Einde Lift Alberschwende

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alberschwende

Op dit moment zit ik weer in Schoppernau, Bregenzer Wald alweer het 6e jaar op rij. Bevalt gewoon goed en voor mijn vrouw is het nostalgisch gebied hier: zij is hier met een paar maanden voor het eerst geweest en sindsdien tot in d’r pubertijd met de ouders in Alberschwende gaan skiën. Haar ouders mochten vorig jaar hun 40e jubileum hier vieren en ook dit jaar zitten ze weer op hun vertrouwde stek. Daar zullen ze ook wel weer terug komen, maar met een minder gevoel. Vandaag is het nl. de laatste dag dat de 51 jaar oude ein-sessel-lift in Alberschwende draait. Vanaf morgen moet men het daar doen met wat lager gelegen sleepliften.

Even terug in de tijd: betreffende lift was een van de eerste liften in deze regio, Mellau/damuls en Diedamskopf hadden destijds nog alleen sleepliften en Warth, daar ging men alleen heen als er nergens anders sneeuw was. Een flink aantal jaren was Alberschwende dus een heus wintersportdorp. Met de komst van de stoeltjesliften en later gondels in meer sneeuwzekere gebieden wat verderop in het dal werd die status beetje bij beetje minder. Maar vooral door de korte afstand naar Bregenz, de makkelijke toegankelijkheid en de nostalgische sfeer bleven de weekenden met verse sneeuw behoorlijk bezocht. Als je voor een dagje skiën slechts een half uur hoeft te rijden, dan maakt een kwartier in de lift niet zo veel uit.

Ook een redelijke groep nederlanders wist dit gebied te waarderen. In de carnavalsvakantie waren er zelfs Hollandse Abenden in der Taube, een van de grotere restaurants op dit moment. Op facebook heb ik de laatste 48 uur verschillende verhalen over deze avonden en de rest van de hutten in Alberschwende mogen lezen.

De reden van de sluiting van de lift: vorig jaar is een wet aangenomen in Vorarlberg die de “boven het hoofd bugel” bij een stoeltjeslift verlicht stelt. De lift hier had een handbediende sluiting van rechts naar links, en dat moet je dus zelf doen. Vele jaren is er al gesproken over een vervanging van de lift, ik heb zelfs plannen langs zien komen met een 10 persoons gondel zodat ook in de zomer mountainbikers naar boven zouden kunnen worden gebracht. De inzet van vele mensen ten spijt, tot een nieuwe lift is het nooit gekomen. In het laatste half jaar is er veelvuldig overleg geweest tussen landeigenaren en het liftbedrijf, maar men kwam niet tot een oplossing.

En zo mocht ik gisteren dus voor het laatst in dat liftje gaan zitten. Uiteindelijk 5x omhoog gegaan en ondanks dat de pistes omlaag niet geprepareerd waren wegens te weinig sneeuw hebben we er veel plezier aan gehad. Enige tegenvaller was dat de sleeplift boven niet liep en dus ook de hut van Alfriede niet bereikbaar en dus gesloten was. Ik had daar graag nog een laatste keer aan de oude kachel een Mohrer gedronken, samen met m’n schoonvader. Hij moest gisteren toch een traantje laten omdat “zijn” lift nou toch echt gaat verdwijnen. Hij hoopt nog altijd een zetel te kunnen bemachtigen om thuis op te kunnen hangen, samen met zijn old-skool rechte ski-latten uit zijn beginjaren.

En de lift-closing-party, ach, er was muziek en bier. Veel heb ik er verder niet van meegekregen, we gingen gewoon nog een keertje omhoog, en omlaag. Omdat sommige dingen gewoon tot 't eind moeten worden gedaan.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 14:37

Kan me je stukje van vorig jaar nog herinneren idd, jammer dat het dan nu zo ver gekomen is, dat soort liftjes beginnen zeldzaam te worden. Met reden natuurlijk, dat wel. Mooi dat jullie nog een soort van afscheid hebben kunnen nemen. Hoe gaat het nu verder met dat gebied of zijn de slepers voldoende?

De Hausleralm in Mallnitz had ook een 1-zitter. Die hebben ze wel vervangen maar zonder succes. Het gebied bestaat al jaren niet meer.

@userd er staan in Alberschwende zelf 2 slepers, babylift en een aparte “wedstrijd training piste” met een sleeplift, maar dat is voor een beetje wintersporter absoluut niet voldoende om een middag bezig te houden. Met de stoeltjeslift had men ook nog een “rundfahrt” langs de achterkant van de berg waar je middels wat paden bij 3 andere sleepliften met steeds 1 of 2 pistes er langs kon komen. Goed voor een uurtje skiplezier. Die valt nou dus ook weg.
Al met al: als ze komend seizoen niet een alternatief hebben zal het echt einde verhaal zijn voor dat gebied.

Aanvullend: naast stijfkopperij en geldtrekkerij is ook de lage ligging van het gebied een reden waarom er nog niets anders staat. Hoogste punt van Brugellekopf is 1100nogwat, best laag dus en op een dag als vandaag volledig groen geregend. Maar toch, een 2 zitter en zelfs een 4zitter was qua kosten allang eruit gehaald volgens diverse berekeningen.

@userd er staan in Alberschwende zelf 2 slepers, babylift en een aparte “wedstrijd training piste” met een sleeplift, maar dat is voor een beetje wintersporter absoluut niet voldoende om een middag bezig te houden. Met de stoeltjeslift had men ook nog een “rundfahrt” langs de achterkant van de berg waar je middels wat paden bij 3 andere sleepliften met steeds 1 of 2 pistes er langs kon komen. Goed voor een uurtje skiplezier. Die valt nou dus ook weg.
Al met al: als ze komend seizoen niet een alternatief hebben zal het echt einde verhaal zijn voor dat gebied.

Aanvullend: naast stijfkopperij en geldtrekkerij is ook de lage ligging van het gebied een reden waarom er nog niets anders staat. Hoogste punt van Brugellekopf is 1100nogwat, best laag dus en op een dag als vandaag volledig groen geregend. Maar toch, een 2 zitter en zelfs een 4zitter was qua kosten allang eruit gehaald volgens diverse berekeningen.

interjrs op 22 jan 2018 17:34

Ik vraag het me af. Daarom gaf ik dat voorbeeld van Mallnitz.

Ik vraag het me af. Daarom gaf ik dat voorbeeld van Mallnitz.

DrPhil op 22 jan 2018 17:40

@DrPhil Dat moest ik ff opzoeken, kende 't plaatsje niet. Ik begrijp je punt, maar zie ook vele verschillen, vooral in regio (Karinthie is een stuk “armer” dan Vorarlberg) en in ligging: Alberschwende ligt gelijk na de Pfandertunnel, Dornbirn Bregenz en zelfs Zwitserland liggen op minder dan een uur rijden, wat veel meer dagjesmensen trekt dan een dorpje ver in een hooggelegen dal. Daar zou het qua dagjesmensen moeten komen van Villach, maar die hebben met Gerlitzen hun eigen huisberg met alle faciliteiten.

Maar goed, zowel jij als ik staan niet aan het roer van deze gebieden en hebben dus geen overzicht op alle factoren die meetellen. Wij kunnen dus alleen op afstand en met logica redeneren en daarom vind ik jouw reactie zeker wel van toepassing. Een lift is geen garantie voor voortbestaan van een ski-dorp.

Ja, het zijn natuurlijk andere gebieden. Maar juist omdat er in de buurt van Mallnitz niet veel andere gebieden zijn, leek het nog wel bestaansrecht te hebben. Een lange rode naar beneden en een aantal sleepliften boven. Ze hebben niet voor niks de eenzitter vervangen. Maar bleek toch niet haalbaar. Naar ik heb begrepen door het gebrek aan natuurlijke sneeuw. Iets wat hier ook lijkt te spelen. De “nieuwe” tweezitter van de Hausleralm staat nu op de Molltaler gletscher. Ik heb er leren skiën, vandaar dat ik het ken.

Mallnitz heeft zelf een groter gebied, de Ankogel. Ik denk dat de mensen dan toch liever daar naar toe gingen. Ook dat lijkt een parallel te zijn.

Plaats een reactie