Hoe auto uitgraven

Vanavond vertrek ik voor de eerste keer op vakantie naar Oostenrijk.
Dit zal mijn eerste ervaring worden met open parkeerplaatsen voor de auto + grote sneeuwverwachting.
Tot nu toe ben ik steeds in Frankrijk gaan skiën waar ik de auto op zaterdag in een ondergrondse parkeergarage reed en de volgende zaterdag er proper terug uit kon rijden.

Voor dit weekend voorspellen ze veel sneeuw en zowel aan ons appartement heeft geen overdekte parking.
Het appartement zelf ligt op een redelijke afstand van de skilift, zodat we smorgens ofwel de skibus moeten nemen ofwel met de auto tot aan de lift rijden (of naar een ander dorp rijden).

Hebben jullie tips hiervoor?

  • hebben appartementen typisch sneeuwschoppen ter beschikking, of moet ik deze van thuis uit meenemen?
    Ik heb zelf een metalen plooischep (genre militaire zandschep met punt), maar ik denk dat dit vrij slecht zal werken in de sneeuw.
    Een grote sneeuwschep om onze oprit sneeuwvrij te houden is dan misschien weer te groot om mee het appartement in te nemen (en het is natuurlijk zinloos om deze in de auto te laten liggen).

  • hoe zit het bij de skiliften? Ze geven voor de komende dagen mogelijk aanzienlijke sneeuwhoeveelheden overdag. Hoe kan je dan goed wegraken van de parking bij de skilift?

Ik ben zelf geen freerider (en hier heb ik ook geen ambitie voor in de eerste jaren), dus een standaard off-piste kit met lawineschep heb ik niet, hoewel dit natuurlijk in deze omstandigheden ideaal zou zijn.

Bedankt voor jullie reacties

Glide on!

Gewoon af en toe even met je armen schoonvegen, dan komt het wel goed lijkt me. Ze geven geen meters sneeuw op en 20-30 centimeter met een metalen schep van je auto verwijderen lijkt me geen goed plan ;). Bij de meeste appartementen of hotels staat er wel een sneeuwschep voor het grijpen.

Ik heb regelmatig op een parking gestaan met flinke sneeuwval, ze houden het meestal behoorlijk sneeuwvrij en vaak worden zelfs de sneeuwwallen voor de auto’s met de hand weggeschoven.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Voor de auto werk een kunststof schep het beste, mocht je hem toevallig raken dan heb je niet gelijk krassen. Een schep met een groot oppervlak werkt het beste, sneeuw is wanneer is het net gevallen is over het algemeen erg licht en schept makkelijk weg. Om weg te komen van de parking kan je soms kettingen nodig hebben. Met kettingen kom je eigenlijk in elke situatie wel weg.

Born to Ride

… als je de deur van je auto openkrijgt
(ben al eens wakker geworden met 1m verse sneeuw van gedurende de nacht), maar ja zo erg zal het dit weekend wel niet worden in Salzburgerland.

De kettingen zou ik zowiso op de auto laten hangen.

Glide on!

Bij de meeste accomondaties waar ik ben geweest is gewoon een sneeuwschep, maar je kan het de accomodatie even vragen.
En natuurlijk zijn de krabbers met lange steel en borstel heel handig om te hebben (heb je misschien al).
Ik heb wisselende ervaring met wegrijden van parkeerplaatsen. Vaak wordt het redelijk schoon gehouden en gravel gestrooid, maar ook gezien dat het pas na de sneeuwbui gebeurt. Kettingen sowieso meenemen om zeker te zijn dus.

Ik gooi altijd een kindersneeuwschep in de skibox. Die heb ik paar jaar geleden voor de kinderen gekocht, toen er veel sneeuw in NL lag. Kleiner dan de gewone sneeuwschep, makkelijk meenemen en handig genoeg om bijv. stukje voor de wielen schoon te vegen als je op een parkeerplaats staat.

Eigenaren van appartementen hebben zelf vaak meerdere grotere sneeuwscheppen voor eigen gebruik. Die mag je vast wel lenen.
Op ons vaste adres maakt de gepensioneerde eigenaar de parkeerplekken schoon. Fijne service!

Fun Lovin' Skier

Tip: Subaru kopen :-P
https://youtu.be/CBhKR76XxaY

When life gets too complicated.... SKI

Kwariertje werk

null

Grote oppervlakken met armen vrijmaken. Altijd handig om een stoffer en kleine metalen schep in de auto te hebben. Zo’n schep kost 20 Euro bij de anwb. Vergeet je dak niet en denk ook aan de nummerplaten.

Ieder ferienhaus heeft wel een sneeuwschep liggen. En er wordt alles aan gedaan de hoofdwegen en liftparkings vrij te houden/maken. Kettingen van te voren leggen is niet super handig, want op de vrijgemaakte hoofdwegen hebben ze je liever niet ermee rondrijden. De meeste dorpen en skistations liggen laag en hebben weinig last van dikke sneeuwpakken. Dus tenzij je naar Konigsleiten, Enzingerboden, Obertauern of ergens een berghut gaat zijn goede winterbanden voldoende. Zorg wel altijd dat de kettingen paraat liggen voor het geval dat.

Ik heb een handig schepje gekocht

null

Werk goed en neemt weinig ruimte in

Geen schep gebruiken, als er echt een pak sneeuw op je auto is gevallen deze dan wegvegen met een bezem. Probeer dit desnoods dagelijks te doen. Een combinatie van sneeuw, dooi en vorst maakt een vervelend klusje.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Hangt er vanaf hoe je geparkeerd staat maar eerst de achterkant vrij maken en dan de bestuurders kant dan langzaam achteruit rijden daarna de rest schoonmaken en als je de auto niet gebruikt gedurende de vakantie en je weet dat het gaat dumpen alvast de kettingen omleggen.

Eerst met de AB checken of je de juiste auto voor je hebt. Dan met een geleende schep rondom de wagen de sneeuw weg scheppen. Dan met veger of je armen de wagen sneeuwvrij maken en dat meteen wegscheppen. Aangetrapte sneeuw wordt hard. Doe dit vlak voor een zonnige dag. De zon doet de rest. Wacht je te lang dan smelt de zon de sneeuw en bevriest dat weer heeeeeel vast op de wagen.

O ja nog een laatste tip: Altijd met de aangedreven wielen zo dicht mogelijk bij de weg parkeren. En voorzie je veel sneeuw leg dan de kettingen alvast om of laat ze zitten. Weer demonteren is makkelijker dan in de ochtend van vertrek in de haast moeten omleggen.

bij de ANWB is een borstel/krabber te koop voor 7,95. met lange steel, heel handig

@SPAM Dat laatste daar kun je over discusieren. Want als je op een sneeuwloze parkeerplaats staat dan kun je als je wielen wat verder van de weg staan ook een aanloopje nemen om over de hobbel sneeuw te raken…

Click. Click. Peace

Inderdaad, ik heb achtewiel aandrijving en zet hem het liefst achteruit (indien mogelijk) want de ondergrond onder de auto geeft waarschijnlijk meer tractie dan die bult aangedrukte sneeuwprut . Maar echte wetenschap is het ook weer niet 😉

Ellebogen is inderdaad het makkelijkst maar het geeft erg veel microkrassen op de lak die je lekker in de zon ziet, ook wel spinnenwebben genoemd. Schep vind ik al helemaal not done in de buurt van autolak.

Balen als je geen garage hebt, daar selecteer ik dus op!

Tijd voor een uitpakparty?!

De lange krabber met borstel is echt een must. Kost weinig en ik gebruik hem altijd de hele vakantie, ook om skies en snowboards sneeuwvrij te maken voor ze de auto in gaan. Thuis ligt hij ook altijd vooraan in de garage zodat we snel sneeuw van onze 2e auto kunnen vegen. Verder heb ik ook zo’n demontabele kunststof schep waar hier eerder een foto van staat. Die heb ik al eens gebruikt om een vriend die een scharende vrachtwagen moest ontwijken weer uit het weiland te krijgen waar hij in terechtgekomen was. Eigenlijk een must als je op wintersport gaat. En kettingen uiteraard.

*bericht bewerkt door Frank9 op 01 feb 2018 23:12

Heb geluk gehad: bij de start van de skiliften was er een overdekte parking in aanbouw, waar je gewoon naar binnen mocht rijden.
Op de avond wanneer er snachts 30cm sneeuw voorspeld was heb ik de auto dan gewoon daar laten staan en ben met de bus naar ons appartement in het volgende dorp gereden.
De volgende morgens de omgekeerde richting en alles was opgelost.

Als ik de auto snachts bij ons appartement had laten staan, had ik trouwens niet alleen een probleem met de auto zelf, maar ook dat de weg tussen onze buitenparking en de openbare weg nog ongeveer 100-150m door 30cm verse sneeuw op aangereden sneeuwondergrond zou zijn geweest omdat de eigenaars smorgens vroeg nog geen tijd hadden gehad om alles weg te “frezen”.

Glide on!

Plaats een reactie