Met de bus naar Franrkijk. (Bagage)

Beste,

Zaterdag vertrek ik voor het eerst met een bus naar Frankrijk. De voorpret is natuurlijk enorm maar omdat ik tot nu toe altijd met de auto ging, een vraag mbt. de bagage.

  • Ik neem mijn eigen snowboard mee, maar moet de bindingen eraf halen. Hoe kan ik die het beste meenemen?
  • Ook neem ik mijn eigen helm mee, die in een tas stoppen wordt lastig ivm de vorm. Worden deze los in onder in de bus vervoerd of gaat dat anders?
  • Hoe streng zijn ze met het stoppen van extra bagage, denk aan handdoeken, in de tas van je snowboard?

Alvast bedankt voor de reacties!

Ga zelf nooit met de bus, maar bindingen om de schoenen heen nemen het minste ruimte in. Helm vooral volstoppen met sokken en ander klein spul.

Inderdaad: altijd de binnenkant van je helm opvullen met andere spullen (handschoenen, nekkraagje, onder-fleece, …) anders ben je enorm veel plaats kwijt.

Ik stop mijn helm altijd in de tas van mijn skischoenen (past bij mij net in de L-vorm van de schoen).

En dan maar hopen dat ze niet met de tassen gaan gooien bij het in- en uitladen, maar dat probleem zal je altijd hebben met je helm tenzij je deze in het midden van je bagage tussen allerlei zachte kledij stopt.
Je zou natuurlijk ook enkele lagen golfkarton extra over je helm kunnen aanbrengen in de tas van de skischoenen of er enkele handdoeken rond wikkelen.
Zelf heb ik hier geen problemen mee omdat de schoenentas mooi in de dakkoffer op de auto gaat.

Glide on!

Mijn skibril gaat altijd omgekeerd in mijn helm.

Als ik meteen bus ga neem ik mijn helm altijd als handbagage mee zo ben je toch zeker dat die niet geplet geraakt in de bagageruimte.

Helm deden woj altijd in het midden van de grote tas. Tussen alle kleding in. En dan inderdaad de helm opvullen met handschoenen, buff enz…

Ga zelf nooit met de bus, maar bindingen om de schoenen heen nemen het minste ruimte in. Helm vooral volstoppen met sokken en ander klein spul.

Tiny-M op 25 jan 2018 22:11

Slim om de schoenen met bindingen om mee te nemen.

Wat betreft mijn helm, ga kijken of ik hem in de tas gepropt krijg, zo niet. Dan gaat hij aan de rugzak mee als handbagage!

Bedankt voor de adviezen

Beste,

Zaterdag vertrek ik voor het eerst met een bus naar Frankrijk. De voorpret is natuurlijk enorm maar omdat ik tot nu toe altijd met de auto ging, een vraag mbt. de bagage.

  • Ik neem mijn eigen snowboard mee, maar moet de bindingen eraf halen. Hoe kan ik die het beste meenemen?
  • Ook neem ik mijn eigen helm mee, die in een tas stoppen wordt lastig ivm de vorm. Worden deze los in onder in de bus vervoerd of gaat dat anders?
  • Hoe streng zijn ze met het stoppen van extra bagage, denk aan handdoeken, in de tas van je snowboard?

Alvast bedankt voor de reacties!

Chiel_NBA op 25 jan 2018 22:07

In het verleden al tientallen keren met de bus op wintersport geweest dus ik heb wel wat ervaring 🤣

Om antwoord te geven op je vragen:

  • waar ik vroeger (lees: een jaar of 10 geleden) mijn bindingen er regelmatig op mochten blijven zitten is mijn ervaring dat ze de laatste jaren wat minder coulant zijn. Een en ander hangt ook af van de beschikbare ruimte in de bus. Zo heeft een dubbeldekker bus relatief gezien minder bagageruimte dan een enkel deks bus. Verder scheelt het ook of ze een soort van bagagekoffer achterop de bus hebben of een aanhanger. In het laatste geval is er meer ruimte en maakt het de chauffeurs minder snek iets uit.

Hoe dan ook, ik heb weinig trek meer in discussie (met als gevolg dat je je bindingen soms alsnog op de parkeerplaats mag verwijderen), zodat ik ze er tegenwoordig standaard afhaal. Waar ik ze dan laat? Zoals hierboven al aangehaald stop ik mijn schoenen erin en stop ze dan in een skischoenen tas (die mag je namelijk wel gewoon meenemen naast je board en bagage).

-mijn helm gaat dan meestal ook nog in mijn schoenentas, maar ik heb best kleine voeten, zodat dat niet bij iedereen zal passen. Andere optie is idd in je bagagetas/koffer en hem dan vullen met spullen. Dan neemt ie echt niet zoveel ruimte in. Ik zie overigens anderen ook heel vaak hun helm mee de bus innemen, wat echt geen probleem is.

  • op zich kun je er nog wel wat handdoeken enzo in kwijt. Waar het bij de chauffeurs om gaat is dat zo’n mooi egaal glad is. Dat is ie met bindingen erop natuurlijk niet en dan neemt een board nou eenmaal veel meer kostbare bagageruimte in dan een setje skis. Maar zoals gezegd: een paar handdoeken moet geen probleem zijn, maar maak er geen 20 cm dik pakket van🤣

Verder nog een kleine tip. Waar ik, als ik met de auto op wintersport ga, eigenlijk uitsluitend weekendtassen meeneem zorg ik, als ik met de bus ga, een koffer met wielen bij me heb. Soms moet je vanaf de bus nog een stukje lopen naar je accommodatie op locatie (zeker in Frankrijk) en dan scheelt het nogal dat je je koffer kunt rijden. Als voordeel heb je dan nog dat je je board en schoenentas horizontaal op je koffer kunt leggen.

Als je nog vragen hebt, let me know!

Bij de reisorganisatie navragen wat de “eisen” zijn voor wat je wel en niet mag meenemen. Dan weet je ook hoe je alles het beste kan inpakken

bindingen moet er af. Er zijn echt zeikers bij. extra kleiding doe ik altijd om de ski’s om mijn bindingen te beschermen. sommige maken opmerkingen er over. mijn antwoord is altijd als ik kan vertrouwen dat jullie mijn skies netjes neerleggen dan hoef ik dat niet meer te doen… en dan stoppen ze meestal met zeuren.

je helm zou ik gewoon mee naar binnen nemen en dan in het boven vakje leggen of onder je stoel.

ik ga al vanaf kinds af aan met de bus ( dus heel wat jaren) en het wisselt echt hoe vriendelijke ze zijn… wij hadden een paar jaar geleden gezeik om een autostoeltje van onze jongste… ( stond vermeld op boekingsformulier) . We mochten hem niet vast zetten, omdat dan zijn stoel zou beschadigen. hem gezegd dat ik hem aansprakelijk stel als jullie hard moeten remmen en mijn kind ligt voor in de bus… hij hield meteen op zeuren ( andere buschauffeurs vonden zijn reactie ook belachelijk) kleine was toen 15/16 maanden. Dus hoe mee flexibel ze zijn is echt afhankelijk van humeur van de chauffeur…

ik weet niet met wie je reist , maar als het goed is staat het bij de voorwaarden van de reisorganisatie.

Kan me VOLLEDIG vinden in het antwoord van @Gillio. Heb zelf ook al 'n 10-tal jaren ervaring met de bus.
Veel hangt af van de chauffeur.
Ik merk ook dat 't de laatste jaren strenger wordt en dit doordat héélwat passagiers zich nergens iets van aantrekken.
Zo kwamen wij een keer als Laatste opstapplaats Belgie aan in de bus en ELKE voorzien plaats van de handbagage zat PROPVOL. Chauffeur is moeten tussenkomen want de reizigers deden alsof hun neus bloedde.
GEVOLG ; vanaf dit jaar staat op de voucher dat skihelm als handbagage wordt aanzien en je mag maar één(1) handbagage mee.

Born to run. B.S.

Je moet inderdaad een beetje geluk hebben met de chauffeur en met hoeveel mensen er eigen spullen bij zich hebben. Ik ben een aantal jaar geleden in de laatste week dat de bussen reden meegeweest. Dat is de enige keer geweest dat mijn bindingen er af moesten. Vrijwel iedereen had eigen spullen bij zich. Er was gewoon te weinig ruimte. Nu moet ik zeggen dat ik klein van stuk (1.60 m) ben en mijn schoenen plat tussen mijn bindingen passen, waardoor het geheel dus met bindingen ook veel egaler is.

Ik neem altijd mijn backpack mee voor mijn bagage. Dan kan ik op locatie ook als er sneeuw ligt gewoon alles in één keer meenemen zonder gedonder.

Mijn helm gaat ook ergens in het midden met een hoop zachte dingen er in en omheen in mijn tas.

Let it snow, let snow, let it snow!

Zorg dat je tassen en koffers heel herkenbaar zijn met bijvoorbeeld opvallende gekleurde linten of doekjes. Dit voorkomt dat iemand jouw board, schoenen of tas/koffer per abuis meeneemt.

Je zult nog verbaasd zijn hoeveel mensen dezelfde zwarte koffer of schoenenzak van Intersport hebben…

helm van de ski in de tas doen en dan aan de boven kant van de skies. ook met bus reizen.

miepmiep op 4 mrt 2018 19:26

in de skihoes tas en dan bovenkant van de skies doen… blijft zitten. zo duidelijker???

miepmiep op 4 mrt 2018 20:09

Eeuh…? Ik begrijp het nog steeds niet.

Ik ga ook al wat jaren met de bus, eigenlijk vooral met Sunweb/Bizztravel (zelfde bussen).

Mijn ervaring (buiten de vakanties) is dat de buschauffeurs nooit zo moeilijk zijn. Ik heb maar 1x gehoord dat een buschauffeur als grapje zei dat iemand zijn snowboardtas te vol had zitten. Ik had namelijk netjes mijn bindingen eraf gehaald (wel 2 boards, stout!) en kreeg een compliment. “Kijk mensen, zo hoort het”.

De volgende tas was van iemand die zijn volledige kofferinhoud in zijn snowboardtas had zitten. “Zo hoort het dus niet mensen”!
Had verder trouwens geen consequesties. Alleen even lachen en thats it.

Maar doe jezelf een plezier en speel het safe. De buschauffeurs maakt het niet uit zolang het in de bus past. Als het niet past… dan zou ik ook pissig worden.

Dus: Bindingen van snowboards. Binding om je schoen doen. Helm erbij zou ik niet doen, aangezien er wel eens gesmeten wordt met de schoenentassen en dit voor je helm niet bevorderlijk is. Dus midden in de tas en opvullen met sokken ed. is de makkelijkste methode. Ook moet spul er onderweg wel eens uit voor mensen die met een andere bus de reis vervolgen. Dus het is niet 1x alles inladen en uitladen.

Als ruimbagage een grote koffer of tas met wieltjes is wel handig. Want de bus stopt inderdaad niet altijd bij jouw hotel. Een hardshell koffer mag niet altijd, dus zie de bagagevoorwaarden. Al wordt daar ook vaak niet moeilijk over gedaan.

Dit jaar echt super ervaring met de bus gehad. Echt super chauffeurs. Ze maakte nergens problemen van. Ze besloten dat er alleen kinderfilms gedraaid ging worden, omdat er meerdere kinderen in de bus zaten. Wij zaten boven en hij kwam na elke stop controleren of de jongste in het autostoeltje zat. Dan gingen ze pas rijden. En heeft een aantal keer gevraagd of het goed ging. Ik wou dat alle buschauffeurs zo waren. We hadden zoals altijd de bus via sunweb geboekt.

Plaats een reactie