Juiste manier van ski stokken gebruik

Ook het Leki systeem helpt niet als je bij een val reflexmatig in je handvat knijpt…
De lusjesangst zit vooral tussen de oren en daar speelt de leki marketing goed op in.

@Hessel dat gevoel van marketing en handig heb in zelf ook totdat iemand mij overtuigd. Het ‘waarom’ nog steeds het lusje systeem dan op de hedendaagse ski-stok.

Er wordt ieder jaar iedereen wijsgemaakt dat de nieuwste ski toch echt beter is al voorgaande. Maar op het gebied van de skistok zijn het volgens mij slechts 2systemen.

Wellicht een gat in de markt waarbij bij de juiste ‘tegen’ voor het Leki systeem een nieuwkomer ruimte kan vinden om voet aan de ‘piste’ te krijgen.

@rogier
Sinds het advies van m’n huisarts gebruik ik de riemen dus niet meer. En dat bevalt prima.
Heb zelf daarvoor al een keer een skiduim gehad, en met de waarschuwingen van m’n huisarts eroverheen…dan besef je dat argumenten als ‘kracht’ een beetje onzinnig zijn.
Het is mij volledig duidelijk dat wij skiers ook af en toe moeten prikken (duh!) ;-)
Maar om daar dan ook weer over kracht te gaan praten…(stoer hoor!)…ik prik heel aardig zonder riempjes.

@Wunderkammer Ik gebruik de lusjes ook bijna niet. (Zie reacties hierboven) Maar als ik na een off-piste run een kilometer terug moet prikken dan heeft een lusje niets met stoer te maken… :-)

Click. Click. Peace

Er wordt ieder jaar iedereen wijsgemaakt dat de nieuwste ski toch echt beter is al voorgaande. Maar op het gebied van de skistok zijn het volgens mij slechts 2systemen.

Skifan79 op 16 jan 2018 10:27

‘Nieuw’ vind ik niet per se fijner. En het is ook niet per se ‘beter’ (wat dat ook moge inhouden). Er zijn veel modellen waarvan ik had gehoopt dat ze gecontinueerd waren en niet vervangen door nieuwe versies. Gelukkig bestaat er zoiets als ‘overjarige modellen’ die nog veelvuldig te koop zijn. Die zijn bijvoorbeeld wel weer lastig te testen, omdat dan alleen de courante/nieuwe versies beschikbaar zijn.

*bericht bewerkt door GiGi op 16 jan 2018 10:43

Ik heb al jaren Leki-stokken en ben er erg tevreden over. Een voordeel waar ik hier niemand over hoor is dat je ze in de lift niet kwijt kunt raken als je een versnapering uit je zakken haalt. :-) Ze zitten immers vastgeklikt aan je wanten.
Verder ben ik geenszins fanatiek en een echte mooiweerskieer. Vallen doe ik niet aan, ik blijf namelijk binnen mijn grenzen en ski extreem veilig en voorzichtig. Wat niet wegneemt dat ik menig kamikaze nog wel het één en ander kan bijleren over de getoonde techniek.
Ik ben dus wel groot fan van mijn Leki-stokken. Makkelijk met een afstand prikkend overbruggen, en mijn zus op haar board meetrekken op vlakke stukken.

@GiGi Dit is compleet off-topic. Graag hier on-topic blijven. Skistokken + bandjes.

Click. Click. Peace

Ik heb op wikipedia gezocht op ‘skiduim’. Het resultaat is een prachtige pagina, maar er staat praktisch geen woord Nederlands in (overigens wel een taalfout, maar dat terzijde). Dus even hier snel de vraag: is het alleen een echte ‘skiduim’ als de kracht van boven op de duim komt? Daar lijkt het op, als ik lees dat het ook voorkomt bij volleyballers en voetballers etc. (Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Skiduim 2. Pathologie).

Als dat zo is, dan kan een skiduim toch niet ontstaan als de bandjes van de stokken worden gebruikt zoals op de foto in de openingspost? Die kunnen alleen een klap van onderen veroorzaken. En is dat (dat als je de bandjes op die manier gebruikt) niet de hele reden achter het op díe manier (zouden) moeten gebruiken van de bandjes? Om skiduim te voorkomen?

GiGi op 15 jan 2018 22:40

Dan herhaal ik graag nog eens mijn eerdere vraag…

… En is dat (dat als je de bandjes op die manier gebruikt) niet de hele reden achter het op díe manier (zouden) moeten gebruiken van de bandjes? Om skiduim te voorkomen?

GiGi op 15 jan 2018 22:40

Dan herhaal ik graag nog eens mijn eerdere vraag…

GiGi op 16 jan 2018 11:00

Antwoord: Ja

Betekent overigens niet dat leki stokken verkeerd zijn hoor, prima spul. Maar de noodzaak van het triggersysteem is veel kleiner dan dat ze zelf willen doen geloven.
Wel is het zo dat het triggersysteem voor de recreant redelijk foolproof is. Het lusjessysteem kan op verkeerde wijze worden gebruikt wat 1. Het risico op een skiduim verhoogt en 2. Geen ondersteuning biedt bij het afzetten

Voor de racers bestaat bij het afzetten ook het risico dat de Leki stok losschiet als de afzet met veel kracht wordt gedaan (is namelijk precies de richting waarbij het systeem los moet laten)

*bericht bewerkt door Hessel op 16 jan 2018 11:23

Ik heb op wikipedia gezocht op ‘skiduim’. Het resultaat is een prachtige pagina, maar er staat praktisch geen woord Nederlands in (overigens wel een taalfout, maar dat terzijde). Dus even hier snel de vraag: is het alleen een echte ‘skiduim’ als de kracht van boven op de duim komt? Daar lijkt het op, als ik lees dat het ook voorkomt bij volleyballers en voetballers etc. (Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Skiduim 2. Pathologie).

Als dat zo is, dan kan een skiduim toch niet ontstaan als de bandjes van de stokken worden gebruikt zoals op de foto in de openingspost? Die kunnen alleen een klap van onderen veroorzaken. En is dat (dat als je de bandjes op die manier gebruikt) niet de hele reden achter het op díe manier (zouden) moeten gebruiken van de bandjes? Om skiduim te voorkomen?

GiGi op 15 jan 2018 22:40

Dan herhaal ik graag nog eens mijn eerdere vraag…

GiGi op 16 jan 2018 11:00

Dat is waarschijnlijk dan ook de reden dat het zo wordt aangeleerd.
(Ga t komend wknd voor je uitproberen)

Wat is wijsheid? Ook ik heb geleerd, op de manier zo als bovenaan te zien is.
maar ik vind het gestuntel, met wanten, lastig. Onder aan de lift, uit de lussen te wurmen, en boven aan het zelfde ritueel. Ik heb mijn skistok als eens in mijn ribben gehad met vallen, ribben gekneusd. En nog niet eens met het skieen,viel om bij stilstand😂Omdat ik het zo gewend ben, de handen door de lussen te doen.
Maar als ik hierboven alles lees, maar het niet uit. Het enige is, dat je op zoek moet naar je stokken, na een val. Ik ga het eens uitproberen, scheeld een hoop gefriemel.

*bericht bewerkt door marie-louise op 16 jan 2018 12:27

@marie-louise de TS ergerde zich juist aan de hoeveelheid mensen incl. de skileraar die het momenteel niet doen.
Gefriemel, tsja mogelijk een reden om je lusjes niet te gebruiken. Ik blijf wel bukken en gedienstig voor degene die zijn stokjes verliest. 😉

Allemaal bang voor de skiduim? 😀

Niet hier op het forum een Staatlicher die even kan zeggen of dit nu wel of niet de juiste methode is.

Krijg sterk de indruk dat er nogal wat willekeur is.

De vraag, waarom zitten de lusjes er anno 2018 nog altijd op is kennelijk een moeilijke om te beantwoorden.
Het causale verband tussen skiduim en lusje lijkt mij ook ietwat maf.

Als je niet valt ook geen skiduim en als ik val verlies ik in ieder geval niet mijn stokken. 😀 zo vaak val ik gelukkig niet en als ik val ben ik echt geen moment bezig met: let op voor een skiduim…

Het enige waar ik de lussen voor gebruik is inderdaad om de stokken aan mijn ski’s te hangen. Tijdens het skieen heb ik niet het idee dat ik de functie van de lussen mis. Ook tijdens het prikken mis ik ze niet.

En het eerste dat ik bij een (spaarzame) val doe is mijn stokken loslaten zodat er niet op kan vallen (een vriend heeft zo eens zijn ribben gekneusd) of deze een skiduim kunnen veroorzaken.

Wij skieen altijd op de piste dus er is altijd wel iemand zo galant om na een val de stokken en eventueel de ski’s op te rapen en langs te brengen. Dat doe ik zelf trouwens ook altijd. :)

*bericht bewerkt door zenith op 16 jan 2018 12:55

De vraag, waarom zitten de lusjes er anno 2018 nog altijd op is kennelijk een moeilijke om te beantwoorden.

Skifan79 op 16 jan 2018 12:40

Ik zie een antwoord op die vraag op pagina 1:

Omdat het een veel effectievere manier is om kracht over te brengen op je stokken als je ze gebruikt om te duwen dan de handgrepen vastgrijpen.

Morzel op 16 jan 2018 01:50

Ik ben een paar jaar geleden eens gevallen en over mijn eigen stok gerold. Omdat de stok om mijn pols zat, verdraaide ik mijn arm op een rare manier en heb ik een paar weken last van mijn schouder gehad. Sindsdien ski ik eigenlijk zonder de koordjes om mijn polsen en dat bevalt gewoon prima. Je kunt jezelf goed afzetten en die ene keer per vakantie dat de stok in de sneeuw blijft steken neem ik maar voor lief.

@Wunderkammer: dan moet je maar even laten weten naar welke skigebieden jij gaat als je nooit moet duwen 😉.

Schaatsen met je ski’s gaat ook op vlakke stukken, maar ook dat gaat net iets lekkerder en sneller als je daarvoor je stokken gebruikt.

Zelfs in Snowworld Landgraaf is het soms gedoe om op het opstapje bij de lift te raken als je je stokken niet bij hebt…

@Morzel Inderdaad! En juist bij goed schaatsen is een lange krachtige haal met stokken zo fijn, en dan zijn die bandjes heel erg prettig. Het enige moment dat ik ze op de piste of in vlak terrein gebruik…

Click. Click. Peace

@Rogier @Morzel
Ook stilstaand/prikkend kun je rottig vallen…Vast al 'ns meegemaakt?
Ik heb al genoeg met m’n duim meegemaakt. En artsen die zenuwachtig vragen of ik m’n handen beroepsmatig gebruik…
Echt jongens, een hand zonder duim (ff chargeren, I know) is een heel lullig handje. Zeg maar nutteloos. Alle andere vingers kun je missen (niet allemaal tegelijk natuurlijk). Maar de duim is onmisbaar.
Think about it

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 16 jan 2018 21:40

Dan gebruik je de lusjes toch niet @Wunderkammer ?
Ligt verder niemand wakker van. (Nou ja, hooguit TS stoort zich eraan :))

Voor wie ze wel wil gebruiken, dan bij voorkeur op de juiste manier. En laat ze ook echt los als het nodig is.

Skistokken is zo 1980!

Wat een heerlijke discussie van verstokte voor en tegenstanders. Maargoed, snel googelen in het Duits levert mij geen duidelijke handvatten op, alleen een partijdig artikel van skiinfo.de i.s.m. lek, verder geen onderbouwde onderzoeken. Of er daadwerkelijk een band tussen het verkeerd dragen en de skiduim zit, of de ‘knijpreflex’ verdient wat mij betreft wel een leuk onderzoek.

Persoonlijk heb ik mijn bandjes er af gehaald, zeer stijl terrein ben ik nauwelijks in te vinden en ik loop met plezier weer even de piste op om ze op te halen. Heb er tijdens valpartijen vaak genoeg mee in de knoop gelegen (met name ribben of benen die er schade door oplopen), laat maar lekker gaan dus.

Ook als je je stokken en lusjes goed vasthoudt kun je nog een skiduim oplopen. Mijn vrouw is een keer gevallen, best een lullige val ging niet hard ofzo, lusjes netjes om haar pols en stokken losgelaten, valt met haar duim in de ijzige sneeuw, voorwaartse beweging maar de duim bleef in de sneeuw hangen en pats, ligamentje gescheurd.

*bericht bewerkt door franksplinter op 17 jan 2018 08:59

Wat heeft dat laatste met skistokken te maken? Zonder stokken had je vrouw waarschijnlijk precies dezelfde blessure opgelopen.

Dat wilde ik ook duidelijk maken, dat een dergelijke blessure niet alleen door verkeerd vasthouden van de stokken en lusjes kan komen, maar dat er legio andere oorzaken kunnen zijn.

Sinds ik off-piste ski gebruik ik de lussen niet meer, omdat je stokken als een anker kunnen werken in een lawine en het je belemmerd om je airbag te trekken als het nodig is. Om dat helemaal eigen te maken, gebruik ik de lussen ook niet meer op de piste. Ik ben het dus gewend en verlies nooit een stok. (afkloppen)
Alleen om lange stukken te prikken af en toe wel eens. Een andere reden dan het voorkomen van een ski duim, maar een minstens even goede. :-)

Zoals op de afbeelding te zien is dit inderdaad de correcte manier op de lusjes te gebruiken, zo heb ik het destijds ook aangeleerd.
Maar ik gebruik de lusjes allang niet meer tenzij op plaatsen waar veel duwwerk nodig is, dan kan het weleens handig zijn omdat je dan meer fors kan zetten. Maar verder vind ik de lusjes dus totaal overbodig en nutteloos.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Plaats een reactie