Snowboard/ski wax natuurvriendelijke oplossing ?

Allen,

Nu ik zelf ben begonnen met het in-waxen van mijn snowboard krijg ik telkens een licht schuldgevoel. Al die wax komt onvermijdelijk terecht in die prachtige natuursneeuw, en ik kan me voorstellen dat dit niet gunstig is voor de plaatselijke fauna en flora.

Bestaat er geen milieuvriendelijk oplossing en wat is jullie ervaring hiermee , is die evengoed als de vervuilende tegenhanger ?

Get your rental ski's off my board

Alle fabrikanten hebben tegenwoordig eco wax.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar voor de recreant zullen ze denk ik prima voldoen.

Tijd voor een uitpakparty?!

In hoeverre is wax eigenlijk vervuilend, omdat je eigenlijk alles eraf schraapt. Slechts het gedeelte wat in je belag opgenomen wordt zou in de natuur kunnen komen, maar mij lijkt dat ook nogal mee te vallen. Is daar al eens onderzoek naar gedaan?

https://www.scientificamerican.com/article/ski-wax-chemicals…

Eco wax glijdt echt niet zo goed, en dan gaat het niet om racers, maar gewoon op vlakke stukken ;-)

En die hoeveelheid? In de Alpen heb je elk jaar een equivalent van 54 miljoen skidagen (dit is adh van het aantal dag/weekpassen)
Laten we dat door 6 dagen delen, dan heb je een gemiddelde weekvakantie
Dus 9 miljoen ski’s/snowboards
Hoeveel zou hiervan achterblijven? 1 gram? Waarschijnlijk meer, maar laten we niet overdrijven.
Dat komt dus op 9.000 kg jaarlijks.

Glij blij door die brei :-)