Waarom ligt er in Ischgl veel minder sneeuw als in de omliggende gebieden?

Ik ga over twee weken naar het paznauntal. We verblijven in See en skiën daar in alle gebieden dus was ik de sneeuwhoogtes in de gaten aan het houden. Wat mij alleen opviel is dat er momenteel in See en Kappl 220cm op de berg ligt, en 130cm in het dal, maar in Ischg ligt maar 150cm op de berg en 80cm in het dal. Die gebieden liggen nog geen 10km uit elkaar en toch een verschil van 50-70cm…
Hoe is dat mogelijk??

Wintersport, het beste wat er is.

Ischgl, hoewel vrij hoog, heeft een ‘inner-alpine’ ligging. Sneeuwval komt vooral voor bij stuwing van fronten. Als zo’n front met vochtige lucht over vlak land aankomt en tegen de bergen omhoog wordt gestuwd, wordt de temperatuur lager en wordt de lucht als een volgezogen spons langzaam leeg geknepen.
Veel wolken/fronten sneeuwen dus zowat leeg tegen de eerste bergen die ze tegenkomen. In het geval van Nordstau (stuwing vanuit het Noorden, waar Ischgl en omgeving het vooral van moet hebben), valt de meeste sneeuw dus in het Arlberg-massief (St. Anton, Lech, Damüls, Kleinwalser Tal, etc.) en alleen de ‘restanten’ vallen dan in/boven Ischgl.

Los daarvan kan het zo maar zijn dat in Ischgl meer sneeuw is verwaaid. Maar - en dit is denk ik het belangrijkste - dat de sneeuwhoogtes die de gebieden doorgaven niet heel betrouwbaar zijn.

*bericht bewerkt door GiGi op 21 jan 2018 14:02

Hmmmm…
Ja, oke, dat de sneeuwhoogtes niet helemaal betrouwbaar zijn denk ik ook. Dus keek ik even op lawis.at en die zeggen dat er dat er 187cm op de berg in See ligt, 220cm in Kappl op de berg en in Ischgl ligt maar 142cm.
Dat is weer een best groot verschil, en de skigebieden liggen is het zelfde dal dus dan zouden ze toch ongeveer het zelfde moeten zijn?

Wintersport, het beste wat er is.

Los van het feit dat ik niet helemaal begrijp waarom dit je bezig houdt (er ligt immers meer dan genoeg), kunnen inderdaad de wind en ligging van een bepaald gebied in éénzelfde dal veel invloed hebben op de sneeuwval en sneeuwhoogte. Zo ligt er op de First, wat in hetzelfde dal ligt als de Männlichen, altijd meer sneeuw dan op die Männlichen in het gebied Jungfrau Region. En zo zijn er wel meer lokale verschillen.

Mr. Slow

Los van het feit dat ik niet helemaal begrijp waarom dit je bezig houdt (er ligt immers meer dan genoeg).

Quick op 21 jan 2018 15:24

Wat is er nou mis met deze vraag?

Peter Pos

Helemaal niks, dat insinueer ik ook helemaal niet. Het was slechts een (wellicht overbodige) bijzin waarin ik aangeef niet zo goed te weten waarom dit op dit moment een prangende vraag is van TS. Vervolgens probeer ik hier zo goed mogelijk antwoord te geven op het hoe en waarom sneeuwhoogten kunnen verschillen.

Wellicht wat ongelukkig geformuleerd, maar ben er wel benieuwd naar en hoopte dat TS zou reageren. Niet iemand anders die mij woorden in de mond legt (en ook overigens niet bijdraagt aan een antwoord op TS zijn vraag).

Mr. Slow

De uitleg van Gigi klopt, en jawel, dat kan dus betekenen dat het op zulke korte afstand zoveel scheelt.
Specifiek tussen Kappl en Ischgl maakt het al uit dat het skigebied van Kappl ten noorden van het Paznaundal ligt, en het skigebied van Ischgl ten zuiden van het dal.
Kijk op de kaart, en check vervolgens de sneeuwhoogten (bvk. in het dal) van de volgende plaatsen: Warth>Lech>St.Anton>Kappl>Ischgl>Obergurgl.
Dan zie je meteen hoe het werkt.
Belangrijkste sneeuwvanger in Oostenrijk is het Arlbergmassief (tussen Warth en St.Anton). Alles ten westen en noorden daarvan krijgt meer sneeuw dan ten oosten/zuiden. (Omdat de meeste sneeuw van de Atlantische Oceaan en de Noordzee komt)
Ten zuiden van Obergurgl, of liever, van de Alpenhoofdkam (=lijn van hoogste toppen van Nice tot Wenen) werkt het andersom, daar komt de sneeuw uit het zuiden, van de Middellandse Zee.
Het komt maar zelden voor dat sneeuwwolken over de Alpenhoofdkam heen gaan (vice versa)

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 21 jan 2018 16:17

Helemaal niks, dat insinueer ik ook helemaal niet. Het was slechts een (wellicht overbodige) bijzin waarin ik aangeef niet zo goed te weten waarom dit op dit moment een prangende vraag is van TS.

Quick op 21 jan 2018 15:57

Mijn antwoord draagt ook helemaal niks bij aan de vraag van TS,ik ben alleen benieuwd waarom jij ervan uit gaat dat dit een prangende vraag is en niet gewoon een vraag uit interesse?Zelf vind ik de uitleg die gegeven is trouwens heel interessant om te weten.

*bericht bewerkt door Elsvr op 21 jan 2018 16:12

Los van het feit dat ik niet helemaal begrijp waarom dit je bezig houdt (er ligt immers meer dan genoeg).

Quick op 21 jan 2018 15:24

Daar gaat het ook niet om, vind het gewoon interessant hoe het allemaal werkt en was gewoon benieuwd.

Wintersport, het beste wat er is.

In Nederland regent het in het ene dorp toch ook wel eens meer dan in het dorp wat er naast ligt. Denk dat niet alles altijd te verklaren is. Of er zijn erg veel factoren van belang waarom en of er een bepaalde hoeveelheid neerslag valt.

Übung macht den meister!!!

Laten we even on-topic blijven en niet gaan discusieren over de nut van een bepaalde vraag.

Click. Click. Peace

Ik heb er lang over nagedacht en kom tot de conclusie dat het in Ischl minder gesneeuwd heeft. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Ik heb er lang over nagedacht en kom tot de conclusie dat het in Ischl minder gesneeuwd heeft. Maar wellicht zie ik iets over het hoofd.

Drikus op 21 jan 2018 17:36

Of in Kappl juist méér, @Drikus!

Ik ben net terug uit Ischgl. Er is zeker 50/60 cm bijgevallen op de berg. Er is alleen weinig verschil in de diverse apps. Worden gewoon niet helemaal goed bijgehouden denk ik. Ik kom al 10 jaar in Ischgl en ik heb er er nog nooit zo veel sneeuw gezien.

Plaats een reactie