Welk ski als (betere) opvolger voor Salomon Aeromax

Ik zoek advies voor een goede opvolger voor mijn Salomon Aeromax ski’s. Die zijn al van 2009 dus veronderstel dat er wel wat verbetering mogelijk is.
Kan zelf aardig skiën (+/- 25jaar ervaring, heel de reeks van EFS), en ski als ik alleen ben vrij sportief, maar met vrouw en kind toch wat rustig cruisen. Heb wat moeite om korte carve-bochten te maken met de Salomon’s (wil me toch amuseren als ik met vrouw en kind ski) en vraag me af welke van onderstaande ski’s jullie voorkeur zou hebben. Ze zijn allemaal individueel al een keer gepasseerd in andere items op dit forum dus een slechte zit er volgens mij niet tussen.
b.t.w. ben 170cm lang en weeg gemiddeld 74kg (soms wat meer, soms wat minder) en ga niet echt buitenpiste (tenzij af en toe net naast de piste).

Blizzard RC TI
Fischer The Curv TI
Elan Amphibio 14
Fischer Progressor F18

en lengte (160 of 166)?
Is de meerprijs (100 à 150 euro) de meerprijs tussen de Blizzard en de Fischer Progressor F18 te verantwoorden?

No one said it would be easy, but it was...

Dat is een mooi lijstje inderdaad, dat qua niveau en kwaliteiten ook wel past bij wat je beschrijft te willen doen. Ze zijn echter wel verschillend in gevoel en karakter.

Speelsheid (meest naar minst, mijn ervaring):
Fischer Progressor F18
Blizzard RC TI
Fischer The Curv TI
Elan Amphibio 14

Demping en ‘zeker gevoel’: het lijstje omgekeerd

Veelzijdigheid (stijlen, bochten, tempi, condities):
Blizzard RC TI
Fischer Progressor F18
Fischer The Curv TI
Elan Amphibio 14

Ik zou ze in lengtes tussen 165 en 170 adviseren. Dus F18 in 167, Blizzard in 166, Curv TI in 178 (is ook het meest richting consumenten GS), Elan in 166.

Je kan ook nog kijken naar de K2 Speed Charger in 168 (klinkt heftiger dan hij is, vergelijkbaar met de Curv TI) of de Dynastar Speedzone 10 TI in 167. Allemaal hetzelfde kaliber dus, maar wel wat verschillen in gevoel op de sneeuw.

Plaats een reactie