliteit -. Wanneer kan je terecht klagen bij de verhuurder en andere ski’s vragen?

Bedankt voor jullie tips!

*bericht bewerkt door VDG_1979 op 09 feb 2018 09:37

Ik weet niet naar welk land je in de Alpen gaat maar mijn persoonlijke ervaring is dat je in ieder geval in Oostenrijk en Italie prima onderhouden spullen meekrijgt, ongeacht nivo en prijsklasse van de ski’s. Ook het omruilen is nooit een probleem: de eerste dag een paar pure pisteracers zijn moeiteloos de dag erop om te ruilen voor een paar allmountains als het de hele dag gesneeuwd heeft. Dus als je niet tevreden bent, ofwel je wil vers gewaxte (en/of geslepen) ski’s of gewoon wat anders wil proberen: gewoon omruilen voor een andere set. Normaalste zaak van de wereld!

Je kunt altijd even je nagel langs de kanten van de ski halen om te checken of ze scherp zijn. Let wel, haal je nagel vanaf het nagelriempje naar de punt van je vinger erlangs. De bovenkant van je nagel moet een klein beetje nagel eraf halen. Dan zijn ze scherp.

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik heb nog nooit slecht onderhouden materiaal gekregen bij de verhuur in Frankrijk.
De grote verhuurshops (Intersport/Skiset/…) zijn daar echt systematisch in hoe ze hun materiaal onderhouden:
na het einde van de skiweek worden alle skis terug machinaal geslepen/gewaxed (en indien nodig de gaten in het belag gevuld).

Qua schoenen is er wel meer verschil. Meestal krijg je, vooral in de drukkere periodes, schoenen die al de nodige km’s gemaakt hebben en die dus al serieus uitgezet zijn vanbinnen. Dit jaar (ik had voor het eerst mijn eigen op maat gezette schoenen), had mijn vrouw voor het eerst in Les Arcs1800 vonkelnieuwe schoenen gekregen en dit was dan ook het eerste jaar dat ik haar niet heb horen klagen over haar schoenen op het einde van de skidag. Het was trouwens ook de eerste keer dat we rustig/alleen in de verhuurshop zaten en dat de medewerkers de tijd namen om de voeten in detail op te meten (inclusief breedte en voetboog) om zo een correct schoenmodel te kiezen.
Als je op een drukke wisseldag in de verhuurshop binnenkomt, is dat wel anders, dan willen de medewerkers je zo snel mogelijk buiten (want er staan nog 50 anderen achter jou) + wil je zelf ook zo snel mogelijk de piste op (omdat je al 1.5 uur hebt staan aanschuiven).
Mijn huurschoenen heb ik dan ook al vaak terug moeten wisselen op de 2de dag.

Glide on!

Schoenen is er nog wel eens verschil. In verleden huurde mijn man nog wel eens maar die is snel overgegaan op eigen materiaal. Skies waren altijd prima. Alleen wij deden altijd van de voren huren en de laagste klassen maar daar keken ze nooit naar en kwamen er achter dat we gewoon de zelfde skies kregen als iemand die meer betaald had .

Intussen zijn de skis gehuurd. We hebben allemaal uitstekend aangepast materiaal gekregen en op de pistes bleek dat ook! Supertevreden van Sport2000 in Lanslebourg

…had mijn vrouw voor het eerst in Les Arcs1800 vonkelnieuwe schoenen gekregen en dit was dan ook het eerste jaar dat ik haar niet heb horen klagen over haar schoenen op het einde van de skidag. Het was trouwens ook de eerste keer dat we rustig/alleen in de verhuurshop zaten en dat de medewerkers de tijd namen om de voeten in detail op te meten (inclusief breedte en voetboog) om zo een correct schoenmodel te kiezen…

Vivace op 12 feb 2018 09:54

Meteen kopen die dingen dan! :)

Edwin van Riel

Had ik haar ook gezegd, maar ze twijfelde nog te zeer.

Glide on!

Als het goed zit kun je ze inderdaad maar beter gelijk kopen.

Paul

Waar je op moet letten, is dat je eerlijk bent over het niveau dat je skied. Helaas genoeg “scheisse hollanders” gehad die roepen dat ze expert zijn en het beste van het besten moeten hebben. Om vervolgens met een atomic s of g 9 naar een dag met hangende pootjes terug komen omdat ze de ski niet aan kunnen. Iets met status of aanzien? Nog leuker was de mevrouw die een kort draaiende ski wilde. Maar geen brede schauffel en dus toch de gs ski wilde. Kwam erna klagen dat de korte bocht niet lukte… juist. Maw wees eerlijk over je niveau en ski stijl. En je krijgt altijd wat goeds mee

Daarnaast kijken wij bij iedere ski die terugkomt hoe de kanten etc er uitzien en krijgen ze altijd een nieuwe laag wax. Vaak is goedkoop ook duurkoop. Zijn zeker zaken waarbij jr een kutski krijgt. Maar de goede en wat duurdere zaken krijg je gewoon goed materiaal.

echte mannen lopen naar boven,

Precies @Martijnuiterwijk. Naar je zin daar 😀?

I can stick uphill ice, on my saucer...

@shane. Jazeker. Veel werken veen skieen. Voornamelijk touren om mn hoofd leeg te maken en verweg te zijn van alles. Tot nutoe geen spijt gehad.

echte mannen lopen naar boven,

Plaats een reactie