Skihelm / bril en handschoenen

Hallo,

Ik ben toe aan een nieuwe skibril en nieuwe helm.
Ik zie door de bomen het bos niet meer…
Wie heeft er tips?
Een helm met vizier is ook goed… Weet niet wat beter is!
Maximaal 150,- wil ik uitgeven. Mijn vorige helm was maat M 56/58 cm.

Ook zoek ik nog handschoenen, maximaal 40 tot 50,-.
Goeie warme maar niet te zweterige handschoenen.

Oh en mijn dochter draagt nu mijn oude helm en bril, zit prima zegt ze, wat is jullie mening?

Dankjewel

null

Ik krijg weer eens geen foto’s geupload… 😑

Over helm: ga naar een winkel met een ruim assortiment (veel verschillende merken ook); het ene merk/type zit mij bijvoorbeeld veel beter dan het andere. En draagcomfort is eigenlijk het belangrijkste, denk ik. Veilig zijn ze allemaal (ze voldoen in ieder geval allemaal minimaal aan de EN 1077 norm), naast mogelijk wat andere features.

Ook een goggle moet je goed passen, in combi met je nieuwe helm. Ik ken goggles die mij zo prima zitten, maar die onder mijn helm mijn neus dichtdrukken. Dat is niet fijn. En je moet letten op wat voor lens je daar in wil, voor welke weersomstandigheden. Zijn al veel topics over. Ook over de keus voor een visierhelm trouwens.

Over handschoenen: werderom naar een winkel waar ze veel verschillende hebben.

Foto is gewoon zichtbaar. Als de helm niet beweegt bij het schudden van het hoofd en niet vervelend drukt op plekken zou die prima moeten zitten. Vanaf een foto natuurlijk lastig te beoordelen verder.

Voor jezelf, lekker naar de winkel gaan en verschillende helmen passen, met vizier of zonder vizier in combinatie met goggle. Alleen dan weet je wat voor jou zelf het meest plezierig is en wat de beste keus kan zijn. Succes!
En staar je niet blind op jouw budget, soms kan net iets duurder zoveel beter zitten dat dat veel meer plezier geeft tijdens het skiën dat het zonde is dat je die laat vallen omdat die te duur is

Welke kleuren bril/vizieren zijn het handigst/belangrijkste om te hebben?

Bij sneeuwval: een roze of oranje tint (geeft meer contrast) en een categorie 1 of 2 (laat veel licht door)
Bij zonnige condities: een bruine of grijze tint, eventueel gespiegelde lens, categorie 3 of 4 (laat minder licht door).

Een allround goggle met een cat. 2 of 3 lens is dus het meest allround, maar geeft bij hevige sneeuwval en bewolking mogelijk niet genoeg zicht en contrast, en bij hele felle zon laat ie mogelijk toch nog wat veel icht door, met knijpen van ogen tot gevolg.

Maar dit is echt heel ‘quick and dirty’.

En je kan bij de meeste helmen en goggles dus gewoon de lensen verwisselen?

Sluit me volledig aan bij @Gigi.

Onlangs ook een nieuwe helm gekocht. Staarde me blind op de Kask en Casco helmen met vizier. Ben naar huis gegaan met een Bollé… passen passen passen. De 2 andere merken zaten gewoon niet comfortabel genoeg. Pasvorm was niet voor mijn hoofd geschikt.

Qua handschoenen idem. Ik kan je wel een dunne softshell handschoen van spyder aanbevelen. Nooit meer zweethanden en je voelt ze niet eens. Zo comfortabel

*bericht bewerkt door Jst81 op 16 jan 2018 11:40

En je kan bij de meeste helmen en goggles dus gewoon de lensen verwisselen?

Desiree2 op 16 jan 2018 11:39

Bij visierhelmen is dat geloof ik wat ingewikkelder, en duurder. Bij goggles zijn er steeds meer modellen waarbij dat vrij eenvoudig kan en waar standaard 2 of meer lenzen meegeleverd worden.

Ikzelf heb de Adidas ID 2 Pro, maar andere mensen hier kunnen vast andere modellen noemen.

Een photochormatische (meekleurende) lens is mogelijk ook nog een optie. Julbo Zebra, Bollé Modulator, Uvex Variomatic, Salice CRX lenzen… allemaal voorbeelden van die technologie.

Qua brillen: meeste brillen kun je gewoon de lenzen wisselen, maar het ene systeem is makkelijker dan de andere. Ik heb een tijdlang 2 brillen gehad, omdat ik het wisselen teveel gedoe vond. Nu met magnetisch systeem, top, maar ook duur. In de winkel kun je in ieder geval wel kijken wat er mogelijk is. Helm is inderdaad een kwestie van passen (samen met de goggle).

Qua handschoen vind ik voor niet al teveel geld de gore-tex handschoenen van Ziener prima. Warm en niet zweterig. Online kom ik ook regelmatig leuke aanbiedingen van Dakine gore-tex handschoenen tegen.

Ik ga binnenkort maar dagje rondkijken weer… Kwam er de laatste keer niet uit… Twijfel enorm… Er is teveel keus!!

@desiree2 zelf heb ik deze handschoenen van Reusch. Ze zijn van gore-tex, dus helemaal water en winddicht. Ik vond ze zelf ook redelijk goedkoop in vergelijking met andere GTX handschoenen. Ze bevallen mij heel erg goed.
https://www.decathlon.nl/p/skihandschoenen-dames-snow-ivana/…

*bericht bewerkt door SkiSusanne op 04 feb 2018 09:24

Ga vanmiddag toevallig naar decathlon in Breda ik ga die handschoenen eens bekijken.

Nou wintersport afdeling was redelijk geplunderd. 😅
Nauwelijks keus qua handschoenen en maten… 😅

Plaats een reactie