Keuze skigebied 2019: wie helpt?

Hi allemaal,

De groep van dit jaar is erg enthousiast, dus gaan we gelijk door naar het boeken voor volgend jaar.
Ik heb de gebieden hier op de site al uitvoerig bekeken, maar ben erg benieuwd naar jullie insiders tips!

Wie weet er een goed skigebied met de volgende eisen:

Harde eisen:

  • groot (minstens 200 km piste dichtbij of mogelijkheid om op korte afstand met de auto een dagje ergens anders heen te gaan)
  • goed ingericht (goede lokatie in skigebied, goede liftverbindingen naar andere delen, niet té uitgestrekt als in: niet maar 2 pistes per dorp zodat je altijd tourt)

Zachte eisen:

  • voorkeur voor Oostenrijk, interesse in Italië
  • dichtbij piste (liefst een keer ski-out :))
  • uitdagende pistes (heb gelezen dat bv cerveuil-brinia vrijwel alleen brede carve pistes heeft… Dan maak ik sommige reisgenoten wat ongelukkig ;))
  • een dalafdaling / erge lange afdalingen (dan springt weer een andere reisgenoot een gat in de lucht ;))
Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik lees mee. Onze groep heeft de zelfde wensen.

Welke periode en welk budget?

Als je van uitgestrekt, uitdagend met ski in ski out houdt dan is er 1 gebied dat voor mij er echt uitspringt: Tignes! Moderne liften zorgen voor snelle verbindingen en zeker de centrale dorpen in het gebied zijn vaak snel vanuit bijna elke uithoek van het gebied te bereiken.

Born to Ride

@Matthias Tignes ligt dan alleen weer niet in Oostenrijk of Italië. Ik moest aan Via Lattea denken, maar Breuil in combinatie met Zermatt kan ook prima. Genoeg uitdaging aan de kant van Zermatt te vinden…

Maar heel eerlijk: er zijn zo’n twintig gebieden of combinaties die waarschijnlijk wel voldoen, dus als je een beetje op deze site rondneust, filtert en wat pistekaarten bekijkt, dan moet je er wel uit komen denk ik!

*bericht bewerkt door Quick op 04 feb 2018 21:28

Mr. Slow

@Matthias Tignes ligt dan alleen weer niet in Oostenrijk of Italië. Ik moest aan Via Lattea denken, maar Breuil in combinatie met Zermatt kan ook prima. Genoeg uitdaging aan de kant van Zermatt te vinden…

Maar heel eerlijk: er zijn zo’n twintig gebieden of combinaties die waarschijnlijk wel voldoen, dus als je een beetje op deze site rondneust, filtert en wat pistekaarten bekijkt, dan moet je er wel uit komen denk ik!

Quick op 4 feb 2018 21:26

Tja oostenrijk en echt uitdagend vind ik persoonlijk gewoon niet echt lekker samen gaan. Oostenrijk heeft meer van die brede carvebanen maar ik kan me geen gebied bedenken in oostenrijk dat wat betreft uitdagende pistes in de buurt komt van tignes. Als je daarbij ook nog eens ski in ski out wilt is het helemaal snel voorbij. Cervinia/Zermatt is inderdaad ook mooi uitdagend, maar dat is weer deels Zwitserland.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 04 feb 2018 21:37

Born to Ride

Arlberg en voor de ski in-out dan verblijf in St Cristoph.

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Saalbach of Hinterglemm een optie? Is geen ski in-out zoals in Frankrijk, maar meeste acco’s in die dorpen zitten wel op loopafstand van de lift.

Met dit wensenlijstje ben je in Oostenrijk snel klaar:

Serfaus-Fiss-Ladis
Saalbach-Hinterglem-Leogang-Fieberbrunn
Zillertal (Konigsleiten)
Oetztal
Ski Arlberg
Ischgl/Samnaun

Allemaal wel duurdere en drukkere gebieden, maar komen dichtste in de buurt van je totale wensenpakket. Vooral ski-in/ski-out is een lastige in Oostenrijk, maar meeste dorpen hebben ski-depots bij de liften waardoor het stukje lopen door het dorp alles meevalt.

De meningen over piste-aanbod zullen verdeeld zijn, maar bovengenoemde gebieden zijn behoorlijk gevarieerd en zeker niet alleen maar brede carve-banen.

Met dit wensenlijstje ben je in Oostenrijk snel klaar:

Serfaus-Fiss-Ladis
Saalbach-Hinterglem-Leogang-Fieberbrunn
Zillertal (Konigsleiten)
Oetztal
Ski Arlberg
Ischgl/Samnaun

Allemaal wel duurdere en drukkere gebieden, maar komen dichtste in de buurt van je totale wensenpakket. Vooral ski-in/ski-out is een lastige in Oostenrijk, maar meeste dorpen hebben ski-depots bij de liften waardoor het stukje lopen door het dorp alles meevalt.

De meningen over piste-aanbod zullen verdeeld zijn, maar bovengenoemde gebieden zijn behoorlijk gevarieerd en zeker niet alleen maar brede carve-banen.

roski op 5 feb 2018 05:49

In Serfaus-Fiss-Ladis ben ik zelf geweest, maar echt veel uitdagende pistes vond ik er niet bijzitten daar. In ieder geval totaal niet in vergelijking met Tignes.

Born to Ride

Welke periode en welk budget?

DrPhil op 4 feb 2018 20:47

Goeie.

Periode: we zijn niet gebonden aan vakanties en gaan eigenlijk altijd de 3e week van januari (dus net voor de schoolvakantiedrukte)

Budget: we kijken niet neer op 50e meer of minder, maar de accommodatie + skipas rond 600e zou mooi zijn (we zijn met 8)

Op dit moment staat er op 't lijstje:

  • Val Gardena
  • Quatres Vallees
  • SFL
  • SHLF
  • Wilder Kaiser
  • Ski Arlberg
  • Silvretta Arena

Zwitserland / Frankrijk is ook prima, maar dan zijn we wat strenger op bovenstaande eisen ;)

Tignes klinkt leuk, maar daar is de helft van het gezelschap al geweest. Ik ga zelf in Maart nog naar Les Trois Vallees.

*bericht bewerkt door Quisa2 op 05 feb 2018 08:26

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

@Matthias Tignes ligt dan alleen weer niet in Oostenrijk of Italië. Ik moest aan Via Lattea denken, maar Breuil in combinatie met Zermatt kan ook prima. Genoeg uitdaging aan de kant van Zermatt te vinden…

Maar heel eerlijk: er zijn zo’n twintig gebieden of combinaties die waarschijnlijk wel voldoen, dus als je een beetje op deze site rondneust, filtert en wat pistekaarten bekijkt, dan moet je er wel uit komen denk ik!

Quick op 4 feb 2018 21:26

Zeker waar. Maar ik ben dus op zoek naar een vurig betoog van iemand hier waarom één van die 20 echt de moeite waard is :)

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Dubbelpost

*bericht bewerkt door Quisa2 op 05 feb 2018 08:28

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

In Serfaus-Fiss-Ladis ben ik zelf geweest, maar echt veel uitdagende pistes vond ik er niet bijzitten daar.

Huh? In welk SFL ben je dan wel geweest?

Wat mij betreft zijn er toch behoorlijk wat vrij uitdagende pistes en routes te vinden:

  • Adlerpiste en Alderroute (bij die laaste opletten dat je niet verdwaalt in de bossen)
  • Diretissima en Kamikaze route (vooral die laatste is indrukwekkend)
  • De 4 zwarte pistes onder de Lazidbahn
  • De 2 zwarte pistes en zwarte skiroute onder de Pezidbahn

En dan hier en daar nog wat korte stukjes zwart of skiroute…

De dag kan je beginnen met de, weliswaar niet super uitdagende, maar wel lange en fantastische Frommesabfahrt: als je zorgt dat jedaar 's ochtends als eerste boven staat dan kan je je even Herman Maier wanen en met +80 km/u naar beneden carven

https://www.superskicard.com/en

Dan zit je wel niet aan een piste, maar zoek een klein dorpje tussen enkele gebieden in…dan heb je keuze zat

Glij blij door die brei :-)

In Serfaus-Fiss-Ladis ben ik zelf geweest, maar echt veel uitdagende pistes vond ik er niet bijzitten daar.

Huh? In welk SFL ben je dan wel geweest?

Wat mij betreft zijn er toch behoorlijk wat vrij uitdagende pistes en routes te vinden:

  • Adlerpiste en Alderroute (bij die laaste opletten dat je niet verdwaalt in de bossen)
  • Diretissima en Kamikaze route (vooral die laatste is indrukwekkend)
  • De 4 zwarte pistes onder de Lazidbahn
  • De 2 zwarte pistes en zwarte skiroute onder de Pezidbahn

En dan hier en daar nog wat korte stukjes zwart of skiroute…

De dag kan je beginnen met de, weliswaar niet super uitdagende, maar wel lange en fantastische Frommesabfahrt: als je zorgt dat jedaar 's ochtends als eerste boven staat dan kan je je even Herman Maier wanen en met +80 km/u naar beneden carven

Skiwi op 5 feb 2018 08:58

Mja een deel van de zwarte pistes in SFL is in Tignes gewoon rood. En de meeste rode afdalingen in SFL zijn in Tignes gewoon blauw. In Tignes heb je gewoon een veelvoud van dat soort uitdagende afdalingen tov SFL. Wel jammer dat je ook maar selectief quote wat jou het beste uitkomt.

Born to Ride

In Serfaus-Fiss-Ladis ben ik zelf geweest, maar echt veel uitdagende pistes vond ik er niet bijzitten daar.

Huh? In welk SFL ben je dan wel geweest?

Wat mij betreft zijn er toch behoorlijk wat vrij uitdagende pistes en routes te vinden:

  • Adlerpiste en Alderroute (bij die laaste opletten dat je niet verdwaalt in de bossen)
  • Diretissima en Kamikaze route (vooral die laatste is indrukwekkend)
  • De 4 zwarte pistes onder de Lazidbahn
  • De 2 zwarte pistes en zwarte skiroute onder de Pezidbahn

En dan hier en daar nog wat korte stukjes zwart of skiroute…

De dag kan je beginnen met de, weliswaar niet super uitdagende, maar wel lange en fantastische Frommesabfahrt: als je zorgt dat jedaar 's ochtends als eerste boven staat dan kan je je even Herman Maier wanen en met +80 km/u naar beneden carven

Skiwi op 5 feb 2018 08:58

Mja een deel van de zwarte pistes in SFL is in Tignes gewoon rood. En de meeste rode afdalingen in SFL zijn in Tignes gewoon blauw. In Tignes heb je gewoon een veelvoud van dat soort uitdagende afdalingen tov SFL. Wel jammer dat je ook maar selectief quote wat jou het beste uitkomt.

Matthias123 op 5 feb 2018 09:11

Ik kan mij niet voorstellen dat vergelijkbare Lazid- en Plezidpistes ook maar ergens “rood” gemarkeerd worden. Ik vindt SFL juist een opvallend uitdagend gebied tussen de carvepistes en paden door…
Kitzbühel is zeker ook een optie: skiën tot aan Mittersill en Hopfgarten (bijna 500km pistes Kitzbühel-Skiwelt) en 20 minuutjes met ee auto en je skiet vanuit Fieberbrunn naar Saalbach. Kan op 1 pas.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

In Serfaus-Fiss-Ladis ben ik zelf geweest, maar echt veel uitdagende pistes vond ik er niet bijzitten daar.

Huh? In welk SFL ben je dan wel geweest?

Wat mij betreft zijn er toch behoorlijk wat vrij uitdagende pistes en routes te vinden:

  • Adlerpiste en Alderroute (bij die laaste opletten dat je niet verdwaalt in de bossen)
  • Diretissima en Kamikaze route (vooral die laatste is indrukwekkend)
  • De 4 zwarte pistes onder de Lazidbahn
  • De 2 zwarte pistes en zwarte skiroute onder de Pezidbahn

En dan hier en daar nog wat korte stukjes zwart of skiroute…

De dag kan je beginnen met de, weliswaar niet super uitdagende, maar wel lange en fantastische Frommesabfahrt: als je zorgt dat jedaar 's ochtends als eerste boven staat dan kan je je even Herman Maier wanen en met +80 km/u naar beneden carven

Skiwi op 5 feb 2018 08:58

Mja een deel van de zwarte pistes in SFL is in Tignes gewoon rood. En de meeste rode afdalingen in SFL zijn in Tignes gewoon blauw. In Tignes heb je gewoon een veelvoud van dat soort uitdagende afdalingen tov SFL. Wel jammer dat je ook maar selectief quote wat jou het beste uitkomt.

Matthias123 op 5 feb 2018 09:11

Ik kan mij niet voorstellen dat vergelijkbare Lazid- en Plezidpistes ook maar ergens “rood” gemarkeerd worden. Ik vindt SFL juist een opvallend uitdagend gebied tussen de carvepistes en paden door…
Kitzbühel is zeker ook een optie: skiën tot aan Mittersill en Hopfgarten (bijna 500km pistes Kitzbühel-Skiwelt) en 20 minuutjes met ee auto en je skiet vanuit Fieberbrunn naar Saalbach. Kan op 1 pas.

Harry(Winterberg) op 5 feb 2018 10:04

De Lazid en Plezid misschien niet, maar ik zeg ook niet voor niets een deel van de zwarte pistes. Ik heb in Tignes rode pistes gedaan die steiler waren dan sommige zwarte in SFL. @Morzel en @Harry(winterberg) zijn jullie wel eens in Tignes geweest? waarschijnlijk niet want dan weet je direct wat ik bedoel met dat Tignes een veelvoud aan uitdagende pistes heeft.

Born to Ride

@Matthias123: ik wist niet eens dat ik in dit draadje meedeed 🤔😜😎

Voor de TS: als Frankrijk toch meedoet moet Les Arcs mee op het lijstje 👍. Groot, voor ieder wat wils, gitzwarte bückelmuren, lange afdalingen.

@Matthias123: ik wist niet eens dat ik in dit draadje meedeed 🤔😜😎

Voor de TS: als Frankrijk toch meedoet moet Les Arcs mee op het lijstje 👍. Groot, voor ieder wat wils, gitzwarte bückelmuren, lange afdalingen.

Morzel op 5 feb 2018 11:27

Sorry ik bedoelde @Skiwi het is maandagmorgen he dan krijg je zoiets ;)

Born to Ride

De Lazid en Plezid misschien niet, maar ik zeg ook niet voor niets een deel van de zwarte pistes. Ik heb in Tignes rode pistes gedaan die steiler waren dan sommige zwarte in SFL. @Morzel en @Harry(winterberg) zijn jullie wel eens in Tignes geweest? waarschijnlijk niet want dan weet je direct wat ik bedoel met dat Tignes een veelvoud aan uitdagende pistes heeft.

Weliswaar 20 jaar geleden, maar ja: ik ben al in Tignes geweest. En ja, dat is een fantastisch skigebied, één van de beste (misschien zelfs het beste) skigebied ter wereld.
Maar dat SFL niet voldoende uitdaging zou hebben, daar ben ik het niet mee eens.

Overigens kan jouw opmerking dat je in Frankrijk al moeilijker rode pistes hebt gedaan dan sommige zwarte in Oostenrijk wel eens kloppen: in Frankrijk heb je namelijk ook groene pistes, wat je in Oostenrijk niet hebt en in Oostenrijk heb je ook (gemarkeerde en gecontroleerde, maar niet geprepareerde) skiroutes, wat je voor zover ik weet in Frankrijk niet echt hebt. Daar zijn naar ik weet veel zwarte niet geprepareerd, net zoals de Oostenrijkse skiroutes.

Zodoende kan je de kleuren niet echt vergelijken, ik zou eerder zeggen:

  • zwart in Frankrijk = skiroutes en de moeilijkste zwarte in Oostenrijk
  • rood in Frankrijk = de makkelijkste zwarte en de moeilijkste rode in Oostenrijk
  • blauw in Frankrijk = de makkelijkste rode en de moeilijkste blauwe in Oostenrijk
  • groen in Frankrijk = de makkelijkste blauwe in Oostenrijk

*bericht bewerkt door Skiwi op 05 feb 2018 11:55

Ok, als ik naar Oostenrijk ga dan is opletten of er genoeg zwart is, dus wel handig.

En Italië? Iemand daar geweest?

En welke gebieden staan echt bekend om z’n laaghangende afdalingen?

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ok, als ik naar Oostenrijk ga dan is opletten of er genoeg zwart is, dus wel handig.

En Italië? Iemand daar geweest?

En welke gebieden staan echt bekend om z’n laaaaaange afdalingen?

*bericht bewerkt door Quisa2 op 05 feb 2018 12:01

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Met dit wensenlijstje ben je in Oostenrijk snel klaar:

Serfaus-Fiss-Ladis
Saalbach-Hinterglem-Leogang-Fieberbrunn
Zillertal (Konigsleiten)
Oetztal
Ski Arlberg
Ischgl/Samnaun

Allemaal wel duurdere en drukkere gebieden, maar komen dichtste in de buurt van je totale wensenpakket. Vooral ski-in/ski-out is een lastige in Oostenrijk, maar meeste dorpen hebben ski-depots bij de liften waardoor het stukje lopen door het dorp alles meevalt.

De meningen over piste-aanbod zullen verdeeld zijn, maar bovengenoemde gebieden zijn behoorlijk gevarieerd en zeker niet alleen maar brede carve-banen.

roski op 5 feb 2018 05:49

In Serfaus-Fiss-Ladis ben ik zelf geweest, maar echt veel uitdagende pistes vond ik er niet bijzitten daar. In ieder geval totaal niet in vergelijking met Tignes.

Matthias123 op 5 feb 2018 07:17

Ik geef ruiterlijk toe dat er voldoende gebieden te bedenken zijn met een breder aanbod aan uitdagende pistes dan de gebieden die ik noem. Maar binnen Oostenrijk lijkt me dat dit lijstje wel redelijk overeenkomt met het de wensen van @Quisa2.

Hoe de pistes tussen diverse gebieden en landen zich tot elkaar verhouden is een onderwerp waar men niet snel over uitgepraat zal raken. Er zit van de skigebieden zelf ook een stukje marketing in om het juiste (of zo breed mogelijk) aanbod te hebben en dus publiek te trekken lijkt me. Aan ons wintersporters om daar tussen dan weer te vinden wat ons aanspreekt. Voor mij geldt dat ik me in bovengenoemde gebieden niet snel verveel en voldoende uitdagende pistes vind, en ik reken mezelf tot een ervaren en sportieve skier.

*bericht bewerkt door roski op 05 feb 2018 15:03

Quisa2. Je gaat zelf nog naar

Hen48

SFL, veel moeilijke pistes en 3e week van januari vind ik geen heel gelukkige combi. Ik ben het eens dat er in SFL genoeg zwart en route te vinden is. Maar tegelijk valt er niet zo heel vaak veel sneeuw en een aantal van de pittigere pistes hebben wel veel sneeuw nodig voordat ze open kunnen. Regelmatig gaan de zwarten onder de Lazid (muv Lazid Nord, maar das ook de makkelijkste van de 5) en de skiroutes pas in de 2e helft van het seizoen open. Dus dat nu al boeken vind ik wel tricky als je daarvoor echt naar het gebied gaat. En echt “bekunstsneeuwd” (dwz over de hele afstand en niet, wat ze op de Lazid en Pezid weleens doen: bovenaan één of twee sneeuwkanonnen en de rest naar beneden schuiven) zijn er maar een paar lange(re) zwarte pistes in SFL

Sorry. Je gaat zelf nog naar Trois Vallees. Ga je toch 2 keer. Veel beter zul je het niet vinden.

Hen48

SHLF. Residence Saalbach. Hebben een 8 persoonsappartement… geen ski out, maar wel ski in. bovenin het dorp, beide liften op wandelafstand.

edit: kan niet helemaal meer zien waar deze in de 3e week van januari op zit, maar zou dan incl skipas wel eens rond de €700,- zitten.

*bericht bewerkt door Veenhoorn op 05 feb 2018 17:08

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Wat ik tot nu toe van Italië heb gezien is dat het toch wel ‘vlakker’ uitpakt dan Frankrijk of Oostenrijk. Maar ik vermijd zwarte pistes, dus eigenlijk kan ik daar weinig over zeggen.

Misschien is Monte Rosa nog een optie. Het is met 138km pistes niet mega groot maar heeft wel heel veel erg uitdagende pistes.

Born to Ride

De mogelijkheid Dolomieten lijkt overgeslagen te worden. Dolomieten, Arabba heeft voor alles wat wils, ski in - out mogelijk. Ligt wel diep in dal dus veel schaduw. Uitdagende pistes, mogelijkheid tot veel touren, (Sella). Lange afdalingen (Marmolada); met de auto een keer naar een ander gebied (Cortina, Civetta etc). Kortom wat mij betreft ook een prima kandidaat.

Plaats een reactie