hoeveel skiles heb jij gehad?

Zo dan, geen last van valse bescheidenheid he arnie777 hahaha

lopen toch echt meer dan genoeg instructeurs rond waar de bovengemiddelde nl skier gewoon nog heel veel van kan leren, en niet alleen in Frankrijk :)

Edwin van Riel

Ik ben echt een angsthaas… ben op mijn 23e begonnen. Eerste x 3 dagen priveles. Het jaar daarna een week groepslessen. Het jaar daarna 2 dagen groepsles. Toen, jawel 2x zonder les. Tien jaar niet geweest en deze winter voor het eerst weer. In Nederland al 5 rolbaanlessen gevolgd maar toen ik boven aan de echte oefenpiste stond durfde ik spontaan niks meer. Dus nu weer de hele week groepsles.
In totaal heb ik dus ongeveer 40 uur les gehad. En ik beschouw mezelf als lichtgevorderd. Kan wel paralleskien inmiddels (enigszins), maar ik durf niet hard en zonder leraar ook niet van een rode piste.

Eigenlijk vind ik de lessen gewoon het fijnst. Lekker met een deskundige die precies ziet wat ik fout doe en helpt om dat op te lossen. En die het gebied kent en weet welke rode pistes ik toch heus wel kan.
En aangezien skiën iets is dat je voor de lol doet gun ik mezelf het plezier van een skileraar erbij maar, haha.

waarom niet, als je je daar het beste bij voelt :)

Edwin van Riel

Ik mijn 1e weekje echte les (had daarvoor ook al wat lessen hier en daar gehad) skieden er in ons groepje ook 2 dames mee, die toen in mijn ogen al heel ervaren waren. Die deden dat eigenlijk min of meer met dezelfde reden als jij @Dathojo, en om wat meer aanspraak te hebben. Ik denk dat dat ook helemaal geen gekke reden is!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hierboven schrijft ook iemand dat hij haast geen les heeft gehad en overal in een rechte lijn afkomt en hij vraagt dan aan mij wat ik daarvan vind. Ik denk dat je dan geen goede techniek hebt en niet goed kunt inschatten hoe andere skiërs op je snelheid reageren. Bij dat soort skiërs mis ik vaak een beetje terughoudendheid. Zoals Shane zegt dat hij altijd een beetje angst houdt, vind ik wel mooi eigenlijk.

Superskier op 19 jan 2018 09:37

Dat was ik, en toch denk ik dat je mijn post nog een keertje moet lezen voordat je dit schrijft ;) ik kom zeker niet overal in 1 rechte lijn vanaf, alleen dat laatste beetje op een blauwe, rode of groene piste om terug bij de lift te komen na een offpiste run wel. Ik kijk zelf dan bijvoorbeeld weer uit voor mensen die niet kunnen skien… die zijn een stuk gevaarlijker dan mensen die, in controle, met snelheid langs komen jagen. Moet ik dan perse bochtjes maken om er in controle uit te zien? Lijkt mij niet toch… Er zit op een blauwe piste alleen totaal geen uitdaging meer in voor mij… Ik vind piste skien dan ook eigenlijk helemaal niet leuk…

Arnie777 op 19 jan 2018 13:25

Uitdaging hoeft toch niet om er van te kunnen genieten? Gelukkig niet, want dan zou ik weinig kunnen genieten op de piste.

Ook een mooie blauwe piste kan leuk zijn. Vind ik dan.

Oei… gelukkig heb ik nooit ergens aangegeven ook maar iets meer te zijn dan beginner… 😇
Ik ben 41 en twee jaar geleden zijn wij (met echtgenoot en kinderen) voor het eerst op wintersport geweest en natuurlijk meteen verslaafd. 😀
De kinderen (nu 16, 14 & 8) zijn vorige jaren alle dagen op les geweest en gaan ook door jaar weer lessen. Wellicht houden de oudste twee het dit jaar bij 3 dagen les, zodat ze daarna nog wat met hun vrienden kunnen skiën.
Mijn man en ik hebben beiden een stuk of 10 lessen op de rollerband gevolgd en komen rustig de blauwe piste af. Onze bochten zitten tussen pizzapunt en carven in, afhankelijk van de steilte van de piste. In Oostenrijk hebben we geen lessen gevolgd, zodat we beschikbaar waren voor de kinderen en omdat we rustig van de blauwe piste af kwamen en ons daarmee prima vermaakten.
Met vrienden (voor de gezelligheid en omdat zij het gebied kennen) kom ik ook prima van de blauwe en rode dalafdalingen af, maar bij mijn man gebeurt er dan iets in zijn hoofd, waardoor hij blokkeert. Dus hij gaat dit jaar in Oostenrijk lessen, waarschijnlijk een aantal uur privéles en waarschijnlijk kan ik daar dan wel bij aanhaken, maar dat zien we daar wel.
Waar het lastig wordt, heb ik dus nog wel een pizzapunt nodig, maar ik ga wel de richting uit die ik wil en ik hoef me niet te laten vallen om een noodstop te maken. 😉 (Helaas ook mensen zo de piste af zien komen…)
En ja, de pisteregels ken ik, pas ik toe en stamp ik er nog eens extra in bij mijn kinderen, want ik heb me de eerste keer wel meteen goed ingelezen. 🤓

Zo dan, geen last van valse bescheidenheid he arnie777 hahaha

lopen toch echt meer dan genoeg instructeurs rond waar de bovengemiddelde nl skier gewoon nog heel veel van kan leren, en niet alleen in Frankrijk :)

evr66 op 19 jan 2018 15:45

Als ik het zo lees is @Arnie777 wel bezig aan zijn vierde volledige seizoen in de sneeuw, waarbij hij waarschijnlijk vaak met zeer goede skiers op pad is geweest. Aangezien 1 seizoen vaak al meer dagen zijn dan de meeste vakantieskiers in een leven doen (ook nog eens onafgebroken), kun je er denk wel van uitgaan dat hij een goede skier is naar onze maatstaven en beter dan veel leraren die je ziet.

Ik ben het trouwens gewoon met je eens dat er genoeg hele goede leraren in de hele Alpen te vinden zijn.

I can stick uphill ice, on my saucer...

2015 - 7 dagen skiën, 5 dagen 2 uur les in het skigebied
2016 - 14 dagen skiën, 5 dagen 4 uur les in het skigebied en 2 uur privéles, 6x op de rollerband, 2x naar snowworld
2017 - 7 dagen skiën, 6x op de rollerband, 3x naar snowworld
2018 - minstens 14 dagen skiën, wss iets van 5x naar snowworld

Bescheiden ‘vlieguren’, maar in die uren ben ik vrij fanatiek ;)

*bericht bewerkt door Quisa2 op 19 jan 2018 21:11

Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Skiën doen we sinds 2014 en vorig jaar 2x geweest maar ik denk dat ik nog steeds te weinig les heb gehad 😜. Wel heb ik de volgende klasjes gedaan bij de ESF in Frankrijk. Class 1-2-3-3-4 en dit jaar nogmaals Class 4 ESF. Dit om de techniek nog steeds bij te laten schaven.

Volgend jaar weer les 🤔. Ik denk het wel. Onze zoon heeft na de Class 4 nog Stage Competition gedaan bij de tieners, erg uitdagend moet ik zeggen.

Ook wil ik wel vermelden dat de lessen vlgs. mijn ervaring beter waren in La Norma dan in La Plagne. Wellicht om dat La Norma kleiner en kneuteriger is - en we vonden La Plagne qua lessen meer een fabriek ( ook de mening van mijn vrouw ).

GEEN LES GEHAD.
Paar tips aangehoord van een vriend in Snowworld en maar proberen, daarna naar Zell am See gegaan, 2e dag vlot van blauw, 3e dag voor m’n gevoel even hard als dat ik nu kan.
Begonnen op m’n 19e en nu 32.

Weet zeker dat ik mooier kan dmv les maar ik glijd, spring, heb plezier en hoef niet de beste te zijn

##safetyfirst

*bericht bewerkt door coendostres op 19 jan 2018 21:17

Liever wintersport dan zomervakantie.

In vind sowieso de 3 termen in je profiel, beginner, gevorderd en pro een beetje raar. Wanneer ben je pro? Als je elke piste afkomt? Als je bochten kunt maken waar je de grond kust? Als je de regels kent? Zeg het maar

A winter without powder isn't a winter!

2005 begonnen in Les Menuires op 57-jarige leeftijd, week skiles.
Na enkele skiloze jaren herstart vanaf 2008 en 2009 met in die jaren 2 maal week skiles in Les Deux Alpes. Vanaf 2010 jaarlijks in Les Menuires. Hoop morgen voor 9e maal in Les Menuires te geraken. Heb inmiddels wel alle uitein Van Trois Vallees gezienmet voorkeur voor rood/blauw. Hoop heelhuids mijn 70ste verjaardag op 22/2 te bereiken. Heb al die jaren in LM geen les meer gehad al valt er natuurlijk hier en daar wel wat bij te schaven. Voor mij is het belangrijkste bij elke afdaling om telkens heelhuids en op een enigszins technisch verantwoorde wijze beneden te geraken.
Dat ik alles als eenling doe zie ik daarbij als een voordeel. Mijn 2 reisgenoten genieten intusssen van de wandelingen, de tochtjes met verschillende liften en de hapjes en drankjes op allerlei terrassen. Skileeftijd kent vooralsmog geen grenzen. Bij de lessen heb ok me wel steeds opgetrokken aan de meestal veel jongeren.

Hen48

Ik ski nu ongeveer 16 jaar (meerdere keren per jaar). Heb elke skivakantie (niet de weekenden of losse dagen) prive les. Maar ben nog steeds geen goede skiër.

Deze wintersport, weer 3 dagen elk 3 uur prive les. Maar ik blijf een eeuwige beginner, vind ik.
Technisch goed, maar ik ben een schijterd. Blauw en lichtrood zijn mijn pistes.

Eerst 3 dagen prive skiles (3 uur per dag), en daarna 3 dagen, met zoon en man skiën. Rustig genieten, van de sneeuw en de omgeving.

Op de tijden dat ik les heb, kunnen zij hun ding doen. Ze zijn veel beter dan ik ben. Zo werkt het voor ons prima.

*bericht bewerkt door Maartje op 19 jan 2018 22:36

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

@DSvier Dan verschillen wij toch als skier. Ik heb juist uitdaging nodig om te genieten. Geen uitdaging meer dan wordt het saai, en van saaie dingen kan ik niet genieten. Gelukkig kan ik nog heel veel uitdagingen vinden binnen het skien, dus voorlopig ben ik het plezier nog niet verloren. Maar een beetje doelloos rondskien is niks voor mij.

Zo dan, geen last van valse bescheidenheid he arnie777 hahaha

lopen toch echt meer dan genoeg instructeurs rond waar de bovengemiddelde nl skier gewoon nog heel veel van kan leren, en niet alleen in Frankrijk :)

evr66 op 19 jan 2018 15:45

Valt wel mee, ik heb bijvoorbeeld geen pro staan in mijn bio op deze site ;)

Verder gaat dit over eigen observatie van het skien met instructeurs (in hun vrije tijd) en alleen buiten de piste. Dit gaat dan over de niveaus BASI 1 en 2, CSIA 1 en 2, Anwarter en Landes 1… Heb met alle niveaus geskied en vond ze 1 voor 1 tegenvallen. Nogmaals gaat dit over buiten de piste skien. Hoe ze het op de piste doen zou ik niet weten. De franse ESF heeft echt veel hogere maatstaven voordat je die rode jas mag aantrekken. Volgens mij alleen als je een B.E.E.S. 1 degree hebt, maar mag ik dat fout hebben dan hoor ik dit graag.
@Shane Jij begrijpt het… Je kan in je eerste seizoen al meteen naar Anwarter/Landes 1, BASI 1-2 of CSIA 1-2 gaan met een beetje inzet, en eind 2e seizoen misschien al landes 2, BASI 3 of CSIA 3… Ik zit nu inderdaad in m’n 4e volledige seizoen, dan gaan de dagen toch meer tellen dan een weekje of 2 per jaar.

Freeride = Life

Ik heb eigenlijk maar 3 weken les gehad in een klasje. De twee jaar na dat ik was gestopt met lessen kon ik er eigenlijk niet zo veel van, en had ik nog steeds les nodig. Maar opeens kon ik het gewoon, in mijn 6e jaar. De 8e week komt eraan en ik kom elke piste af. Mijn techniek is niet super goed maar op blauw en de meeste rode pistes kom ik carvend af. Mijn zwakste punt zijn buckels. Ik heb daar moeite om een goed ritme en tempo vast te houden. Misschien toch maar de benen wat meer trainen van tevoren, en een dagje les zal zeker ook helpen.

Gotta go fast

Ik heb vanaf mijn vierde jaar een aantal jaren les gehad, tot mijn twaalfde, maar in diezelfde periode ook een aantal jaren geen les gehad. Dat was achteraf misschien niet zo’n goed idee, want daardoor ga je bepaalde dingen toch verkeerd aanleren. En dat is erg jammer. Vervolgens ski je de 20 jaar erna ‘op je eigen manier’ en kom je eigenlijk overal toch prima vanaf. Vanaf 2001 weer een aantal jaren les genomen (dit is handig om een nieuw skigebied te leren kennen) En tegelijkertijd worden de oude gewoontes je weer afgeleerd, om vervolgens weer een aantal jaar zonder les te skien, tot je later eens een cursus doet tot skibegeleider en vervolgens met je neus op de feiten gedrukt wordt, en erachter komt dat je helemaal niet zo goed kunt skien als dat je tot dusver gedacht had. Daarom heb ik de afgelopen 4 jaar extreem veel skiles genomen, om dat probleem voor eens en voor altijd voor te zijn. En ik kan het iedereen aanraden, neem les! je kunt altijd weer wat bijleren. Ik doe tegenwoordig dan ook offpiste trainingen. Ik wil gewoon goed, netjes, en gecontroleerd van elke piste en sneeuwconditie naar beneden kunnen komen, en daar werk ik dus continu aan. Gewoon omdat het kan, en tegelijkertijd ook erg leuk is om te doen.

Ski or Die

@arnie777, wie had het over doelloos?

Verder ieder zijn ding, maar volgens mij mis je wat als je de mooie lange blauwe routes over bv bospaadjes links laat liggen want ‘niet uitdagend genoeg’.

K N I P

Hulst op 19 jan 2018 21:48

Heerlijk toch! Genieten kan ook prima alleen. Ik ben nooit alleen geweest maar moest de mogelijkheid zich voordoen zou ik niet twijfelen om solo op wintersport te gaan…

10 skiweken achter de rug, waarvan 3 weken met groepslessen, en 2 weken met privé les.
En nog een cursus op de rolbaan.
Voor mijn manier van skiën meer dan voldoende. We gaan 1x per jaar met ons gezin. Als ik veilig en verantwoord de piste af kan komen vindt ik het prima. Ik ben niet zo fanatiek als de meesten hier.
We hebben 6 kinderen, de oudste 3 hebben er nu 8 skiweken met les opzitten. Nummer 4 en 5 starten deze zomer met hun 1e of 2e skiweek met les. De jongste zit nog op de slee.
Wij vermaken ons als gezin prima op deze manier, uitdagend genoeg en zeker niet saai. ;)

@arnie777, wie had het over doelloos?

Verder ieder zijn ding, maar volgens mij mis je wat als je de mooie lange blauwe routes over bv bospaadjes links laat liggen want ‘niet uitdagend genoeg’.

DSvier op 20 jan 2018 06:40

@DSvier Ik had het over doelloos… Verder niemand. Alleen om aan te geven dat skien zonder uitdaging voor mij gelijkstaat aan doelloos skien.

Freeride = Life

Sinds mijn 13e ski ik (nu 39). In de eerste jaren met mijn ouders zat ik de hele week op ski les (3x). Ik kan wel van mijzelf zeggen dat ik het snel oppak t.o.v. anderen waar ik altijd mee ging skien. Maar dat is natuurlijk relatief aangezien het veelal Nederlanders zijn die gewoon minders skien. Ik ben ook steeds meer off-piste gaan skien maar daar liep ik op een gegeven moment tegen een bariere aan waarbij ik merkte dat mijn techniek toch minder goed was dan ik zelf altijd dacht. Door de jaren heen heb ik blijkbaar toch een eigen techniek aangeleerd die niet optimaal is. Sindsdien ben ik op een rolleband gaan skien. Daar moest ik wel door een dalletje heen aangezien ik de eerste twee lessen alleen in ploeg kon skien. Inmiddels ben ik daar met mijn tweede seizoen bezig en ski ik weer met de besten mee maar iedere les leer ik weer wat.
Goed alle pistes naar beneden komen is dus wat anders dan een goed techniek hebben. Met veel handigheidjes en een beetje lef kom je elke piste ook wel af namelijk. Om een echt goed techniek te ontwikkelen moet je echt goed trainen. Ik denk dat je dat het beste zo vroeg mogelijk kunt doen zodat je niet later je fouten weer moet afleren. Daarom heb ik mijn kinderen nu ook op les gezet op de rolleband. Daar hebben ze later alleen maar voordeel van.

Hoe je je op de piste gedraagt is natuurlijk weer een heel ander onderdeel en ligt meer aan hoe de persoon in elkaar zit.

IK 10 jaar van mijn 15e af raad dit ook iedereen aan , moet wel zeggen dat ik soms les kreeg omdat het inclusief was bij het Hotel ik ging dan altijd mee en leerde er altijd weer iets van. met mijn kinderen ben ik begonnen toen ze goed konden lopen,praten zelf plassen en het begrepen want dat geklungel met die kleine kids vind ik niks ,ze skien nu al een aantal jaar goed en ook dit komt omdat ze veel les hebben gehad.

Mooi topic!

Ik heb leren skiën vanaf mijn 15e. Eerste 2 keer les gehad bij een skischool. Daarna een week met een ervaren oom wezen skiën, van deze oom heb ik meer geleerd hoe in alle omstandigheden naar beneden te komen, dus hoe maakt niet uit, als je maar in alle omstandigheden verantwoord naar beneden kan komen(erg belangrijk naar mijn idee!).
Al snel raakte ik verslaafd aan de wintersport en ging dus ong. 4a5 weken per jaar naar de Alpen. Vanaf mijn 19e ging ik met een kennis mee, hij organiseerde reizen en vanuit Nederland gingen er eigen leraren mee. Al gauw kwam ik in de hoogste/beste groep terecht, en als de leraren gingen vrij-skiën ging ik met hun mee, lekker rammen dus. Helaas heb ik hier dus technisch niet goed leren skiën. In de daaropvolgende jaren heb ik veel les gegeven in Oostenrijk
Pas echt leren skiën heb ik 11 jaar geleden tijdens mijn anwarter gedaan. Na mijn anwarter heb ik het hele seizoen in Hochfugen les gegeven, in mijn vrije uren heb ik erg veel geleerd van een bevriend skileraaar.

Al met al heb ik in al die jaren(ben inmiddels 42) niet echt veel les gehad. De echte finesse heb ik dus van een ex wedstrijdskiër en een staatlich leraar geleerd. Mijn nivo is ook niet erg hoog, alle pistes gaan meer dan prima af, maar al kom ik buiten de piste dan moet ik toch ff achter m`n oren krabben:)

Door dit topic ben ik tot de conclusie gekomen dat er 2 soorten (gechargeerd, ik weet het) skiërs zijn. Er zijn skiërs die blij worden van steeds sneller en meer skiën en mensen die blij worden van rustig skiënd de prachtige omgeving in zich opnemen.
Ik merk bij mezelf dat ik die eerste groep altijd een beetje meesmuilend heb bekeken en ze op één hoop heb gegooid met de kamikazes die met 0 ervaring een hele piste in rep en roer achterlaten. Maar de kamikazes zijn dus weer een ander soort pistegebruikers, die ik eigenlijk geen skiërs kan en wil noemen. Die moeten eigenlijk gewoon lekker in Gerlos of Winterberg blijven.
Want daar is iedereen het hier wel over eens: iedereen moet zich houden aan de FIS pisteregels en we zijn allemaal zeer ontstemd over mensen die dat niet doen.
Want wat je doet op de piste moet je natuurlijk lekker zelf weten, maar een ander in gevaar brengen of schrik aanjagen wil niemand hier.

Sinds ik ooit ben begonnen (32 jaar geleden) met skien iedere week les op de borstelbaan. Daarnaast de eerste 7 jaar 2 x 2 weken skien per jaar waarvan een week les ( Veel off piste tijdens les en touren gedaan) Ischgl was toen nog een leuk boerendorp zonder arrogante horeca ondernemers 😠)
Daarna nog eens 13 jaar les ( een week per seizoen) in Frankrijk en na die week nog lekker zelf bezig.
Ook techniektraining bij NskiV en Ski Experience gedaan.

Kortom, waarom zou je stoppen met skiles nemen?
Als je voetbalt ga (moet) je ook iedere week trainen, waarom dan geen les blijven nemen voor het skien?

Er zijn al teveel mensen die denken het te kunnen leren door te kijken naar
iemand anders die het ook niet beheerst…

Er zijn al teveel mensen die denken het te kunnen leren door te kijken naar

Precies zoals heel veel mensen, zoals de groten der aarde, het voetballen leerden dus?

Op de voetbaltraining bereid je je vooral op tactisch gebied voor op de wedstrijd, maar de beste techniektraining is gewoon een partijtje op een klein veld zonder trainer die de boel steeds onderbreekt. Vrij skien dus… ;)

I can stick uphill ice, on my saucer...

Van mijn 5-9 levenssjaar de hele week les gehad, dit was een volle dag. Op mijn tiende nog twee dagen les gehad. Al hoewel er de laatste keer niet veel meer te leren viel…

Hoe Hoger Hoe Beter

Er zijn al teveel mensen die denken het te kunnen leren door te kijken naar

Precies zoals heel veel mensen, zoals de groten der aarde, het voetballen leerden dus?

Op de voetbaltraining bereid je je vooral op tactisch gebied voor op de wedstrijd, maar de beste techniektraining is gewoon een partijtje op een klein veld zonder trainer die de boel steeds onderbreekt. Vrij skien dus… ;)

Shane op 20 jan 2018 16:14

Ah dus daarom staat de jeugd eindeloos ballen op een neer te spelen op de training…aannemen en passen, steeds maar weer…
Ook bij het voetbal geldt gewoon dat je basis niet genoeg kunt herhalen.

Nu gaat dit topic over skiles, maar gaat hetzelfde op voor snowboarden? Of wordt dit over het algemeen toch gezien als minder technisch en daardoor makkelijker zelf aan te leren?

Heb zelf 6 weken snowboard ervaring, waarvan de eerste 2 weken in een groepje “les” van iemand die daar voor mee was gereisd. (Ben mij bewust dat dit niet de beste manier zal zijn en je altijd beter officiele les kan nemen maar helaas is het budget niet altijd toereikend om dit ook nog te doen.)

Nu kan ik ondertussen goed genoeg boarden om mij dagen te vermaken op alle pistes maar ben mij er van bewust dat het soms wat netter kan en vooral op het moment dat de pistes/omstandigheden wat moeilijker worden.

Ben wel van plan nog eens wat lessen te nemen maar dan op het moment dat ik wat meer geld te besteden heb, voor alsnog maar met wat minder techniek genieten van die ene wintersport per jaar.

Ik heb de twee eerste volle weken lesgehad. Toen dacht ik dat ik kon skiën. 25 jaar later kan ik het nog steeds niet. Tussendoor een week carveles gehad bij ClubMed. Dat kan ik van harte aanbevelen. Van 9 tot 12 en van 1 tot 4. Daar heb ik veel geleerd. Elk jaar probeer ik technisch mooier te skiën. Ik ben wel begonnen in de oude parallel tijd, dat is een nadeel. Ik vind korte bochten helemaal aan de rand van de piste het mooist. Het voordeel is dat het daar meestal erg rustig is. Ik ski meestal met een gematigd tempo. Een soort ingebakken angst dat ik mijn ski’s ga kruisen op topsnelheid. Les zou vast goed zijn, maar ik denk dat ik wel weet wat ik fout doe en dat dat er nog moeilijk uit te halen is. In mijn beleving is het vooral veel doen en proberen. Het nadeel van les vind ik dat je erg afhankelijk bent van de leraar. Ik zie best veel klasjes alleen maar achter de leraar aan skiën. Videoles lijkt me wel heel nuttig.

Plaats een reactie