Snowboard/ski wax natuurvriendelijke oplossing ?

Allen,

Nu ik zelf ben begonnen met het in-waxen van mijn snowboard krijg ik telkens een licht schuldgevoel. Al die wax komt onvermijdelijk terecht in die prachtige natuursneeuw, en ik kan me voorstellen dat dit niet gunstig is voor de plaatselijke fauna en flora.

Bestaat er geen milieuvriendelijk oplossing en wat is jullie ervaring hiermee , is die evengoed als de vervuilende tegenhanger ?

Get your rental ski's off my board

Alle fabrikanten hebben tegenwoordig eco wax.

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar voor de recreant zullen ze denk ik prima voldoen.

Tijd voor een uitpakparty?!

In hoeverre is wax eigenlijk vervuilend, omdat je eigenlijk alles eraf schraapt. Slechts het gedeelte wat in je belag opgenomen wordt zou in de natuur kunnen komen, maar mij lijkt dat ook nogal mee te vallen. Is daar al eens onderzoek naar gedaan?

https://www.scientificamerican.com/article/ski-wax-chemicals…

Eco wax glijdt echt niet zo goed, en dan gaat het niet om racers, maar gewoon op vlakke stukken ;-)

En die hoeveelheid? In de Alpen heb je elk jaar een equivalent van 54 miljoen skidagen (dit is adh van het aantal dag/weekpassen)
Laten we dat door 6 dagen delen, dan heb je een gemiddelde weekvakantie
Dus 9 miljoen ski’s/snowboards
Hoeveel zou hiervan achterblijven? 1 gram? Waarschijnlijk meer, maar laten we niet overdrijven.
Dat komt dus op 9.000 kg jaarlijks.

Glij blij door die brei :-)

Dat is een retelang artikel wat ik niet helemaal gelezen heb. Daar staat inderdaad in dat het schadelijk is, maar (voor zover ik snel kon zien) niks over hoeveel er achterblijft in de natuur. Ik denk dat het effect hiervan op het milieu te verwaarlozen is als je kijkt naar overige vervuiling die plaatsvind: de uitstoot van de duizenden auto’s die naar de alpen trekken, de uitstoot die gepaard gaat met het verbruik van de liften en kanonnen. Al kun je daar zelf natuurlijk niet zoveel aan doen, en aan het eventueel gebruiken van een andere waxsoort wel. Als eco-waxen net zo goed zouden zijn hoefde ik er niet over na te denken, al is het (iets) duurder. Ik heb hier verder ook geen ervaring mee dus ik kan de vraag uit de openingspost helaas niet beantwoorden.

@coldfeet ik snap dat t niet zo goed glijd als een ‘normale’ wax, anders zou er geen normale wax meer zijn (prijs buiten beschouwing gelaten). Vraag me echter af of de performance penalty zo hoog is als jij beweert. Ook in eco wax zit innovatie neem ik aan.

Ik zou graag eens een onafhankelijke test zien met zoiets.

Overigens spreekt dat artikel van jou over (de mogelijk schadelijke effecten van) fluor waxen (op de gezondheid), waxsoorten waar wij recreanten normaal gesproken niet aan beginnen, al was t maar omdat fluor je belag uitdroogt.

*bericht bewerkt door Gaston op 06 feb 2018 14:37

Tijd voor een uitpakparty?!

@gaston,
Hum, mijn artikel? Een beetje te veel eer :-)

Fluor race wax is inderdaad het ergst, maar geen enkele fabrikant wil blijkbaar vertellen wat er in standaard was zit. Eerlijk gezegd geeft dat ook stof tot nadenken.

Glij blij door die brei :-)

Ik denk toch dat de schade van die 9000 kg wax in de natuur echt niets is in vergelijking met al CO2 uitstoot, de aanleg van infrastructuur of achtergebleven materialen op de berg(sigaretten!). De vraag lijkt me ook wat de gezondheidsrisico’s zijn van de minimale hoeveelheid wax per vierkante km sneeuw…
Een interessant punt, maar ik denk dat er andere zaken eerder aandacht verdienen.

Uhm dat is toch compleet off topic @Chris.

De topicstarter wil weten of er eco wax bestaat en wat de ervaringen ermee zijn. Niemand die die wax gebruikt hier??

Tijd voor een uitpakparty?!

Hmmm een beetje asbest in je longen, daar zag men vroeger ook geen graten in.
Als ik een ding onthouden heb van school: er bestaat geen gif, alleen giftige dosissen :-)

Natuurlijk zijn er nog ergere dingen, die ook aandacht verdienen. Maar aan infrastructuur en dergelijke kan je zelf niet veel doen.

Glij blij door die brei :-)

Allen,

Nu ik zelf ben begonnen met het in-waxen van mijn snowboard krijg ik telkens een licht schuldgevoel. Al die wax komt onvermijdelijk terecht in die prachtige natuursneeuw, en ik kan me voorstellen dat dit niet gunstig is voor de plaatselijke fauna en flora.

Bestaat er geen milieuvriendelijk oplossing en wat is jullie ervaring hiermee , is die evengoed als de vervuilende tegenhanger ?

Valley-Kook op 6 feb 2018 11:15

Als je je bij dat kleine beetje wax al schuldig voelt moet je je misschien eens afvragen of het wel zo goed is om überhaupt aan wintersport te doen.

Übung macht den meister!!!

Ik gebruik zelf de Holmenkol Natural Wax (universele wax) omdat het biologisch afbreekbaar zou zijn.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

De gewone wax komt in dusdanig lage concentraties los dat het echt he-le-maal geen ene bal uitmaakt voor “de natuur”.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De gewone wax komt in dusdanig lage concentraties los dat het echt he-le-maal geen ene bal uitmaakt voor “de natuur”.

Harry(Winterberg) op 7 feb 2018 23:33

Bron?😃

*bericht bewerkt door Gaston op 07 feb 2018 23:38

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie