Beste weg richting Zillertal

Hey allemaal,

Op 3 februari ga ik met een aantal weer richting het Zillertal rijden. Nu zit ik te twijfelen of we via de 3 gaan rijden of via de 61. Hebben jullie nog tips voor de reis dit jaar? Dan voornamelijk waar zitten de meeste wegwerkzaamheden.

Grt F

Hangt een beetje van de dag en tijdstip af waarop je rijdt. Ik was voorheen wel fan van de A3, maar neem tegenwoordig vrijwel altijd de A61. Is vaak rustiger en heeft ook minder baustelles, hoewel begrenst op 130km per uur. Kan me er vorige week eigenlijk geen herinneren. De A8 heeft er wel een paar, maar die is vrijwel onvermijdelijk.

Op de A3 kun je stukken flink gas geven als je dat wil, maar ook meer baustelles en stukken rondom de steden (o.a. Köln) waar de maximumsnelheid maar 100 is.

Mr. Slow

Zitten nu in het Zillertal vorige week via de A61 en A8 gereden,geen oponthoud gehad, bij afslag Holzkirchen binnendoor gegaan via de Achenpas en je rijdt zo het Zillertal in,voordeel geen vignet nodig,duurt bij drukte op snelweg weinig langer. Nadeel bij sneeuwval kunnen kettingen nodig zijn. vanuit midden Nederland 10 uurtjes over gedaan.

Ik ga ook al jaren via de A61. Ik heb gemerkt dat die veel minder file gevoelig is als de A3. Ik ga in de voorjaarsvakantie naar het Zillertal en neem dan dezelfde weg als ruudsan. Afhankelijk van de drukte op de A8 wijk ik soms uit naar de A6/A9 of A6/A7/A8

Als je op Google Maps naar de route kijkt zie je waar de baustelle zich bevinden, anders even zoeken op baustelle en je krijgt een Duitse website naar voren met alle wegwerkzaamheden.

Als je op Google Maps naar de route kijkt zie je waar de baustelle zich bevinden, anders even zoeken op baustelle en je krijgt een Duitse website naar voren met alle wegwerkzaamheden.

Marijnt op 25 jan 2018 12:23

En als je dan toch al op Google Maps kijkt, dan zie je dat het niks uitmaakt. Verschil is een paar kilometer en maximaal 10 minuten.

Ik vind de 61 iets minder filegevoelig.
Wat ik nog belangrijker vind is timing…
Probeer voor een uur of 3 voorbij Munchen te zijn.
Dat is de grootste bottleneck.

En soms kiezen we voor de route Achensee, Tegernsee bij file… leuke route, scheelt wat kilometers maar is niet sneller (maar bij veel file wel).

It is an amazing world

Zitten nu in het Zillertal vorige week via de A61 en A8 gereden,geen oponthoud gehad, bij afslag Holzkirchen binnendoor gegaan via de Achenpas en je rijdt zo het Zillertal in,voordeel geen vignet nodig,duurt bij drukte op snelweg weinig langer. Nadeel bij sneeuwval kunnen kettingen nodig zijn. vanuit midden Nederland 10 uurtjes over gedaan.

ruudsan op 23 jan 2018 18:40

Ik vind het altijd bijzonder dat mensen bepaalde routes gaan rijden om de vignetkosten te besparen. Zelfs als ze dan sneeuwkettingen moeten omleggen. Die 9 EUR kan niet de druppel zijn op een wintersportbudget. Of zijn dit ook de mensen die aardappelen van thuis meenemen?

Piste riderrrrr

Ik kies er ook voor om binnendoor naar Zillertal te rijden, een stuk leuker dan alleen maar eindeloos over de snelweg en dan laatste stuk door het dal. Langs de Tegernsee heb je tenminste nog wat leuks te zien en een paar haarspeldbochten. Die kom ik verder niet tegen op weg naar Mayrhofen ;) En die € 9,- die je er dan mee bespaart zijn 2 drankjes bij de après ski, dus nee, dat is niks op het totale budget

Schopje aan het topic, wij gaan 2 feb al rijden (tussen 3 a 4 uur vanuit regio Rotterdam) en willen ergens een overnachting pakken ivm onze zoon van 4 mee gaat (hopelijk slaapt ie een paar uur :P )
De a3 lijkt wel een groot bouwwerk te zijn maarja, daar rijden we toch alleen de avond, of zou de 61 op t moment echt zoveel fijner zijn dat de weg ernaartoe (die is dan wel irritant op die tijd) het waard zijn…

Zitten nu in het Zillertal vorige week via de A61 en A8 gereden,geen oponthoud gehad, bij afslag Holzkirchen binnendoor gegaan via de Achenpas en je rijdt zo het Zillertal in,voordeel geen vignet nodig,duurt bij drukte op snelweg weinig langer. Nadeel bij sneeuwval kunnen kettingen nodig zijn. vanuit midden Nederland 10 uurtjes over gedaan.

ruudsan op 23 jan 2018 18:40

Ik vind het altijd bijzonder dat mensen bepaalde routes gaan rijden om de vignetkosten te besparen. Zelfs als ze dan sneeuwkettingen moeten omleggen. Die 9 EUR kan niet de druppel zijn op een wintersportbudget. Of zijn dit ook de mensen die aardappelen van thuis meenemen?

Patrick71 op 26 jan 2018 08:40

null

Gisteren terug gekomen vanuit het Zillertal wederom via de Achenpas tot Holzkirchen dan A8 stukje A5 en dan de 61 op.Dit alles zonder problemen onderweg en weinig baustellen . En wederom geen vignet nodig gehad,dus nu al 18 euro bespaard.Natuurlijk is dit op het vakantie budget bijna niets,en zal ik bij sneeuwval zeker gewoon een vignet kopen ,en niet met kettingen klooien.Op de foto zijn de tijds verschillen te zien . Dit is natuurlijk afhankelijk van het moment van de dag,maar mijn ervaring is dat het nooit meer als een half uur verschild.Nu de roaming kosten zijn af geschaft ,kan je het onderweg al checken.

Wij gaan 24 februari naar Kaltenbach in het Zillertal. Vorig jaar hadden we een overnachting geboekt van vrij- op zaterdag. Dat lijkt nu niet te gaan lukken… Iemand een goede tip over wanneer we het beste kunnen gaan rijden om de drukte bij Munchen voor te zijn en de drukte bij de tunnel in het Zillertal?

Waar moeten jullie vandaan komen?

Waar moeten jullie vandaan komen?

Vanuit regio Rotterdam @Harry6

Google maps en booking.com ;)

*bericht bewerkt door Marijnt op 29 jan 2018 15:03

@esroo
zie onderstaande, Vanaf Wörgl kun je het gebruiken en geen last van de file voor de tunnel en de afslag naar het Zillertal. Succes.
Al jaren vanuit Groningen naar Gerlos. Vertrek 05.00 aankomst 16.00
De laatste jaren file vrij naar Gerlos via sluiproute.
A 31, A 44, A 7, A 70, A 73, 15N, 15, na Rosenheim de 15 volgen naar Raubling, pak je oprit 57 om op de 93 te komen.
Daarna afslag 17 Wörgl Ost, via 178 en 171 naar Brück am Ziller via L 294 deze volgen tot aan Stumm daarna Zillertalstrasse tot aan Zell am Ziller daar Gerlosstrasse omhoog.

Top, dankjewel @Harry6. We gaan deze route bekijken.

Ik doe het nog net een uurtje sneller… vanuit Assen - Konigsleiten… via Kassel Fulda… en ten zuiden van Munchen kiezen oftewel Achensee, ofwel de snelweg… paar week geleden deden we snelweg (toen reed het lekker door).

It is an amazing world

Schopje aan het topic, wij gaan 2 feb al rijden (tussen 3 a 4 uur vanuit regio Rotterdam) en willen ergens een overnachting pakken ivm onze zoon van 4 mee gaat (hopelijk slaapt ie een paar uur :P )
De a3 lijkt wel een groot bouwwerk te zijn maarja, daar rijden we toch alleen de avond, of zou de 61 op t moment echt zoveel fijner zijn dat de weg ernaartoe (die is dan wel irritant op die tijd) het waard zijn…

Powermage op 27 jan 2018 23:07

Wij konden uiteindelijk wat eerder vertrekken (voor de vrijdag spits) dus vanuit regio Rotterdam over Eindhoven/Venlo naar de 61 gereden en eigenlijk op een groot ongeluk na (normaal 1,5 uur file volgens navi, dmv binnendoor een stuk ongeveer 45 minuten bespaard daarop) prima door gereden. T ongeluk was al bekend, maar de 3 route gaf op dat moment volgens tomtom traffic 2 uur vertraging en dat ging prima.

Afgelopen zaterdag terug gereden via de 3 (om 04.00 vertrokken) en eigenlijk vlekkeloos terug gereden, inclusief korte plas/tank stops waren we om 13.15 weer thuis.

Wij gaan 24 februari naar Kaltenbach in het Zillertal. Vorig jaar hadden we een overnachting geboekt van vrij- op zaterdag. Dat lijkt nu niet te gaan lukken… Iemand een goede tip over wanneer we het beste kunnen gaan rijden om de drukte bij Munchen voor te zijn en de drukte bij de tunnel in het Zillertal?

EsRo op 29 jan 2018 13:49

@EsRo, ik denk niet dat daar een eenduidig antwoord op te geven is. Ik denk dat afgelopen weekend (carnaval) het drukste weekend was. Dan is het advies om rond 7u 's morgens München voorbij te zijn. Op 24/2 zijn alleen 2 regio’s in NL vrij en verder geen Duitsers, dus zal het wel meevallen. Echter, dat is relatief gezien want het zal nog steeds druk zijn. Ga je zaterdagochtend (vroeg) rijden, houd er dan rekening mee dat je 's middags files rond München tegenkomt, en ook het Zillertal door zal het aanschuiven zijn. Het kan meevallen, het kan tegenvallen… cliché maar waar.
Wil je filevrij rijden dan is een overnachting echt wel aan te raden, of anders achter de drukte aan. Zou je rond 9/10u 's morgens vertrekken, dan ben je eind van de middag rond München en begin van de avond in het Zillertal. Files zullen zo goed als opgelost zijn, maar je komt wel later aan. En ook, als het toch tegenzit dan kom je NOG later aan.
Ik zou nog even doorzoeken voor een overnachting.
Tip: ga naar booking.com, type Kaltenbach in, voor 23 op 24 febuari en kies Kaartweergave. Er zijn veel rode stipjes (vol) maar ook nog flink wat witte stipjes onder München. Heb je de volgende ochtend direct een mooie route binnendoor richting Aachensee en Zillertal…

*bericht bewerkt door Jay op 13 feb 2018 17:55

Ik ga vrijdag vertrekken met een overnachting net voorbij München… wat is een verstandige tijd om daar weer verder te rijden?

Binnendoor vind ik altijd wel leuk rijden, vooral met deze temperatuur 😉
Maar al is snelweg file vrij en sneller dan doen we dat. Vignet koop ik standaard, dan kan ik altijd nog kiezen.

Zo vroeg mogelijk, want dat doen de anderen ook. Vooral de Duitsers daar die daar in de buurt wonen

Afgelopen week hebben we er weer bruut lang over gedaan. Wat kan in 9,5 uur duurde nu 12 uur. Reden… Ongevallen.

It is an amazing world

Ik ga vrijdag vertrekken met een overnachting net voorbij München… wat is een verstandige tijd om daar weer verder te rijden?

Binnendoor vind ik altijd wel leuk rijden, vooral met deze temperatuur 😉
Maar al is snelweg file vrij en sneller dan doen we dat. Vignet koop ik standaard, dan kan ik altijd nog kiezen.

VdeKock op 20 feb 2019 15:35

Vroeg vertrekken ik weet niet waar je zit maar in Kaltenbach kan je al om 7.30 al omhoog .Check voor vertrek even google maps en bepaal dan of je binnendoor of snelweg neemt.

Recent in het Zillertal geweest en heen en terug de A61 genomen. A3 kan sneller zijn, maar met meer baustelle en meer kans op file nem ik liever de A61 omdat het rustiger rijden is. Dat komt ook doordat grote delen een max van 130 kennen, daar wordt het verkeer rustiger van en ik ook (lekker de CC aan)

Gewoon de 3 pakken, dan blijft het lekker rustig op de 61 ;)
Vooral 's nachts kun je daar goed doorrijden. Binnendoorroute kende ik niet maar ga ik onthouden voor een volgende keer dat ik in de drukte moet rijden.

Plaats een reactie