Onderhoudsvragen nieuwe ski's

Waarom koop je geen vaste 87° vijlhouder? Mochten de ski’s door de shop per ongeluk op een kleinere hoek geslepen zijn, dan wil je ze neem ik aan toch wel terugzetten naar 87°. Je ziet met een 87° vijlhouder ook snel genoeg of de hoek correct was. Zie twee na laatste methode: http://www.slidewright.com/measuring-edge-bevels/

@Martin7182
net hierom wou ik een instelbare kantenslijper kopen.

“A reliable multi-angled tool is very useful for this as a low cost measuring device used in this manner, since you can try different angles and zero in on the angle the edges are.”

Aan de andere kant: er zijn genoeg andere leden van “wintersporters.be” die ook al bevestigd hebben dat hun Progressor800 / F18 / F19 skis vanuit fabriek op 87° geslepen zijn.

Nog enkele redenen van mij om een instelbare slijper te kopen:

  • vaak goedkoper dan apparte vaste hoeken (+ vijl + klem), via amazon.de heb ik ondertussen aanbiedingen gevonden voor 30 EUR incl verzending
  • vaak ook mogelijk om deze te gebruiken voor de base edge
  • de rest van de familie kan deze dan ook gebruiken
Glide on!

@Vivace al besteld? Ik heb een vaste hoek 87 graden besteld! Ik vind t fijner vasthouden, je hebt meer gevoel wat je doet zeg maar (heb ermee gewerkt op clinic)

Koste me 32 inclusief klem

*bericht bewerkt door Gaston op 15 feb 2018 19:18

Tijd voor een uitpakparty?!

@Vivace al besteld? Ik heb een vaste hoek 87 graden besteld! Ik vind t fijner vasthouden, je hebt meer gevoel wat je doet zeg maar (heb ermee gewerkt op clinic)

Koste me 32 inclusief klem

Gaston op 15 feb 2018 19:18

@Gaston, heb je toevallig een linkje?

Heb een aantal dingen besteld bij http://skiservice-shop.de

De link voor de hoek incl klem:
https://www.skiservice-shop.de/holmenkol-world-cup-file-guid…

Binnen de link even klikken op 87 graden

*bericht bewerkt door Gaston op 15 feb 2018 20:53

Tijd voor een uitpakparty?!

Heb

Tijd voor een uitpakparty?!

Shit heel de Montana schuurbandmachine weer ombouwen … 8-)

null

Tukker(ik)

@Gaston
prijs bij skiservice-shop.de valt toch wat tegen wegens hoge verzendingskosten.
Voor een vaste hoek + klem zou ik zo zonder vijlen/schuurstenen al op 45 EUR uitkomen

bij aliexpress heb ik gelijkaardig materiaal kunnen vinden voor nog geen 15 EUR inclusief verzendingskosten.
ook vijlen en diamantstenen zijn spotgoedkoop vanuit China te krijgen.
enige nadeel: levertermijn 17-29 dagen

Glide on!

Het lijkt me dat je zeker moet zijn dat het recht, 100% vlak en 100% de juiste hoek is @Vivace. Met ander AliExpress gereedschap valt dat nogal eens tegen, helaas.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Wat lees ik nou, Ali? Met alle respect maar je koopt skies, skipas, dure skireis. En gaat dan besparen op een hoek?

Ik had voor €250 aan slijpspullen dus mijn verzending was gratis, heb ook goede skiklemmen, vijlen en nog wat spulletjes.
Maar laat Ali links liggen, je hoek is een precisie instrument, alleen bekend merk kopen.

*bericht bewerkt door Gaston op 17 feb 2018 00:08

Tijd voor een uitpakparty?!

Gedeeltelijk mee eens (heb ook merkspul gekocht). Maar dan moet je wel een 100% vlakke onderkant van je ski’s hebben. Mijn eerste actie was het uitvlakken van de base. Die was misschien wel 5 graden convex. Als je daar niets aan doet, dan maakt de kwaliteit van je vijlhouder geen bal uit.

Met een goedkope diamantvijl kan trouwens niet zoveel mis gaan. Ja, hij kan het slecht doen; $5 weggegooid.

Ik snap jou ook Martin, er zijn meer voorwaarden.

Waar heb jij je belag laten vlakken?
5 graden zeg je? Dat is wel heel veel…slechte kwaliteitscontrole fabriek

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston, het waren 2e hands ski’s. Opmerkelijk genoeg met een deftige structuur erin geslepen, maar het belag was zo krom als een hoepel. Uitvlakken heb ik zelf gedaan met een panzer vijl. Dit kostte wel wat uurtjes. Maar de ski’s sporen nu zoveel beter, echt een wereld van verschil :)

Fijn om te horen! Als ik skies wil vlakken, ga ik wel langs MK.
Ik zal de skies die hier liggen ook eens nakijken hoe vlak t belag is.

Tijd voor een uitpakparty?!

Fijn om te horen! Als ik skies wil vlakken, ga ik wel langs MK.
Ik zal de skies die hier liggen ook eens nakijken hoe vlak t belag is.

Gaston op 17 feb 2018 13:30

Dr wax is veel dichter bij. ;)

Übung macht den meister!!!

Fijn om te horen! Als ik skies wil vlakken, ga ik wel langs MK.

Ik zal de skies die hier liggen ook eens nakijken hoe vlak t belag is.

Gaston op 17 feb 2018 13:30

Dr wax is veel dichter bij. ;)

RFKANGOO op 17 feb 2018 14:48

Ervaring mee? @RFKANGOO

Tijd voor een uitpakparty?!

Fijn om te horen! Als ik skies wil vlakken, ga ik wel langs MK.

Ik zal de skies die hier liggen ook eens nakijken hoe vlak t belag is.

Gaston op 17 feb 2018 13:30

Dr wax is veel dichter bij. ;)

RFKANGOO op 17 feb 2018 14:48

Ervaring mee? @RFKANGOO

Gaston op 17 feb 2018 14:58

Ben bij beide zaken geweest en beide hebben (nagenoeg) het zelfde materiaal staan en hebben een hoop kennis in huis. Kan niet zeggen dat ik de 1 beter vind dan de ander. Ben bij beide persoonlijk behandeld. (dwz bij het hele slijp proces aanwezig geweest en geheel naar wens behandeld) Normaal breng je je ski’s of board naar een shop en moet je maar afwachten wat je terug krijgt.

Übung macht den meister!!!

Aha klaar terwijl je wacht? Dat moete we hebben. Ik ga er eens langs op een door de weekse dag buiten t seizoen. En dan is Roosendaal een stuk dichterbij ja.

Tijd voor een uitpakparty?!

Aha klaar terwijl je wacht? Dat moete we hebben. Ik ga er eens langs op een door de weekse dag buiten t seizoen. En dan is Roosendaal een stuk dichterbij ja.

Gaston op 17 feb 2018 15:33

Wel eerst fff bellen of ze er dan zijn of een afspraak maken, buiten het seizoen zijn ze er niet iedere dag namelijk, het is geen winkel net als mk.

*bericht bewerkt door Piefke op 17 feb 2018 18:09

LA NORMA😍☃️

Aha klaar terwijl je wacht? Dat moete we hebben. Ik ga er eens langs op een door de weekse dag buiten t seizoen. En dan is Roosendaal een stuk dichterbij ja.

Gaston op 17 feb 2018 15:33

Wel eerst fff bellen of ze er dan zijn of een afspraak maken, buiten het seizoen zijn ze er niet iedere dag namelijk, het is geen winkel net als mk.

Piefke op 17 feb 2018 18:09

Idd. Ff bellen van te voren om teleurstellingen te voorkomen.

Übung macht den meister!!!

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/334d392dc9bf8e1164f2395f...

Mn slijpsetje is binnen. Nu nog bankje halen en aan de gang ermee!

Tijd voor een uitpakparty?!

Ik heb een nieuwe vraag.

Heb gister voor t eerst de staalkant geslepen. Nu merk ik echter dat er al sidewall materiaal in de vijl terecht komt, ik zoek dus een sidewall schraper.

Nu zijn er echter 2 soorten mesjes, de ‘vierkantjes’ en de ‘rondjes’

En ik kom er niet uit! Welke moet ik nou hebben (sandwich ABS sidewall constructie)

Foto’s om t verduidelijken

https://cdn.wintersport.nl/forum/21/bfc2e5692cb3c91d2375fd16...
https://cdn.wintersport.nl/forum/21/0bec473ee9deb00ba252adc5...

*bericht bewerkt door Gaston op 11 mrt 2018 17:25

Tijd voor een uitpakparty?!

Even een vraagje over het waxen van een nieuwe ski:

Kan ik gewoon beginnen met de koperborstel, schoonvegen, wax erop en verdelen, afkoelen, afschrapen (eventueel herhalen) en vervolgens de paardenhaar borstel erover heen. Of moet ik nog iets doen met de fabriekslaag?

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Starten met een paar hotscrapes! @Jeffvdv
Je trekt t vuil eruit wat er zeker op is gaan zitten, en je doet zeg maar die kleine haren van t belag af met t krabben. Daarna doen wat je wilt doen.

*bericht bewerkt door Gaston op 01 feb 2020 02:06

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston Thx! Ik dacht dat deze stap bij een nieuwe set evt.overgeslagen kon worden… Niet dus haha

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

@Gaston of andere ervaringsdeskundigen hier, nu @Jeffvdv dit topic weer tot leven heeft gewekt…, wat is uiteindelijk je ervaring met welke sidewallplaner het het lekkerste werkt? Ik moet nog zo een ding hebben, en de keuze is…ja echt, reuze.

Starten met een paar hotscrapes! @Jeffvdv
Je trekt t vuil eruit wat er zeker op is gaan zitten, en je doet zeg maar die kleine haren van t belag af met t krabben. Daarna doen wat je wilt doen.

Gaston op 1 feb 2020 02:05

Waar koop jij zulke vieze (nieuwe) ski’s dan? Mijn nieuwe ski’s heb ik eenvoudig afgeveegd met een zachte borstel. Waxen, afschrapen, borstelen en klaar is kees.

Starten met een paar hotscrapes! @Jeffvdv

Je trekt t vuil eruit wat er zeker op is gaan zitten, en je doet zeg maar die kleine haren van t belag af met t krabben. Daarna doen wat je wilt doen.

Gaston op 1 feb 2020 02:05

Waar koop jij zulke vieze (nieuwe) ski’s dan? Mijn nieuwe ski’s heb ik eenvoudig afgeveegd met een zachte borstel. Waxen, afschrapen, borstelen en klaar is kees.

Martin7182 op 1 feb 2020 15:02

Kijk Martin, niks moet hè. Voor mij is t hobby en wil de beste uitgangspositie voor mijn materiaal.
Toen ik mijn eerste ski ging verzorgen, deed ik een paar hotscrapes. De eerste hotscrape was gewoon zwart, de 2de lichtbruin. Dit was voor mij voldoende bevestiging dat het goed is om te hotscrapen bij nieuwe ski, waarvan je de historie niet weet.

Tijd voor een uitpakparty?!

@Gaston[/mention] of andere ervaringsdeskundigen hier, nu[mention=“130977”] @Jeffvdv dit topic weer tot leven heeft gewekt…, wat is uiteindelijk je ervaring met welke sidewallplaner het het lekkerste werkt? Ik moet nog zo een ding hebben, en de keuze is…ja echt, reuze.

HN65 op 1 feb 2020 10:47

Ik heb alleen ervaring met de swix die ik een paar comments hierboven heb geplaatst (plaatje). Ligt lekker in de hand, en doet zn ding goed. Feeling met afstellen van schroefje (zowel qua hoogte als diepte) moet je even opbouwen, dat kun je misschien het beste even oefenen op een oude ski met abs sidewall. Anders hap je meer weg dan je zou willen of neemt de planer een onregelmatige hap uit je sidewall en dat wil je niet.

Truc is zo weinig mogelijk weghalen per haal.

*bericht bewerkt door Gaston op 01 feb 2020 23:34

Tijd voor een uitpakparty?!

Plaats een reactie